Citat:
Intressant. Ja, HI säger ju något om att han parades ihop med ChPo, så det kan ju vara så att det var främst de som umgicks. Men han säger även något om att "de andra" undrade vad de hade bråkat om.
En annan grej som förbryllar mig är att HI lär ha sagt att "om något händer mig så har det med Palmemordet att göra". Detta med kidnappningen skedde ju väldigt långt efter att ChPo tillfrågat HI om han velat mörda OP. Det är ju en sak att ChPo frågade HI om detta på 80-talet, men en annan sak att HI fortfarande verkar ha känt sig hotad och rädd lång tid efteråt. Han hade ju vid något tillfälle försökt kolla upp om han fortfarande levde. Varför misstänkte HI att något skulle kunna hända honom så lång tid efteråt? Eller var uttalandet om att "om något händer honom, så har det med Palmemordet att göra" redan fällt på 80-talet?
Men även i TV4-dokumentären så säger han ju att han inte vill tala om kidnappningsfallet för att han är rädd om sin egen säkerhet. Han kan ju förstås ha varit rätt för kidnapparna även om de inte hade något med palmemordet att göra, men han kan ju också varit rädd för att han satt inne på för mycket kunskap och skulle riskera råka illa ut om han sa för mycket. Om kidnappningen hade med Palmemordet att göra, vilka gjorde detta och vad hade de för koppling till ChPo? För det är ju honom som han nämner i förhören med palmeutredarna, antagligen som svar på frågan vad man menade med hans uttalande om att om något skulle hända honom så hade det med palmemordet att göra.
En annan grej som förbryllar mig är att HI lär ha sagt att "om något händer mig så har det med Palmemordet att göra". Detta med kidnappningen skedde ju väldigt långt efter att ChPo tillfrågat HI om han velat mörda OP. Det är ju en sak att ChPo frågade HI om detta på 80-talet, men en annan sak att HI fortfarande verkar ha känt sig hotad och rädd lång tid efteråt. Han hade ju vid något tillfälle försökt kolla upp om han fortfarande levde. Varför misstänkte HI att något skulle kunna hända honom så lång tid efteråt? Eller var uttalandet om att "om något händer honom, så har det med Palmemordet att göra" redan fällt på 80-talet?
Men även i TV4-dokumentären så säger han ju att han inte vill tala om kidnappningsfallet för att han är rädd om sin egen säkerhet. Han kan ju förstås ha varit rätt för kidnapparna även om de inte hade något med palmemordet att göra, men han kan ju också varit rädd för att han satt inne på för mycket kunskap och skulle riskera råka illa ut om han sa för mycket. Om kidnappningen hade med Palmemordet att göra, vilka gjorde detta och vad hade de för koppling till ChPo? För det är ju honom som han nämner i förhören med palmeutredarna, antagligen som svar på frågan vad man menade med hans uttalande om att om något skulle hända honom så hade det med palmemordet att göra.
Det var tydligen under fast spaning med Poka som de blev osams.
När de senare återförenades med sin fj-grp (8-10 man) så lade dessa märke till att de var osams.
Sen kan det vara så att FHL inte läser in sådant som han bedömer ligger under militär sekretess men inte verkar vara relevant för utredningen.
Som exempel:
Exakt var den fasta spaningen var grupperad geografiskt.
Vilket förband han ingick och med vilka de samverkade med etc etc.
FHL Lennart Gustafsson: Ja, varsågod och fortsätt.Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2012-04-12_D21190-01_Håkan-Ingerwall_Maskningsvariant.pdf/4
Håkan Ingervald : Ja. Och sedan låg vi, vi var ute på den här fasta spaningen, då var det ju han och jag som hela tiden skulle vara ihop.
Då började det jättebra, och jag var ju nästan med på dom här grejerna med. Det lät ju spännande. Sedan så tränade vi.
Ja, vi fick besök en natt utav två stycken militärer, som jag icke känner till namn innan, som hela tiden undrade hur vi fungerade ihop.
Om vi var kompisar och allt sådant där. Maskerat
FHL Lennart Gustafsson: Sa han det?
Håkan Ingervald : Japp, det sa han.
FHL Lennart Gustafsson: Varför då?
Håkan Ingervald : Maskerat . Men då blev vi ovänner faktiskt.
FHL Lennart Gustafsson: Blev ni ovänner?
Håkan Ingervald : Att jag vill inte vara med om detta.
Sida 5
Håkan Ingervald : Att han planerade att mörda Olof Palme.
(...)
Håkan Ingervald : Jag vet inte detta. Det var Christer Poka som hade detta.
Och de övriga i gruppen de undrade än idag, vad, vad vi blev så ovänner om. Vi var som hund och katt sedan. Jag vägrade att vara med honom, men då var jag tvingad att vara med honom under repmånaden..
PS. Det finns säkert andra också som har kunskap om mordet som inte vill uttala sig p g a säkerhetsskäl.