Citat:
Ursprungligen postat av
AvMedTofflorna
Gissningsvis så syftade vederbörande på matriser.
Att dra slutsatser av mycket lite information gör de flesta människor då de applicerar informationen till vad de själva känner till. Jag skulle inte vilja säga att det är vad som gör människor smarta.
Det är inte vad jag skrev, jag skrev dra rätta slutsatser med lite till underlag, men jag förlåter dig.
"Intelligens kräver att man även håller andra möjligheter som just möjliga och att man kan förkasta vad man vet för att ersätta det med en ny slutsats."
Människor som inte resonerat sig själva in i en ståndpunkt är svåra att resonera ur, för de landade inte där på eget bevåg att börja med. Utan genom okunskap eller otillbörlig påverkan där de blivit vilseledda just av sin brist på eftertanke. Det är därför vissa är omöjliga att övertala.
Dock att tycka något som är alldeles fel verkar vara ett vinnande drag för vissa riktigt intelektuella. Låt säg man söker grupptillhörighet, resurser och makt inom en viss grupp, om jag då får det jag vill genom att ha fel åsikter, då kanske det inte är så dummt.
Praktexemplet är förstås invällningstomtar som blir subventionerade av eliten. Rent logiskt är det korkat för dem, men om du är alldeles beskedlig stackare passar det bra att anamma mångkulturen och börja krypa och kräla för de som skänker makt av att man tillhör en dominant grupp. Om det är korkat men funktionellt är det inte korkat.
Det finns en uppsjö av tycken, olika politiska partier och dylikt. Om alla hade varit smarta enligt din modell av intellekt hade det bara funnits ett parti. Men det finns intellektuella inom alla partier.
Detta skilljer sig från sport där det ofta finns ett allmänt vedertaget sätt att spela på, sport är troligtvis mycket bättre på att solla bort kassa idéer för man straffar bara sig själv med sina nederlag. En människa vill inte ha fel inom en sport för de lär bara bli dominerade gång på gång av andra spelare. Detta driver förbättring och avlar goda idéer genom uteslutning av de dåliga.
I samhället verkar det funka bra att göra fel för man kan dominera andra med sina egna fel. Det spelar mindre roll för smarta människor kan göra det på andras bekostnad.