2026-03-05, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Korrekt logik och god förmåga att känna igen mönster skulle jag säga.

Är det inte intelligentare att känna igen orsak utan ett tydligt mönster? D.v.s. med brist på data. Ett barn kan läsa statistik.
Citera
2026-03-05, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Vad tror du om humor som främsta försvarsmekanism - tyder det på intelligens? Tjejer som är roliga är nog ganska intelligenta tror jag.
Det krävs kanske lite för att snabbt leverera roliga kommentarer. Åtminstone låter det smartare att kontra med humor istället för irritation.
Citera
2026-03-05, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Raddigibollen
Är det inte intelligentare att känna igen orsak utan ett tydligt mönster? D.v.s. med brist på data. Ett barn kan läsa statistik.
Gissningsvis så syftade vederbörande på matriser.

Att dra slutsatser av mycket lite information gör de flesta människor då de applicerar informationen till vad de själva känner till. Jag skulle inte vilja säga att det är vad som gör människor smarta.

Intelligens kräver att man även håller andra möjligheter som just möjliga och att man kan förkasta vad man vet för att ersätta det med en ny slutsats.
Citera
2026-03-05, 11:41
Medlem
esprit21s avatar
Finns ju olika former av intelligens.
Mike Ross är tex akademiskt smartare än Harvey Specter eftersom han är ett IQ-snille med fotografiskt minne. Harvey är dock smartare i sociala sammanhang, mer strategiskt lärd, kan läsa rummet och förstår spelet på ett helt annat sätt.

Mike hittar lösningen men Harvey vet hur man tillämpar lösningen.
Citera
2026-03-05, 11:48
Medlem
Avancerad problemlösningsförmåga på många områden, även i relationer, ödmjukhet och öppenhet för att ompröva tidigare kunskap. Allmänbildning däremot som någon skrev är inte nödvändigtvis bevis på intelligens, mer nyfikenhet och intresse.
Citera
2026-03-05, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Gissningsvis så syftade vederbörande på matriser.

Att dra slutsatser av mycket lite information gör de flesta människor då de applicerar informationen till vad de själva känner till. Jag skulle inte vilja säga att det är vad som gör människor smarta.

Det är inte vad jag skrev, jag skrev dra rätta slutsatser med lite till underlag, men jag förlåter dig.

"Intelligens kräver att man även håller andra möjligheter som just möjliga och att man kan förkasta vad man vet för att ersätta det med en ny slutsats."

Människor som inte resonerat sig själva in i en ståndpunkt är svåra att resonera ur, för de landade inte där på eget bevåg att börja med. Utan genom okunskap eller otillbörlig påverkan där de blivit vilseledda just av sin brist på eftertanke. Det är därför vissa är omöjliga att övertala.

Dock att tycka något som är alldeles fel verkar vara ett vinnande drag för vissa riktigt intelektuella. Låt säg man söker grupptillhörighet, resurser och makt inom en viss grupp, om jag då får det jag vill genom att ha fel åsikter, då kanske det inte är så dummt.

Praktexemplet är förstås invällningstomtar som blir subventionerade av eliten. Rent logiskt är det korkat för dem, men om du är alldeles beskedlig stackare passar det bra att anamma mångkulturen och börja krypa och kräla för de som skänker makt av att man tillhör en dominant grupp. Om det är korkat men funktionellt är det inte korkat.

Det finns en uppsjö av tycken, olika politiska partier och dylikt. Om alla hade varit smarta enligt din modell av intellekt hade det bara funnits ett parti. Men det finns intellektuella inom alla partier.

Detta skilljer sig från sport där det ofta finns ett allmänt vedertaget sätt att spela på, sport är troligtvis mycket bättre på att solla bort kassa idéer för man straffar bara sig själv med sina nederlag. En människa vill inte ha fel inom en sport för de lär bara bli dominerade gång på gång av andra spelare. Detta driver förbättring och avlar goda idéer genom uteslutning av de dåliga.

I samhället verkar det funka bra att göra fel för man kan dominera andra med sina egna fel. Det spelar mindre roll för smarta människor kan göra det på andras bekostnad.
Senast redigerad av Raddigibollen 2026-03-05 kl. 12:43.
Citera
2026-03-05, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vissa yrar om saker som att en intelligent person är ödmjuk, gillar att vara själv, inte gillar kallprat och annat. Visst kan det stämma in på vissa intelligenta människor men är inte det tydligaste tecknet någon är intelligent...

Jag skulle snarare säga att det absolut tydligaste tecknet, är att personen vet mycket. Personen vet mycket om, har koll på och är intresserad av allehanda saker.

Intelligenta personer är nämligen nyfikna och vill veta mer om och fatta och förstå världen. Och genom sitt intresse för allt möjligt, samlar de på sig en hel del kunskap...

Så jag är ganska övertygad att en person som vet mycket om allt möjligt, ofta också skulle få högt på ett IQ-test..

Det kan såklart finnas undantag men överlag är jag ganska säker att det är så...

Men vad tror och tycker ni?
En intelligent person är ödmjuk ja. Det stämmer absolut. Känns som det är mest det ödmjuka man tappar och det empatiska ifall man inte är intelligent faktiskt. Stämmer absolut ja, resten behöver man inte fundera över. Det stämmer absolut att intelligenta är ödmjuka. Oempatiska snillen är bara nån slags handikapp mest.
Citera
2026-03-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skribentminimum
En intelligent person är ödmjuk ja. Det stämmer absolut. Känns som det är mest det ödmjuka man tappar och det empatiska ifall man inte är intelligent faktiskt. Stämmer absolut ja, resten behöver man inte fundera över. Det stämmer absolut att intelligenta är ödmjuka. Oempatiska snillen är bara nån slags handikapp mest.

Hästkrafter man ändå inte får ner i hjulen, på något sätt.

Måste vara ytterligt frustrerande att se orsakssamband utan att kunna nå fram med dessa i möten med andra människor.
Citera
2026-03-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo, fast det spelar ju ingen roll på 80-100 års sikt, om det är få föräldrar så blir det få barn.

Sverige hade sina största barnkullar efter 1942. Det berodde på att vi innan dess hade de största barnkullarna 1918, de fick barn på 40-talet. 1918-generationen berodde på de stora barnkullarna 1890-talet. De stora barnkullarna på 1990-talet berodde på de stora barnkullarna på 60-talet som berodde på de stora barnkullarna på 1940-talet.

Här alla toppar med födda i Sverige, som alltid åtföljs av en enorm dipp mellan generationerna.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/fodda-i-sverige/

Befolkningsstatistik är världens långsammaste bransch och man kan alltid se 60 år i framtiden. Vi vet redan nu att jordens befolkning kommer att sluta växa år 2060 och bölrja sjunka kring 2080.
https://www.popularmechanics.com/science/environment/a68003939/population-decline/

Yes, och en intelligent människa drar helt korrekt din slutsats. Däremot förstår man också att outputen är ett resultar av nuvarande input, och skulle inputen ändras, exempelvis genom att snittet barn med familj ökar, så kommer också outputen skifta.

Oåterkalleligt är fortfarande ett ointelligent ordval i mina ögon. Du ställer dig på en kulle du inte behöver stå på.

Osannolikt är inte = omöjligt.
Citera
2026-03-05, 12:44
Avslutad
Att veta hur man kommunicerar verkar vara ett intellektuellt drag.
Citera
2026-03-05, 12:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Yes, och en intelligent människa drar helt korrekt din slutsats. Däremot förstår man också att outputen är ett resultar av nuvarande input, och skulle inputen ändras, exempelvis genom att snittet barn med familj ökar, så kommer också outputen skifta.

Oåterkalleligt är fortfarande ett ointelligent ordval i mina ögon. Du ställer dig på en kulle du inte behöver stå på.

Osannolikt är inte = omöjligt.
Oåterkalleligt är korrekt ord. Det är oåterkalleligt att det 2025 föddes 700.000 barn i Japan och denna siffra gäller i 84 år framåt långt efter min död. Det är också oåterkalleligt att det kommer att dö 1M japaner varje år 50 år framåt, japaner kommer inte plötsligt att kunna bli 120 år. Man kan i sin fantasi tänka att det föds fler barn 2026, t.ex vore +10% en oerhörd ökning, men de 70.000 påverkar inte de stora dragen och föds det 70.000 extra varenda år 80 år framåt så är det bara 5.6M. Så Japans befolkning halveras inom 60 år, vi vet det.

På samma sätt är det oåterkalleligt att Kina halverar sin befolkning till 700M inom 60 år.

Det är intelligent att ifrågasätta det jag skriver. Det är autism att märka på ord för att få rätt.
Citera
2026-03-05, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Det är intelligent att ifrågasätta det jag skriver. Det är autism att märka på ord för att få rätt.

Bråka om semantik verkar vara något korkade människor gör. Ett barn kan förstå en människas budskap trots ordval och stavfel. Det brukar vara ganska uppenbart vad folk menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in