2026-03-06, 10:04
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Byström har rätt i en sak - att de åkare som är kritiska verkligen vågar framföra den kritiken öppet i utvärderingen efter säsongen. Och inte anonymt. För annars kommer det inte ske någon förändring tyvärr.

Flera av hans svar tyder ju på ren strutsmentalitet från hans sida:

Som en åkare sagt, det är ju inte tack vare bra ledare som Sverige haft enorma framgångar utan för att åkarna varit så förbaskat bra.

Håller helt med. Det är ju snarare ”trots att” och inte ”tack vare” verksamheten som damåkarna har skördat sina framgångar. Alla våra bästa damer verkar ju sköta sina satsningar efter eget huvud och inte inom landslagets ramar, och det verkar ju också vara stora skillnader i dom olika åkarnas upplägg och filosofi.

Sen vill det ju till att förbundet tar den här kritiken på största allvar och låter åkarna lyfta sin kritik i ett tryggt forum där dom känner sig hörda.
Citera
2026-03-06, 10:42
Moderator
Hjv9s avatar
Blir bara värre och värre det här. Hoppas vi får ordentlig klarhet kring alla turer i slutet av säsongen.
Citera
2026-03-06, 11:02
Medlem
Citat:
Byström har rätt i en sak - att de åkare som är kritiska verkligen vågar framföra den kritiken öppet i utvärderingen efter säsongen. Och inte anonymt. För annars kommer det inte ske någon förändring tyvärr.

Flera av hans svar tyder ju på ren strutsmentalitet från hans sida:

Som en åkare sagt, det är ju inte tack vare bra ledare som Sverige haft enorma framgångar utan för att åkarna varit så förbaskat bra.
Känns bara som en försvarsmekanism från Byström att säga så. Åkarna på damsidan verkar tidigare ha varit extremt tydliga internt med vad de vill ha och de har ju fått igenom sin vilja vad gäller en hel del. Att åkarna faktiskt undviker pajkastning i media för att de vill fokusera på slutet av säsongen är fullt rimligt.
Citera
2026-03-06, 11:08
Medlem
Kritiken som framkommer idag är kanske en bidragande orsak till att Ebba valde motionslopp före Världscup nu i helgen.
Man måste ta ett helthetsgrepp kring hur det ska fungera jag tror det bara finns två vägar.
Antingen kör man som skidskyttelandslaget man är ett lag och tränar till stor del tillsammans och alla har landslagets tränare.
Eller så gör man typ som hockeylandslaget varje individ sköter sin träning helt utanför landslaget. Landslagsledning har endast hand om uttagningar och tränarstöd i samband med tävling.
Som det är nu med nåt mellanting av alltihop och med jäviga tränare som både är landslagstränare och individtränare. Det tror jag är väldigt svårt att få att fungera.
Citera
2026-03-06, 11:13
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Kritiken som framkommer idag är kanske en bidragande orsak till att Ebba valde motionslopp före Världscup nu i helgen.
Man måste ta ett helthetsgrepp kring hur det ska fungera jag tror det bara finns två vägar.
Antingen kör man som skidskyttelandslaget man är ett lag och tränar till stor del tillsammans och alla har landslagets tränare.
Eller så gör man typ som hockeylandslaget varje individ sköter sin träning helt utanför landslaget. Landslagsledning har endast hand om uttagningar och tränarstöd i samband med tävling.
Som det är nu med nåt mellanting av alltihop och med jäviga tränare som både är landslagstränare och individtränare. Det tror jag är väldigt svårt att få att fungera.

Jag är också övertygad att soppan i landslaget just nu är en stor anledning till att Ebba passar på att köra långlopp istället. Hemmaplan, bara ett distanslopp i Lahti, pågående konflikter. Varför inte då stanna kvar på hemmaplan och köra 5 mil som uppladdning inför kollen.
Citera
2026-03-06, 11:15
Medlem
Är inte direkt första gången Byström får kritik, det började väl egentligen från start när man valde att inte skicka full trupp till Ruka 2020 och sen avstod världscupen i Davos och Dresden av oklar anledning och sen har det väl bara fortsatt. Petningen av Dyvik i Les Rousses, hanteringen av Sundling i Planica och debaclet när Linn, Frida och Maja valde att stå utanför landslaget är väl de jag kommer att tänka på direkt.
Citera
2026-03-06, 11:19
Medlem
Citat:
Att köra som skidskyttelandslaget kan ju överhuvudtaget inte vara ett alternativ, jag tror upplägget de har nu i grunden är bra och det är nog snarast en personfråga att Byström är en total idiot.

Tvivlar på att Ebbas beslut att köra långlopp har något med saken att göra, hon tycker det är kul helt enkelt och det är en bra helg att göra det nu.
Citera
2026-03-06, 12:47
Medlem
katws avatar
Ribom lämnar återbud till Lahtis pga feberkänning. Lundgren ersätter på 10 klassiskt.
Citera
2026-03-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ribom lämnar återbud till Lahtis pga feberkänning. Lundgren ersätter på 10 klassiskt.
Ribom vill nog glömma denna säsong så fort som möjligt.
Citera
2026-03-06, 14:58
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Jag är också övertygad att soppan i landslaget just nu är en stor anledning till att Ebba passar på att köra långlopp istället. Hemmaplan, bara ett distanslopp i Lahti, pågående konflikter. Varför inte då stanna kvar på hemmaplan och köra 5 mil som uppladdning inför kollen.
Det är ju minst en dam som gillar Byström och jag gissade att det var just Ebba, eller är det Hagström?
Citera
2026-03-06, 15:12
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Landslaget/förbundsverksamheten behöver nog vara ett "mellanting". Många av de svenska toppåkarna/löftena har inte ekonomiska och organisatoriska resurser att satsa på egen hand. De har stor nytta av att vara på läger tillsammans. Samtidigt är behoven olika och varierar ständigt över tid mellan idrottarna.

Vad gäller Linn Svahn på femmilen i OS fick vi en fingervisning i Falun om vad hon räcker till. Kanske en bronsspurt, absolut bland de tio första.
Jag fattar inte hur Byström kunde slarva bort det. Blev det darrigt när det gick förkylningar på hotellet? "Vi måste få ner totalantalet boende"?

Om inte Anders Byström visar auktoritet gentemot de andra ledarna så tappar åkarna respekten för honom. Damåkarna, vill säga.
Citera
2026-03-06, 16:19
Medlem
Det är rätt fascinerande att det kan bli en sådan här diskussion när damerna tog 5 guld av 6 möjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in