2026-03-06, 14:49
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogren
Bra att Sverige ordnar hemresa, men också bra att de får betala själva. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till andras hemresor. Finns mycket annat i Sverige som är viktigare.

Du tänkte kanske att pengarna istället skulle gått till Ukraina?
Eller pengarna ska gå till araberna och negrerna i Sverige det är mycket viktigare än att få hem normala svenskar som ser till att betala skatt så att landet fungerar?

Undrar hur många röster som tidö bögarna förlorar på det här spektaklet?
Citera
2026-03-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag betalar 30 % på mina aktieförsäljningar trots att jag inte är i Sverige och arbetar.

Och jag har bott utomlands i 10 år så nog fan betala vi skatt du hade nog bara myt att du inte har förstått att det är väldigt många svenskar som inte kommer ifrån Skatteverket trots man flyttar från landet.

Och då har man också rätt att ställa kraven på Sverige att de ska ta mig fan se till att skaffa fram flygplanen!

Men som jag skrev i det förra inlägget, om de lever på bidrag, och kan resa till sina hemländer i några månader därför att de inte har något jobb? Då har de inte betalat någon skatt och gör rätt för sig. Och då är det inte mer än rätt att de får betala för sina flygbiljetter.
Senast redigerad av Newton555 2026-03-06 kl. 14:58.
Citera
2026-03-06, 14:53
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Tsunamin är en bra parallell.
Man kan disk hur mkt stöd personer ska få som bryter mot UD:s reserek.

Men detta gick inte att förutse, så klart Sve regeringen har ett ansvar för sina medborgare.

Helt korrekt jag är helt enig med dig.

Det här var ingenting som någon kunde förutse man kunde förmodligen Ana det men det har inget betydelse egentligen för det är faktiskt UD s uppgift att se till att få hem sina medborgare.
Oavsett när de nu fått fakta på bordet att Iran skjuter på olika länder och att folket vill och behöver komma hem.

Hade det rört sig om kriminella utlänningar från Sverige så ska du se att svenska regeringen hade skickat regeringsplanet med extra lyx bara för att få hem dem men vanliga svenskar som arbetar och sköt sig som råkar befinna sig på semester de ska man skita i tydligen.

Och sedan undrar svenska politiker varför försvarsviljan i Sverige är så låg och varför politikerföraktet är så högt
Citera
2026-03-06, 14:54
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Men som jag skrev i det förra inlägget, om de lever på bidrag, och kan resa till sina hemländer i några månader därför att de inte har något jobb?

Det är inte tillåtet att åka utomlands när man lever på bidrag. Det är bara till att börja med att stoppa bidraget och dessutom göra en ny utredning om man ska ha bidrag eller inte.

Man får varken åka utomlands med försörjningsbistånd eller a-kassan och är det så att man har gjort det så får man nästan skylla sig själv nu när saker och ting kommer att uppdagas och då ska pengarna betalas tillbaka
Citera
2026-03-06, 14:55
Medlem
Citat:
Du tänkte kanske att pengarna istället skulle gått till Ukraina?
Eller pengarna ska gå till araberna och negrerna i Sverige det är mycket viktigare än att få hem normala svenskar som ser till att betala skatt så att landet fungerar?

Undrar hur många röster som tidö bögarna förlorar på det här spektaklet?

Dubai är känt som ett skatteparadis med 0 % personlig inkomstskatt, ingen arvsskatt och ingen förmögenhetsskatt, vilket lockar många, inklusive svenskar, för skatteplanering.
Citera
2026-03-06, 14:57
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Dubai är känt som ett skatteparadis med 0 % personlig inkomstskatt, ingen arvsskatt och ingen förmögenhetsskatt, vilket lockar många, inklusive svenskar, för skatteplanering.

Så är det säkert som du säger.
Men man har troligtvis bott i Sverige en gång i tiden och betalat skatt.

Är det då inte rättvis tycker du att staten se till att få saker och ting att hända och skicka ner flygplanen eller att samordnad rätt tillsammans med EU som många andra europeiska länder har gjort redan men inte Sverige?

Och är det så att man handlar aktier på svenska börsen så tror jag inte man kommer ifrån att man stannar eller lever i Dubai utan man får betala skatten ändå.
(Tror jag) Jag har ingen jätte erfarenhet av de här konstiga öken länderna.
Citera
2026-03-06, 15:01
Medlem
Citat:
Det är inte tillåtet att åka utomlands när man lever på bidrag. Det är bara till att börja med att stoppa bidraget och dessutom göra en ny utredning om man ska ha bidrag eller inte.

Man får varken åka utomlands med försörjningsbistånd eller a-kassan och är det så att man har gjort det så får man nästan skylla sig själv nu när saker och ting kommer att uppdagas och då ska pengarna betalas tillbaka

Men det gör de i alla fall. Det fick vi bevis för vid kriget i Afghanistan. Det framkom vid intervjuer, då det visade sig att de hade varit där i flera månader. Och det är väl samma sak denna gång. En kvinna ville få hjälp av "den svenska staten" eftersom hon ansåg att flygbiljetten var för dyr.
Senast redigerad av Newton555 2026-03-06 kl. 15:12.
Citera
2026-03-06, 15:03
Medlem
Citat:
Jag betalar 30 % på mina aktieförsäljningar trots att jag inte är i Sverige och arbetar.

Och jag har bott utomlands i 10 år så nog fan betala vi skatt du hade nog bara myt att du inte har förstått att det är väldigt många svenskar som inte kommer ifrån Skatteverket trots man flyttar från landet.

Och då har man också rätt att ställa kraven på Sverige att de ska ta mig fan se till att skaffa fram flygplanen!

Om du "har bott utomlands i 10 år" så skall du också vara utskriven ur Sverige, och då har du ingen skyldighet att betala kapitalinkomstskatt på "aktieförsäljningar" i Sverige. Sådan skyldighet kan dock förekomma i det "utomland" du påstår dig befinna dig i. Eller kan det vara så att du INTE har skrivit ut dig ur Sverige då du parasitiskt vill nyttja "fördelarna" med att fortfarande vara folkbokförd därstädes?
Citera
2026-03-06, 15:03
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det hela Sverige frågar sig. Är E-type med på detta?! Är han i säkerhet?

Sverige kan andas ut, E-type är tydligen i Sverige igen..

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/V6PmdW/e-type-ar-hemma-i-sverige-igen
Citera
2026-03-06, 15:05
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Men det gör de i alla fall. Det fick vi bevis för vid kriget i Afghanistan.

Ja visst gör de det men då ska myndigheterna också se till att ta tag i det när personerna kommer tillbaka till landet.

Men oavsett det måste du ju också hålla med om att vad är Sverige för land om de inte kan ta hand om sina egna medborgare?

Sverige ska hela tiden slänga miljarder till skidländer som Ukraina eller afrikanska länder men man kan inte se till att få hem sin egen befolkning även oavsett om de går på bidrag eller inte.
Är inte det lite märkligt litet sådär lagom typiskt svenskt?
Citera
2026-03-06, 15:07
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Om du "har bott utomlands i 10 år" så skall du också vara utskriven ur Sverige, och då har du ingen skyldighet att betala kapitalinkomstskatt på "aktieförsäljningar" i Sverige. Sådan skyldighet kan dock förekomma i det "utomland" du påstår dig befinna dig i. Eller kan det vara så att du INTE har skrivit ut dig ur Sverige då du parasitiskt vill nyttja "fördelarna" med att fortfarande vara folkbokförd därstädes?

Du är min kära gode vän ska veta att jag har varit utskriven för länge sedan med Sverige och jag är absolut tvingad att betala inkomstskatt eller förmögenhetsskatt på min aktieförsäljningar och det där ska du veta att det är väldigt enkelt att läsa och googla för dig!

Du och alla andra får nog ta och läsa på vad som gäller när man är utskriven man betalar fortfarande skatt!!

Samt man får fortsätta att rösta men bara riksdagen. Jävla hyggligt av regeringen alltså

Och i övrigt så tror jag att de flesta fortfarande är faktiskt skrivna i Sverige vilket jag vet inte varför skulle ha någonting som du har med att göra?
Senast redigerad av Svettigutsugare 2026-03-06 kl. 15:10.
Citera
2026-03-06, 15:07
Avstängd
skogsburkans avatar
Äntligen har E-Type landat. Det är förstasidestoff på aftonhoran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in