Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Arv är nog den viktigaste faktorn och jag ser på mina barn att de ärvt från olika föräldrar. Men jag köper inte att IQ kan försämras eller förbättras. Den nivå du har den har du. Däremot kan tester skilja sig från dag till dag. När jag gjorde Mensas provtest på nätet så fick jag det slängt i knät av sambon som just klarat Mensas inträdeskrav. Självklart skulle jag briljera och vi landade på exakt samma. Detta var en sen Söndagskväll efter en jobbig helg och låg energi. När vi gjorde ett riktigt test hamnade vi båda klart högre men fortfarande bara några få punkter mellan oss.
Den gången var vi båda utvilade och frukosterade.
Du använder ordet smart.
Här går jag emot dig. Intelligens och smarthet är inte samma sak. Ingen i min familj är överdrivet smarta utan vi är som de flesta andra om vi då bortser från brorsan. Grejen med honom är då att han är jävligt smart och första gången han träffade min sambo så tyckte hon att han var blåst då han förklarat för henne hur en lyktstolpe är konstruerad att vika sig om man krockar med den.
På väg hem förklarade jag självklart samma sak då detta hade ingått i båda våra utbildningar.
Grejen med brorsan är att han är jävligt smart om vi kommer till teknik som han kan men utanför den comfortzonen är han riktigt korkad.
I vårt fall kommer han undan då vi har samma intressen förutom politik. Med honom som statsminister kommer vi minnas Uffe som en stor statsman😂
Det du inte köper vet jag är ett faktum då jag var extremt smart som ung. Jag levde även jävligt hårt och fick PTSD med rejäla kortslutningar vid 18 och vid 19 års åmdern slutade jag av olika skäl att sova och då utan att ta droger. Jag var vaken ungefär ett halvår och sov några timmar upp till tre kanske vart tredje dygn. Jag led av extrem smärta och ofrivilliga ryckningar av ganska svår grad till och från Dvs att jag inte kunde kontrollera armar och benreflexer. Tappade mycket av håret, blev gulaktig i huden och hade även ett sår som täckte hela underbenet samt var extremt avmagrad. Kan garantera dig att huvudet tog stryk.
Människor vill inte tro på att någon har insikt om sin egen begåvning eftersom de är upptagna med att överskatta sin egen. 90% av alla människor, även bland professorer, tror att just de är mer kompetenta än andra. Men om man inte känner till skillnaden vet man inte heller vad som saknas. Det gör jag. Jag kan
känna skillnaden oavbrutet och har gjort det sedan jag var 19 år.
Din intelligens är möjligtvis inte såpass avancerad att du förstår att andra människor lever under förhållanden som kan påverka deras intelligens varaktigt, men det gör jag. Min syster kunde vissla med i Vivaldis säsonger bland annat och uppvisade en extrem intelligens. Som jag nämnt syns våldet hon utsatts för. Jag är
övertygad om att hennes förändringar i skallen beror på någon form av våld även om ingen utrett det. Vågar satsa ena armen på det av jist det skälet att jag sett våld anvämdas mot hennes huvud
trots att hon inte bara var ett litet barn utan även med kända förändringar av tryck i huvudet som utretts utan att man fann någon orsak. Kan en galning stå och smälla in en treårings huvud i en vägg, kan fanskapet likaväl ha gjort det när hon var uäyngre också.
Problemet för människor likt mig är.att ni som inbillar er att ni är smarta, sällan vet om när er oförmåga innebär konsekvenser för andra människor. Konsekvenser av att inte kunna tänka i större helhet blir att man
inte tror på vad man hör och det är inte alls en indikation på hög IQ.
Sedan så är det väldigt många människor egentligen som har högre intelligens. Bort det 1000 personer i ett område så blir det iallafall ett antal personer som lyckats tillhöra de 10% med högre IQ ur en grupp, sedan blir det några även av den vars IQ bara 2-3% av befolkningen har. Om 1%av befolkningen har en IQ som ena brodern 135+ (vet ej siffran på mina andra bröder) så är det iallafall typ en person i varje årskull i skolan.
Att hela din familj allihopa skulle ligga mycket högt ter sig något osannolikt utan att det finns variationer och de variationerna kommer av miljö. Det är först i medelåldern en persons egentliga IQ framträder och då syftar man inte på människor med skador av olika slag. Innan har miljön en mycket stor påverkan. Att alla kan tänka i en familj eller många i en släkt är inte samma sak som att alla toppresterar.