Citat:
Ursprungligen postat av
AvMedTofflorna
IQ kan variera kraftigt inom en familj då intresse påverkar mycket. Mina bröder som spelade mycket datorspel och tv-spel som små, gör bättre ifrån sig på testerna och två har iallafall varit medlemmar i Mensa.
Mobbning och härskartekniker är vanligare bland lägre begåvade än de smartare i en skolklass. Så ser det ut genom hela livet. Det är mer eller mindre aldrig klassens brightaste elever som häcklar, fryser ut, retas och säger elakheter till skolkamrater.
Är man bland de smartaste i en klass så är det ganska tydligt att det inte är genierna som håller igång och ska göra sig lustiga på andras bekostnad.
Det innebär inte att högintelligenta inte kan mobba andra, bara att det är mer sällsynt.
Min mamma är narcissist. Hon har även varit såpass intelligent att man utan tvekan kan säga att hon kastat bort sin begåvning på sin personlighetsstörning. Vill inte riktigt påstå att hon tillhör begåvningsreserven pga orättvisa villkor. Så du kan faktiskt vara ett sarkastiskt, spydigt arsle som alltid vill ha rätt- och smart. Att hon år narcissist har inte heller sänkt intelligensen hos oss barn. Jag är sannolikt hjärnskadad, jag var grymt skärpt fram till ungefär 18-20 årsåldern då min hjärna slutligen "brann slut" och vågar säga att jag varit min familjs tänkare. Jag vet att min syrra som det går illa för på tester (uppmätt till 116) är likvärdigt begåvad som jag är. Människor med högre intelligens påstår att jag har fel som säger det, men jag är 100% säker. Hon har spelat korkad i hela sitt liv. Dvs aldrig uppmuntrats till att ta tillvara på sina resurser.
Tester visar inte lika mycket kapacitetsnivå som det visar utbildningsnivå. Det är faktiskt så att tiotusentals timmar i skolbänken vässar hjärnorna på de som var i skolan jämfört med oss andra som inte dök upp kontinuerligt oxh som inte gick någon utbildning efter grundskolan. En annan syrra har också tidigt visat sig ha begåvningar. Jag hörde ett klipp då hon pratade engelska eftersom hennes följare främst är engelskspråkiga och hon lät perfekt i uttalet. Inte heller någon som uppmuntrats att plugga mycket men hon avancerar på allt hon intresserar sig för och det beror på att även hon bör ha en hög IQ latent. En annan syrra var ett barn med en intelligens som slog mig med häpnad. Hon utsattes för såpass mycket våld och stress att hon ligger runt hundrasträcket. Vi pratar ett barn som utmärker sig likt ett geni. Man kan se med blotta ögat att hon har varit våldsutsatt då jag blev vittne till våld mot hennes huvud och självklart ingrep,
Misär. Näringsbrist. Våld. Avsaknad av skolutbildning. Sådant påverkar intelligensen negativt. Inte endast att ha en förälder med personlighetsstörning. Däremot är många neurologiska symptom antagligen tecken på extrem stress för många fler barn än vad samhället vill erkänna.
Nej. Smartare människor är sällan de som försöker hävda sig genom att trycka ner andra. Intelligens är däremot inte något som gör dig immun mot att kunna vara en skitstövel.
Om ditt barn har lägre intelligens kan det helt enkelt vara lägre begåvad eller så har det struntat i att använda sin kapacitetsnivå. Hur smart man hade kunnat vara är inte detsamma som hur smart man faktiskt är. Jag är inte på Mensa-nivå men hade utan tvekan alla grunder med mig biologiskt för det. Däremot märks det inte av att jag är placerad lägre än vad jag hade kunnat vara eftersom jag inte framstår som genomkorkad. Jag är ändå inte något geni, min förmåga är bara helat tiden på en bra nivå generellt.
Alla hade kunnat prestera bättre? Nej. Inte exakt alla. Många är där deras förutsättningar placerat dem. Saken är att variation är nödvändigt för samhället. Eller var, vi får se vart tekniken tar oss.
Arv är nog den viktigaste faktorn och jag ser på mina barn att de ärvt från olika föräldrar. Men jag köper inte att IQ kan försämras eller förbättras. Den nivå du har den har du. Däremot kan tester skilja sig från dag till dag. När jag gjorde Mensas provtest på nätet så fick jag det slängt i knät av sambon som just klarat Mensas inträdeskrav. Självklart skulle jag briljera och vi landade på exakt samma. Detta var en sen Söndagskväll efter en jobbig helg och låg energi. När vi gjorde ett riktigt test hamnade vi båda klart högre men fortfarande bara några få punkter mellan oss.
Den gången var vi båda utvilade och frukosterade.
Du använder ordet smart.
Här går jag emot dig. Intelligens och smarthet är inte samma sak. Ingen i min familj är överdrivet smarta utan vi är som de flesta andra om vi då bortser från brorsan. Grejen med honom är då att han är jävligt smart och första gången han träffade min sambo så tyckte hon att han var blåst då han förklarat för henne hur en lyktstolpe är konstruerad att vika sig om man krockar med den.
På väg hem förklarade jag självklart samma sak då detta hade ingått i båda våra utbildningar.
Grejen med brorsan är att han är jävligt smart om vi kommer till teknik som han kan men utanför den comfortzonen är han riktigt korkad.
I vårt fall kommer han undan då vi har samma intressen förutom politik. Med honom som statsminister kommer vi minnas Uffe som en stor statsman😂