2022-12-27, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
Jag antar att det går att använda evolutionsteorin och den centrala dogma om att Gud skapat Multiuniversum och allt som finns där, inklusive de naturlagar och kemiska evolution som gav upphov till urcellen för 3.7 miljarder år sedan på denna knappnål i detta universum och parallella dimensioner. Vilka är argumenten för och emot att man en dag kommer kunna kombinera modern biologi 🧬 och centrala dogmer inom religion. Vilken religion som helst, från de mest kända till de minst kända. Tycker admin att denna frågeställning passar bättre under filosofi så flytta det dit. Kom med sakliga argument och motargument, och inte tarvliga personargument eller trams/off topic.

Personligen tror jag att uttrycket "kemisk evolution" hör till religion snarare än till vetenskap.

Men hey, vi är i religionsforumet redan!

Ingen här har någon som helst kompetens att besvara frågan, i varje fall inte jag,

Hur som helst, kristendomen har inga som helst problem med att absorbera evolutionsteorin. Jag menar, en av de första saker som står i Bibeln är att "Jorden skall frambringa olika arter av levande varelser" (1 Mos 1:24).

Förstår du?

Det stämmer i princip och detalj med vad evolutionsteoron förklarar.

Min poäng är att evolutionsteorin på inget sätt står i kontrast mot kristen tro.
Citera
2026-03-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://www.youtube.com/watch?v=pwnerL8M1pE
Se här.

https://www.youtube.com/watch?v=R24WZ4Hvytc&list=PL1mr9ZTZb3TUeQHe-lZZF2DTxDHA_LFxi&index=1
Och den här serien.

Personen går in i riktigt djup detalj varför kristendom och evolution är kompatibla, och ger en fullständig genomgång över i princip varje ord i första moseboken. Han verkar riktigt smart.

Jag kollade på första videon, jag kommenterar senare och kollar nästa video senare.

Men förstår du skillnaden mellan orden "evolution" och "evolutionsteorin"?
Jag menar att evolution inte motsäger bibeln, om man med ordet "evolution" menar anpassning och utveckling, medans ordet "evolutionsteorin" har tanken att en art utvecklas till nya arter.
Citera
2026-03-06, 17:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kollade på första videon, jag kommenterar senare och kollar nästa video senare.

Men förstår du skillnaden mellan orden "evolution" och "evolutionsteorin"?
Jag menar att evolution inte motsäger bibeln, om man med ordet "evolution" menar anpassning och utveckling, medans ordet "evolutionsteorin" har tanken att en art utvecklas till nya arter.
Jag har sett videon och videoserien jag länkade, de verkade väldigt införstådda i saken, skillnaden mellan evolution och evolutionsteorin är jag osäker på. Överlag skulle jag säga att jag inte bryr mig så supermycket. Detta är oviktigt i det stora hela, evolutionsdetaljer, teorier m.m. lämnar jag åt andra. Ämnet är så komplicerat att det skulle ta mig otroligt lång tid att sätta mig in i exakt vad jag vill tro, när jag går in i saker gör jag det hårt och jag vill inte slösa min tid på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in