Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Japp. Det är en skitsmart taktik att vänta med att kriga och låta fienden bomba sönder det egna landet till dom får slut på bomber. Att ingen tänkt på det förut?
Taktiken är inte helt vansinnigt, om Iran kan dölja och skydda x antal avskjutningsramper. Så är det smart skjuta billiga drönare och låta fienden använda sina "interceptors." Sen när dessa börjar tar slut skjuter man sina bättre missiler på fienden. Kommer det att lyckas? Troligen inte. Men är man desperat så tar man till desperata metoder. Den andra taktiken är skjuta som mycket man kan från början för få grannarna, de som inte får olja (Japan mfl), samt am folket att ringa Trump (Sina valda/lobbade kongress ledamöter)
Iran's strategi är ett totalt krig i tid och rum. Dvs man vill långdraget krig. Där omvärlden ska känna smärta och indirekt få USA att avsluta. Helt vansinnigt är det inte, då man slås för sin överlevnad. Man behöver inte vinna bara överleva. Medan USA vill ha ett begränsat krig, som inte påverkar den egna befolkningen. USA har två möjliga svagheter plus en i en svag allians
1 Begränsat antal interceptors.
2 Am folkets stridsvilja.
3 Am allierade har blivit indragna mer eller mindre utan att de ville det.
Så Iran försöker påverka alla tre svagheterna.
Iran har också fördelen att veta att USA inte kommer sätta in egna styrkor undantaget kommandos. Så klarar bara Irans regim att existera när USA tröttnar så har man vunnit.
Så jag upprepar frågan man måste ställa sig som amerikans ledare. Vad kommer det iranska folket göra. Stödja regimen eller fälla den?
Det kan sluta med att regimen vinner (överlever) och att USA vinner (Irans förmåga att vara dum mot omvärlden finns inte kvar) och iranska folket förlorar.
Slutligen jag satsar mina pengar på att USA vinner. regimen kanske finns kvar och iranska folket förlorar.