2026-03-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Någon som har fungerande fup?

Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Undrar också

Finns några sidor bak i tråden men jag kan göra livet lite enklare för er som inte orkar trycka er tillbaka några sidor

https://gofile.io/d/vtxcOU
Citera
2026-03-06, 10:35
Medlem
Hur kan de finnas fup utan en dom? Eller släpps den direkt efter åtalet? Fan jag borde veta bättre..
Citera
2026-03-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 019Orebro
Hur kan de finnas fup utan en dom? Eller släpps den direkt efter åtalet? Fan jag borde veta bättre..

Fup:en släpps ju innan dom. När åtal väcks - om det inte är specialfall som bröderna KIA, spionerna från Iran som jobbade för Ryssland. Det är ju en diskussion om det ska vara så - den åtalade kan läsa FUP:en och sen bekvämt ändra sin berättelse till rättegången.
Citera
2026-03-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Fup:en släpps ju innan dom. När åtal väcks - om det inte är specialfall som bröderna KIA, spionerna från Iran som jobbade för Ryssland. Det är ju en diskussion om det ska vara så - den åtalade kan läsa FUP:en och sen bekvämt ändra sin berättelse till rättegången.
Ah just de! Tack.
Citera
2026-03-06, 16:17
Medlem
upplysas avatar
Förundersökningsprotokoll
Fup
Uppsala tingsrätt
B 3858-25
https://fup.link/tr/uppsala/b-3858-25

Uppsala TR B 3858-25 Aktbil 517 MASKAD version.pdf
Citera
2026-03-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran3310
Har börjat skumma igenom fup men är inte klar.
Det jag tycker är anmärkningsvärt är att inget dna från den misstänkta kan påvisas på varken vapen eller el-sparkcykeln. Tändsatspartiklar finns på vissa klädesplagg som kan kopplas till det aktuella vapnet. Däremot är det bland-dna på plaggen från ett antal personer.

Någon som kommit fram till något annat gällande dna?

Undrar också
Citera
2026-03-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Samma skytt i Eslöv och Uppsala. I bägge fallen tycks GM ha haft två pistoler.
Den ena av de pistoler som användes i Eslöv hittades nära brottsplatsen vid den stora kokainstölden i Malmö den 17-18 maj -25. Polisen hittade DNA från en nu nittonårig man från Mölndal på vapnet. Han tycks dock inte ha delgivits misstanke i Malmöärendet.

En sprängning utfördes den 18 februari i år på en adress som den här trådens skytt åkte taxi till och från innan och efter skjutningen i Eslöv.

Relaterade trådar:
(FB) Två personer skjutna i Eslöv (2025-04-15)

(FB) Över 250 kilo kokain hittat i Malmö fem anhållna (2025-05-17)

(FB) Explosion, port till flerfamiljshus, Bellevuegården, Malmö (2026-02-18)

Lägger till att även det nedan länkade fallet är relaterat till den här skjutningen då de som uförde rånet i villan använde sig av en bil som ägdes av en av de som åtalas här. Rånet i sin tur är relaterat till en ”Home Invasion” i Norrköping.

(FB) Home invasion Uppsala 2025-08-08

Dessutom tycks det fallet ha samma anstiftare som vid försöket att skjuta Knogis:

(FB) Polisen utreder grovt vapenbrott i Gottsunda (2025-09-20)

I övrigt pågår rättegången nu i Attunda TR.
Senast redigerad av Refraktor 2026-03-08 kl. 23:51.
Citera
2026-03-10, 16:15
Medlem
Sedan ska vi inte glömma bort att en av de åtalade, AB17, även åtalas för mordbrand då han påstås ha tuttat på restaurang Kärleksudden i Norrtälje natten mellan den 14 och 15 oktober 2024. Han ska ha använt sig av brännbar vätska som han hällt ut inne i restaurangen. Mordbrännaren hade självklart handskar på sig och lika självklart glömdes de kvar på brottsplatsen försedda med DNA. Tydligen blev han törstig också då samma DNA även hittades på en oskadad flaskkork på en bränd stol. Tändaren, med DNA, lämnades på uteserveringen tillsammans med en bensindunk.

Restaurangen är numera i konkurs. Man har vid tillfället för stämningen inte lyckats få restaurangens ägare, som även driver företag i Uppsala, att komma in med sina anspråk på MGM…

Här har vi alltså ytterligare ett relaterat fall som initialt hanterades i Norrtälje TR i mål B 1273-25 men som nu, liksom Eslöv, hanteras i den här trådens mål och åtal. Har inte hittat någon tråd.
Citera
2026-03-11, 00:49
Medlem
"...misstänks för grovt mord" skriver polisen i sin anmälan. Nog var trippelavrättningen grov alltid.

Säg en medlem med stor tidsbrist - finns det avskrift av larmsamtalen i någon del av FUP? Vid en snabb skrollning fann jag inget.
Citera
2026-03-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
"...misstänks för grovt mord" skriver polisen i sin anmälan. Nog var trippelavrättningen grov alltid.

Säg en medlem med stor tidsbrist - finns det avskrift av larmsamtalen i någon del av FUP? Vid en snabb skrollning fann jag inget.

Vad jag minns är de inte med, däremot förhörs en del inringare.
Citera
2026-03-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran3310
Har börjat skumma igenom fup men är inte klar.
Det jag tycker är anmärkningsvärt är att inget dna från den misstänkta kan påvisas på varken vapen eller el-sparkcykeln. Tändsatspartiklar finns på vissa klädesplagg som kan kopplas till det aktuella vapnet. Däremot är det bland-dna på plaggen från ett antal personer.

Någon som kommit fram till något annat gällande dna?

Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Undrar också
De enda platser jag kan se att de hittat hans DNA på är på Balaklavan, på ryggsäcken och diverse kläder, bla handskar man menar använts vid brottet. Han är indirekt kopplad till vapnet då hans DNA hittas i samma lägenhet, den polisen kallar ”tryckarlägenheten”, som en person som kan kopplas till vapnet med DNA. Annars är det en kombo med filmer, vittnesmål, ryggsäck och kläder som det hela verkar hänga på. Öppnar ett litet fönster för frikännande om advokaten är skicklig och anstränger sig.
Citera
2026-03-12, 01:17
Medlem
AO (avrättningsoffret) Omar ser verkligen ut som bara ett barn på selfien han tar alldeles innan han blir avrättad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in