Citat:
Ursprungligen postat av
Leif-o-billy
Klart att det kan gynna ts om han kan betala av skulden direkt istället för att vänta i fem år och leva med löneutmätning. Då kan han leva fullt ut och ha kontroll över sin egen ekonomi
Jag har inte löneutmätning. Det är skillnad på det och skuldsanering.
Till exempel behåller jag eventuell skatteåterbäring.
Jag har två betalningsfria månader per år.
Skulle jag få en lite högre lön någon månad påverkar det inte vad jag den månaden ska betala in till kronofogden.
Jag sköter mina inbetalningar till Kronofogden själv och ingenting dras från min lön.
Själv skulle jag vilja säga sammanfattat att löneutmätning tvingas man till och skuldsanering ansöker man om, dvs vill ha.
I mitt första inlägg skrev jag ”Nettobeloppet från ev skadestånd skulle heller inte påverka min totala skuld till den grad att min skuldsaneringsplan skulle förkortas”.
Skulle ad döma till min fördel så kommer hela skadeståndet betalas ut till mig. 1,2mkr brutto.. ca 600tkr netto (enkelt uträknat).
Den summan tillsammans med vad jag betalar in i min ordinarie plan under kvarvarande tid av skuldsaneringsplanen täcker inte den totala skulden.
Kronofogden kommer inte ta något av skadeståndet utan det är isf jag som självmant betalar in till dom vad dom nu kommer att besluta att jag ska betala av det totala skadeståndet. Handläggningstid ofta ett par månader.
Det är väl ändå bare minimum att man vet skillnaden på skuldsanering och löneutmätning när man ska ge sig in i en sådan här diskussion?