Citat:
Det var första (och sannolikt sista) gången som Björkman besökte bankomaten och Götabankens lilla kontor. Fattat? Vi fortsätter.
Götabankens lilla kontor syns knappt från gatan. Fattat? Vi fortsätter.
Kamraternas uttag pågår i 70 sekunder. Fattat? Vi fortsätter.
Sedan går alla fyra vidare norrut. Fattat? Vi fortsätter.
Tre timmar senare uppger Björkman att "banken" ligger i närheten av Skandias entré ("50 meter" norr om Tunnelgatan). Fattat? Vi fortsätter.
Björkman uppfattar Skandiahuset som "banken". Fattat? Vi fortsätter.
Ingen ber Björkman att visa på Sveavägen var han vände. Fattat? Vi fortsätter.
Trots att Björkman erbjöd sig att visa den 3 mars. Fattat? Vi fortsätter.
Efter den 3 mars förhörs han inte mer (under 1986). Fattat? Vi fortsätter.
Först den 25 mars 1987 (mer än ett år efter mordet) frågar man Björkman var han vände. Fattat? Vi fortsätter.
Björkman svarar "10 meter norr om dörrarna till banken". Fattat? Vi fortsätter.
Ingen frågar vad han menar med "banken". Fattat? Vi fortsätter.
Även 1986 visade Björkman att han uppfattade Skandiahuset som "banken" och Skandias entré som "dörrarna till banken". Fattat? Vi fortsätter.
Björkman vittnar 1989 att han fortfarande tror att bankomaten (och "dörrarna till banken") fanns vid Skandias entré. Fattat? Vi fortsätter.
Götabankens lilla kontor (som knappt syntes från gatan) och bankomaten öppnade i januari 1984 och stängde i maj 1986. Fattat? Vi fortsätter.
Redan 1987 hade de flesta glömt var bankomaten fanns.
Inte fattat? Repetera
Han måste minnas fel på en enda punkt för att det ska gå ihop. Att Skandiahuset inte var "banken".
Björkman vände vid den norra reklampelaren.
Den norra reklampelaren skymde Björkman och paret Palme för varandra när de passerade honom.
Anders Björkman (som vittnade i Svea hovrätt 1989 att han är 173 cm lång ) var 12 - 17 cm kortare än GM (som var 10 - 15 cm längre än Olof Palmes 175 cm enligt Inge Mårelius). Björkman hade andra kläder i andra färger. En ljusgrå (nästan vit) mössa. Ljusbruna byxor. Det var 15 meter från bankomaten till Dekorimas ingång. Han gick någon meter snett söderut från bankomaten. Efter 70 sekunder var uttagen klara. Björkman och kamraterna gick vidare norrut. Björkman närmade sig inte Dekorima norrifrån förrän paret Palme hade passerat honom.
Det finns ingen som helst möjlighet att Mårelius förväxlade gärningsmannen och Björkman. Därför fick ingen den galna idén på 31 år. Flashbackkontot gida fick den galna idén 2017. När han "spånade och fantiserade" om Stig Engström.
Götabankens lilla kontor syns knappt från gatan. Fattat? Vi fortsätter.
Kamraternas uttag pågår i 70 sekunder. Fattat? Vi fortsätter.
Sedan går alla fyra vidare norrut. Fattat? Vi fortsätter.
Tre timmar senare uppger Björkman att "banken" ligger i närheten av Skandias entré ("50 meter" norr om Tunnelgatan). Fattat? Vi fortsätter.
Ingen ber Björkman att visa på Sveavägen var han vände. Fattat? Vi fortsätter.
Trots att Björkman erbjöd sig att visa den 3 mars. Fattat? Vi fortsätter.
Efter den 3 mars förhörs han inte mer (under 1986). Fattat? Vi fortsätter.
Först den 25 mars 1987 (mer än ett år efter mordet) frågar man Björkman var han vände. Fattat? Vi fortsätter.
Björkman svarar "10 meter norr om dörrarna till banken". Fattat? Vi fortsätter.
Ingen frågar vad han menar med "banken". Fattat? Vi fortsätter.
Även 1986 visade Björkman att han uppfattade Skandiahuset som "banken" och Skandias entré som "dörrarna till banken". Fattat? Vi fortsätter.
Björkman vittnar 1989 att han fortfarande tror att bankomaten (och "dörrarna till banken") fanns vid Skandias entré. Fattat? Vi fortsätter.
Götabankens lilla kontor (som knappt syntes från gatan) och bankomaten öppnade i januari 1984 och stängde i maj 1986. Fattat? Vi fortsätter.
Redan 1987 hade de flesta glömt var bankomaten fanns.
Inte fattat? Repetera
Han måste minnas fel på en enda punkt för att det ska gå ihop. Att Skandiahuset inte var "banken".
Björkman vände vid den norra reklampelaren.
Den norra reklampelaren skymde Björkman och paret Palme för varandra när de passerade honom.
Anders Björkman (som vittnade i Svea hovrätt 1989 att han är 173 cm lång ) var 12 - 17 cm kortare än GM (som var 10 - 15 cm längre än Olof Palmes 175 cm enligt Inge Mårelius). Björkman hade andra kläder i andra färger. En ljusgrå (nästan vit) mössa. Ljusbruna byxor. Det var 15 meter från bankomaten till Dekorimas ingång. Han gick någon meter snett söderut från bankomaten. Efter 70 sekunder var uttagen klara. Björkman och kamraterna gick vidare norrut. Björkman närmade sig inte Dekorima norrifrån förrän paret Palme hade passerat honom.
Det finns ingen som helst möjlighet att Mårelius förväxlade gärningsmannen och Björkman. Därför fick ingen den galna idén på 31 år. Flashbackkontot gida fick den galna idén 2017. När han "spånade och fantiserade" om Stig Engström.
Min uppfattning är att man inte resonerar som du menar Björkman gör.
Ponera att du och jag träffas av en slump i Stockholm där jag bor på hotell i jobbet. Jag känner till Stockholm på ett ungefär men har ingen större koll.
Vi bestämmer oss att ta en öl eller två på en krog på någon gata jag inte har koll på. Efteråt berättar jag för min fru att jag träffat på Level och tagit en öl. Min fru frågar om vi följdes åt efteråt åt något håll och jag säger till henne att nej, vi skildes utanför krogen.
När jag relaterar detta för henne så ser jag framför mig hur vi skakar hand när vi kommer ut från krogen. Jag reflekterar inte över var på gatan den ligger och har ingen anledning att när jag refererar händelsen för min fru placera in krogen där vi tog in öl på en plats på en gata eller en karta. Det är inget som har betydelse för min berättelse.
Jag menar att det naturliga för Björkman är att reflektera över situationen på samma sätt. Det är händelsen att han skildes från sina kamrater som styr hans berättelse i alla lägen, inte var banken där han skildes från dem ligger på en gata eller en karta.
Vi kommer inte längre än så, men jag anser att detta är ett logiskt och rationellt skäl som talar emot att Björkman befinner sig så långt norrut som behövs för att han skulle kunna vara Tensonmannen. Björkman kan för all del missta sig på hur långt norrut han går, men ihop med att det är osannolikt att det Fauzzi beskriver Björkmans jacka som en Tensonjacka och längden på den är fel, så anser jag att det finns visst tvivel på ditt scenario, även om du lagt fram starka skäl.