2025-09-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är alltid lätt att ank

----------------------------------------------------------------
TYVÄRR ÄR DETTA INGET JAG KAN HJÄLPA DIG MED
----------------------------------------------------------------
gandisters ögon).

Jag viker mig. Vi slutar meningsutbytet här.
Citera
2025-09-17, 20:43
Medlem
Novatron har tydligen fått de resultat man önskat sig från testriggen Novatron 1 och ska starta bygget av Novatron 2 nästa år, 2026.

https://www.tn.se/hallbarhet/44441/nytt-genombrott-for-svensk-fusion-bara-att-trycka-pa-knappen/

Går det bra framgent får vi innerligt hoppas att våra kära politiker har kraften att terminera en massa dåliga gröna satsningar och styra över pengarna till det här. Bara att avsluta CCS-projektet nere i Värtahamnen skulle lösgöra miljardbelopp årligen. Kan detta projekt accelereras med att gödsla med pengar är valet självklart.
Citera
2025-12-13, 21:33
Medlem
Intressant video med några interiörer från Helion Energy:

https://www.youtube.com/watch?v=oswGdRTyppg

Vilka enorma kondensatorbankar!
Citera
2025-12-17, 09:07
Medlem
Bra artikel med genomgång av svagheter och styrkor hos fyra av de största fusionsentreprenörerna:

https://businesscraft.se/business/helion-cfs-tokamak-energy-tae-how-fusion-technologies-are-diverging-by-2026/
Citera
2026-02-14, 08:36
Medlem
Då har vi en del preliminära resultat från körningarna med Polarisapparaten:

- 150 kiloelektronvolt i temperatur uppnått

- skalningslagarna från tidigare apparater håller

- neutronproduktion från D-T

https://www.youtube.com/watch?v=CpzYjJqZivI

https://www.helionenergy.com/articles/how-we-conducted-and-measured-d-t-fusion/

https://www.helionenergy.com/articles/helion-achieves-new-fusion-energy-milestones/

Väldigt spännande att följa men vi ska inte ropa hej förrän det är nettoenergi ut från apparaten.
Citera
2026-03-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Novatron har tydligen fått de resultat man önskat sig från testriggen Novatron 1 och ska starta bygget av Novatron 2 nästa år, 2026.

https://www.tn.se/hallbarhet/44441/nytt-genombrott-for-svensk-fusion-bara-att-trycka-pa-knappen/

Går det bra framgent får vi innerligt hoppas att våra kära politiker har kraften att terminera en massa dåliga gröna satsningar och styra över pengarna till det här. Bara att avsluta CCS-projektet nere i Värtahamnen skulle lösgöra miljardbelopp årligen. Kan detta projekt accelereras med att gödsla med pengar är valet självklart.
Diskussionen har visst gått över till att diskutera vilken av alla projekt därute, som kommer att leda till en kommersiell fusionsreaktor. Kul tycker jag, så jag hänger på. Ja Novatron, Stellarator och ZAP energy hör till mina favoritkandidater. Om de verkligen funkar att trycka bort plasmat från den ringformade zonen i botten samt i toppen, så verkar lösningen enkel och stabil. Alla dessa fladdriga plasma bubblor, som far hit och dit och plötsligt sprätter iväg en flamma in i reaktorväggen. Jag tror inte på det. "Det kan bli bättre, men bra lär det aldrig bli" som Cornelis Wrejsvik sjöng.
Zap energy som bygger upp en rätt tät ljusbåge på ett ganska komplicerat sätt, men som till skillnad från vanliga ljusbågar är stabil. Inte länge alltså. Sådär en millisekund men det är en evighet när det gäller att få deuterium och tritium att slås ihop https://www.youtube.com/watch?v=FiNxgdMNGdU, Stellarator här https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=stellarator%20fusion%20wendelstein& mid=EBFCF8326D9AC6B6D62DEBFCF8326D9AC6B6D62D&ajaxh ist=0 Det är ett fruktanskvärt komplicerat bygg men resultatet är stabilt. Tror att det är något att bygga vidare på, även om det kommer att ta tid.
Senast redigerad av GrevePlasma 2026-03-06 kl. 20:14.
Citera
2026-03-06, 20:01
Medlem
Gratis energi kommer vi väl aldrig att uppnå, men säg att den åtminstone räcker väl till alla, då lär ju världen sluta bråka om olja och gas framförallt.

Vissa länder skulle då tappa mycket rikedomar, men istället erbjuder nästan gratis och lättillgänglig energi att man kan bygga upp så mycket annat.

Vi ser att elektronik i alla dess former behöver energi, så det skulle förmodligen innebära en rejäl boom på den fronten. Vi skulle också se industrin gynnas och man kan tillverka mer produkter.

Även fattiga länder skulle ha en AC i vartenda rum i de länder som behöver kylas ner när det är så varmt.

Förmodligen skulle alla fordon gå på el, men billig energi löser inte problemet med batterier t.ex ej heller brist på annat material så att där finns många problem kvar.

Men förmodligen skulle man lösa brist på vatten, det går då att hämta vatten från havet helt enkelt och bearbeta det till att bli drickbar eller användbar för odling. Således, vi kan se att matproduktionen får en boost.

Förmodligen kan vi även se att sjukdomar bekämpas bättre, smutsigt vatten som ett problem skulle försvinna.

När det gäller teknik och utveckling så skulle energitillgången ge att man lättare kan bebo även de andra planeterna i vårt solsystem, transportera råvaror till jorden. På det sättet skulle man nog kunna lösa många problem utan att kostnaderna skenar iväg.

Hur miljön och levnadsförhållandena (naturen) skulle påverkas är lite svårare att tänka på. Det är ju inte bara koldioxid som är en fara, utan även alla andra produkter och kemikalier vid tillverkning påverkar naturen. Billig energi skapar också värme, man skulle nog ganska snabbt få ständig "sommar" i större städer.

Tyvärr leder nog även billig energi till att överbefolkningsproblemet ökar, istället för 8 miljarder människor så kan nu 500 miljarder människor överleva på jorden (om man kan utnyttja hela solsystemets resurser), med stor risk att man helt enkelt förbrukar jorden som livsuppehållande planet. Men det kan lika gärna gå åt andra hållet och att man inte ser ett behov av fler människor, att det kanske slutar med att "bara" 500 miljoner människor finns, men att alla lever i ett oerhört lyxigt och bekvämt liv jämfört med dagens livsförhållanden.
Citera
2026-03-07, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Diskussionen har visst gått över till att diskutera vilken av alla projekt därute, som kommer att leda till en kommersiell fusionsreaktor. Kul tycker jag, så jag hänger på. Ja Novatron, Stellarator och ZAP energy hör till mina favoritkandidater. Om de verkligen funkar att trycka bort plasmat från den ringformade zonen i botten samt i toppen, så verkar lösningen enkel och stabil. Alla dessa fladdriga plasma bubblor, som far hit och dit och plötsligt sprätter iväg en flamma in i reaktorväggen. Jag tror inte på det. "Det kan bli bättre, men bra lär det aldrig bli" som Cornelis Wrejsvik sjöng.Zap energy som bygger upp en rätt tät ljusbåge på ett ganska komplicerat sätt, men som till skillnad från vanliga ljusbågar är stabil. Inte länge alltså. Sådär en millisekund men det är en evighet när det gäller att få deuterium och tritium att slås ihop https://www.youtube.com/watch?v=FiNxgdMNGdU, Stellarator här https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=stellarator%20fusion%20wendelstein& mid=EBFCF8326D9AC6B6D62DEBFCF8326D9AC6B6D62D&ajaxh ist=0 Det är ett fruktanskvärt komplicerat bygg men resultatet är stabilt. Tror att det är något att bygga vidare på, även om det kommer att ta tid.

Just ZAP har det gått sämre för med skalningslagarna på sistone. Jag tror mer på Helion. Alla de här uppstartprojekten är väldigt roliga att följa men vi ska ta dem för vad de är: Extrema tekniska högriskprojekt som i de flesta, kanske i alla fall kommer att misslyckas.

Ställer vi däremot frågan till AI om utsikterna att få positivt energiutbyte i tokamaker eller stellaratorer försedda med moderna högtemperatursupraledare får vi svarat att sannolikheten för att det fungerar som avsett är väldigt hög.

Just vad det gäller stellaratorer finns det två tyska avknoppningar från Wendelsteinprojektet: Gauss fusion och Proxima fusion.

Bägge har gjort tyskt gedigna ingenjörsgenomgångar av teknik, konstruktion och vetenskap i sina projekt och herr Bundeskansler Merz har sagt los gehen...

Så det är ingen vågad profetia att inom något enstaka år eller två har vi rapport om positivt energiutbyte från tokamaken i Devens, Massachusetts och sen tar kapplöpningen mot ström på nätet sin början.
Citera
2026-03-07, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Gratis energi kommer vi väl aldrig att uppnå, men säg att den åtminstone räcker väl till alla, då lär ju världen sluta bråka om olja och gas framförallt.

Vissa länder skulle då tappa mycket rikedomar, men istället erbjuder nästan gratis och lättillgänglig energi att man kan bygga upp så mycket annat.

Vi ser att elektronik i alla dess former behöver energi, så det skulle förmodligen innebära en rejäl boom på den fronten. Vi skulle också se industrin gynnas och man kan tillverka mer produkter.

Även fattiga länder skulle ha en AC i vartenda rum i de länder som behöver kylas ner när det är så varmt.

Förmodligen skulle alla fordon gå på el, men billig energi löser inte problemet med batterier t.ex ej heller brist på annat material så att där finns många problem kvar.

Men förmodligen skulle man lösa brist på vatten, det går då att hämta vatten från havet helt enkelt och bearbeta det till att bli drickbar eller användbar för odling. Således, vi kan se att matproduktionen får en boost.

Förmodligen kan vi även se att sjukdomar bekämpas bättre, smutsigt vatten som ett problem skulle försvinna.

När det gäller teknik och utveckling så skulle energitillgången ge att man lättare kan bebo även de andra planeterna i vårt solsystem, transportera råvaror till jorden. På det sättet skulle man nog kunna lösa många problem utan att kostnaderna skenar iväg.

Hur miljön och levnadsförhållandena (naturen) skulle påverkas är lite svårare att tänka på. Det är ju inte bara koldioxid som är en fara, utan även alla andra produkter och kemikalier vid tillverkning påverkar naturen. Billig energi skapar också värme, man skulle nog ganska snabbt få ständig "sommar" i större städer.

Tyvärr leder nog även billig energi till att överbefolkningsproblemet ökar, istället för 8 miljarder människor så kan nu 500 miljarder människor överleva på jorden (om man kan utnyttja hela solsystemets resurser), med stor risk att man helt enkelt förbrukar jorden som livsuppehållande planet. Men det kan lika gärna gå åt andra hållet och att man inte ser ett behov av fler människor, att det kanske slutar med att "bara" 500 miljoner människor finns, men att alla lever i ett oerhört lyxigt och bekvämt liv jämfört med dagens livsförhållanden.

Nästan oavsett vad fusionsapparaterna kommer att kosta inträder den stunden då investeringen är avbetald och sedan kostar energin bara driftskostnaderna. Det är själva grejen med all kärnkraft.

Beträffande överbefolkningen visar all erfarenhet att över en viss välfärdsnivå minskar kvinnornas nativitet drastiskt och sedan börjar befolkningen minska.

Annars löser det mesta sig bara man har energi. Inklusive batterimetaller där industrin redan visar framfötterna med att hitta ersättningsmaterial.

Jag tror bosättningar på andra planeter kommer att få stark konkurrens av öken som gjorts fruktbar med vatten från pipelines. Vatten från de nordsibiriska floderna till Aralsjön, från Mississippi, Coluimbia river och Stora Sjöarna till södra USA, från Kongofloden till Södra Angola/Namibia med mera.

En lite lustig konsekvens kanske blir att vi kommer att få se olika utbrytarsekter som bildar bosättningar kring fusionskraftverk i avkrokar av världen, typ Grönland och öar i arktis, Kerguelen och dylika ställen.

Utflyttade boer i en miljonstad på Falklands kanske.
Citera
2026-03-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Just ZAP har det gått sämre för med skalningslagarna på sistone. Jag tror mer på Helion. Alla de här uppstartprojekten är väldigt roliga att följa men vi ska ta dem för vad de är: Extrema tekniska högriskprojekt som i de flesta, kanske i alla fall kommer att misslyckas.

Ställer vi däremot frågan till AI om utsikterna att få positivt energiutbyte i tokamaker eller stellaratorer försedda med moderna högtemperatursupraledare får vi svarat att sannolikheten för att det fungerar som avsett är väldigt hög.

Just vad det gäller stellaratorer finns det två tyska avknoppningar från Wendelsteinprojektet: Gauss fusion och Proxima fusion.

Bägge har gjort tyskt gedigna ingenjörsgenomgångar av teknik, konstruktion och vetenskap i sina projekt och herr Bundeskansler Merz har sagt los gehen...

Så det är ingen vågad profetia att inom något enstaka år eller två har vi rapport om positivt energiutbyte från tokamaken i Devens, Massachusetts och sen tar kapplöpningen mot ström på nätet sin början.
Varför Helion? Är dom ens nära? De är väl dom som använder trevärt helium, som väl är rätt svårt att få tag på.
Så ZAP har inte lyckats skala på sistone. Har försökt att få veta det men inte sett något. Undrar varför. Det gick som på räls ett tag.
Eftersom Stelleratorer trots sin vansinniga geometri går att göra och har en mycket stabil plasma, tror jag mycket på dom. Novatron har en lång bit kvar, eftersom dom startade för inte så länge sen, men mycket lovande för det stadium dom befinner sig på. Mina och dina gissningar är nog lika goda som AI. Tror inte AI fungerar bättre än någon annan, som orakel. Inte än i varje fall. Det är bara en maskin trots allt.
Citera
2026-03-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Varför Helion? Är dom ens nära? De är väl dom som använder trevärt helium, som väl är rätt svårt att få tag på. Så ZAP har inte lyckats skala på sistone. Har försökt att få veta det men inte sett något. Undrar varför. Det gick som på räls ett tag. Eftersom Stelleratorer trots sin vansinniga geometri går att göra och har en mycket stabil plasma, tror jag mycket på dom. Novatron har en lång bit kvar, eftersom dom startade för inte så länge sen, men mycket lovande för det stadium dom befinner sig på. Mina och dina gissningar är nog lika goda som AI. Tror inte AI fungerar bättre än någon annan, som orakel. Inte än i varje fall. Det är bara en maskin trots allt.

Uppgifterna om ZAP är ett foruminlägg som jag inte heller lyckas googla fram bakgrunden till. Hoppas jag har fel.

Helion har gjort en hel del framsteg på sistone och det fina i kråksången för deras del är att effektiviteten i processen gör att de inte har lika höga krav på energiutbyten och därmed lägre krav på plasmaprestanda.

Matematiken är i korthet att man kan återvinna 95 % av den elektriska energi man stoppar in i processen och har 80 % effektivitet i extraktionen av fusionsenergin. Vilket leder till det häpnadsväckande resultatet att man kan driva anläggningen med ett energiutbyte lägre än 1!

JET i Culham i England har lyckats prestera ett energiutbyte på som bäst 2/3. Med samma förhållanden skulle vi har energi in = 1 x 1/20 = 1/20.

Energi ut = 2/3 x 4/5 = 8/15

(8/15)/(1/20 ) ger energiutbyte på över 10! Elektricitet till elektricitet.

Detta ger någon magnitud lägre krav på plasmaprestanda jämfört med en tokamak som inte har denna recirkulationsmekanism. Det är inte alls jämförbart.

Jag har frågat AI om Helion verkligen lyckats demonstrera den här återvinningsmekanismen och publicerat den i fackgranskad tidskrift och AI säger att så skett.

Man får se det som förbränningscykeln i en dieselmotor. I den skjuts rörelseenergi in i luft som blir het och injiceras med bränsle som förbränns. Under kraftslaget får du tillbaka energi från luften som expanderar + energi från förbränningen som omvandlas till rörelseenergi via expanderande gas.

När kraftslaget är över har du mer rörelseenergi i motorns roterande delar än innan. Även om den totala rörelseenergin i dessa är mycket mycket högre än vad som kommer från ett enskilt kraftslag. Det som gör att det fungerar är att energin från kraftslagen är högre än förlusterna i motorns interna friktion.

Beträffande bränslecykeln är uppgifterna som följer: Reaktionen ska ses som He3-katalyserad D-D.

D-D kan reagera i två varianter: En som ger en tritium på 1,01 MeV + en proton på 3,02 MeV.

En som ger en He3 på 0,82 Mev + en neutron på 2,45 MeV.

Man har ganska stor frihet att variera mellan parametrarna tryck och temperatur i plasmat och kan ställa förhållandena så att man får ett system som kan försörja sig själv. Detta sker med ett visst energihandikapp och produktion av tritium som biprodukt i början. Detta gör dock inte så mycket i och med att tritium kan säljas på världsmarknaden till höga priser.

På lång sikt blir förstås marknaden för tritium mättad och priserna går ner. Då kan man istället bygga en robustare och effektivare bränslecykel genom att tritium sönderfaller till He3 med en halveringstid på 12,3 år.

Fan tro´t...

Men det är vad de säger. Lyckas det är det förstås bra. Vi får se. De bygger för fullt på sitt första kraftverk i alla fall.
Citera
2026-03-08, 19:39
Medlem
Jag frågade AI om det kommit något intressant från ZAP energy sista halvåret:

Citat:
Rekordhögt plasmatryck med FuZE-3:
  • I november 2025 presenterade Zap Energy genombrott med sin senaste enhet, FuZE-3.
  • Extremt tryck: Reaktorn uppnådde ett plasmatryck på 1,6 gigapascal (GPa), vilket är cirka 10 000 gånger atmosfärstrycket vid havsnivå och tio gånger trycket på botten av Marianergraven.
  • Ny design: FuZE-3 använder en unik konfiguration med en tredje elektrod. Detta gör att man kan skicka två samtidiga kraftpulser, vilket ger betydligt bättre kontroll över hur plasmat accelereras och komprimeras.
  • Temperatur: Enheten nådde temperaturer på över 11 miljoner grader

Jag är inte tillräckligt mycket tekniker för redan ut vart det för dem i trippelprodukt men temperaturen är ungefär en magnitud ifrån vad som brukar anses signifikant i sammanhanget.

Trippelprodukten är en komposit av temperatur, tryck och uppehållstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in