2026-03-06, 14:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varför är det en synd och ett lagbrott att må bra i Sverige?

Du menar alltså att det är rätt att bryta mot lagen bara för att må bra en liten stund?

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/typiske-sexkoparen-ar-en-vanlig-medelsvensson

Mannen i det aktuella fallet har inte heller haft rätt att köpa sex av en prostituerad kvinna bara för att han är sjuk, det ska väl inte ens behöva förklaras.
Citera
2026-03-06, 14:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Lagen gäller alla men det finns ganska gott om möjligheter att dels inte åtala eller strafflindring eller att straffet helt faller bort.

Samtidigt ska man kunna kräva av en sjuk person att denne inte bryter mot lagen eftersom annars skulle det skicka ut signaler att det är ok att strunta i lagstiftningen med hänvisning till att man är obotligt sjuk.
Citera
2026-03-06, 14:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
En lag är en lag. Oavsett situation.

Exakt, ingen står över lagen oavsett situation.
Citera
2026-03-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
"En äldre man som vårdades för obotlig cancer i Umeå åtalas misstänkt för att ha köpt sex av en kvinna inne på ett patienthotell." om man stämmer träff på ett patienthotell då borde hon kanske fundera på varför han är där? Hon borde väl även se att han var sjuk, beror i och för sig på hur långt gången cancern var och vilken typ av cancer det är

Hon kanske kände sympati för mannen och ville ge honom en fin upplevelse nu när han inte har långt kvar. Det är med all sannolikhet han som kontaktat henne för sex och inte tvärtom, så att hon skulle utnyttjat honom ger jag inte heller mycket för (lika lite som att han skulle ha utnyttjat henne).
Citera
2026-03-06, 14:33
Avstängd
Merwinnas avatar
SÅ sjuk kan han väl inte vara om han orkar ha sex?
Citera
2026-03-06, 15:19
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt ska man kunna kräva av en sjuk person att denne inte bryter mot lagen eftersom annars skulle det skicka ut signaler att det är ok att strunta i lagstiftningen med hänvisning till att man är obotligt sjuk.

De signalerna har ju redan Leif GW Persson och Jimmie Åkesson skickat ut i och med att det erbjudit sig att ta böterna för kriminella individer.
Citera
2026-03-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det kanske var hon som skötte jobbet.
Citera
2026-03-06, 15:30
Medlem
Det finns gradskillnader i helvetet tydligen. Men inte i Umeå.

Inte heller i lagen tydligen.

Om nu en inlagd cancersjuk man lyckas hitta en kvinna som accepterar att komma och hälsa på honom och vara lite vänlig tycker jag båda vara ursäktade. Hon gör en mänskligt god gärning, mot ersättning så klart precis som de i hemtjänsten år betalt, för en utsatt person.

Ibland krävs det känslor för att förstå. Medkänslor. Det saknas allt för ofta här inne. Döm och var raljant och kräv rättvisa i fall som betyder något. I detta fall krävs dock ett litet uns av medkänsla.
Citera
2026-03-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Det finns gradskillnader i helvetet tydligen. Men inte i Umeå.

Inte heller i lagen tydligen.

Om nu en inlagd cancersjuk man lyckas hitta en kvinna som accepterar att komma och hälsa på honom och vara lite vänlig tycker jag båda vara ursäktade. Hon gör en mänskligt god gärning, mot ersättning så klart precis som de i hemtjänsten år betalt, för en utsatt person.

Ibland krävs det känslor för att förstå. Medkänslor. Det saknas allt för ofta här inne. Döm och var raljant och kräv rättvisa i fall som betyder något. I detta fall krävs dock ett litet uns av medkänsla.

Detta är Sverige. Glöm inte det. Det finns folk i tråden som. Inte hade velat se att folk med svåra smärtor fick röka på för att lindra lidandet pga att det är olagligt. Allt är svart eller vitt för sådana människor. Antingen är det lagligt eller så är det inte lagligt. Att se nyanser är omöjligt om man är dum i huvudet, och lagen måste följas till 100% annars flippar de ur.
Citera
2026-03-06, 15:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jo då. Det går så bra så.
Det är ofta hängivningen som lockar. Och omgivningen som dömer.
Citera
2026-03-06, 15:42
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jo då. Det går så bra så.
Det är ofta hängivningen som lockar. Och omgivningen som dömer.

Ja, kanske är denna funktion den sista som försvinner på en man..? Precis som amningen är den sista som försvinner på en ammande kvinna, innan hon avlider...
Citera
2026-03-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Så om han serievåldtagit ett spädbarn så är det okej?
I det här fallet har han -vad som framkommit- inte serievåldtagit spädbarn.
Jag syftade enbart på länkens innehåll, och visst kan mitt inlägg tolkas som ett godkännande av seriepedofili om nu den som gör tolkningen är lagd åt det hållet.
Jag har inget som helst inflytande över allmän opinion, eller en yrkesroll där jag förväntas acceptera rådande lag och inte ge uttryck för att det är ok med lagbrott.

För att ytterligare röra till det för dig, blandar jag friskt äpplen och päron:
Att köpa sex av någon som säljer på frivillig basis leder ofelbart till straff. Medan många djurplågare - ett aktuellt fall på Öland - kan komma undan i åratal:
Jag har en rätt pragmatisk inställning till rådande lagstiftning.
Orkar inte svara, om någon gnäller.
Senast redigerad av rosalenin 2026-03-06 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in