Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Bra fråga.
Jag tror generellt att det handlar om att folk inte har koll på hur det funkar vad gäller brottet våldtäkt.
Att chansen att få någon åtalad ökar såpass mycket när en rapporterar brottet fort.
Jag tror de ser siffran att bara 5 procent blir dömda. Och inte vet vad som påverkar möjligheten att få någon dömd.
Tror även det kan finnas skam, förvirring, ensamhet i det hela.
Man vågar inte be om hjälp från närstående av rädsla för att bli dömd för det man blivit utsatt för.
En del förnekar det dom blivit utsatta för. Att låtsas som att det inte hände i närtid kan vara ett sätt att överleva vardagen.
Blir man drogad i sömnen är det svårt att veta vem man ska underrätta eller anmäla.