2026-03-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Nu är båda självklart reglerade i lag. Utsökningsbalken respektive skuldsaneringslagen.

Då har jag missat var i skuldsaneringslagen det står hur skadestånd ska hanteras. Kan du visa var?
Citera
2026-03-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Inte en juridisk fråga, men varför är du motståndare till att minska din skuld? Skulle det inte kännas bättre om du fick en mindre skuld och får möjlighet att börja om på ny kula?

Det är nog för att dessa pengar inte hade påverkat hans skuldsanering.
Skuldsanering är satt på 5år och vanligen täcker det bara en liten del av skulden.

T.ex. 2miljoner i skuld.
Skuldsanering på 5 år som betalar av 300 000kr/år.
Skuldsaneringen kommer då bara betala av 1,5miljoner och 500 000kr kommer kvarstå.
Om man då får ett skadestånd på 200 000kr och betalar med det så blir skulden 1,8miljoner.
Alltså fortfarande större än vad som kommer betalas av under skuldsaneringen.
Då kommer skuldsaneringen fortsätta på exakt samma sätt och tid.

Det skulle alltså gynna borgenärerna men inte gynna TS på något sätt.
TS skrev tidigare att summan antagligen inte var stor nog för att påverka skuldsaneringen.
Citera
2026-03-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Skuldsanering är satt på 5år och vanligen täcker det bara en liten del av skulden.

T.ex. 2miljoner i skuld.
Skuldsaneringen kommer då bara betala av 1,5miljoner och 500 000kr kommer kvarstå.
Om man då får ett skadestånd på 200 000kr och betalar med det så blir skulden 1,8miljoner.

TS skrev tidigare att summan antagligen inte var stor nog för att påverka skuldsaneringen.

Delvis rätt.
Men som jag sagt innan så tycker jag inte det är lika konstigt att den delen som benämns som ekonomiskt skadestånd behandlas som lön och därmed går in i skuldsaneringsplanen. Dvs den större delen som ensam är ca 1mkr brutto. Jag har ju isf fått dubbel lön under mer än ett år. Även om det är som jag också skrivit innan, lite surt det med.

Den delen som kallas allmänt skadestånd som ska ersätta lidandet hoppas jag på att få behålla. Den mindre delen som är på 200tkr brutto. För att just ersätta mitt lidande (som det också avser) och inte utebliven lön.

Jag har fortfarande ”bjussat på” en hel del pengar som jag likväl kunnat skita i när jag blev avskedad genom att inte ens ta fighten.

Åter till min fråga. Någon som vet hur allmänt skadestånd i arbetsrättsliga tvister hanteras när man har skuldsanering?
Citera
2026-03-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidarsi
Jag skulle inte säga att jag är motståndare till att minska min skuld.
Det jag säger är att jag, tillsammans med mitt fackförbund, har stämt min arbetsgivare för att vi anser att avskedet är felaktigt. Det felaktiga avskedandet har orsakat mig lidande. Det är en sak (allmänt skadestånd). Sen har det även orsakat mig inkomstförlust. Det är en annan sak (ekonomiskt skadestånd).
Att stämma en fd arbetsgivare (som för övrigt är ett stort bolag) gör man inte genom att skicka in ett formulär med BankID. Jag skulle kunnat skita i det. Accepterat orättvisan i det felaktiga avskedandet och haft ett lättare liv senaste året. Jag gjorde inte det. Tycker du inte att jag som drabbats borde få något för det pga att jag har skuldsanering när det var jag som tog fighten?
Jag skrev inte att du inte skulle få något. Jag funderade eftersom du efterlyste information om hur du skulle slippa betala din skuld hos kronofogden
Citera
2026-03-05, 07:11
Medlem
Citat:

T.ex. 2miljoner i skuld.

Nja det skulle gynna ts på så sätt att skulden minskar. Nu har ts inte informerat om hur stor skulden är. Har ts flera miljoner eller bara en miljon i skuld?
Citera
2026-03-05, 07:48
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att du inte skulle få något. Jag funderade eftersom du efterlyste information om hur du skulle slippa betala din skuld hos kronofogden

Nej då har du missförstått eller så har jag varit otydlig flera gånger.
Jag vill inte ducka min skuld.
Jag undrar hur man hanterar ett allmänt skadestånd, inte ekonomiskt, under pågående skuldsanering.

Sen tycker jag att det skulle ta bort hela syftet med allmänt/ideellt skadestånd om den som drabbats inte får ta del av det. Kan tänka mig att det är av den anledningen dessa skadestånd är skyddade från utmätning enl utsökningsbalken.
Citera
2026-03-05, 14:56
Medlem
Citat:
Nja det skulle gynna ts på så sätt att skulden minskar. Nu har ts inte informerat om hur stor skulden är. Har ts flera miljoner eller bara en miljon i skuld?

Men det gynnar inte TS eftersom han har skuldsanering. Han betalar en fast summa varje månad i en bestämd tid, sedan stryks hela hans skuld.
Att den del av skulden som aldrig kommer bli betald blir mindre gynnar inte TS på något sätt.

TS har inte sagt hur stor skuld men han har skrivit att 200k inte är är tillräckligt för att minska skulden så det påverkar hans skuldsanering.
Citera
2026-03-05, 14:58
Medlem
Citat:
Nej då har du missförstått eller så har jag varit otydlig flera gånger.
Jag vill inte ducka min skuld.
Jag undrar hur man hanterar ett allmänt skadestånd, inte ekonomiskt, under pågående skuldsanering.

Sen tycker jag att det skulle ta bort hela syftet med allmänt/ideellt skadestånd om den som drabbats inte får ta del av det. Kan tänka mig att det är av den anledningen dessa skadestånd är skyddade från utmätning enl utsökningsbalken.

Generellt sett kan inte allmänt skadestånd utmätas.
Det är dock viktigt att det inte blandas med dina övriga pengar utan hålls separat.
Så får du allmänt skadestånd är det alltså viktigt att dessa sparas på ett eget bankkonto där du inte har några andra pengar.
Citera
2026-03-05, 17:38
Medlem
Citat:
Generellt sett kan inte allmänt skadestånd utmätas.
Det är dock viktigt att det inte blandas med dina övriga pengar utan hålls separat.
Så får du allmänt skadestånd är det alltså viktigt att dessa sparas på ett eget bankkonto där du inte har några andra pengar.

Jo det har jag också läst. Undrar om det även gäller allmänna skadestånd i arbetsrättsliga ärenden. Tyvärr lite tveksam till det. Mest pga att det är skattepliktigt trots att det ska ersätta ngn form av lidande. Ska hålla det åtskilt just in case såklart.

Känner att det finns ett hål här i skuldsaneringslagen. Bedömningar som görs från fall till fall av människor som kan ha en dålig dag tycker inte jag hör hemma i sådana här situationer.
Citera
2026-03-05, 17:46
Medlem
Citat:
Jo det har jag också läst. Undrar om det även gäller allmänna skadestånd i arbetsrättsliga ärenden. Tyvärr lite tveksam till det. Mest pga att det är skattepliktigt trots att det ska ersätta ngn form av lidande. Ska hålla det åtskilt just in case såklart.

Känner att det finns ett hål här i skuldsaneringslagen. Bedömningar som görs från fall till fall av människor som kan ha en dålig dag tycker inte jag hör hemma i sådana här situationer.

Skuldsaneringslagen nämner det inte.
Utsökningsbalk nämnder det dock och enligt den skall det inte ingå i utmätning.

Borgenärerna kan dock begära omprövning av skuldsaneringen om de får reda på att gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats.
Citera
2026-03-05, 17:56
Medlem
Citat:
Skuldsaneringslagen nämner det inte.
Utsökningsbalk nämnder det dock och enligt den skall det inte ingå i utmätning.

Borgenärerna kan dock begära omprövning av skuldsaneringen om de får reda på att gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats.

Precis och nu är det ju inte utmätning jag har. Men man kan ju tycka det vore konstigt att det skulle hanteras mer strängt för en med skuldsanering. Fortfarande möjligt beroende på handläggaren som det verkar.

Jag kommer själv skicka in om omprövning dagen domen faller. Kommer det från annat håll riskerar jag att bli av med skuldsaneringen helt.
Citera
2026-03-05, 18:01
Medlem
Citat:
Precis och nu är det ju inte utmätning jag har. Men man kan ju tycka det vore konstigt att det skulle hanteras mer strängt för en med skuldsanering. Fortfarande möjligt beroende på handläggaren som det verkar.

Jag kommer själv skicka in om omprövning dagen domen faller. Kommer det från annat håll riskerar jag att bli av med skuldsaneringen helt.

Ja det är nog smartaste agerandet, det är inte värt att riskera att bli av med skuldsaneringen.
I ditt läge hade jag också gjort så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in