Citat:
Ursprungligen postat av
GrevePlasma
Varför Helion? Är dom ens nära? De är väl dom som använder trevärt helium, som väl är rätt svårt att få tag på. Så ZAP har inte lyckats skala på sistone. Har försökt att få veta det men inte sett något. Undrar varför. Det gick som på räls ett tag. Eftersom Stelleratorer trots sin vansinniga geometri går att göra och har en mycket stabil plasma, tror jag mycket på dom. Novatron har en lång bit kvar, eftersom dom startade för inte så länge sen, men mycket lovande för det stadium dom befinner sig på. Mina och dina gissningar är nog lika goda som AI. Tror inte AI fungerar bättre än någon annan, som orakel. Inte än i varje fall. Det är bara en maskin trots allt.
Uppgifterna om ZAP är ett foruminlägg som jag inte heller lyckas googla fram bakgrunden till. Hoppas jag har fel.
Helion har gjort en hel del framsteg på sistone och det fina i kråksången för deras del är att effektiviteten i processen gör att de inte har lika höga krav på energiutbyten och därmed lägre krav på plasmaprestanda.
Matematiken är i korthet att man kan återvinna 95 % av den elektriska energi man stoppar in i processen och har 80 % effektivitet i extraktionen av fusionsenergin. Vilket leder till det häpnadsväckande resultatet att man kan driva anläggningen med ett energiutbyte lägre än 1!
JET i Culham i England har lyckats prestera ett energiutbyte på som bäst 2/3. Med samma förhållanden skulle vi har energi in = 1 x 1/20 = 1/20.
Energi ut = 2/3 x 4/5 = 8/15
(8/15)/(1/20 ) ger energiutbyte på över 10! Elektricitet till elektricitet.
Detta ger någon magnitud lägre krav på plasmaprestanda jämfört med en tokamak som inte har denna recirkulationsmekanism. Det är inte alls jämförbart.
Jag har frågat AI om Helion verkligen lyckats demonstrera den här återvinningsmekanismen och publicerat den i fackgranskad tidskrift och AI säger att så skett.
Man får se det som förbränningscykeln i en dieselmotor. I den skjuts rörelseenergi in i luft som blir het och injiceras med bränsle som förbränns. Under kraftslaget får du tillbaka energi från luften som expanderar + energi från förbränningen som omvandlas till rörelseenergi via expanderande gas.
När kraftslaget är över har du mer rörelseenergi i motorns roterande delar än innan. Även om den totala rörelseenergin i dessa är mycket mycket högre än vad som kommer från ett enskilt kraftslag. Det som gör att det fungerar är att energin från kraftslagen är högre än förlusterna i motorns interna friktion.
Beträffande bränslecykeln är uppgifterna som följer: Reaktionen ska ses som He3-katalyserad D-D.
D-D kan reagera i två varianter: En som ger en tritium på 1,01 MeV + en proton på 3,02 MeV.
En som ger en He3 på 0,82 Mev + en neutron på 2,45 MeV.
Man har ganska stor frihet att variera mellan parametrarna tryck och temperatur i plasmat och kan ställa förhållandena så att man får ett system som kan försörja sig själv. Detta sker med ett visst energihandikapp och produktion av tritium som biprodukt i början. Detta gör dock inte så mycket i och med att tritium kan säljas på världsmarknaden till höga priser.
På lång sikt blir förstås marknaden för tritium mättad och priserna går ner. Då kan man istället bygga en robustare och effektivare bränslecykel genom att tritium sönderfaller till He3 med en halveringstid på 12,3 år.
Fan tro´t...
Men det är vad de säger. Lyckas det är det förstås bra. Vi får se. De bygger för fullt på sitt första kraftverk i alla fall.