2026-03-05, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Samma här. Ändlösa standardiserade sprintlopp och masstarter som aldrig skiljer sig från varandra. Ska det vara masstarter så ska det vara på EXTREMT krävande banor, men det är det aldrig. Helst ska man ju passera en platt stadion sju gånger för publikens skull.

Individuell start har inte samma spänning som en spurtuppgörelse, men är spännande under en mycket längre tid. Först lite, sedan stegrande när de bästa börjar etablera sina trender, sedan avtrappande när de börjar gå i mål. Men det är spännande hela tiden. En masstart är bara intressant under max tre minuter - antingen när någon gör en tidig utbrytning (Johaug) eller positionerar sig för en spurt (100% av alla herrlopp).
Mycket bra analys. Det ställde helt andra krav på kommentatorerna också. En klassisk femmil med individuell start kunde vara riktigt bra underhållning i timmar.
Citera
2026-03-05, 19:29
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Mycket bra analys. Det ställde helt andra krav på kommentatorerna också. En klassisk femmil med individuell start kunde vara riktigt bra underhållning i timmar.
Det körs en i Orsa i helgen
Citera
2026-03-05, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Det körs en i Orsa i helgen
På TV dessutom. Tack för tipset 🙏
Citera
2026-03-05, 19:59
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Var ju ett lopp i världscupen han var riktigt överlägsen, Northug som blev ikapp åkt hade ju tom svårt att hänga med honom på rena platta stakpartier. Han var bäst i världen ett tag när han hade dagen på klassisk skidåkning tills han blev påkörd.

Det var väl enda gången han hade dagen!
Citera
2026-03-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det var väl enda gången han hade dagen!

Har ju för i helvete både individuellt OS-brons och vunnit Holmenkollen. Hade pappa Poromaa inte vallat bort honom, skulle han nog haft ett VM-guld dessutom.
Citera
2026-03-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren

Japp, det var en tävlingsform som ställde högre krav på både kommentatorer och produktion, att snabbt kunna skifta fokus till det som är viktigt på olika delar av banan.

Fy fan, jag såg herrarnas masstart på JVM idag. 10 pers inom 1,8 sekunder. Patetiskt.
Citera
2026-03-05, 21:31
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chicagostiftelsen
Har ju för i helvete både individuellt OS-brons och vunnit Holmenkollen. Hade pappa Poromaa inte vallat bort honom, skulle han nog haft ett VM-guld dessutom.

Det är inte mycket att skryta med när man kollar alla andra skidåkare i Sverige genom tiderna!
Citera
2026-03-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Problemet med individuell start är att man får ju knappt se nånting vad som händer på banan.
Att vänta på mellantiderna för att få nån susning hur det går är för mig personligen ingen höjdare.

Det har gått trögt hittills, men annars så tror jag att drönartekniken som vi sett nu användas i många sammanhang kommer att lyfta sporter där man inte får se deltagarna mer än där sport-tv placerat en kamera. Ofta har vi också sett kameran är monterad på något fordon och man får se eliten hela tiden.

Men det vore kul att se allting från många olika vinklar och även kunna följa de som är lite längre bak. Jag tror mycket kan bli bättre här med fler kameror. Förmodligen kanske man har 100 kameror som surrar runt och så kan tv-tittaren välja vilken kamera de vill se genom eller flera samtidigt. Det är vad jag hoppas på.
Citera
2026-03-05, 22:40
Medlem
Jag förstår inte hur man är skapt om man inte uppskattar att se våra tjejer i skidspåret, en fnittrigt lycklig lite lätt förvirrad Frida, en glad Jonna vars leende lyser upp omvärlden, en Charmigt förbannad Ebba där man vet att helvete vilken fart hon kommer bjuda på nästa lopp, Och då har jag inte ens nämnt de andra tjejerna i landslaget, Johanna, Maja och Moa och allt vad dom heter.
Tack för att ni finns tjejer
Killarna är väl ärligt talat lite mindre roliga att se för tillfället, ja förutom Alvar då som man aldrig upphör att förvånas över
Citera
2026-03-05, 22:42
Medlem
shitholecitizens avatar
Helt enig. Finns ingen glöd i längdskidor längre, allt är trist som fan.
Citera
2026-03-05, 22:58
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Uppskattar faktiskt längdskidor mer efter att ha läst den här tråden.
Citera
2026-03-06, 00:03
Medlem
För mig är det tvärtom. Jag har aldrig tyckt längdskidor är så roligt som nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in