2026-03-05, 12:28
Medlem
Det här handlar nästan inte om vad som är sannolikt eller inte längre.

Det handlar om vad som är möjligt.
Citera
2026-03-05, 16:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Svårt att bli klok på det här.

MEN det ÄR ingen enkel lösning på det, då hadde fallet varit löst för länge sen.

Ingen som kan söka på "salladsbar" + mars 1986 på KB?

Har för mig att man hinner runt på 8 minuter om man tar vänster på Regeringsgatan, och kommer norrifrån tillbaka till Skandia.

Vem tog bilden framifrån på AD i taxin som syntes i Lampers och Pops program, och när togs den?

Fick en vibb av en AI-bild.

Annars skulle man vilja se hela rullen ...
Citera
2026-03-05, 16:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ingen som kan söka på "salladsbar" + mars 1986 på KB?

Har för mig att man hinner runt på 8 minuter om man tar vänster på Regeringsgatan, och kommer norrifrån tillbaka till Skandia.

Vem tog bilden framifrån på AD i taxin som syntes i Lampers och Pops program, och när togs den?

Fick en vibb av en AI-bild.

Annars skulle man vilja se hela rullen ...

Jag har just informerat dig om var stället han pratar om ligger.
Citera
2026-03-05, 17:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har just informerat dig om var stället han pratar om ligger.

Sure, men jag försökte tänka ett steg längre:

Fick SE uppgiften om polisbilens placering vid salladsbaren från media?

Några av hans uttalanden är närmast identiska med vad som står i vissa artiklar.
Citera
2026-03-05, 17:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Sure, men jag försökte tänka ett steg längre:

Fick SE uppgiften om polisbilens placering vid salladsbaren från media?

Några av hans uttalanden är närmast identiska med vad som står i vissa artiklar.

Jag förstår. Det salladsbarsrelaterade som finns är i just SvD 2/3:

"På en salladsbar på Sveavägen strax intill mordplatsen samlades människor för att följa text-TV:s löpande rapporteringar om dådet."
Citera
2026-03-05, 19:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är en intressant teori att den påhittade GM-SE förmådde ME att lägga dit WTn på måndag
Visst kan det ha varit så. Men kanske enklare att tänka sig att det var SE själv som lade dit den.

Citat:
GM-SE hämtade då också mordvapnet på måndagen
Mycket möjligt, om han nu nu lämnade/gömde revolvern på Skandia under mordnatten alltså.

Citat:
Att Engströms hade en WT att placera ut som en "falsk alibidetalj" vill jag hävda med tanke på vad som hände. SE pratade mycket om jakt i sina förhör och många som jagade var moderater på 80-talet.
Nja, tveksamt att SE skulle ha ägt en sådan (dessutom såpass udda) walkie-talkie innan mordet. Och att han skulle ha varit jägare finns det väl inte heller några uppgifter om. Då låter det väl mer troligt att han gick och köpte den där walkie-talkien på t.ex. World Import (om de nu sålde just den modellen) under helgen, eller att han såg den här säljannonsen som det skrevs om i ett äldre inlägg i en annan tråd:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av Draifos 2026-03-05 kl. 19:58.
Citera
2026-03-05, 21:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst kan det ha varit så. Men kanske enklare att tänka sig att det var SE själv som lade dit den.

Mycket möjligt, om han nu nu lämnade/gömde revolvern på Skandia under mordnatten alltså.

Nja, tveksamt att SE skulle ha ägt en sådan (dessutom såpass udda) walkie-talkie innan mordet. Och att han skulle ha varit jägare finns det väl inte heller några uppgifter om. Då låter det väl mer troligt att han gick och köpte den där walkie-talkien på t.ex. World Import (om de nu sålde just den modellen) under helgen, eller att han såg den här säljannonsen som det skrevs om i ett äldre inlägg i en annan tråd:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Från din länk:
Jag tänkte ha lite lucköppningar inför presskonferensen om resultat från efterforskningar i lite stigande prioritet. Återhållsam information av respekt för läget. Innan jag börjar med första måste jag säga att det är intressant med Boboslackes kommentar om beväpningen vid knarkspaningen med hänsyn till id:n ovan av ”Föllinge”.

Lucka 1 - Danita radio

På hösten 1985 vill en person köpa en Danita Beta III med annons i DN. Annonsen spårad till lantbrukarhushåll i Södermanland. Det är intressant, eftersom en lantbrukare i Småland blir öppet tackad av ”Barbrogruppen” i samband med sin begravning när han avled för ett antal år sedan, enligt begravningsannonsen.

Vidare, på morddagen (!) är en säljannons införd för samma typ (DB III). Annonsen spårad till ett hushåll med en meriterad akademiker i Täby.

Sammantaget: Bra källor, hög sakriktighet, högst oklar relevans. Osannolikt med samband mellan de bägge annonserna.
Akademiker spelade väl kontraktsbridge de också?

Kan säljaren varit någon i SEs bridgesällskap i Täby? "Sista kontraktet"?

Det blir klurigt att bena ut hur den "meriterade akademikern i Täby" lyckades få annonsen publicerad redan på morddagen, men att den påhittade GM-SE var köparen kan man väl mer eller mindre utgå ifrån? Det finns inte några andra rimliga mordplatsvittnen att välja på.

Det vore intressant att veta vilka andra personer förutom akademikern som ingick i hushållet i Täby. Kanske någon slarvig missbrukartyp som behövde snabba pengar till sitt missbruk?

GM-SE är som du skriver nog den enda tänkbara köparen av WTn. Affären gjordes kanske upp redan under dagen innan mordet och GM-SE kan då slängt WTn som ett villospår innan han kastade sig in i den tyska blå bilen för transport tillbaka till Skandias reception för att få ett alibi för mordet.

YN tyckte dessutom att "väskan" på DBG var hård till formen, vilket passar exakt in på en WT.

"Das auto" kan peka mot en tyskreggad tysk bil. "Statsministern skjuten" kan tyda på att den påhittade GM-SE faktiskt redan hade en WT på mordkvällen?
Citera
2026-03-05, 22:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag förstår. Det salladsbarsrelaterade som finns är i just SvD 2/3:

"På en salladsbar på Sveavägen strax intill mordplatsen samlades människor för att följa text-TV:s löpande rapporteringar om dådet."

Tack, Roerlig!

På lördagen, dagen efter mordet, alltså?

Text-TV 1986 ... Dåtidens Flashback med nyheter i realtid!

Är det enda gången som salladsbaren i fråga dyker upp i mediaflödet?
Citera
2026-03-06, 07:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tack, Roerlig!

På lördagen, dagen efter mordet, alltså?

Text-TV 1986 ... Dåtidens Flashback med nyheter i realtid!

Är det enda gången som salladsbaren i fråga dyker upp i mediaflödet?

2/3 blir väl på söndagen.

Det är enda gången "salladsbar" eller "sallad*" dyker upp i relation till MOP under mars. Det är bara att söka i tidningsarkivet från telefon eller dator.

Det svåra är att hitta etablissemanget salladsbaren M&M, av skälet att det går inte att söka på kombinationer som innehåller "&" vilket är ett funktionstecken i sammanhanget.

Men där finns det: https://imgur.com/a/iva-17478-adress-svea-konditori-AeSpANl

Om serveringens namn nämns i pressen går alltså inte att utröna. Men de första dagarnas medierapportering torde ha gåtts igenom på så vis att det hade noterats om det stod något om ett polisfordon som körde upp mot och stannade intill den.

Det där stället verkar ha funnits blott ett par år och blev, förmodligen, under 1986 Mongolian Barbecue som finns kvar än idag. På adressen huserade även herrnhutarna och där anar jag ett nytt huvudspår.
Citera
2026-03-06, 16:49
Medlem
Citat:
«Blå Tenson, Fjällräven eller något sånt jacka som räcker til lårets mitt som går lite underligt och ser lite äldre ut-mannen» vet vi vel inte hur lång var nej.

Jacka- stämmer mer på Björkman

Blå- stämmer med både SE och Björkman

Lårets mitt- stämmer vel mer på Engström

Går lite underligt- kan vel stämma på båda, berusade

Ser lite äldre ut-stämmer mer på Engström

Björkman = 3 poäng

SE = 4 poäng

Er det något i något förhör som antyder att AB har gått på trottoaren ute vid vägen? Rekonstruktionen tyder väl inte heller på det. Tvärtom verkar han ha hållit sig nära Skandiabyggnaden hela tiden.
Citera
2026-03-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Er det något i något förhör som antyder att AB har gått på trottoaren ute vid vägen? Rekonstruktionen tyder väl inte heller på det. Tvärtom verkar han ha hållit sig nära Skandiabyggnaden hela tiden.

Jag ser på AB som en lös kanon på däck. Otur att den människan som var närmast mordet var så aspackad. Aspackad och lättskrämd, samtidigt! Ett nästan värdelöst vittne.

Inte en värdelös människa, men inget bra vittne. Han bad ju inte om att hamna i det här.

Som jag ser det kan han ha varit både Dekorimamannen och Tenson. Eller så har han bara surrat runt där vid bankomaten och är ingen av dom. Det är inte utrett som jag ser det.

Jävligt irriterande egentligen.
Citera
2026-03-07, 13:30
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Jag ser på AB som en lös kanon på däck. Otur att den människan som var närmast mordet var så aspackad. Aspackad och lättskrämd, samtidigt! Ett nästan värdelöst vittne.

Inte en värdelös människa, men inget bra vittne. Han bad ju inte om att hamna i det här.

Som jag ser det kan han ha varit både Dekorimamannen och Tenson. Eller så har han bara surrat runt där vid bankomaten och är ingen av dom. Det är inte utrett som jag ser det.

Jävligt irriterande egentligen.

Ja och LJ var ju inte mycket bättre till vittne. Helt otroligt att stå öga mot öga med mördaren utan att kunna ge något vettigt signalement.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in