Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Givetvis.
1) Mearsheimer hävdade att Ryssland aldrig skulle invadera Ukraina. Ryssland invaderade Ukraina strax därefter.
2) Efter invasionen hävdade Mearsheimer att Ryssland snabbt skulle köra över Ukraina. Kriget fortsatte månad efter månad.
3) Efter några månaders krig hävdade Mearsheimer att Ryssland inte hade några planer på att annektera ukrainskt territorium. Inte långt därefter annekterade Ryssland fyra ukrainska provinser.
Lite väl hårddragen sammanfattning. Behöver nog nyanseras lite.
1) Under åren före 2022 så var Mearsheimer en av dom som faktiskt förutsåg att det till slut skulle bli väpnad konflikt mellan Ryssland och Ukraina. Så det tycker jag att du borde ge honom cred för. Sen stämmer det att han inte trodde att det skulle inträffa just specifikt vid den tidpunkten, feb 2022. Men där var han ju å andra sidan i gott sällskap.
Citat:
Before 2022, Mearsheimer had long argued that:
-NATO expansion and Western support for Ukraine could provoke Russia into conflict.
-Ukraine should remain a neutral “buffer state.”
These views were presented in his well-known 2014–2015 lectures and articles arguing that the West’s policy toward Ukraine could lead to war.
So ironically, his earlier work warned of possible conflict — but in the immediate lead-up to the invasion he personally judged a full invasion unlikely.
2) När jag frågar ChatGPT så får jag inte upp några tidiga prognoser från Mearsheimer, om att Ryssland skulle vinna kriget inom någon specifik tidsram. Den första sådana uttalandet verkar vara att han trodde att konflikten skulle ta slut nån gång under 2025. Men du kanske kan citera honom om han har sagt något sånt tidigare, som ChatGPT missat.
3) Det var väl främst
före 2022 som han menade att Ryssland inte hade några territoriella anspråk. Och det stämmer av allt att döma. För Putin hade det varit bättre om dom ryssvänliga delarna varit kvar i Ukraina, som stöd för en neutral folkopinion gentemot Ryssland. Annektering av Donbas var en nödlösning.
Citat:
Yes — he continued making similar claims even after the invasion began, though with an important qualification: he argued that territorial annexation became a goal later in the war, not the original objective.
https://chatgpt.com/c/69a9d928-96bc-832d-87c0-ad9a3c2e88d4
Det är ju få som är synska orakel och vet allt på förhand. Ingen har rätt i alla sina prognoser. Knappast förvånande eller anmärkningsvärt att inte heller Mearsheimer har det.
Vi behöver inte göra detta till ett långt sidospår eftersom topic är Iran-USA. Men eftersom topic även innefattar Mearshemer så tycker jag att det var relevant att ge en lite kontext.