2026-03-04, 15:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det var första (och sannolikt sista) gången som Björkman besökte bankomaten och Götabankens lilla kontor. Fattat? Vi fortsätter.

Götabankens lilla kontor syns knappt från gatan. Fattat? Vi fortsätter.

Kamraternas uttag pågår i 70 sekunder. Fattat? Vi fortsätter.

Sedan går alla fyra vidare norrut. Fattat? Vi fortsätter.

Tre timmar senare uppger Björkman att "banken" ligger i närheten av Skandias entré ("50 meter" norr om Tunnelgatan). Fattat? Vi fortsätter.

Björkman uppfattar Skandiahuset som "banken". Fattat? Vi fortsätter.

Ingen ber Björkman att visa på Sveavägen var han vände. Fattat? Vi fortsätter.

Trots att Björkman erbjöd sig att visa den 3 mars. Fattat? Vi fortsätter.

Efter den 3 mars förhörs han inte mer (under 1986). Fattat? Vi fortsätter.

Först den 25 mars 1987 (mer än ett år efter mordet) frågar man Björkman var han vände. Fattat? Vi fortsätter.

Björkman svarar "10 meter norr om dörrarna till banken". Fattat? Vi fortsätter.

Ingen frågar vad han menar med "banken". Fattat? Vi fortsätter.

Även 1986 visade Björkman att han uppfattade Skandiahuset som "banken" och Skandias entré som "dörrarna till banken". Fattat? Vi fortsätter.

Björkman vittnar 1989 att han fortfarande tror att bankomaten (och "dörrarna till banken") fanns vid Skandias entré. Fattat? Vi fortsätter.

Götabankens lilla kontor (som knappt syntes från gatan) och bankomaten öppnade i januari 1984 och stängde i maj 1986. Fattat? Vi fortsätter.

Redan 1987 hade de flesta glömt var bankomaten fanns.

Inte fattat? Repetera

Han måste minnas fel på en enda punkt för att det ska gå ihop. Att Skandiahuset inte var "banken".

Björkman vände vid den norra reklampelaren.

Den norra reklampelaren skymde Björkman och paret Palme för varandra när de passerade honom.

Anders Björkman (som vittnade i Svea hovrätt 1989 att han är 173 cm lång ) var 12 - 17 cm kortare än GM (som var 10 - 15 cm längre än Olof Palmes 175 cm enligt Inge Mårelius). Björkman hade andra kläder i andra färger. En ljusgrå (nästan vit) mössa. Ljusbruna byxor. Det var 15 meter från bankomaten till Dekorimas ingång. Han gick någon meter snett söderut från bankomaten. Efter 70 sekunder var uttagen klara. Björkman och kamraterna gick vidare norrut. Björkman närmade sig inte Dekorima norrifrån förrän paret Palme hade passerat honom.

Det finns ingen som helst möjlighet att Mårelius förväxlade gärningsmannen och Björkman. Därför fick ingen den galna idén på 31 år. Flashbackkontot gida fick den galna idén 2017. När han "spånade och fantiserade" om Stig Engström.

Min uppfattning är att man inte resonerar som du menar Björkman gör.

Ponera att du och jag träffas av en slump i Stockholm där jag bor på hotell i jobbet. Jag känner till Stockholm på ett ungefär men har ingen större koll.

Vi bestämmer oss att ta en öl eller två på en krog på någon gata jag inte har koll på. Efteråt berättar jag för min fru att jag träffat på Level och tagit en öl. Min fru frågar om vi följdes åt efteråt åt något håll och jag säger till henne att nej, vi skildes utanför krogen.

När jag relaterar detta för henne så ser jag framför mig hur vi skakar hand när vi kommer ut från krogen. Jag reflekterar inte över var på gatan den ligger och har ingen anledning att när jag refererar händelsen för min fru placera in krogen där vi tog in öl på en plats på en gata eller en karta. Det är inget som har betydelse för min berättelse.

Jag menar att det naturliga för Björkman är att reflektera över situationen på samma sätt. Det är händelsen att han skildes från sina kamrater som styr hans berättelse i alla lägen, inte var banken där han skildes från dem ligger på en gata eller en karta.

Vi kommer inte längre än så, men jag anser att detta är ett logiskt och rationellt skäl som talar emot att Björkman befinner sig så långt norrut som behövs för att han skulle kunna vara Tensonmannen. Björkman kan för all del missta sig på hur långt norrut han går, men ihop med att det är osannolikt att det Fauzzi beskriver Björkmans jacka som en Tensonjacka och längden på den är fel, så anser jag att det finns visst tvivel på ditt scenario, även om du lagt fram starka skäl.
Citera
2026-03-04, 15:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han måste ju nästan gått efter LOP från Sari, Lisbet har ju inte sett honom. Det är rätt länge att gå tio meter efter någon på en folktom trottoar mitt i natten utan att lägga märke till dom.
(10 meter kommer från Fauzzi, när det smäller säger han själv 5/6 meter)

Men plötsligt vid Dekorima vaknar han.

« Anders Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra»

«Anders menar att dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken.»

Det är ju så mycket man kan citera, men jag känner mig inte överbevisad om hur det här exact har gått till.
Kan inte säga det.

Fast han går inte rakt bakom. Han går flera meter utanför. Finns inget som säger att hans undermedvetna missar att människor går där. Men det är först när reklampelaren kommer ivägen som han verkligen observerar dem, för plötsligt är de framför honom, vilket de tidigare inte var. Från reklampelaren till mordplatsen rimmar bra med "minst fem meter". Men bokstavligt så är 70 m också minst 5 meter.

För mig är det helt klart tänkbart att han när han är ute på kanten och kollar rör sig mer norrut än han förstår. Han som på happy hour dragit i sig motsvarande en kvarting starksprit och sedan druckit öl. Han som både polisen och hustrun uppfattar som påtagligt berusad.

Han ser kollegorna först när de redan börjat gå, kan de i det läget då inte ha gått i ganska många meter innan han ser dem?

Det är inte hugget i sten var NF ser honom. Det är inte hugget i sten att han är 10 m bakom. Det är inte hugget i sten att han inte var framför.
Citera
2026-03-04, 15:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Låt oss kika på en efterföljande Grandman där Anders B är ”Tensonmannen”.

Det innebär att GM går på västra sidan från gatuköket, korsar Sveavägen och genskjuter LOP någonstans vid den södra reklampelaren, för att sedan ställa sig vid avfasningen eller i ”holken”. Det är i princip den version som lades fram i CP-rättegången.

Problemet är att övriga vittnens positioner vid första skottet är låsta av rekonstruktionen. Dem kan vi inte flytta.

https://sim86.se/vantande-gm (23:19–23:21)

Gubbar rör sig på en karta där:

– Anders B stannar vid norra reklampelaren
– vänder om och blir ”Tensonmannen”
– GM genskjuter och intar position i holken

Det som skaver:

1. GM måste någonstans öka tempot ordentligt för att hinna före – i praktiken passera ett sällskap, nästan börja jogga och bryta sig ur gatans flöde utan att väcka uppmärksamhet.

2. Lisbeth passerar honom på mycket nära håll sekunderna före skotten, men uppger att hon blir helt överraskad och först uppfattar det som att skotten kommer på avstånd.

Tar man bort 1 så skaver det betydligt mindre. Att Lisbet inte verkar notera egentligen någonting under promenaden gör att man ganska enkelt kan svälja att hon inte observerar eller minns att de passerat någon i Dekorimas port, tex.
Citera
2026-03-04, 15:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I P1 Morgon häromdagen diskuterade några palmekännare (bl.a Gunnar Wall) mordet, och här (12:25 in i inslaget) kom det nu fram nya uppgifter om att Palme bevisligen skulle ha haft på sig en blå mössa bara ett par dagar innan mordet. Kan det här ha varit en stickad blå mössa, och kan det ha varit den här mössan han hade på sig även under mordkvällen?
https://www.sverigesradio.se/artikel/mona-sahlin-om-olof-palmes-dod

Du menar mössan du enkelt kan googla dig fram till? Nej det var en toppluva han hade på sig dagarna innan.

Varför faktaresistent bortse från pälsmössan?
Citera
2026-03-04, 15:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Nu är det inte så vittneshjärnor fungerar. Så Mårelius kan mycket väl ha tagit detaljer från Björkmans utseende och applicerat på sin bild av GM.

IM ser enbart den är mördaren några sekunder innan mordet. Han ser honom i ett och samma tillfälle. I en följd från att stå mot fasaden, bli passerad, kliva ut, gå ikapp och skjuta. Varför skulle han blanda in en person som han inte ens uppger sig ha sett? Och anledningen att han inte sett AB är att denne är 15-20 meter bakom Palme, gående norrifrån.
Citera
2026-03-04, 15:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Pålitliga killar. Not. De drivs av kombinationen ideologi som livsstilsmarkör och sälja sensation och lösnummer snarare än något som har med mordet att göra i reell mening. Stieg Larssons arkiv fungerar inte ens som Expo-propaganda längre.

Stocklassa är en klockren konspirationsteoretiker, inget man orkar lyssna på i längden. Så här låter det i podden "nej men vänta med att fälla avgörandet, vänta till du hört saker jag tänker säga. Grundlösa saker som mest är anekdotiska".
Citera
2026-03-04, 15:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast han går inte rakt bakom. Han går flera meter utanför. Finns inget som säger att hans undermedvetna missar att människor går där. Men det är först när reklampelaren kommer ivägen som han verkligen observerar dem, för plötsligt är de framför honom, vilket de tidigare inte var. Från reklampelaren till mordplatsen rimmar bra med "minst fem meter". Men bokstavligt så är 70 m också minst 5 meter.

För mig är det helt klart tänkbart att han när han är ute på kanten och kollar rör sig mer norrut än han förstår. Han som på happy hour dragit i sig motsvarande en kvarting starksprit och sedan druckit öl. Han som både polisen och hustrun uppfattar som påtagligt berusad.

Han ser kollegorna först när de redan börjat gå, kan de i det läget då inte ha gått i ganska många meter innan han ser dem?

Det är inte hugget i sten var NF ser honom. Det är inte hugget i sten att han är 10 m bakom. Det är inte hugget i sten att han inte var framför.

Det förblir ändå märkligt att Björkman en relativt lång sträcka följer makarna Palme i ungefär samma takt som dem och har dem snett inåt trottoaren utan att se dem förrän mördaren lösgör sig från husväggen och de bli tre. Han borde noterat dem tidigare, speciellt som han gick och tittade söderut efter sina kollegor. Även om han gick längst ute vid vägen så spanar man normalt av även det som finns åt sidan.

Att han först ser tre människor tillsammans dyka upp har alltid gett mig intrycket att det är dessa som passerar honom. Scenariot där han går och drömmer inne i sin berusning eller bara spanar längre bort söderut på bekostnad av periferi och sida fungerar väl, men det är inget som flyter helt naturligt.
Citera
2026-03-04, 16:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du menar mössan du enkelt kan googla dig fram till? Nej det var en toppluva han hade på sig dagarna innan.

Varför faktaresistent bortse från pälsmössan?
Bremerlyckan länkade just till ett dokument från polisutredningen som visar att man efter mordet tog tillvara en pälsmössa som var Olofs, så just där verkar det alltså inte vara några oklarheter (det verkar inte finnas några vittnesuppgifter om att han verkligen hade den på sig när han blev skjuten, men det kan man ju anta att han hade):
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Om man skulle försöka sig på en sammanställning av vilka huvudbonader som bars av de som befann sig vid mordplatsen vid skotten (och/eller sprang omkring längs flyktvägen efteråt) så tolkar jag uppgifterna så här:
Anders B: Jack Nicholson-mössa
Stig E: Någonting åt kepshållet
Lars J: Barhuvad
Olof P: Pälsmössa
Lisbeth P: ??
Har försökt hitta någonting om Lisbeth. Finns det några uppgifter överhuvudtaget där?
Senast redigerad av Draifos 2026-03-04 kl. 16:33.
Citera
2026-03-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Varför Fauzzi skulle säga "den liknade min jacka" istället för "den liknade en Tensonjacka" är fortfarande svårt att förstå. Det är för stora skillnader. Exakt vad Fauzzi sa vet ingen. Förhören med Fauzzi den 3 och 25 mars 1986 är referat. Det finns inga dialogförhör med Fauzzi och Björkman (utom konfrontationsförhör).

En amatör toppstyrde utredningen 1986.

Oj. Många checkade Lebel-boxar här...

Argumentation mot något som ingen sagt.

Referat = Vi kan fritt fylla protokollet med lite vad vi vill. Fauzzi kanske pratade om en dunjacka men en trött förhörsledare knackade in Tenson istället.

Holmér var en sopa. Vilket i ditt fall är nån sorts allövergripande förklaring till att uppgifter inte stödjer dina teser. Länspolismästarens kassa ledning sipprade ned som syra i materialet och frätte bort en massa saker som borde funnits där.

Du glömde bara en av din patenterade prylar: Övergå i nån avledande putslustighet när du inser att du gått vilse.
Citera
2026-03-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Min uppfattning är att man inte resonerar som du menar Björkman gör.

Ponera att du och jag träffas av en slump i Stockholm där jag bor på hotell i jobbet. Jag känner till Stockholm på ett ungefär men har ingen större koll.

Vi bestämmer oss att ta en öl eller två på en krog på någon gata jag inte har koll på. Efteråt berättar jag för min fru att jag träffat på Level och tagit en öl. Min fru frågar om vi följdes åt efteråt åt något håll och jag säger till henne att nej, vi skildes utanför krogen.

När jag relaterar detta för henne så ser jag framför mig hur vi skakar hand när vi kommer ut från krogen. Jag reflekterar inte över var på gatan den ligger och har ingen anledning att när jag refererar händelsen för min fru placera in krogen där vi tog in öl på en plats på en gata eller en karta. Det är inget som har betydelse för min berättelse.

Jag menar att det naturliga för Björkman är att reflektera över situationen på samma sätt. Det är händelsen att han skildes från sina kamrater som styr hans berättelse i alla lägen, inte var banken där han skildes från dem ligger på en gata eller en karta.

Vi kommer inte längre än så, men jag anser att detta är ett logiskt och rationellt skäl som talar emot att Björkman befinner sig så långt norrut som behövs för att han skulle kunna vara Tensonmannen. Björkman kan för all del missta sig på hur långt norrut han går, men ihop med att det är osannolikt att det Fauzzi beskriver Björkmans jacka som en Tensonjacka och längden på den är fel, så anser jag att det finns visst tvivel på ditt scenario, även om du lagt fram starka skäl.

Helt sanslöst att inte alla begriper denna elementa.

Citat:
Det förblir ändå märkligt att Björkman en relativt lång sträcka följer makarna Palme i ungefär samma takt som dem och har dem snett inåt trottoaren utan att se dem förrän mördaren lösgör sig från husväggen och de bli tre. Han borde noterat dem tidigare, speciellt som han gick och tittade söderut efter sina kollegor. Även om han gick längst ute vid vägen så spanar man normalt av även det som finns åt sidan.

Att han först ser tre människor tillsammans dyka upp har alltid gett mig intrycket att det är dessa som passerar honom. Scenariot där han går och drömmer inne i sin berusning eller bara spanar längre bort söderut på bekostnad av periferi och sida fungerar väl, men det är inget som flyter helt naturligt.

Precis. Givetvis går inte Björkman i LOP-tempo ute vid trottoarkanten i snömodd och isvallar, bland träd, stolpar, reklampelare och annan skit. I ett hundratal meter.

Björkman lite på lyset. Har skiljts från bankomatkollegorna. Är villrådig. Ska han vänta in eftersläntrarna eller röra sig hemåt. Han bestämmer sig. I rask promnadtakt (varför?) mascherar han ned för gatan längst ut på trottoarkanten. Där ingen rör sig om de inte måste. Där sikten är totalkass om man dessutom vill se om vänner närmar sig från andra hållet. Allt detta avvikande beteende sedan helt bortglömt.

http://www.itdemokrati.nu/page60/fko25.png
Senast redigerad av Bemp 2026-03-04 kl. 17:35.
Citera
2026-03-04, 18:03
Medlem
Knattarnas avatar
Najic kommer med en intressant uppgift i tingsrätten. En uppgift jag aldrig sett någon lyfta innan.

Han säger att han tror att mannen bakom LOP gick snett bakom dem. Vilket naturligtvis sammanfaller med Tensonmannens beteende.

Det gäller oavsett om rekonstruktionsfotot stämmer eller inte. Även om Tensonmannen gick 3 meter in från sträckstenskanten var han snett bakom LOP.
Senast redigerad av Knattarna 2026-03-04 kl. 18:08.
Citera
2026-03-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bremerlyckan länkade just till ett dokument från polisutredningen som visar att man efter mordet tog tillvara en pälsmössa som var Olofs, så just där verkar det alltså inte vara några oklarheter (det verkar inte finnas några vittnesuppgifter om att han verkligen hade den på sig när han blev skjuten, men det kan man ju anta att han hade):
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Om man skulle försöka sig på en sammanställning av vilka huvudbonader som bars av de som befann sig vid mordplatsen vid skotten (och/eller sprang omkring längs flyktvägen efteråt) så tolkar jag uppgifterna så här:
Anders B: Jack Nicholson-mössa
Stig E: Någonting åt kepshållet
Lars J: Barhuvad
Olof P: Pälsmössa
Lisbeth P: ??
Har försökt hitta någonting om Lisbeth. Finns det några uppgifter överhuvudtaget där?

Här har du från förhör med Stefan Larsson och hans kamrat Borchardt, vilka möte makarna Palme i Gamla stan mordkvällen, från 10 mars 1986:

”Palme hade en pälsmössa typ Ryss-modell och han bar en mörk rock/brunaktig. Lisbet Palme hade en ljus kappa, eventuellt vit. Troligen en stickad mössa eventuellt något rödaktig. I övrigt kommer de inte ihåg klädsen.”

Bland mordplatsvittnena lyser det dock med sin frånvaro vad gäller vad makarna Palme eventuellt hade på huvudet när skotten föll.

Antar det var liknande en sådan här mysse som fanns bland Olofs persedlar: https://dunken.se/sv/products/svart-palsmossa-ushanka/15419?pv2=eyJhbGciOiJFUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ jIjoiU0VLIiwiZXhwIjoxNzcyNjUwMzEzLCJtIjoiMTAxOTAyN jAiLCJvIjoiMTAwMzFBLU0iLCJwIjoyNDB9.h5WVTF85kBn8qE Ms09fb5vs4_ZJRcveeAejq4Qw1wqNOsTvF1YiJEXtbPxZEdWnl E0ehJ4jNgG3-0sxT9nMe3g&gad_source=1&gad_campaignid=21896567888 &gbraid=0AAAAAD_VuxF0iNFm1K99A5SG9VP-J5Ar6&gclid=EAIaIQobChMIoeaazeeGkwMVyGWRBR2asiKuEA QYASABEgIKzvD_BwE
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-04 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in