2026-03-06, 08:36
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Google. Militära experter. Kanske varit bra om den siffran varit lite mer känd innan detta startade.

Det kan inte vara så att några av dom 80000 drönare (som fanns innan kriget enligt google) blivit förstörda av USA/Israeliska bombanfall?
Citera
2026-03-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
USA kan driva på kriget under lång tid framöver. Tror inte på ett tillbakadragande pga bristande resurser.

Jag tror dessa kritiska metaller för att tillverka raketer blir ett STORT problem för USA. Även att få igenom en budget för ett långvarit krig. USA kommer inte hinna ersätta de raketer de bränt denna vecka...
Citera
2026-03-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
Ömsesidig precis som om Sverige muslimer skulle göra en liknande kupp. Ta över delar av sverige, Skåne till exempel med hjälp av Saudi Arabien.

En haltande jämförelse eftersom judar har en historisk koppling till regionen och har funnits där kontinuerligt, om än ofta i mindre antal. Dessutom fanns det ingen självständig stat på det territorium där Israel bildades 1948 utan området var tidigare en del av Osmanska riket och därefter ett brittiskt mandat.

Det är heller inte särskilt unikt i historien att ett folk etablerar en stat genom territoriella förändringar där andra grupper tidigare bott. Europas karta är full av sådana exempel. Efter andra världskriget fördrevs till exempel miljontals tyskar från områden i Östeuropa, men det är inget som väcker någon moralisk indignation i dagens debatt.

Det är intressant hur just den palestinska frågan behandlas som ett helt unikt historiskt övergrepp. Araberna har själva expanderat över stora områden genom erövring. Territoriella konflikter och demografiska förändringar måste ses som ett normalt och återkommande inslag i historien. Det är märkligt att just denna konflikt ska behandlas efter helt särskilda principer.
Citera
2026-03-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja kolla på youtube så ser du hur sönderpiskade ni mullor blir.

What?
Förstörelsen är stor på alla sidor. Libanon, Israel, Iran, samt kringliggande AMERIKANSKA baser i Mellanöstern.
Tror faktiskt att länderna med ockuperande amerikaner vill att de flyttar hem till USA igen.
Citera
2026-03-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag tror dessa kritiska metaller för att tillverka raketer blir ett STORT problem för USA. Även att få igenom en budget för ett långvarit krig. USA kommer inte hinna ersätta de raketer de bränt denna vecka...

USA kommer nog tömma lagerna hos nästan samtliga allierade. Är väl ganska många år sedan USA fick ihop en budget som inte leder till underskott?
Citera
2026-03-06, 08:48
Medlem
Hur länge tror ni Iran kan fortsätta vinna?

Än så länge har de vunnit genom att få sin ledare dödad, sin militärledning utslagen, flotta sänkt, flygvapen sönderbombat, luftvärn utslaget, missilkapacitet decimerad och ekonomi lamslagen.

Tror ni USA och Israel kapitulerar för den iranska övermakten redan nu till helgen?
Citera
2026-03-06, 08:49
Medlem
haresEars avatar
Citat:
What?
Förstörelsen är stor på alla sidor. Libanon, Israel, Iran, samt kringliggande AMERIKANSKA baser i Mellanöstern.
Tror faktiskt att länderna med ockuperande amerikaner vill att de flyttar hem till USA igen.

Eh what? Skadorna är förödande på alla sidor utom USA och Israel.
Citera
2026-03-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Israel har aktivt arbetat mot ett stabilt palestinskt styre i många år, för att underlätta för en tvåstats lösning Dom vill helt enkelt inte ha dom varken i Israel eller som grannar.

Jo men Hamas maktövertagande i Gaza 2007 gjorde ju saken betydligt svårare. Hamas har aldrig accepterat Israels existens och har prioriterat väpnad kamp framför statsbygge. För Israel innebär ett Hamasstyrt, självständigt Gaza ett väldigt konkret säkerhetshot precis intill gränsen, vilket knappast gör viljan att ta ytterligare risker i en fredsprocess större.

Irans roll i detta är inte obetydlig heller. Iran har i många år stött Hamas med pengar, vapen och träning som en del av sitt regionala nätverk mot Israel. Så det är inte svårt att se varför Israel ser skäl att vilja slå mot Iran.
Citera
2026-03-06, 08:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Eh what? Skadorna är förödande på alla sidor utom USA och Israel.
USA har tappat fem stridsplan redan första veckan, det är förluster dom inte upplevt sedan vietnamkriget. Dessutom har svindyra radarstationer förstörts. Tror inte det är hållbart i längden för USA det här.
Citera
2026-03-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Tel Aviv kommer i princip vara obeboeligt om Iran fortsätter ösa in klusterbomber. På tiden att den sadistiske juden får smaka på sin egna medicin.
Iran har knappt fått in några träffar alls och nej, Tel Aviv kommer inte vara i närheten av "obeboeligt" därför att Iran lyckas skada några bostadshus. Det är tragedier för de drabbade men på totalen är Irans impotens frapperande.
Citat:
Iran har enorma mängder missiler och drönare. De tillverkar i en snabb takt och för en bråkdel av kostnaderna väst kan producera.
Det är bara att sätta dig in i situationen. Allt finns att finna om man vill. Radarsystemen som USA har i regionen är kraftigt saboterade så det lutar åt ett tillbakadragande av amerikanska trupper inom kort.
Iran har knappast förmåga att producera nya drönare och raketer i nuläget och även om Irans doningar är billigare att tillverka så är Iran också ett mycket, mycket fattigare land än motståndarna. Därtill så verkar Israel och USA vara tämligen effektiva på att slå ut förråd och depåer utöver allt annat man träffat.
Om amerikansk trupp drar sig tillbaka (föga sannolikt) så beror det snarare på att Trump inte vill bli indragen i ett längre krig - den mannen är inte direkt förutsägbar.
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur länge tror ni Iran kan fortsätta vinna?

Än så länge har de vunnit genom att få sin ledare dödad, sin militärledning utslagen, flotta sänkt, flygvapen sönderbombat, luftvärn utslaget, missilkapacitet decimerad och ekonomi lamslagen.

Tror ni USA och Israel kapitulerar för den iranska övermakten redan nu till helgen?
Ska man tro USAs försvarsmakt så verkar Irans förmåga till vedergällning vara kraftigt försvagad redan nu då antalet drönare och robotar som skjuts iväg minskat med 80-90 %. Frågan är dock om USA faktiskt vill försöka löpa linan ut och få till ett regimskifte eller om man tänker nöja sig med att lägga Iran i ruiner.
Citera
2026-03-06, 09:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja tyvärr är det manipulation som pågår
Men många äldre invandrare kan berätta mycket som du säger
Upp till alla att ta kontakt med nån sån. De finns överallt

Menar du alltså att om jag vill få reda på fakta om Irans robotkapacitet eller luftvärnssystem så bör jag "ta kontakt med äldre invandrare", eftersom "de finns överallt"?

Jag tror att dessa "äldre invandrare" hade blivit jäkligt stressade om jag plötsligt "tog kontakt" med dem och började fråga om kinesiska ersättningskomponenter till ryska S-300-system...

Citera
2026-03-06, 09:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
om jag slår dig, och du sedan slår mig, är du anfallaren eller försvararen?

Beror på t ex hur lång tid det går tills jag slår. Om jag väntar med att slå dig och inte behöver slå i försvar, så hämnas jag. Varför slår du mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in