2026-03-06, 14:20
Medlem
UD bedömer att omkring 20 000 svenskar bor runt Persiska viken och att det utöver det finns flera tusentals strandsatta resenärer som varit på semester och som väntar på att flygen ska börja gå igen".

Är det meningen att dessa nu ska få flyga tillbaka till Sverige?
Citera
2026-03-06, 14:22
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Snålt av staten att lägga kostnaden på resenärerna.
Man får ta det på reseförsäkringen.
Citera
2026-03-06, 14:30
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det är helt otroligt. Varje gång det blir extraordinära förhållanden som gör att flyg/flygplatser stängs hittar tidningarna några bortskämda svenskar som gör bort sig och gråter ut om att UD/svenska myndigheter inte ger dem tillräckligt ”stöd”.

Här har vi t.ex. en sportlovsfamilj som åkte till Thailand för att ”tanka sol”, men när the shit hits the fan var det inte lika kul längre och de vill bli hämtade av UD. Gissa vad? INGEN tycker synd om er. Njut av solen och tanka sol för resten av året så att ni överlever till nästa solsemester på andra sidan jordklotet!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxMK46/tusentals-svenskar-strandade-utomlands-efter-attackerna-mot-iran

Fast du verkar ju missa lite och själva grejen.

Är det så att man är svensk medborgare och att man betalar svensk skatt så ska jag ta mig fan regeringen också se till att få hem folket när det är problem och det är någonting som Sverige alltid har varit jävligt slarviga menar och det är både sossar och det är moderater!

Annars tycker jag att regeringen och övriga i politiker ska hålla käften när man ska ställa upp och kriga för landet och ställa upp!
Men själva så ska inte Sverige göra ett jävla skit för sina medborgare medans Italien och alla andra länder får hem sina medborgare som är självklarhet men Sverige tycker att man ska bara lämna folket där såklart de ska betala skatt under tiden också!

Sverige har blivit ett riktigt rövhålsland eller förlåt jag menar det har varit det alltid.

UD var lika jävla kassa under Corona både jag och min arbetskollegor fick samma meningslösa svar av UD att de kunde tyvärr inte hjälpa oss att komma tillbaka till Sverige.
Men skatt skulle vi såklart betala.
Citera
2026-03-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Snålt av staten att lägga kostnaden på resenärerna.
Japp, unga generationer, som millennials och generation Z, förväntar sig ofta att andra eller samhället ska stå för de ekonomiska kostnaderna.
Citera
2026-03-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Fast du verkar ju missa lite och själva grejen.

Är det så att man är svensk medborgare och att man betalar svensk skatt så ska jag ta mig fan regeringen också se till att få hem folket när det är problem och det är någonting som Sverige alltid har varit jävligt slarviga menar och det är både sossar och det är moderater!

Annars tycker jag att regeringen och övriga i politiker ska hålla käften när man ska ställa upp och kriga för landet och ställa upp!
Men själva så ska inte Sverige göra ett jävla skit för sina medborgare medans Italien och alla andra länder får hem sina medborgare som är självklarhet men Sverige tycker att man ska bara lämna folket där såklart de ska betala skatt under tiden också!

Sverige har blivit ett riktigt rövhålsland eller förlåt jag menar det har varit det alltid.

UD var lika jävla kassa under Corona både jag och min arbetskollegor fick samma meningslösa svar av UD att de kunde tyvärr inte hjälpa oss att komma tillbaka till Sverige.
Men skatt skulle vi såklart betala.

Om det bara vore svenskar så skulle det vara någonting helt annat. Men om det är "svenskar" som har varit där i flera månader, eller längre, så förstår jag inte varför de kräver att UD ska ta hem dem till Sverige.

När kriget startade i Afghanistan så fick de komma tillbaka till Sverige med fartyg som inte var som ett hotell. Och då hade de varnats för att åka dit, men det gjorde de i alla fall. En man hade ändå besökt sin dotter, och i en artikel hade han sagt att "han sitter fast där tills den svenska staten kan flyga hem honom på ett tryggt och säkert sätt".
Senast redigerad av Newton555 2026-03-06 kl. 14:43.
Citera
2026-03-06, 14:41
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om det bara vore svenskar så skulle det vara någonting helt annat. Men om det är "svenskar" som har varit där i flera månader, eller längre, så förstår jag inte varför de kräver att UD ska ta hem dem till Sverige.

När kriget startade i Afghanistan så fick de komma tillbaka till Sverige med fartyg som inte var som ett hotell. Det var bilder på invandrarkvinnor som klagade på att det var smutsigt och luktade illa. Och de behövde väl inte betala?

Har väl ingen betydelse hur länge man har varit i utlandet jag själv har varit här ganska länge och jag får vänta mig också att regeringen ser till att få hem oss eller de som vill i varje fall.

Det var likadant under tsunamikatastrofen och det var likadant i varje fall för mig under Corona när jag hade försökt få kontakt med UD och nu verkar det som att Sverige och UD är likadana igen

Med regeringen ska vara helt övertygad om att då ska man inte heller betala någon skatt om inte det är så att regeringen hjälper till med vanliga människor.
Och det rör sig om inte bara semester utan även oss som jobbar eller bor eller helt enkelt bara ville komma ifrån landet.
Citera
2026-03-06, 14:43
Medlem
Bra att Sverige ordnar hemresa, men också bra att de får betala själva. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till andras hemresor. Finns mycket annat i Sverige som är viktigare.
Citera
2026-03-06, 14:46
Medlem
Citat:
Har väl ingen betydelse hur länge man har varit i utlandet jag själv har varit här ganska länge och jag får vänta mig också att regeringen ser till att få hem oss eller de som vill i varje fall.

Det var likadant under tsunamikatastrofen och det var likadant i varje fall för mig under Corona när jag hade försökt få kontakt med UD och nu verkar det som att Sverige och UD är likadana igen

Med regeringen ska vara helt övertygad om att då ska man inte heller betala någon skatt om inte det är så att regeringen hjälper till med vanliga människor.
Och det rör sig om inte bara semester utan även oss som jobbar eller bor eller helt enkelt bara ville komma ifrån landet.

Hur mycket betalar de då i skatt om de inte är i Sverige och arbetar? Och kanske lever på bidrag?
Senast redigerad av Newton555 2026-03-06 kl. 14:49.
Citera
2026-03-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det hela Sverige frågar sig. Är E-type med på detta?! Är han i säkerhet?

Ja han ska ha landat i Sverige nyss… nu får man väl snart se han å fler i Nyhetsmorgon eller Efterfem prata om sin traumatiska ptsd situation .. kommer nog ältas ett bra tag!
Citera
2026-03-06, 14:48
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Hur mycket betalar de då i skatt om de inte är i Sverige och arbetar?

Jag betalar 30 % på mina aktieförsäljningar trots att jag inte är i Sverige och arbetar.

Och jag har bott utomlands i 10 år så nog fan betala vi skatt du hade nog bara myt att du inte har förstått att det är väldigt många svenskar som inte kommer ifrån Skatteverket trots man flyttar från landet.

Och då har man också rätt att ställa kraven på Sverige att de ska ta mig fan se till att skaffa fram flygplanen!
Citera
2026-03-06, 14:48
Medlem
Tsunamin är en bra parallell.
Man kan disk hur mkt stöd personer ska få som bryter mot UD:s reserek.

Men detta gick inte att förutse, så klart Sve regeringen har ett ansvar för sina medborgare.

Citat:

Citera
2026-03-06, 14:49
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Bra att de tar betalt för resan till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in