2026-03-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag ser massa ord men ingen kvantitativ data. Just det, för du har ingen vetenskaplig skolning.

Hur korkad är detta uttalandet: klarar du inte av existensen av afghaner i Sverige så klarar du inte av existensen av afghaner i Afghanistan.

Är det ens värd att bemötta?

verkligen? det är alltså inte "data" att vi haft samer i Sverige? eller judar, romer, finnar, valloner, tyskar, italienare etc etc?
Och trust me, jag har gott om "skolning".

och varför skulle du inte klara att där existerar Afghaner nånstans i Sverige? men...att de existerar utanför? Obegripligt resonemang.
Citera
2026-03-04, 13:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
verkligen? det är alltså inte "data" att vi haft samer i Sverige? eller judar, romer, finnar, valloner, tyskar, italienare etc etc?
Och trust me, jag har gott om "skolning".

KVANTITATIV data. Vi har säkert araber i sverige i 1800-talet, vad betyder det ens? Kan du jämföra tolka data? Är 10 araber samma sak som 1 miljon araber?

Citat:
och varför skulle du inte klara att där existerar Afghaner nånstans i Sverige? men...att de existerar utanför? Obegripligt resonemang.

Jag låter meningens osamanhängande logik bara sväva där ute i cyberspace för att folk ska få ett gott skratt.
Citera
2026-03-04, 13:19
Medlem
Citat:
KVANTITATIV data. Vi har säkert araber i sverige i 1800-talet, vad betyder det ens? Kan du jämföra tolka data? Är 10 araber samma sak som 1 miljon araber?

Jag låter meningens osamanhängande logik bara sväva där ute i cyberspace för att folk ska få ett gott skratt.

Och vad har just araber med det vi diskuterar att göra?
KVALITATIV data, logik och resonemang är vad jag önskar.

Människan delar upp sig i olika kulturer så fort de lever längre tider isolerade från varandra...ex så skilde det säkerligen betydligt mer kulturellt mellan svenskar från Norrland och Skåne ex. under ex 1700 tal än vad det idag skiljer mellan ex svenskar och tyskar.

Att sitta på sitt lilla arsle och KRÄVA att ett land i nutid under de förhållanden som råder just nu i världen, absolut bara ska få lov ha en enda kultur eller ens enkom liknande kulturer är idioti.

Återigen, var en människa och använd det som just arten människa är bäst på nämligen förmågan att anpassa sig till rådande verkligheter.

Och den är alltså att ja, det finns idag i Sverige ex. rätt gott om afghaner, det är överhuvudtaget inget hot mot lilla dig.
Citera
2026-03-04, 14:19
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Och vad har just araber med det vi diskuterar att göra?
KVALITATIV data, logik och resonemang är vad jag önskar.

Kvalitativ data är nu subjektivt och används när man tolkar litteratur, och var och en kan leva i sin bubbla och tro att de tolkar saker korrekt. Så du kan sitta och säga att Sverige var lika mångkulturellt för 100 år sedan baserad på en känsla du har och att mångkultur inte kan mättas med data. Jordanien är lika mångkulturellt som Irak. Japan lika mångkulturellt som Indien, och så vidare.

Vad araber har med saken att göra? Det är vår största invandringsgrupp år 2026, så vad har det inte med saken att göra?

Citat:
Människan delar upp sig i olika kulturer så fort de lever längre tider isolerade från varandra...ex så skilde det säkerligen betydligt mer kulturellt mellan svenskar från Norrland och Skåne ex. under ex 1700 tal än vad det idag skiljer mellan ex svenskar och tyskar.

Det är möjligt att norrlänningar var mer annorlunda en skånning än en tysk i 1700-talet, men det är inte miljoner tyskar vi har importerat till sverige någonsin, så nu är det min tur att fråga: vad har tyskar med saken att göra?

Citat:

Att sitta på sitt lilla arsle och KRÄVA att ett land i nutid under de förhållanden som råder just nu i världen, absolut bara ska få lov ha en enda kultur eller ens enkom liknande kulturer är idioti.

Det är din subjektiva åsikt, och upp till dig själv att tycka likt en 4-åring som skriker dumbom! Eller; nakenfis! Åt meningsmotståndaren.

Söker här motbevisa dina falsifierbara påståenden snarare en dina dagisåsikter.

Citat:
Återigen, var en människa och använd det som just arten människa är bäst på nämligen förmågan att anpassa sig till rådande verkligheter.

Och den är alltså att ja, det finns idag i Sverige ex. rätt gott om afghaner, det är överhuvudtaget inget hot mot lilla dig.

Och är statistiskt direkt felaktigt påstående med tanke på den enorma överrepresentationen i brott bland afghaner, och även ifall "lilla jag" kanske inte är en potentiell offer för afghanska ligister så är definitivt min lilla son en potentiell offer. Därmed att jag bor någonstans ute i skogen snarare än i valfri svensk stad.

Hellre möta en björn i skogen än en afghan i stadstunneln, eller hur?
Citera
2026-03-04, 14:50
Medlem
Citat:
Kvalitativ data är nu subjektivt och används när man tolkar litteratur, och var och en kan leva i sin bubbla och tro att de tolkar saker korrekt. Så du kan sitta och säga att Sverige var lika mångkulturellt för 100 år sedan baserad på en känsla du har och att mångkultur inte kan mättas med data. Jordanien är lika mångkulturellt som Irak. Japan lika mångkulturellt som Indien, och så vidare.

Vad araber har med saken att göra? Det är vår största invandringsgrupp år 2026, så vad har det inte med saken att göra?

Nej det är inte subjektivt.
Jag har ingenstans hävdat att Sverige var exakt LIKA mångkulturellt förr som idag. jag har hävdat att det alltid varit mångkulturellt, dv där har existerat flera olika kulturer inom Sveriges gränser.
Och KVALITET är att läsa vad någon faktiskt skriver och förhålla sig till etta, istället för att svara på något som faktiskt inte står där.
Skärp dig lite tack.

Och hade det inte varit människor från Syrien som du surat över, så hade det varit turkar, italienare eller längre tillbaka judar etc etc...är alltid NÅN grupp som sånna som du hänger upp er på, ni måste liksom upprätta det där "andra" för er egen existens skull, är centrumet för ert tänk vad det verkar.
Behov av ett "VI" innebär att massa andra grupper...kön, sexualiteten, etniciteter etc etc alltid ska hållas under.
Aldrig slagit dig hur erbarmligt enfaldigt den sortens tänk är?

Citat:
Det är möjligt att norrlänningar var mer annorlunda en skånning än en tysk i 1700-talet, men det är inte miljoner tyskar vi har importerat till sverige någonsin, så nu är det min tur att fråga: vad har tyskar med saken att göra?

Inte bara möjligt.
hade du levt på 1700 talet med 1700 talets möjlighet att kommunicera så hade du gnällt över norrlänningar...förslagsvis med nån annan form av kyrka...kanske herrnhutister? eller skåningar, dalmasar, värmlänningar etc etc. Du hade suttit här förfasat dig över dessa grupper att OJ! vad farligt det är med dessa olikheter....OJ vad det förstör för mina möjligheter att existera...
DET var min poäng.

Citat:
Det är din subjektiva åsikt, och upp till dig själv att tycka likt en 4-åring som skriker dumbom! Eller; nakenfis! Åt meningsmotståndaren.

Söker här motbevisa dina falsifierbara påståenden snarare en dina dagisåsikter.

Japp min åsikt som alltså bygger på FAKTAN av att människan är 1. samma art, alltså inte alls skiljer så där oerhört mycket som du vill ge sken av. 2. Alltid har samexisterat både inom ett samhälle och generellt med andra kulturer, och gjort så betydlgit mer utan konflikter än med. Bara det att alla den där fredliga samexistensen lätt glöms bort. samt alltså 3. Kunskapen om vår tids nödvändighet av att vi måste acceptera närkontakten av andra kulturer, eftersom tiden av att hålla sig själv totalt isolerad på nån lite nationell ö, nånstans för länge sen är förbi.

Och ditt nick är Naknekejsaren, vilket direkt associeras till HC- Andersens: kejsarens nya kläder.
Att jag då kallar dig för nakenfisen, vilket är ett mycket vänligt uttryck på ungar som springer runt näck
det tolkar du alltså som en kränkning?

Citat:
Och är statistiskt direkt felaktigt påstående med tanke på den enorma överrepresentationen i brott bland afghaner, och även ifall "lilla jag" kanske inte är en potentiell offer för afghanska ligister så är definitivt min lilla son en potentiell offer. Därmed att jag bor någonstans ute i skogen snarare än i valfri svensk stad.

Nej, eftersom dåliga socioekonomiska villkor, vilket verkligen just gruppen afghaner lider oftare än inhemska svenskar av som invandrare till Sverige från en krisnation som Afghanistan, är en av de största faktorerna bakom kriminalitet.

DIN sort vill dock gärna ha det till att det skulle handla om den Afghanska kulturen eller färgen på afghaners hud etc.

Citat:
Hellre möta en björn i skogen än en afghan i stadstunneln, eller hur?

Jag möter dagligen invandrade män i div. kulvertar, tunnelbanor etc....
och jag möter heller dem än en Umeåman, eller Örebroman, eller Anders Eklundh eller ....
Citera
2026-03-04, 16:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej det är inte subjektivt.
Jag har ingenstans hävdat att Sverige var exakt LIKA mångkulturellt förr som idag. jag har hävdat att det alltid varit mångkulturellt, dv där har existerat flera olika kulturer inom Sveriges gränser.
Och KVALITET är att läsa vad någon faktiskt skriver och förhålla sig till etta, istället för att svara på något som faktiskt inte står där.
Skärp dig lite tack.

Kvalitativ data är SUBJEKTIV då man tolkar data som inte kan mättas i objektiva mått.

Qualitative data is often subjective, rich, and consists of in-depth information normally presented in the form of words. Analysing qualitative data entails reading a large amount of transcripts looking for similarities or differences, and subsequently finding themes and developing categories.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4267019/#:~:text=Qualitative%20data%20is%20often%20subject ive,finding%20themes%20and%20developing%20categori es.

Du måste veta ett ords definition åtminstone för att använda dig av kvalitativ data på ett någorlunda seriöst sätt.

Och du skrev:
Det gör de självklart...men! vi har i alla tider levat i samhällen så även Sverige, som har haft olika kulturer, har vi klarat detta förr, så borde vi klara det idag.

Alltså för att vi lyckades med x (5% samer, finländare, etc.) så kan vi lyckas med y (25, 35, 50, 60% från 4 olika kontinenter). Alltså att alla grader av mångkultur är ungefär samma problem att lösa.

Ungefär som: ifall vi lyckades vinna kriget mot Estland så borde vi kunna vinna ett krig mot USA.

Eller: ifall ett barn klarade att få godkänd i högstadiematematiken så borde han klara att plugga teknisk fysik i universitet.

Citat:
Och hade det inte varit människor från Syrien som du surat över, så hade det varit turkar, italienare eller längre tillbaka judar etc etc...är alltid NÅN grupp som sånna som du hänger upp er på, ni måste liksom upprätta det där "andra" för er egen existens skull, är centrumet för ert tänk vad det verkar.
Behov av ett "VI" innebär att massa andra grupper...kön, sexualiteten, etniciteter etc etc alltid ska hållas under.
Aldrig slagit dig hur erbarmligt enfaldigt den sortens tänk är?

Du argumenterar utifrån spekulationer, men jag är inte inne för att tala om för att 1 miljon araber ens är dåliga att ha i ett land (för det var inte vad sakfrågan som diskuterade handlade om) utan sakfrågan är att det är högst aktuellt att jämföra 20 000 samer år 1900 med 1 miljon araber år 2026 och inte med tyskar eller liknande nonsens.

Citat:
Inte bara möjligt.
hade du levt på 1700 talet med 1700 talets möjlighet att kommunicera så hade du gnällt över norrlänningar...förslagsvis med nån annan form av kyrka...kanske herrnhutister? eller skåningar, dalmasar, värmlänningar etc etc. Du hade suttit här förfasat dig över dessa grupper att OJ! vad farligt det är med dessa olikheter....OJ vad det förstör för mina möjligheter att existera...
DET var min poäng.

Det är rena spekulationer från din sida, eller hur? Varför klagar jag inte om 100 000 polacker i Sverige eller 200 000 finländare eller samer för den delen?

Skulle person x inte klaga över att han har rövcancer så skulle han klaga över förkylning. Hur vet du det?

Din tolkningsförmåga om andra människors psykologi kan ifrågasättas. Dina spekulationer är inte särskilt seriösa.

Citat:
Japp min åsikt som alltså bygger på FAKTAN av att människan är 1. samma art, alltså inte alls skiljer så där oerhört mycket som du vill ge sken av. 2. Alltid har samexisterat både inom ett samhälle och generellt med andra kulturer, och gjort så betydlgit mer utan konflikter än med. Bara det att alla den där fredliga samexistensen lätt glöms bort. samt alltså 3. Kunskapen om vår tids nödvändighet av att vi måste acceptera närkontakten av andra kulturer, eftersom tiden av att hålla sig själv totalt isolerad på nån lite nationell ö, nånstans för länge sen är förbi.

Faktan om att människan är samma art ger oss ingen relevant information, eller hur? Speciellt när människan är en revirtänkande tribalistisk varelse som inte alls samexisterat med andra kulturer fredligt.

Jag nämnde ju exempelvis Syrien, Irak, Libanon, Yemen, Afghanistan som exempel på länder där olika etnicitet, klaner, religioner, språk inte alls lever i hälsosam samexistens. Jordanien som däremot har 95% sunniaraber tycks ha mindre konflikter än dessa regioner, liksom exempelvis Saudi Arabien som på har nästan 90% sunniaraber (trots att jag ogillar landet kan man inte säga att landet är sekteriskt delad i eviga krig).

Juguslavien var ett experiment som inte fungerade så bra i Europa därutöver. Tror det är större chans för fredlig samexistens i ett land som Polen än Juguslavien, eller hur? Beror inte ens på att polacker är bättre människor än juggar, bara att olika folkslag med olika religioner ofta hamnar i konflikt (även när de är otroligt närbesläktade som bosnier, serbier och kroater).

3.Kunskapen av vår tids nödvändighet att acceptera andra kulturer betyder ingenting. I Sydkorea eller Japan så kan de få besök av turister, liksom i exempelvis Polen, utan att de är utanför sin tids nödvändighet, utan att de inte utvecklas, utan att de inte lever bra liv och utan att de skadar andra folkslag. Du har bara hittat på en "nödvändighet" ur din rövhål, det är ett val snarare än en nödvändighet.

Citat:
Och ditt nick är Naknekejsaren, vilket direkt associeras till HC- Andersens: kejsarens nya kläder.
Att jag då kallar dig för nakenfisen, vilket är ett mycket vänligt uttryck på ungar som springer runt näck
det tolkar du alltså som en kränkning?

Känner du dig "kränkt" av att jag kallar dig merapiss eller tycker du bara att det är dagisnivå över det hela? Piss och bajsåldern har en åldersgräns runt 6-7 år tror jag, men analåldern kan bestå hos några svagbegåvade hela vägen till vuxen ålder....och där har du en kränkning som faktiskt känns.

Låt mig förövrigt argumentera som du gör för att framföra mina åsikter:

Att sitta på sitt lilla arsle och KRÄVA att ett land i nutid under de förhållanden som råder just nu i världen, absolut ska ha öppna gränser och mer mångkultur är idioti, eller hur merapiss?

Nja, texten ovan framför inget förutom att jag tycker att "mångkultur" är dumt. Lär dig att framföra dina argument, människa.

Citat:
Nej, eftersom dåliga socioekonomiska villkor, vilket verkligen just gruppen afghaner lider oftare än inhemska svenskar av som invandrare till Sverige från en krisnation som Afghanistan, är en av de största faktorerna bakom kriminalitet.

Min pojke far illa ifall han våldtas av en afghan till och med ifall man vill psykologiskt förstå att afghanska våldtäktsmannen kommer från en kultur där han kanske själv våldtogs av en skäggig gubbe och där våldtäkt av pojkar är kulturella normen och att trauman är förståeliga och blablabla.

Kom ihåg vad DU SKREV:

Citat:
Ursprungligen postat av merapi

Och du har nu gått från att skriva att afghaner inte är ett hot mot min lilla son till att jag måste förstå att han är från en krisnation eller går på sossebidrag och därför är extremt överrepresenterad i våldtäkter på unga pojkar och liknande hemskheter?

Hur ska du ha det? Är han inte ett hot mot min lilla son eller är han ett hot av "anledningar jag måste ta i beakande"?

Citat:
DIN sort vill dock gärna ha det till att det skulle handla om den Afghanska kulturen eller färgen på afghaners hud etc.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi

Bacha Bazi är nu en utbred fenomen i den afghanska kulturen, eller hur?

Pashtun afghaner har väl vitaste hudfärgen i Mellanöstern, men nej; jag tror inte att deras hudfärg gör skillnad i vilken grad de är ett hot mot min son. Mörkare hazarer såsom vita grönögda pashtun afghaner med röd skägg är alla hot mot min son.

Citat:
Jag möter dagligen invandrade män i div. kulvertar, tunnelbanor etc....
och jag möter heller dem än en Umeåman, eller Örebroman, eller Anders Eklundh eller ....

Björn eller man eller Björn eller afghan förutsätter inte att man har någon information om varesig björnen eller mannen/afghanen, gör du dig dum eller inte?

Det är ett exempel på riskanalys av okända variabler som feminister gillar att använda sig av, iden är just att möta en okänd man i ett ställe där du är ensam med honom (i en mörk ödslig tunnel eller stadspark) gentemot en björn du är ensam med i skogen.

Alltså inte en tunnelbana fylld med människor.

Info om att mannen är specifikt Anders Eklund eller att vi har en skjutskaden björnhona med ungar förstör ju tanke-experimentets syfte.

Vad är chansen att den svenska mannen är Anders Eklund och vad är chansen att afghanen är en av dessa charmknuttar som gruppvåldtog en pojke i uppsala:

https://www.expressen.se/nyheter/gruppvaldtakten-i-uppsala-inte-unik/

Så det är vad du måste svara på, inte random afghan mot värsta svenska psykopaten du kan tänka dig.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-03-04 kl. 16:50.
Citera
2026-03-05, 18:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Sverige har aldrig haft någon "demokratisk val" om att ta emot invandrare. Speciella intressen har sina representanter/lobbyister i vår nuvarande system, de är inte folkets representanter. Du får rösta mellan alternativen som presenteras som godkända alternativ ovanifrån. Några gräsrotsrörelser existerar inte.

Svenskar röstar bara på invandringskritiska partier tack vare att internet möjliggör mer demokratisk informationsdelning än media som presenterade dessa partier som Satan själv fram till ca 2020 då de gjorde en deal med "djävulen" och sedan dess är "djävulen" bara en vanlig svensson.

När invandringsmyterna sprack (folket tror inte längre på medias narrativ) så blev nya taktiken att förhandla med djävulen (då blev de plötsligt vanliga Svenssons) så att man behåller främst den invandring som är mest värd åt näringslivet (lönedumpa medelklassens löner genom arbetsinvandring och upphöra med lågkvalificerade asylinvandrare).

Men du är givetvis en utav de värsta sorterna av "nationer bör inte existera, alla bör blandas ihop" som tycker att judar med låg melanin är mer värda än palestinier och att palestinier bör tvångsförflyttas för att just judar ska få ha en nation. Du skulle väl föredra att Sverige tar emot de 3 miljoner palestinier som tvångsförflyttats under nakba snarare än att de får återvända till deras ursprungsland Israel. För det vore ju svårt för just judar och araber att leva sida vid sida som medborgare med samma rättigheter i en enstatslösning. Du ser väl palestinier som lägre värda än judiska israeler pga deras höga melanin?

Men svenskar har ingen rätt till en nation för att vi som "vita" har kollektiv skuld för historien så som du har lärt dig den i skolan. Vi har ingen rätt att ens definiera oss som en folkgrupp med ett gemensamt öde och en historisk rätt till våra förfäders land.

En intressant grej i en ny undersökning är att borgelighet och nationalism tycks hänga ihop:

Av de fem partier som har väljare som är borgeliga är det tre av dessa partier som har väljare som nationalister - SD, KD och M.

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-valjarna-ser-sig-inte-langre-som-liberaler/
Citera
2026-03-05, 21:40
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
En intressant grej i en ny undersökning är att borgelighet och nationalism tycks hänga ihop:

Av de fem partier som har väljare som är borgeliga är det tre av dessa partier som har väljare som nationalister - SD, KD och M.

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-valjarna-ser-sig-inte-langre-som-liberaler/

Borgerlig är någon märklig ideologi i undersökningen och inte en klass. Så det blir lite märklig resonemang. Vet knappt vad borgerlig ideologi är förutom att man vill betala lite mindre i skatt och liknande yttligheter (ofta vet man knappt vad man vill dra bort från offentliga utgifter för att nå skattefria paradiset). Det vill säkert både många arbetare, bönder och borgare göra.

SD borde återvända till att söka erövra självutnämnda socialisters röster tycker jag, tycks som de blir mer moderata med tiden snarare än att drömma tillbaka till Tage Erlander och liknande.

Inte för att jag själv är en folkhemsromantist, men vill de vinna valet måste de erövra väljare från sossarna snarare än äta upp rösterna från moderaterna och kristdemokraterna. Kanske de borde börja diskutera kapitalskatter åt rika, kontroll av obegränsad rörelse av kapital, billigare hushåll åt unga och liknande saker.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-03-05 kl. 21:45.
Citera
2026-03-06, 07:29
Medlem
Citat:
Kvalitativ data är SUBJEKTIV då man tolkar data som inte kan mättas i objektiva mått.

Qualitative data is often subjective, rich, and consists of in-depth information normally presented in the form of words. Analysing qualitative data entails reading a large amount of transcripts looking for similarities or differences, and subsequently finding themes and developing categories.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4267019/#:~:text=Qualitative%20data%20is%20often%20subject ive,finding%20themes%20and%20developing%20categori es.

Du måste veta ett ords definition åtminstone för att använda dig av kvalitativ data på ett någorlunda seriöst sätt.

Och du skrev:
Det gör de självklart...men! vi har i alla tider levat i samhällen så även Sverige, som har haft olika kulturer, har vi klarat detta förr, så borde vi klara det idag.

Alltså för att vi lyckades med x (5% samer, finländare, etc.) så kan vi lyckas med y (25, 35, 50, 60% från 4 olika kontinenter). Alltså att alla grader av mångkultur är ungefär samma problem att lösa.

Ungefär som: ifall vi lyckades vinna kriget mot Estland så borde vi kunna vinna ett krig mot USA.

Eller: ifall ett barn klarade att få godkänd i högstadiematematiken så borde han klara att plugga teknisk fysik i universitet.

Fast!
1. Nu var det inte "kvalitativ data" som i vetenskaplig term som användes...utan enkom min önskan om
KVALITET på det man sitter och jiddrar om.
2. Och för övrigt... OM vi skulle använt dessa termer...så var det specifika vi pratade om, existensen av samer m.fl av andra kulturer i ett Sverige förr och idag...inte något som går under "kvalitativ data" utan mer så under kvantitativ data, eftersom detta går att mäta.

Citat:
Du argumenterar utifrån spekulationer, men jag är inte inne för att tala om för att 1 miljon araber ens är dåliga att ha i ett land (för det var inte vad sakfrågan som diskuterade handlade om) utan sakfrågan är att det är högst aktuellt att jämföra 20 000 samer år 1900 med 1 miljon araber år 2026 och inte med tyskar eller liknande nonsens.

Bara det att Sverige anno 1900 inte bara hade samer som minoritetsgrupper...
samt att det överhuvudtaget inte finns nån poäng att plocka ut en minoritetsgrupp anno 1900 och på nått sätt jämföra med en helt annan 2026.

fakta kvarstår. Sverige har alltid varit mångkulturellt i meningen att där har existerat flera kulturer innanför gränserna. Det som skilt är mest hur man behandlat minioriteter.

Citat:
Det är rena spekulationer från din sida, eller hur? Varför klagar jag inte om 100 000 polacker i Sverige eller 200 000 finländare eller samer för den delen?

Skulle person x inte klaga över att han har rövcancer så skulle han klaga över förkylning. Hur vet du det?

Din tolkningsförmåga om andra människors psykologi kan ifrågasättas. Dina spekulationer är inte särskilt seriösa.

Jag säger ju det....du HADE klagat på polacker, samer, tornedalningar eller "norrlänningar" etc etc....eftersom din sort alltid behöver nån "annan" ni kan använda som target för det enorma behovet att ha någon "annan" att förakta och se ner på, för att själva må gott, Och den dagen de tinne finns någon "annan" så kommer ni hitta på nått...

Citat:
Faktan om att människan är samma art ger oss ingen relevant information, eller hur? Speciellt när människan är en revirtänkande tribalistisk varelse som inte alls samexisterat med andra kulturer fredligt.

Prata för dig själv.
fakta är att trots alla aggressioner och krig världen sett, så har vi samexisterat fredligt i betydligt högre grad än krigat.

Tar resten senare...
Citera
2026-03-06, 14:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fast!
1. Nu var det inte "kvalitativ data" som i vetenskaplig term som användes...utan enkom min önskan om
KVALITET på det man sitter och jiddrar om.
2. Och för övrigt... OM vi skulle använt dessa termer...så var det specifika vi pratade om, existensen av samer m.fl av andra kulturer i ett Sverige förr och idag...inte något som går under "kvalitativ data" utan mer så under kvantitativ data, eftersom detta går att mäta.

Även ifall du inte känner till att kvalitativ data är en vetenskaplig term är givetvis vad någon uppfattar ha "kvalitet" något högst subjektivt.

Citat:
Bara det att Sverige anno 1900 inte bara hade samer som minoritetsgrupper...
samt att det överhuvudtaget inte finns nån poäng att plocka ut en minoritetsgrupp anno 1900 och på nått sätt jämföra med en helt annan 2026.

Det är du och inte jag som tror att sveriges mångkultur 1900 kan jämföras med sveriges mångkultur 2026. Det är du som skrev:

men! vi har i alla tider levat i samhällen så även Sverige, som har haft olika kulturer, har vi klarat detta förr, så borde vi klara det idag.

Men du är så trög att du inte förstår att det du skriver öppnar för jämförelsen "1 miljon araber mot 20 000 samer".

Citat:
Jag säger ju det....du HADE klagat på polacker, samer, tornedalningar eller "norrlänningar" etc etc....eftersom din sort alltid behöver nån "annan" ni kan använda som target för det enorma behovet att ha någon "annan" att förakta och se ner på, för att själva må gott, Och den dagen de tinne finns någon "annan" så kommer ni hitta på nått...

Det är som sagt lösa spekulationer, kräver någonslags förståelse av både psykologi generellt samt personen ifrågas specifika psykologiska karaktär, båda saknar ju du.

Människor har i regel inga anmärkningar på några invandrare (exempelvis 30 000 kineser eller 60 000 indier i sverige) just för att de inte orsakar problem i deras vardag. Det är förhållandevis enkelt egentligen. Man behöver inte skapa en slags neurotisk paranoid halmgubbe för att förstå varför folk stör sig på folkslag som har pojkvåldtäkt som bred fenomen i deras kultur.

Citat:
Prata för dig själv.
fakta är att trots alla aggressioner och krig världen sett, så har vi samexisterat fredligt i betydligt högre grad än krigat.

Det är bara semantik från din sida. Du kan säga att tyskschweizare, franskschweizare och italienska schweizare fredligt har samexisterat men du kan inte säga att alla olika folkslag inom exempelvis ottomanska imperiet fredligt samexisterade, men sedan kan du det då man använder ord subjektivt.

Du kanske tolkar det som folkmord var 100e år och piraträder och slaveri av visa folkslag, etniska konflikter var 50e år, underkastelse och religiösa särrättigheter innefattar fredlig samexistens? Fan vet jag. En utav de bästa vänsterkritiken mot kolonialism är att man skapade artificiella linjer på kartan som gjorde det omöjligt för etniskt annorlunda folkslag att just samexistera.
Citera
2026-03-06, 15:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Borgerlig är någon märklig ideologi i undersökningen och inte en klass. Så det blir lite märklig resonemang. Vet knappt vad borgerlig ideologi är förutom att man vill betala lite mindre i skatt och liknande yttligheter (ofta vet man knappt vad man vill dra bort från offentliga utgifter för att nå skattefria paradiset). Det vill säkert både många arbetare, bönder och borgare göra.

SD borde återvända till att söka erövra självutnämnda socialisters röster tycker jag, tycks som de blir mer moderata med tiden snarare än att drömma tillbaka till Tage Erlander och liknande.

Inte för att jag själv är en folkhemsromantist, men vill de vinna valet måste de erövra väljare från sossarna snarare än äta upp rösterna från moderaterna och kristdemokraterna. Kanske de borde börja diskutera kapitalskatter åt rika, kontroll av obegränsad rörelse av kapital, billigare hushåll åt unga och liknande saker.

SD talade nyligen om att det bör bli lättare för unga att köpa hus.

Sedan är det ingen mening att försöka få självutnämnda socialisters röster, då socialister i kapitalistiska länder (alltså ej forna kommunist-Europa) inte gillar nationalism.

Du nämner Erlander, men under Erlanders regering var Sverige på flera sätt mindre socialistiskt än senare. Lägre skatter, mindre stat osv.
Citera
2026-03-06, 20:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Vad är chansen att den svenska mannen är Anders Eklund och vad är chansen att afghanen är en av dessa charmknuttar som gruppvåldtog en pojke i uppsala:

https://www.expressen.se/nyheter/gruppvaldtakten-i-uppsala-inte-unik/

Så det är vad du måste svara på, inte random afghan mot värsta svenska psykopaten du kan tänka dig.

Var inte offret själv en afghan? Kunde inte bry mig mindre om vad det gör med varandra. Däremot var de ju kraftigt överresprensterade tillsammans med araber och kurder osv vad gäller våldtäkter och sextrakassier mot svenska flickor och kvinnor.

Jag kollade på ett avsnitt av Efterlyst från 2003 nyligen, redan då var det en "mörkhyad man" som serievåldtog kvinnor (svenska kvinnor?) i Malmö.

Att svenska kvinnor - trots deras enorma otrygghet - i större utsträckning än män röstar på de rödgröna är galet, vill de att de eller deras döttrar ska bli våldtagna och spöade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in