Citat:
Ursprungligen postat av
Iq143
Nu är det så att det är du som är skuldsatt. Om du då försämrar din betalningsförmåga så får dina kreditgivare mindre. Om du då blir ersatt av med jobbet får de mindre. Men om detta då kompenserats så tillfaller detta kreditgivarna med all rätta.
Det undantag som finns som jag tolkar det är t ex om du blir invalid och går ut skadestånd och/eller försäkringspengar. Detta går att detta ska kompensera inkomstbortfall resten av ditt liv och inte enbart under skuldsaneringen.
Det finns undantag gällande skadestånd som uppkommit genom tex personskada eller ärekränkning i utsökningsbalken. Det gäller då självklart utmätning och inte skuldsanering. I skuldsaneringslagen finns inte liknande skrivning (hittar inte iaf) utan det är en bedömning som görs från fall till fall som jag har förstått det.
Mao. Om någon blir dömd för misshandel av mig har jag (om jag har utmätning) rätt att behålla det skadeståndet.
Men om jag, som har skuldsanering och inte utmätning, får ett allmänt skadestånd från fd arbetsgivare pga att denna felaktigt har avskedat mig och orsakat lidande etc så får jag inte behålla det just för att det är från en tidigare arbetsgivare och det då ska behandlas som inkomst trots att det är det ekonomiska skadeståndet som motsvarar inkomstförlusten och det allmänna skadeståndet som motsvarar lidandet.
Hellre en smäll på käften än det jag gått igenom senaste året.
Min fråga handlar fortfarande om någon vet hur det faktiskt går till. Som kanske varit med om det, känner någon osv.
Känns inte som just du har svaret på det då du inte vet skillnaden på de olika skadeståndsdelarna i arbetsrätten till exempel.