2026-03-05, 10:44
Medlem
lucifersatans avatar
Förut var det min favoritsport att kolla på, speciellt herrsidan då den varit mer jämn. Kommer ihåg Hellner, Johan Olsson, Rickardsson. Fanns ingen riktig storfavorit i världscuploppen, alla kunde slå alla. Verkligen underhållande. Sen sluta ju dessa herrar och Sveriges herrar har ju varit sämst sen dess. Även andra nationer verkade tappat förutom Norge och Ryssland. Så det var ju fortfarande roligt att se dueller mellan dessa. Sen hände ett krig och Ryssland blev med all rätt bannat. Men sporten har varit totalt död sen dess. Alla vet att Norge kommer vinna och troligen ta alla topplaceringar. Så jävla tråkigt och icke spännande.

På damsidan är Sverige för bra istället och det blir också tråkigt. Frida och Ebba vinner med flera minuter, kul för dom. Men inte så underhållande.

Har sett skiten varje år och tänkt att det kommer säkert blir bättre nån gång. Men nä. Samma skit. Jag vill se dueller eller skrällar. Snälla kan inte Kläbo ramla, ha dåliga skidor eller en dålig dag nån jävla gång. Istället vinner han 50km lopp fast han är sjuk
Det värsta som hänt sporten är att han vinner allt. Så jävla tråkigt.

Sen dom där jävla kommentatorerna tycker skiten är fantastiskt. Kläbo är bäst på allt någonsin bla bla. Det kanske är för att motståndet är sämsta skiten någonsin?
Citera
2026-03-05, 10:59
Medlem
Kvinnorna är fortsatt mest intressant att kolla på där finns ingen given vinnare på förhand och Rickardsson var aldrig särskilt bra!
Citera
2026-03-05, 12:19
Medlem
Kan delvis hålla med TS. När samma skidåkare (Kläbo) alltid vinner allt så blir det till slut ointressant att titta på.

Inget ont om Kläbo och Norge nu alltså. Mannen är ju en levande legend, dessutom en väldigt sympatisk människa.

Damernas tycker jag dock fortfarande är intressant att titta på. Dessutom är ju kvinnliga skidåkare mycket vackrare rent estetiskt än manliga

Hur många år tror ni att Kläbo har kvar? Tippar att herrarnas kommer att bli bra mycket intressantare igen när Kläbo väl har lagt skidorna på hyllan.
Citera
2026-03-05, 12:21
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Det håller inte i längden med längdskidor.
Säger sig självt ju.

Och det går utför med utförsskidor.
Citera
2026-03-05, 12:36
Medlem
Har aldrig varit så intresserad. Men masstart och att de kör team har gjort det ännu tråkigare.
Citera
2026-03-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Har aldrig varit så intresserad. Men masstart och att de kör team har gjort det ännu tråkigare.
jag håller med gynnar bara hängåkare
Individuell start måste det vara
Citera
2026-03-05, 15:50
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
jag håller med gynnar bara hängåkare
Individuell start måste det vara

Problemet med individuell start är att man får ju knappt se nånting vad som händer på banan.
Att vänta på mellantiderna för att få nån susning hur det går är för mig personligen ingen höjdare.
Citera
2026-03-05, 15:59
Medlem
Ilimitados avatar
Det är väl som med alla andra sporter. Profilerna är borta! Utövarna är närmast att likna vid maskiner som fogar sig inom systemet. Och då gör man sport till något det inte är tycker jag. Även media försöker blåsa upp sporterna med uppblåsta marknadsföringar som inte stämmer överrens med verkligheten. Då orkar man inte engagera sig längre. Sport är sport och inte dödligt allvar.
Citera
2026-03-05, 16:06
Medlem
Anklagarens avatar
Längdskidåkningen dog väl när det upphörde att vara skidåkning och blev nån form av skridsko på väldigt långa skridskor. Jag tål inte att se på spektaklet, ser helt utvecklingsstört ut. Masstarterna och sprindistanserna blev spiken i kistan. Och ja, jag är boomer.
Citera
2026-03-05, 17:42
Medlem
Samma här. Ändlösa standardiserade sprintlopp och masstarter som aldrig skiljer sig från varandra. Ska det vara masstarter så ska det vara på EXTREMT krävande banor, men det är det aldrig. Helst ska man ju passera en platt stadion sju gånger för publikens skull.

Individuell start har inte samma spänning som en spurtuppgörelse, men är spännande under en mycket längre tid. Först lite, sedan stegrande när de bästa börjar etablera sina trender, sedan avtrappande när de börjar gå i mål. Men det är spännande hela tiden. En masstart är bara intressant under max tre minuter - antingen när någon gör en tidig utbrytning (Johaug) eller positionerar sig för en spurt (100% av alla herrlopp).
Citera
2026-03-05, 17:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Masstarterna är något som dödat längdskidåkningen.

Likaså sprint, och annat jönseri.
Citera
2026-03-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Kvinnorna är fortsatt mest intressant att kolla på där finns ingen given vinnare på förhand och Rickardsson var aldrig särskilt bra!

Var ju ett lopp i världscupen han var riktigt överlägsen, Northug som blev ikapp åkt hade ju tom svårt att hänga med honom på rena platta stakpartier. Han var bäst i världen ett tag när han hade dagen på klassisk skidåkning tills han blev påkörd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in