2026-03-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja det är nog smartaste agerandet, det är inte värt att riskera att bli av med skuldsaneringen.
I ditt läge hade jag också gjort så.

Den är given. Det är inte det lättaste att få skuldsanering och vill verkligen inte sumpa det.
Tar inte bort att jag gärna vill behålla någon del av det jag eventuellt tilldelas. Tycker redan det är sjukt att det ska skattas även på det allmänna skadeståndet men som det känns nu är det just pga att det beskattas som det även kommer behandlas som inkomst i kronofogdens ögon.

Förstår att det är ett riktigt långskott att någon varit med om liknande som faktiskt vet men man hoppas.
Citera
2026-03-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Men det gynnar inte TS eftersom han har skuldsanering. Han betalar en fast summa varje månad i en bestämd tid, sedan stryks hela hans skuld.
Att den del av skulden som aldrig kommer bli betald blir mindre gynnar inte TS på något sätt.

TS har inte sagt hur stor skuld men han har skrivit att 200k inte är är tillräckligt för att minska skulden så det påverkar hans skuldsanering.
Klart att det kan gynna ts om han kan betala av skulden direkt istället för att vänta i fem år och leva med löneutmätning. Då kan han leva fullt ut och ha kontroll över sin egen ekonomi
Citera
Igår, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Klart att det kan gynna ts om han kan betala av skulden direkt istället för att vänta i fem år och leva med löneutmätning. Då kan han leva fullt ut och ha kontroll över sin egen ekonomi

Jag har inte löneutmätning. Det är skillnad på det och skuldsanering.
Till exempel behåller jag eventuell skatteåterbäring.
Jag har två betalningsfria månader per år.
Skulle jag få en lite högre lön någon månad påverkar det inte vad jag den månaden ska betala in till kronofogden.
Jag sköter mina inbetalningar till Kronofogden själv och ingenting dras från min lön.
Själv skulle jag vilja säga sammanfattat att löneutmätning tvingas man till och skuldsanering ansöker man om, dvs vill ha.

I mitt första inlägg skrev jag ”Nettobeloppet från ev skadestånd skulle heller inte påverka min totala skuld till den grad att min skuldsaneringsplan skulle förkortas”.

Skulle ad döma till min fördel så kommer hela skadeståndet betalas ut till mig. 1,2mkr brutto.. ca 600tkr netto (enkelt uträknat).
Den summan tillsammans med vad jag betalar in i min ordinarie plan under kvarvarande tid av skuldsaneringsplanen täcker inte den totala skulden.
Kronofogden kommer inte ta något av skadeståndet utan det är isf jag som självmant betalar in till dom vad dom nu kommer att besluta att jag ska betala av det totala skadeståndet. Handläggningstid ofta ett par månader.

Det är väl ändå bare minimum att man vet skillnaden på skuldsanering och löneutmätning när man ska ge sig in i en sådan här diskussion?
Citera
Igår, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy

Nej, TS har inte löneutmätning. TS har skuldsanering. Det innebär att han under 5års tid betalar en viss summa varje månad(två betalningsfria månader per år). Sedan stryks alla hans skulder hos KFM.
Den summan man betalar vid skuldsanering är oftast mycket mindre än den totala skulden, det är enbart baserat på hur mycket man kan betala.

Kan du bara betala 10 000/månad och du har en skuld på 5miljoner så kommer du alltså bara betala 10% av din totala skuld(10mån per år * 10 000 * 5år).

Så för att en avbetalning på skulden skall gynna någon med skuldsanering så måste beloppet man minskar skulden med vara så stort att det gör att man kan betala av den totala skulden snabbare.
I mitt exempel med en skuld på 5miljoner där du kan betala 10 000 i månaden skulle du alltså behöva betala in 4,5miljoner för att det skulle innebära att skulden betalas av snabbare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in