Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Ja, i slutänden blir det subjektiva bedömningar om man ska höra av sig till polisen eller inte. Personligen skulle jag nog inte ha anmält till polis om jag kom en stund efter mordet. Men om jag visste att jag varit i fysisk närhet vid en tid som kan stämma hade jag hört av mig.
Jag är medveten om att alla inte är som jag, men jag tror åtminstone att någon i ett presumtivt värmestugegäng hade agerat som jag tror att jag själv hade gjort. Därav min skeptiska hållning till teorin.
Ja, alla har ju rätt till sin egen uppfattning.
Nu verkar du dock utgå från att värmestugegänget i efterhand insåg att de var väldigt nära när mordet begicks. Jag vill bara påpeka att det är långtifrån givet. Ett flamsigt yngre gäng som stryker runt på stan har inte alltid koll på vad klockan är. För att kunna veta att de varit nära måste de på något sätt kunna räkna ut det genom en tidsmässig referensram som eventuellt saknades.
Just denna möjliga osäkerhet kring hur nära de var skulle jag säga är en central komponent i hypotesen och kan inte bortses från.
Man får också komma ihåg att IM på alla ställen utom ett säger att det var minst 5 personer i gänget. ”5-7” är hans standardsvar. Vilket innebär en liten avvikelse från Boforsarna.
Enda anomalin är det märkliga referatprotokollet från ett telefonsamtal med IM från sena 1987 där det plötsligt står ”4-7” och gänget hamnar helt annorlunda på tidsaxeln än i samtliga andra versioner som IM ger. 1986 passerar gänget strax före mordet, och i båda rättegångarna återgår IM till den versionen.
I vanliga fall är jag skeptisk till att misstänkliggöra referatförhör, men i det här fallet kan man verkligen misstänka att förhörsledaren Kjellvås försöker pressa IM till en förutfattad slutsats om att det var Boforsarna han såg. Samme Kjellvås som gav upphov till ”ynglingen” på grund av slarviga och diffusa referatformuleringar.
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Därtill kommer ju att alla i gänget borde ha missat vad som hade hänt till vänster om sig när de kom ut, samt att AB onekligen passar bäst in som Tensonmannen i scenariot.
Oavsett hur man vrider och vänder på IMs uppgifter om ett gäng, så får man tugga på en del illasmakande bitar i ett hopkok med Glenn M, Bofors vs makarna Palme, NF och AB, samt bankomatklockornas förhållande till varandra. Palmemordet i ett nötskal.
Glenn M:s vittnesmål talar ju i viss mån emot att det var Boforsarna IM såg.
Hur menar du att AB passar bäst som Tensonman i värmestugescenariot? Att han annars borde ha lagt märke till gänget?
Man kan ju också se det som att hans presumtiva position vid trottoarkanten som icke-Tensonman tyder på att han försöker se förbi något på trottoaren. Om trottoaren hade varit folktom eller glest befolkad behöver han inte gå ut mot trottoarkanten för att se bra söderut. Då hade han kunnat stå mitt i och se lika bra.