2026-03-05, 21:09
Medlem
Är ni bara en bunt puckon med Foile hatt
Vi föds som syndare i hellvetet , även kallad verkligheten/Jorden vi upplever nu . Vi dör in i nått som många kallar paradiset , underförutsättning att du är kvitt din skuld till karmat . Annars återföds du och får en ny chans i hellvetet/verkligheten/Jorden igen. Svårare än så är det inte
Citera
2026-03-05, 21:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du har inget problem med att lämna en porrtidning framme när det är barn i närheten?
Jag skulle inte göra det medvetet, mest pga alla frågor som skulle uppstå. Men att de skulle bli mer eller mindre permanent skadade av att se en porrtidning vilket du antyder tror jag inte ett skit på.
Citera
2026-03-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nja, det blir ett "argumentum ad populum" om man bara hänvisar till vad evolutionsbiologer eller andra experter säger, utan att själv argumentera för teorin, och visa evidensen.
Det är självklart att det är evidensen som visar att den är sann, men det är ändå inte ett argumentum ad populum att hänvisa till de som har kvalificerad expertis på exakt det ämnet som diskuteras.
Tycker du att det är ett argumentum ad populum att hänvisa till vad det finns för konsensus bland kvantfysiker, när man pratar om kvantfysik?

Nu råkar just evolutionsteorin och beläggen som stödjer den vara något som är ganska enkelt att förstå på en grundläggande nivå även för en lekman. Mer än tillräckligt för att man ska förstå att det är rent vansinne att förneka den.
Men det förändrar givetvis inte att det inte är ett argumentum ad populum att hänvisa till vad de som jobbar heltid med evolutionsbiologi har att säga om evolutionsteorin.

Citat:
Jag har stor respekt för vetenskap och experter,
Nej, det har du inte. Det går inte att vara kreationist och respektera vetenskap. Det ni gör är att godtyckligt förneka all vetenskap som inte stämmer överens med er religiösa tro. Samtidigt som ni skamlöst nyttjar alla bekvämligheter som vetenskapen tagit fram, trots att ni förnekar kunskapen som ligger till grund för dem. Det är ungefär så respektlöst som det bara kan bli.

Citat:
men historien visar att även experter kan ha fel.
Under lång tid var den geocentriska modellen den dominerande uppfattningen bland astronomer, så när Copernicus föreslog en annan modell så gick den emot den tidens expertkonsensus. Om du hade varit med på 1500-talet och trodde på den geocentriska modellen, hade du bara hänvisat till och litat på vad experterna hade kommit fram till, eller hade du själv satt dig in i Copernicus teori och bevisning för att dra dina egna slutsatser? Jag tror dom flesta här på FB inte är intresserade av att undersöka andra teorier, utan bekvämt tror på deras överstepräster och ser ner på och nedvärderar oliktänkande.
Och varför motarbetades den heliocentriska världsbilden? Var det för att den stred mot vetenskapliga belägg eller för att den utmanade religiösa föreställningar?

Citat:
Vetenskaplig konsensus gör alltså inte en teori till en absolut sanning.
Nej absoluta sanningar är inget man talar om inom vetenskapen, inte ens när beläggen är överväldigande.
Att något inte är ”absolut sant” säger ingenting om hur rimligt eller orimligt det är att tro på det.
Det är exempelvis inte ”absolut sant” att solen existerar. Men av allt att döma så gör den det .
Citat:
Den speglar vad dom flesta anser vara den bästa förklaringen utifrån tillgänglig evidens, men det kan också finnas andra bättre förklaringar av evidensen, förklaringar som man kanske ignorerar på grund av bias, t.ex. att man ignorerar för att teorin bygger på att Gud skapade allt liv på jorden.
Det finns inga andra teorier som förklarar den biologiska mångfalden. Att en Gud har skapat livet är inte en teori.
Citera
2026-03-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Har du själv granskat evidensen då?
Ja.
Citat:
För varken kristendom eller evolution? För om du inte har det och inte hänvisar till de exakta detaljerade bevisen så gör du tekniskt sett en 'argumentum ad populum'
De exakta detaljerade bevisen? Man behöver inte vara expert på ett område för att förstå att beläggen visar att det är sant.

Citat:
Jag tror missen är att 'argumentum ad populum' syftar till att försöka bevisa någonting baserat på popularitet, men att bara påpeka att någonting stöds av många är inte argumentum ad populum.

Hade jag skrivit 'kristendom är sant, för att många tror det' så hade det varit argumentum ad populum.
Men du påpekar inte bara att det stöds av många, utan hävdar att detta visar att det finns rationella skäl till att det stöds. Du använder uppenbart antalet som tror som ett argument för Guds existens.
Citera
2026-03-05, 21:43
Medlem
Citat:
Nu tror jag att verkligheten är betydligt mer komplicerad än att gud bara torterar själar för skoj för att de inte tror, det är mer som en logisk slutsats av att inte vilja vara i guds närvaro. Det är som om någon lever ett okej liv med någon annans hjälp medans personen som får hjälp säger hela tiden ''jag behöver inte dig, försvinn", och till slut gör personen det. Gud vill inget mer än att rädda oss från helvetet, men det är vi som väljer det.

Dina liknelser blir bara värre och värre.
Hur skulle det vara mindre ondskefullt att skicka folk till helvetet för att de inte vill ”vara i guds närvaro”? Vad fan nu detta betyder?
Hamnar man inte i helvetet då om man vill vara i Guds närvaro, men inte tror att han existerar?
Citera
2026-03-05, 21:48
Medlem
Citat:
De två sakerna brukar oftast ha en koppling då människor har överlag en viss nivå av rationalitet och tänkande, och därmed kan man göra den antagelsen. Men det blir som sagt bara ett antagande då, när det handlar om starkare bevisning får man gå igenom beläggen.

Du är fri att anta vad du vill. Att folk tror på Gud är fortfarande inget som gör det varken mer eller mindre sannolikt att han existerar.
Citera
2026-03-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Mycket bra skrivet.

Evolutionsteorin är ju en "religion" precis lika mycket som vilken annan religion som helst. Det hörs på namnet också. En teori som man kan tro på. Om man anser den vara logisk.

Ja visst. Precis som gravitationsteorin och bakterieteorin. Man hör på namnet att detta är religioner.
Citera
2026-03-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle inte göra det medvetet, mest pga alla frågor som skulle uppstå. Men att de skulle bli mer eller mindre permanent skadade av att se en porrtidning vilket du antyder tror jag inte ett skit på.

Men att de skulle bli skadade?
Senast redigerad av ttsp 2026-03-05 kl. 22:48.
Citera
2026-03-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Ja visst. Precis som gravitationsteorin och bakterieteorin. Man hör på namnet att detta är religioner.

Kunde blivit en dråplig och lyckad kommentar, men nej det blev det inte.

Gravitationsteorin och bakterieteorin faller bort som likheter, eftersom de är bevisade. Religioner och evolutionsteorin är icke-bevisade och därmed enbart teorier. Alltså något man behöver tro på.
Citera
2026-03-06, 01:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kunde blivit en dråplig och lyckad kommentar, men nej det blev det inte.

Gravitationsteorin och bakterieteorin faller bort som likheter, eftersom de är bevisade. Religioner och evolutionsteorin är icke-bevisade och därmed enbart teorier. Alltså något man behöver tro på.

Du är antingen helt ny inom diskussioner om vetenskap jämfört med religion och har ännu inte fått höra att det är en milsvid skillnad mellan den dagliga betydelsen av "teori" och vad man inom vetenskap menar med teori eller så är du totalt faktaresistent och vägrar att inse att du har helt fel.

Okej, vi utgår ifrån att du är någon i en förstnämnda kategorin, så jag ska förklara.

Att försöka argumentera med en felaktigt använd betydelse av ett ord tar luften ur hela argumentet och får den som försöker att hävda ett sådant argument att framstå som obildad.

Tänk dig att vi tar ordet ”gud” och jag anser att det syftar på en mytisk figur som de gamla grekerna hittade på och som sägs ha bott på berget Olympos. Den betydelsen passar när man läser om de gamla grekerna, men den betydelsen passar inte i diskussioner om Bibeln, så om jag i diskussioner om Bibeln hävdar att det ju är bevisat att grekerna bara hittade på eftersom inga gudar hittats på Olympos, då framstår jag som helt obildad och ingen skulle ta mina argument på allvar.

Att påstå att en vetenskaplig teori bara är en gissning eftersom ”teori” ju betyder ”gissning” eller ”tro” är lika fel och säger bara att den som påstår det inte kan särskilt mycket om det som den personen skriver om. Det är ungefär som att göra självmål så att denna person direkt hamnar i underläge i diskussionen redan från början eftersom det är tydligt att hen inte vet ett dugg om vad hen snackar om.

Inom vetenskapen är en ”teori” inte en gissning som väntar på att bli bevisad – det är den mest omfattande och prövade förklaringsmodell vi har. En vetenskaplig teori förklarar hur och varför något sker, som hur bakterier gör oss sjuka eller hur livsformer förändras över tid. Dessa teorier vilar på miljontals observationer. En teori ”uppgraderas” inte till något annat, utan den förfinas och byggs ut allteftersom vi samlar in mer fakta. Namnet ”teori” representerar alltså själva ramverket som knyter ihop all vår samlade kunskap om något. En vetenskaplig teori anger inte hur vi tror något fungerar, utan hur vi har observerat att det faktiskt fungerar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori
Citera
2026-03-06, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du är antingen helt ny inom diskussioner om vetenskap jämfört med religion och har ännu inte fått höra att det är en milsvid skillnad mellan den dagliga betydelsen av "teori" och vad man inom vetenskap menar med teori eller så är du totalt faktaresistent och vägrar att inse att du har helt fel.

Okej, vi utgår ifrån att du är någon i en förstnämnda kategorin, så jag ska förklara.

Att försöka argumentera med en felaktigt använd betydelse av ett ord tar luften ur hela argumentet och får den som försöker att hävda ett sådant argument att framstå som obildad.

Tänk dig att vi tar ordet ”gud” och jag anser att det syftar på en mytisk figur som de gamla grekerna hittade på och som sägs ha bott på berget Olympos. Den betydelsen passar när man läser om de gamla grekerna, men den betydelsen passar inte i diskussioner om Bibeln, så om jag i diskussioner om Bibeln hävdar att det ju är bevisat att grekerna bara hittade på eftersom inga gudar hittats på Olympos, då framstår jag som helt obildad och ingen skulle ta mina argument på allvar.

Att påstå att en vetenskaplig teori bara är en gissning eftersom ”teori” ju betyder ”gissning” eller ”tro” är lika fel och säger bara att den som påstår det inte kan särskilt mycket om det som den personen skriver om. Det är ungefär som att göra självmål så att denna person direkt hamnar i underläge i diskussionen redan från början eftersom det är tydligt att hen inte vet ett dugg om vad hen snackar om.

Inom vetenskapen är en ”teori” inte en gissning som väntar på att bli bevisad – det är den mest omfattande och prövade förklaringsmodell vi har. En vetenskaplig teori förklarar hur och varför något sker, som hur bakterier gör oss sjuka eller hur livsformer förändras över tid. Dessa teorier vilar på miljontals observationer. En teori ”uppgraderas” inte till något annat, utan den förfinas och byggs ut allteftersom vi samlar in mer fakta. Namnet ”teori” representerar alltså själva ramverket som knyter ihop all vår samlade kunskap om något. En vetenskaplig teori anger inte hur vi tror något fungerar, utan hur vi har observerat att det faktiskt fungerar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Jag är ingen vetenskapsman och därför använder jag mig givetvis av ordet teori i dess vardagliga bemärkelse. Och det är där både religioner och evolutionsteorin hamnar. Däremot gravitationsteorin och bakterieteorin hamnar såklart under den mer vetenskapliga varianten av ordet teori. Dessa är ju bevisade och går inte att förneka.

Evolutionsteorin går både att förneka och bör förnekas, eftersom den är fullständigt ologisk. Dessutom finns det fler likheter mellan religioner och evolutionsteorin, förutom att de är just teorier (i vardaglig bemärkelse).

Du gjorde en lång utläggning helt i onödan.
Citera
2026-03-06, 02:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag är ingen vetenskapsman och därför använder jag mig givetvis av ordet teori i dess vardagliga bemärkelse. Och det är där både religioner och evolutionsteorin hamnar. Däremot gravitationsteorin och bakterieteorin hamnar såklart under den mer vetenskapliga varianten av ordet teori. Dessa är ju bevisade och går inte att förneka.

Evolutionsteorin går både att förneka och bör förnekas, eftersom den är fullständigt ologisk. Dessutom finns det fler likheter mellan religioner och evolutionsteorin, förutom att de är just teorier (i vardaglig bemärkelse).

Du gjorde en lång utläggning helt i onödan.

Okej, då sätter jag dig i kategorin faktaresistenta som inte går att diskutera verklig information med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in