2026-03-05, 22:40
Medlem
Nvidias grundare har på den frågan sagt att de intelligenta är och kommer vara de som har en stark intuition och ledarförmåga och är flexibla eftersom de som kan matematik och logisk kunskap redan är så många. Vilket kanske också är sant eftersom vi kommer att vara hjälpta av datorer och AI och då kommer andra egenskaper att vara viktiga. Tycker mig ana att så är fallet redan nu.

Jag tänker att de intelligenta är de som är ödmjuka och värnar om andra på olika sätt.
Citera
2026-03-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo, men vad är intelligentast, att ettrigt programmera stridsflygplan eller att veta när man ska lägga sig på FB?

Självklart har du ärvt intelligens om din bror har det, men den behöver inte vara lika hög och mina fem barn har helt klart olika intelligens.

Det är en passionerad känsla när man skriver och bemöter andra på FB och att kunna ha kontroll över den är visserligen bra för FB men jag vet inte om jag tycker det är intelligent. Däremot tror jag att alla som fått nobelpriset varit passionerade i sina arbeten med hög energi och aldrig med en tanke "nu lägger jag mig" så passion behövs utöver intelligens för att bli något. Utan passion och drivkraft blir man Mensas boss och bakar bullar med sin IQ 140.
Intelligentast är den som bäst kan tillgodose sig information oavsett om det handlar om dräpande kommentarer på FB eller att lära sig att koda. Det jag finner mest spännande med min bror ät att han lider av grav dyslexi.
Citera
2026-03-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
IQ kan variera kraftigt inom en familj då intresse påverkar mycket. Mina bröder som spelade mycket datorspel och tv-spel som små, gör bättre ifrån sig på testerna och två har iallafall varit medlemmar i Mensa.

Mobbning och härskartekniker är vanligare bland lägre begåvade än de smartare i en skolklass. Så ser det ut genom hela livet. Det är mer eller mindre aldrig klassens brightaste elever som häcklar, fryser ut, retas och säger elakheter till skolkamrater.

Är man bland de smartaste i en klass så är det ganska tydligt att det inte är genierna som håller igång och ska göra sig lustiga på andras bekostnad.

Det innebär inte att högintelligenta inte kan mobba andra, bara att det är mer sällsynt.

Min mamma är narcissist. Hon har även varit såpass intelligent att man utan tvekan kan säga att hon kastat bort sin begåvning på sin personlighetsstörning. Vill inte riktigt påstå att hon tillhör begåvningsreserven pga orättvisa villkor. Så du kan faktiskt vara ett sarkastiskt, spydigt arsle som alltid vill ha rätt- och smart. Att hon år narcissist har inte heller sänkt intelligensen hos oss barn. Jag är sannolikt hjärnskadad, jag var grymt skärpt fram till ungefär 18-20 årsåldern då min hjärna slutligen "brann slut" och vågar säga att jag varit min familjs tänkare. Jag vet att min syrra som det går illa för på tester (uppmätt till 116) är likvärdigt begåvad som jag är. Människor med högre intelligens påstår att jag har fel som säger det, men jag är 100% säker. Hon har spelat korkad i hela sitt liv. Dvs aldrig uppmuntrats till att ta tillvara på sina resurser.

Tester visar inte lika mycket kapacitetsnivå som det visar utbildningsnivå. Det är faktiskt så att tiotusentals timmar i skolbänken vässar hjärnorna på de som var i skolan jämfört med oss andra som inte dök upp kontinuerligt oxh som inte gick någon utbildning efter grundskolan. En annan syrra har också tidigt visat sig ha begåvningar. Jag hörde ett klipp då hon pratade engelska eftersom hennes följare främst är engelskspråkiga och hon lät perfekt i uttalet. Inte heller någon som uppmuntrats att plugga mycket men hon avancerar på allt hon intresserar sig för och det beror på att även hon bör ha en hög IQ latent. En annan syrra var ett barn med en intelligens som slog mig med häpnad. Hon utsattes för såpass mycket våld och stress att hon ligger runt hundrasträcket. Vi pratar ett barn som utmärker sig likt ett geni. Man kan se med blotta ögat att hon har varit våldsutsatt då jag blev vittne till våld mot hennes huvud och självklart ingrep,

Misär. Näringsbrist. Våld. Avsaknad av skolutbildning. Sådant påverkar intelligensen negativt. Inte endast att ha en förälder med personlighetsstörning. Däremot är många neurologiska symptom antagligen tecken på extrem stress för många fler barn än vad samhället vill erkänna.

Nej. Smartare människor är sällan de som försöker hävda sig genom att trycka ner andra. Intelligens är däremot inte något som gör dig immun mot att kunna vara en skitstövel.

Om ditt barn har lägre intelligens kan det helt enkelt vara lägre begåvad eller så har det struntat i att använda sin kapacitetsnivå. Hur smart man hade kunnat vara är inte detsamma som hur smart man faktiskt är. Jag är inte på Mensa-nivå men hade utan tvekan alla grunder med mig biologiskt för det. Däremot märks det inte av att jag är placerad lägre än vad jag hade kunnat vara eftersom jag inte framstår som genomkorkad. Jag är ändå inte något geni, min förmåga är bara helat tiden på en bra nivå generellt.

Alla hade kunnat prestera bättre? Nej. Inte exakt alla. Många är där deras förutsättningar placerat dem. Saken är att variation är nödvändigt för samhället. Eller var, vi får se vart tekniken tar oss.
Arv är nog den viktigaste faktorn och jag ser på mina barn att de ärvt från olika föräldrar. Men jag köper inte att IQ kan försämras eller förbättras. Den nivå du har den har du. Däremot kan tester skilja sig från dag till dag. När jag gjorde Mensas provtest på nätet så fick jag det slängt i knät av sambon som just klarat Mensas inträdeskrav. Självklart skulle jag briljera och vi landade på exakt samma. Detta var en sen Söndagskväll efter en jobbig helg och låg energi. När vi gjorde ett riktigt test hamnade vi båda klart högre men fortfarande bara några få punkter mellan oss.
Den gången var vi båda utvilade och frukosterade.

Du använder ordet smart.
Här går jag emot dig. Intelligens och smarthet är inte samma sak. Ingen i min familj är överdrivet smarta utan vi är som de flesta andra om vi då bortser från brorsan. Grejen med honom är då att han är jävligt smart och första gången han träffade min sambo så tyckte hon att han var blåst då han förklarat för henne hur en lyktstolpe är konstruerad att vika sig om man krockar med den.
På väg hem förklarade jag självklart samma sak då detta hade ingått i båda våra utbildningar.
Grejen med brorsan är att han är jävligt smart om vi kommer till teknik som han kan men utanför den comfortzonen är han riktigt korkad.
I vårt fall kommer han undan då vi har samma intressen förutom politik. Med honom som statsminister kommer vi minnas Uffe som en stor statsman😂
Citera
2026-03-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Några tecken på hög intelligens är:

- Lätt skolgång (avseende inlärning och förståelse för skolämnena).
- Avsaknad av offermentalitet.
- Nyfikenhet för saker, idéer och koncept.
- Sämre sociala förmågor i relation till kognitiva.
- Uttrycker sig hellre korrekt faktamässigt än att uttrycka sig socialt lämpligt.
- Kan analysera abstrakta koncept utan förankring till någonting reellt i den enskilda fallet (ex. ideologi, kunskapsteori m.m.)
- Den kogntiva kapaciteten är hög varför man inte behöver anstränga lika hårt som andra för samma resultat.

Den här sammanfattningen är den mest kompletta avseende människor med hög intelligens. Utan att citera föregående användare som svamlar om mammor och sambos som har gjort inträdesprov till mensa etc påvisar inte en hög intelligens, tvärtom framstår man som otroligt dumristig genom att hävda sig och försöka förklara ytterst singulära perspektiv på nätet för forumanvändarna.
Citera
2026-03-05, 23:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Den här sammanfattningen är den mest kompletta avseende människor med hög intelligens. Utan att citera föregående användare som svamlar om mammor och sambos som har gjort inträdesprov till mensa etc påvisar inte en hög intelligens, tvärtom framstår man som otroligt dumristig genom att hävda sig och försöka förklara ytterst singulära perspektiv på nätet för forumanvändarna.

Visst kan man sammanfatta det så. Att det sociala får stryka på foten om man är smart. Dock har jag träffat dem som är både intelligenta och är socialt begåvade, det kommer delvis naturligt för dem, och delvis har de intelligensen att kompensera.

Det finns dock rätt mycket inom det smalare intelligensbegreppet. Är det smartare att vara snabb i tanken än att vara kreativ? Är det smartare att kunna parallellprocessa eller ha förmågan till djup förståelse?
Citera
2026-03-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Visst kan man sammanfatta det så. Att det sociala får stryka på foten om man är smart. Dock har jag träffat dem som är både intelligenta och är socialt begåvade, det kommer delvis naturligt för dem, och delvis har de intelligensen att kompensera.

Det finns dock rätt mycket inom det smalare intelligensbegreppet. Är det smartare att vara snabb i tanken än att vara kreativ? Är det smartare att kunna parallellprocessa eller ha förmågan till djup förståelse?

Visst finns det sådana individer men jag tror snarare att deras tankeprocesser tar sig extroverta uttryck kontra dem som istället är introverta som gör det på samma sätt. För övrigt tror jag inte att det ena behöver utesluta det andra, jag vet ett flertal individer som är både kreativa och som kan parallellprocessa idéer och genomföranden.
Citera
2026-03-05, 23:57
Medlem
Enkelt formulerat tycker jag intelligens kan avgöras beroende på en individs förmåga att göra saker av vad den har. Hur många böcker man läst blir ur det här perspektivet irrelevant: frågan är vad du kan göra med informationen du har.
Citera
2026-03-06, 00:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
För övrigt tror jag inte att det ena behöver utesluta det andra, jag vet ett flertal individer som är både kreativa och som kan parallellprocessa idéer och genomföranden.

Fast nu ställde jag inte dem mot varandra.
Citera
2026-03-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast nu ställde jag inte dem mot varandra.

Det gjorde du i en antingen eller-fråga.
Citera
2026-03-06, 00:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det gjorde du i en antingen eller-fråga.

Nej.
Citera
2026-03-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud

Allt börjar med en tro.
Nja? Nog fiinns saker vare sig någpn tror eller ej. Jag gillar citatet, löst, Philip K. Dick tror jag: "verkligt är det som är kvar när du slutar tro på det"
Citera
2026-03-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ja och nej, felfinnare på FB är ett typisk newbie-problem. Som kan initieras av hög intelligens, för intelligenta är experter på att fokusera. Men om man fokuserar på varenda ord i ett inlägg och hittar ett felaktigt och de andra 99 är rätt, och sedan bara absolut måste påpeka det enda felaktiga ordet, så är det inte intelligent utan diagnosigt. Man förstår efter ett tag att andra läsare på FB inte tycker det är intressant alls med felfinneri, det är istället att framhäva sig själv i en tråd. Och det är inte intelligent.

Men en hel del diagnoser är identiska med "verkar intelligent". Själv tänker jag att intelligens faktiskt ÄR autism. Jag såg senast igår en youtubefilm som påstår att det är exakt när autism uppstod i människan, människan är den enda djurart som har autism, så var det exakt samtidigt som vi blev intelligentare och hjärnan utvecklade några veck till. Vips dök autism upp, samtidigt som intelligens.
https://www.youtube.com/watch?v=0mffmUA7d_4

OM det finns en koppling är nog autism snarare en bieffekt av funktion. Jag säger det från perspektiv att ha jobbat med personer med olika grad av autism. Det sexiga savant-köret är ytterst ovanligt, jag har inte träffat någon och de personer jag träffat uppvisar som bäst hyfsat normal förmåga inom mycket snäva ramar (t.ex att man kan skriva, men inte knyta skorna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in