2026-03-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
På tal om Tv4 Palmemords serien.
Christer Poka som troligen förolyckades i en klättringsolycka i Frankrike 1985 och som troligen även skulle/sökte sig till främlingslegionen.
Var inne på samma KFÖ norröver, som Håkan Ingervald, ”Henry” i tv4 serien.

Källa på detta: En ytterligare person som var med på just denna KFÖ.

Förhöret med Håkan Ingerwald bekräftar att han var på repövning i Norrland då Olof Palme mördas.

FHL Lennart Gustafsson: Okej. Har du haft med Christer Poka att göra senare?

Håkan Ingervald : Nej. Jag har träffat honom två gånger.

Ja, första gången så låtsades jag vara en, att vi skulle ha en återträff och undrade var jag kunde få tag i Christer Poka Och då svarade han att han inte visste var Christer Poka var.

Och då, man kan ju tillägga då att 1986 gjorde jag ett nytt repmöte, och då skulle Christer Poka vara med i gruppen igen. Fast han inställde sig aldrig.

Och mordet skedde när vi var ute på militärövning.

FHL Lennart Gustafsson: Det var ju det jag tänkte fråga nästa här. Fredagen 1986-02-28 då Olof Palme mördas på Sveavägen i Stockholm. Var befann du dig då?

Håkan Ingervald : Vi var ute på repmöte. Vi låg på pass, spaning uppe vid Finska gränsen.
Källa:
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2012-04-12_D21190-01_Håkan-Ingerwall_Maskningsvariant.pdf/7

Även https://wpu.nu/wiki/Per_Olof_JACOB_(Fallskärmsjägare) var på övning i Norrland när Olof Palme mördades.
Citera
2026-03-06, 08:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Visst kan det vara så.
Man bör dock sammanhangsmässigt notera att Katarina och Maria faktiskt hör av sig till slut.
Anledningen till varför inte de gjort det innan förklaras med att de inte upplever att de har observerat något viktigt.

Ja, det är vanligt att vittnen underskattar sina egna observationer. Därför blir det inte alls speciellt långsökt att det kan finnas fler mer eller mindre perifera vittnen som inte hört av sig. Det är till och med troligt.

Ren logik ger att långt fler människor måste ha passerat mordplatsen när Palme låg skjuten än vad som senare hörde av sig. Inte minst i bilar. Det finns för få vittnesmål av den typen för att täcka upp för alla som måste ha passerat korsningen Sveavägen-Tunnelgatan på de 7-8 minuter som gick innan Palme lastades in i ambulansen.
Citera
2026-03-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Förhöret med Håkan Ingerwald bekräftar att han var på repövning i Norrland då Olof Palme mördas.

FHL Lennart Gustafsson: Okej. Har du haft med Christer Poka att göra senare?

Håkan Ingervald : Nej. Jag har träffat honom två gånger.

Ja, första gången så låtsades jag vara en, att vi skulle ha en återträff och undrade var jag kunde få tag i Christer Poka Och då svarade han att han inte visste var Christer Poka var.

Och då, man kan ju tillägga då att 1986 gjorde jag ett nytt repmöte, och då skulle Christer Poka vara med i gruppen igen. Fast han inställde sig aldrig.

Och mordet skedde när vi var ute på militärövning.

FHL Lennart Gustafsson: Det var ju det jag tänkte fråga nästa här. Fredagen 1986-02-28 då Olof Palme mördas på Sveavägen i Stockholm. Var befann du dig då?

Håkan Ingervald : Vi var ute på repmöte. Vi låg på pass, spaning uppe vid Finska gränsen.
Källa:
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2012-04-12_D21190-01_Håkan-Ingerwall_Maskningsvariant.pdf/7

Även https://wpu.nu/wiki/Per_Olof_JACOB_(Fallskärmsjägare) var på övning i Norrland när Olof Palme mördades.

Det hade ju varit intressant om någon mer kunnat bekräfta att Håkan verkligen var på den övningen och om det var fler frånvarande än Poka. I förhöret framgår väl bara att Poka inte inställde sig, men skulle ha varit med på övningen. Det var ju inget konstigt med att Poka inte dök upp, för han var ju sedan flera månader tillbaka försvunnen.

Men jag är nyfiken på om Poka försökte övertala andra i sitt kompani än bara HI. När HI tackade nej så kan man ju tänka sig att Poka frågade andra i sitt kompani. Om flera andra än Poka saknades vid övningen så börjar det ju bli lite intressant. Detta framgår ju inte av HI:s förhör tyvärr.
Citera
2026-03-06, 10:03
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, det är vanligt att vittnen underskattar sina egna observationer. Därför blir det inte alls speciellt långsökt att det kan finnas fler mer eller mindre perifera vittnen som inte hört av sig. Det är till och med troligt.

Ren logik ger att långt fler människor måste ha passerat mordplatsen när Palme låg skjuten än vad som senare hörde av sig. Inte minst i bilar. Det finns för få vittnesmål av den typen för att täcka upp för alla som måste ha passerat korsningen Sveavägen-Tunnelgatan på de 7-8 minuter som gick innan Palme lastades in i ambulansen.

Fast vittnen som kommer efter en händelse och ser mordplatsen är nog kanske mindre benägna att deklarera vad dom sett, än de som inte tror de sett något av värde, men vet att de varit i absolut närhet vid en tid som kan stämma med mordtiden?

Men sannolikt är det nog så som du hävdar att det borde finnas/funnits oidentifierad personer som varit i absolut närhet, men som inte hört av sig. Så din värmestugeteori kan inte avskrivas.
Citera
2026-03-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Det hade ju varit intressant om någon mer kunnat bekräfta att Håkan verkligen var på den övningen och om det var fler frånvarande än Poka. I förhöret framgår väl bara att Poka inte inställde sig, men skulle ha varit med på övningen. Det var ju inget konstigt med att Poka inte dök upp, för han var ju sedan flera månader tillbaka försvunnen.

Men jag är nyfiken på om Poka försökte övertala andra i sitt kompani än bara HI. När HI tackade nej så kan man ju tänka sig att Poka frågade andra i sitt kompani. Om flera andra än Poka saknades vid övningen så börjar det ju bli lite intressant. Detta framgår ju inte av HI:s förhör tyvärr.

Riktigt så enkelt är det inte. Jag ställde denna fråga till ChatGPT och fick ett långt svar varav jag bara kopierar in om fallskärmsjägare

Vilka arméövningar inkl. repetitionsövningar genomfördes I Norrland vintern 1985/1986? Särskilt Fallskärmsjägare.

Fallskärmsjägare – övningar i Norrland 1985–1986

Fallskärmsjägarna tillhörde vid denna tid:
Fallskärmsjägarskolan
De deltog normalt i Norrland i tre typer av moment:

1. Vinterjägarövningar
infiltration med flygplan
skidmarsch och spaning
sabotage- och underrättelseuppdrag

2. Samövningar med jägarförband
ofta tillsammans med:
Norrlandsjägarna vid K 4

3. Brigadövningar
fallskärmsjägarpatruller kunde spela:
fiendens spetsförband
spaningspatruller bakom linjer .
Vid en brigadövning (KFÖ) är det mest troligt att en värnpliktig fj har begränsad kontakt med andra inom plutonen och om han ligger på fast spaning bara med "patrullmedlemmar", kanske t o m bara med 1-2 under ett sådant moment
Senast redigerad av Utredaren 2026-03-06 kl. 11:01.
Citera
2026-03-06, 10:47
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Fast vittnen som kommer efter en händelse och ser mordplatsen är nog kanske mindre benägna att deklarera vad dom sett, än de som inte tror de sett något av värde, men vet att de varit i absolut närhet vid en tid som kan stämma med mordtiden?

Men sannolikt är det nog så som du hävdar att det borde finnas/funnits oidentifierad personer som varit i absolut närhet, men som inte hört av sig. Så din värmestugeteori kan inte avskrivas.

Svårt att avgöra. Att verkligen se Palme ligga på marken innan ens polisen är på plats är ju en jättegrej på ett rent mänskligt plan. Det blir den givna snackisen i bekantskapskretsen. Ändå kan steget ofta vara långt från det till att faktiskt kontakta polisen.

Till exempel har vi ju Janne "Flash" Nilsson och hans passagerare som verkar ha varit där tidigt men struntade i att höra av sig. Hans röda bil stämmer in hyfsat på en oidentifierad röd bil som förekommer i andra vittnesmål.

Ställ det mot att (ur sin egen synvinkel) inte ens ha sett någonting över huvud taget, utan bara få veta i efterhand att man verkar ha passerat platsen en stund innan. Som Boforsarna är ett typexempel på. Det är inte givet att kontakta polisen i det läget heller.

Det hypotetiska värmestugegänget har dessutom ytterligare svårigheter att ens inse att de varit nära. Till skillnad från Boforsarna har de ingen AB som i efterhand kan upplysa dem om deras position i tid och rum. De kommer heller inte från samma bio som Palme och kan därför inte hänga upp något på det.

Väldigt många av vittnena som passerade mordplatsen strax före och hörde av sig till polisen hänger upp det just på ett biobesök. Ofta just på Grand. För då vet de när filmen slutade och kan räkna ut att de borde ha varit nära utifrån det.

Det finns sannolikt ett stort mörkertal av människor som passerat mordplatsen strax före men inte hört av sig just för att de inte ens insett att de passerat strax före.
Citera
2026-03-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Menar du att du var med på samma repövning? Då antar jag att du kände Poka också?

Eller efterlyser du någon som var med på samma repövning?
För det vore ju intressant om någon mer kunde bekräfta att det var repövning just vid tiden för mordet. Om Poka var den enda frånvarande på den repövningen så friar det ju i alla fall hans fjs-kompisar från misstankar.
Nej jag var inte med, det jag skrev är förmedlat från en som Var med då.
När denna KFÖ var, det vet inte källan exakt men han hade för sig det var 1.5 - 2 år innan MOP.
Citera
2026-03-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det var väl ChPo som ska ha frågat HI om denne kunde mörda Palme? Det skedde väl vid en övning? Tror dock att HI senare tog tillbaka detta. Men det kanske var enbart den eventuella kidnappningen som han senare förnekade hade skett?

OM HI fick denna fråga av ChPo, så kan jag tänka mig att den senare frågade på uppdrag av någon.

ChPo - fallskärmsjägare, som kände
"Jägar-Nisse", fallskärmsjägare, som kände CG Östling, som kände/kände till de elva namngivna poliserna, bl a SS, fallskärmsjägare, vid Norrmalmspolisen (vissa från "Baseballigan") som åkte till Sydafrika för utbildning. Osv. Samband?
Tror mig ha en uppfattning ang HI sk kidnappning också.
Citera
2026-03-06, 12:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Svårt att avgöra. Att verkligen se Palme ligga på marken innan ens polisen är på plats är ju en jättegrej på ett rent mänskligt plan. Det blir den givna snackisen i bekantskapskretsen. Ändå kan steget ofta vara långt från det till att faktiskt kontakta polisen.

Till exempel har vi ju Janne "Flash" Nilsson och hans passagerare som verkar ha varit där tidigt men struntade i att höra av sig. Hans röda bil stämmer in hyfsat på en oidentifierad röd bil som förekommer i andra vittnesmål.

Ställ det mot att (ur sin egen synvinkel) inte ens ha sett någonting över huvud taget, utan bara få veta i efterhand att man verkar ha passerat platsen en stund innan. Som Boforsarna är ett typexempel på. Det är inte givet att kontakta polisen i det läget heller.

Det hypotetiska värmestugegänget har dessutom ytterligare svårigheter att ens inse att de varit nära. Till skillnad från Boforsarna har de ingen AB som i efterhand kan upplysa dem om deras position i tid och rum. De kommer heller inte från samma bio som Palme och kan därför inte hänga upp något på det.

Väldigt många av vittnena som passerade mordplatsen strax före och hörde av sig till polisen hänger upp det just på ett biobesök. Ofta just på Grand. För då vet de när filmen slutade och kan räkna ut att de borde ha varit nära utifrån det.

Det finns sannolikt ett stort mörkertal av människor som passerat mordplatsen strax före men inte hört av sig just för att de inte ens insett att de passerat strax före.

Ja, i slutänden blir det subjektiva bedömningar om man ska höra av sig till polisen eller inte. Personligen skulle jag nog inte ha anmält till polis om jag kom en stund efter mordet. Men om jag visste att jag varit i fysisk närhet vid en tid som kan stämma hade jag hört av mig.

Jag är medveten om att alla inte är som jag, men jag tror åtminstone att någon i ett presumtivt värmestugegäng hade agerat som jag tror att jag själv hade gjort. Därav min skeptiska hållning till teorin. Därtill kommer ju att alla i gänget borde ha missat vad som hade hänt till vänster om sig när de kom ut, samt att AB onekligen passar bäst in som Tensonmannen i scenariot.

Oavsett hur man vrider och vänder på IMs uppgifter om ett gäng, så får man tugga på en del illasmakande bitar i ett hopkok med Glenn M, Bofors vs makarna Palme, NF och AB, samt bankomatklockornas förhållande till varandra. Palmemordet i ett nötskal.
Citera
2026-03-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Var har du fått den informationen? Och hur vet man det? Vad sades på inspelningarna som styrker det?

Jag var också uppe och lyssnade på Stjärnornas Musik (var det nog) antingen strax före eller strax efter midnatt. Vi var ju ganska många som lyssnade på radio sent på kvällen, inte minst fredagar, helt enkelt för att det var bra program då.
Vinjetten till Stjärnornas Musik: https://youtu.be/QvE9j2GDQOE?si=B4F7z6y_N9nL5O9b&t=54

Man säger detta i dokumentären.
Citera
2026-03-06, 13:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, i slutänden blir det subjektiva bedömningar om man ska höra av sig till polisen eller inte. Personligen skulle jag nog inte ha anmält till polis om jag kom en stund efter mordet. Men om jag visste att jag varit i fysisk närhet vid en tid som kan stämma hade jag hört av mig.

Jag är medveten om att alla inte är som jag, men jag tror åtminstone att någon i ett presumtivt värmestugegäng hade agerat som jag tror att jag själv hade gjort. Därav min skeptiska hållning till teorin.

Ja, alla har ju rätt till sin egen uppfattning.

Nu verkar du dock utgå från att värmestugegänget i efterhand insåg att de var väldigt nära när mordet begicks. Jag vill bara påpeka att det är långtifrån givet. Ett flamsigt yngre gäng som stryker runt på stan har inte alltid koll på vad klockan är. För att kunna veta att de varit nära måste de på något sätt kunna räkna ut det genom en tidsmässig referensram som eventuellt saknades.

Just denna möjliga osäkerhet kring hur nära de var skulle jag säga är en central komponent i hypotesen och kan inte bortses från.

Man får också komma ihåg att IM på alla ställen utom ett säger att det var minst 5 personer i gänget. ”5-7” är hans standardsvar. Vilket innebär en liten avvikelse från Boforsarna.

Enda anomalin är det märkliga referatprotokollet från ett telefonsamtal med IM från sena 1987 där det plötsligt står ”4-7” och gänget hamnar helt annorlunda på tidsaxeln än i samtliga andra versioner som IM ger. 1986 passerar gänget strax före mordet, och i båda rättegångarna återgår IM till den versionen.

I vanliga fall är jag skeptisk till att misstänkliggöra referatförhör, men i det här fallet kan man verkligen misstänka att förhörsledaren Kjellvås försöker pressa IM till en förutfattad slutsats om att det var Boforsarna han såg. Samme Kjellvås som gav upphov till ”ynglingen” på grund av slarviga och diffusa referatformuleringar.

Citat:
Därtill kommer ju att alla i gänget borde ha missat vad som hade hänt till vänster om sig när de kom ut, samt att AB onekligen passar bäst in som Tensonmannen i scenariot.

Oavsett hur man vrider och vänder på IMs uppgifter om ett gäng, så får man tugga på en del illasmakande bitar i ett hopkok med Glenn M, Bofors vs makarna Palme, NF och AB, samt bankomatklockornas förhållande till varandra. Palmemordet i ett nötskal.

Glenn M:s vittnesmål talar ju i viss mån emot att det var Boforsarna IM såg.

Hur menar du att AB passar bäst som Tensonman i värmestugescenariot? Att han annars borde ha lagt märke till gänget?

Man kan ju också se det som att hans presumtiva position vid trottoarkanten som icke-Tensonman tyder på att han försöker se förbi något på trottoaren. Om trottoaren hade varit folktom eller glest befolkad behöver han inte gå ut mot trottoarkanten för att se bra söderut. Då hade han kunnat stå mitt i och se lika bra.
Senast redigerad av Knattarna 2026-03-06 kl. 13:28.
Citera
2026-03-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Riktigt så enkelt är det inte. Jag ställde denna fråga till ChatGPT och fick ett långt svar varav jag bara kopierar in om fallskärmsjägare

Vilka arméövningar inkl. repetitionsövningar genomfördes I Norrland vintern 1985/1986? Särskilt Fallskärmsjägare.

Fallskärmsjägare – övningar i Norrland 1985–1986

Fallskärmsjägarna tillhörde vid denna tid:
Fallskärmsjägarskolan
De deltog normalt i Norrland i tre typer av moment:

1. Vinterjägarövningar
infiltration med flygplan
skidmarsch och spaning
sabotage- och underrättelseuppdrag

2. Samövningar med jägarförband
ofta tillsammans med:
Norrlandsjägarna vid K 4

3. Brigadövningar
fallskärmsjägarpatruller kunde spela:
fiendens spetsförband
spaningspatruller bakom linjer .
Vid en brigadövning (KFÖ) är det mest troligt att en värnpliktig fj har begränsad kontakt med andra inom plutonen och om han ligger på fast spaning bara med "patrullmedlemmar", kanske t o m bara med 1-2 under ett sådant moment

Intressant. Ja, HI säger ju något om att han parades ihop med ChPo, så det kan ju vara så att det var främst de som umgicks. Men han säger även något om att "de andra" undrade vad de hade bråkat om.

En annan grej som förbryllar mig är att HI lär ha sagt att "om något händer mig så har det med Palmemordet att göra". Detta med kidnappningen skedde ju väldigt långt efter att ChPo tillfrågat HI om han velat mörda OP. Det är ju en sak att ChPo frågade HI om detta på 80-talet, men en annan sak att HI fortfarande verkar ha känt sig hotad och rädd lång tid efteråt. Han hade ju vid något tillfälle försökt kolla upp om han fortfarande levde. Varför misstänkte HI att något skulle kunna hända honom så lång tid efteråt? Eller var uttalandet om att "om något händer honom, så har det med Palmemordet att göra" redan fällt på 80-talet?

Men även i TV4-dokumentären så säger han ju att han inte vill tala om kidnappningsfallet för att han är rädd om sin egen säkerhet. Han kan ju förstås ha varit rätt för kidnapparna även om de inte hade något med palmemordet att göra, men han kan ju också varit rädd för att han satt inne på för mycket kunskap och skulle riskera råka illa ut om han sa för mycket. Om kidnappningen hade med Palmemordet att göra, vilka gjorde detta och vad hade de för koppling till ChPo? För det är ju honom som han nämner i förhören med palmeutredarna, antagligen som svar på frågan vad man menade med hans uttalande om att om något skulle hända honom så hade det med palmemordet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in