2026-03-05, 00:46
Moderator
Hjv9s avatar
Gillar att Ebba utmanar sig själv och testar på något nytt. Hon har ändå inget att försvara i VC nu.
Citera
2026-03-05, 08:37
Medlem
Green-Spirits avatar
Fähndrich avslutar karriären efter säsongen.
Citera
2026-03-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Gillar att Ebba utmanar sig själv och testar på något nytt. Hon har ändå inget att försvara i VC nu.

Jag tänker mig (ser framför mig) en lång Eriksgata! Kanske har de mutat in sina revir nu, Ebba och Frida. Tänk att ingen var bättre än de i OS! Inte en endast gång! Men I Holmenkollen blir det krock med Frida! Två bisonoxar mot varandra på prärien. Ipren. Sedan USA. Ebba & Frida Språkresor. Tacka av Diggins. Världscupsdamen. Kör från Boston mot Buffalo. Ta höger vid Albany, norrut tills du kommer till Lake Placid.
Citera
2026-03-05, 12:26
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Helt enig. Hun er vel like pissed på utviklingen som FIS presser på oss va gjelder distanser som Holund var. Han gadd rett og slett ikke mer.
Helt rett av henne å gå de Classic -rennene der plattstakerne er chanseløse, og det behøves reelle skiferdigheter for å vinne.

Hun tok vel 5 av de tøffeste rennene på rad i fjor, om jeg minnes rett, og viste elefantkirkegården hvor skapet skal stå.
Citera
2026-03-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Att publikintresset för VC sjunker har nog främst att göra med den totala norska dominansen på herrsidan, och att det på damsidan mest är blåbär och trötta pensionärer. Jämför med skidskytte där det är en helt annan dynamik med ett flertal utövare som i varje tävling har chans på pallen. Skidskytte är just nu betydligt mer dynamiskt och levande än den trötta världscupen i längdskidor. I ärlighetens namn så måste Kläbo vara det tråkigaste som har hänt längdskidor, hur grym han än är så är hans totala dominans ett sänke för sporten. Vi får se hur det utvecklar sig om 5-10 år, kanske ser det bättre ut på damsidan då när blåbären blivit äldre och klimakterietanterna har gått i pension, det samma gäller herrsidan, där behöver Kläbo och några andra tunga norrmän gå i pension innan det blir intressant igen. Men om det kommer en ny våg av totalt dominanta norrmän så är sporten nog körd.

Ja och sannolikt är rekryteringen, klubbverksamheten och tävlingsverksamheten mm bra i Norge och då blir det många åkare som håller hög nivå. Norge kommer nog inte bli sämre utan det är andra nationer som måste höja sig annars kommer det se ut som det gör idag framöver.
På damsidan har vi i Sverige en bra generation nu men som du säger konkurrensen är sådär och de som är bra är äldre som slutar nu eller inom kort.
Men det blir ännu sämre för längdåkningen om åkare som Ebba nobbar världscupen och åker motionslopp istället eller står över osv. Det sänder dåliga signaler och vattnar ur det hela.
Citera
2026-03-06, 07:58
Medlem
Metallharrys avatar
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/sprickan-i-landslaget-flera-akare-vill-byta-ut-anders-bystrom/

Linn fick alltså reda på att hon var petad från femmilen genom ett sms med en flygbiljett hem från Italien. Riktigt snyggt. Dessutom hade man tydligen gett 5 åkare besked att dom var klara för femmilen.

En hel del annan kritik riktas mot ledningen.
Citera
2026-03-06, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/sprickan-i-landslaget-flera-akare-vill-byta-ut-anders-bystrom/

Linn fick alltså reda på att hon var petad från femmilen genom ett sms med en flygbiljett hem från Italien. Riktigt snyggt. Dessutom hade man tydligen gett 5 åkare besked att dom var klara för femmilen.

Måste ju vara slut för Byström efter detta, minst sagt dräpande kritik. Om inte tror jag att vi lär få se flera åkare stå utanför landslaget nästa år vilket ju vore sisådär för förbundet med ett hemma-VM framför dörren.

Sen verkar det vara några åkare som tycker allt är frid och fröjd och utan att veta kan jag nog gissa vilka som är i det kritiska laget och vilka som är i det glada laget.
Citera
2026-03-06, 09:04
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Ledningen borde avgå eller avskedas. Dags att testa något helt nytt, det kan inte bli sämre.

https://www.youtube.com/watch?v=Gr30nqWpqCE

Åsikten har inte ändrats en vecka senare.
Citera
2026-03-06, 09:07
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ser inte koppling till det jag skrev.
Missförstod nog ditt inlägg.

Men, det finns som du är inne på två sätt att se på landslagen

Traditionellt:
A-landslaget är de som 5-7 åkare per kön som förväntas utgöra stommen i n.sta mästerskap
Team Bauhaus är utmanarna i närtid och framtid

Meritokratiskt (belönande)
A-landslaget är de som tillhör den absoluta världseliten (kan kvantifiera som varit på pallen I världscupen senaste säsongen, definitionen kan varieras över tid)
Team Bauhaus är de i skiktet under (varit topp 12 i världscupen eller varit topp 6 på u23-VM?)

Jag föreslår en hybrid, där A-landslaget är just världselit medan Team Bauhaus har till syfte att även vidareutveckla talanger (behövs kanske tre olika trupper?)
För de är stjärnorna som lockar sponsorer - jag kan tycka att Eba, Frida, Jonna och Linn kan få en specialkategori inom A-landslaget

Sen borde man separera uttagning från tränare. Dvs de som sköter uttagningarna till landslag, världscup och mästerskap får inte vara personlig tränare för nån åkare som är aktuell
Citera
2026-03-06, 09:09
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

Vi får hoppas man låter nån som inte är i landslagsledningen sköta utvärderingen av kommunikationsproblemen
Citera
2026-03-06, 09:35
Medlem
Jag är ju inte direkt förvånad. Byström har väl visat sedan han tillträdde hur otroligt svag ledare han är och det känns väl som alla insett det nu.

Samtidigt undrar man ju hur det kulturellt funkar i skidförbundet med tanke på att Grip var precis lika kass kommunikativt (och hade massa ängsliga saker för sig som Kalla redogjort för i sin bok)

Blir ju än mer tydligt att klartecknet Hagström fick för sprinten i Januari inte var vatten värt och hon alltså inte fått den ro hon förtjänat inför OS
Citera
2026-03-06, 09:53
Medlem
katws avatar
Byström har rätt i en sak - att de åkare som är kritiska verkligen vågar framföra den kritiken öppet i utvärderingen efter säsongen. Och inte anonymt. För annars kommer det inte ske någon förändring tyvärr.

Flera av hans svar tyder ju på ren strutsmentalitet från hans sida:

Citat:
Flera åkare säger att de saknar förtroende för dig – och att de vill se en ny landslagschef?

– Mmm, det är spännande att höra med tanke på hur vi utvecklat saker och ting under de sex år jag jobbat med det här. Och vilka framgångar vi haft.

Som en åkare sagt, det är ju inte tack vare bra ledare som Sverige haft enorma framgångar utan för att åkarna varit så förbaskat bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in