2026-03-05, 02:52
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju

Det här med att vara överdrivet nyfiken påminner snarare om normalbegåvade individer. Högintelligenta människor är inte så nyfikna av sig, dom snappar däremot upp information enklare och har ett bättre minne.

Vad menar du med överdrivet nyfiken? Är det något slags funktionellt mått där överdrivet mycket leder till problem?

För intelligens korrelerar med nyfikenhet till en viss nivå.
Citera
2026-03-05, 03:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Snällhet är också intelligens, så det är som sagt inte bara bygga raketer som innebär intelligens.
Svårt att veta vad det är vad vi bedömer som intelligent

Man lyckas bygga en atombomb är man intelligent då eller ovanligt korkad?
Samhällen har alltid förekommit och med det så är förmågan att fungera med andra mer betydelsefull.

Man kan ta internet som jämförelse. Att sitta online och tjafsa med olika människor är inte direkt det mest begåvade man kan göra oavsett intelligensnivä. Jag själv är ganska skyldig i det till ett korkat beteende ibland.

Frågor kring intelligens stör mig enormt mycket
Citera
2026-03-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vissa yrar om saker som att en intelligent person är ödmjuk, gillar att vara själv, inte gillar kallprat och annat. Visst kan det stämma in på vissa intelligenta människor men är inte det tydligaste tecknet någon är intelligent...

Jag skulle snarare säga att det absolut tydligaste tecknet, är att personen vet mycket. Personen vet mycket om, har koll på och är intresserad av allehanda saker.

Intelligenta personer är nämligen nyfikna och vill veta mer om och fatta och förstå världen. Och genom sitt intresse för allt möjligt, samlar de på sig en hel del kunskap...

Så jag är ganska övertygad att en person som vet mycket om allt möjligt, ofta också skulle få högt på ett IQ-test..

Det kan såklart finnas undantag men överlag är jag ganska säker att det är så...

Men vad tror och tycker ni?

"Tomma tunnor skramlar mest" finns det ett uttryck som heter. Så det främsta tecknet på intelligens är väl antagligen tystlåtenhet.
Citera
2026-03-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vissa yrar om saker som att en intelligent person är ödmjuk, gillar att vara själv, inte gillar kallprat och annat. Visst kan det stämma in på vissa intelligenta människor men är inte det tydligaste tecknet någon är intelligent...

Jag skulle snarare säga att det absolut tydligaste tecknet, är att personen vet mycket. Personen vet mycket om, har koll på och är intresserad av allehanda saker.

Intelligenta personer är nämligen nyfikna och vill veta mer om och fatta och förstå världen. Och genom sitt intresse för allt möjligt, samlar de på sig en hel del kunskap...

Så jag är ganska övertygad att en person som vet mycket om allt möjligt, ofta också skulle få högt på ett IQ-test..

Det kan såklart finnas undantag men överlag är jag ganska säker att det är så...

Men vad tror och tycker ni?
Helt rätt.
Citera
2026-03-05, 08:54
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Samhällen har alltid förekommit och med det så är förmågan att fungera med andra mer betydelsefull.

Man kan ta internet som jämförelse. Att sitta online och tjafsa med olika människor är inte direkt det mest begåvade man kan göra oavsett intelligensnivä. Jag själv är ganska skyldig i det till ett korkat beteende ibland.

Frågor kring intelligens stör mig enormt mycket
Vad tror du om humor som främsta försvarsmekanism - tyder det på intelligens? Tjejer som är roliga är nog ganska intelligenta tror jag.
Citera
2026-03-05, 10:13
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Härligt för dig. Hade du varit riktigt skärpt skulle du givetvis inte läst och särskilt inte bemött trams.
Som du?...
Citera
2026-03-05, 10:16
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Som sagt var, hur man försörjer sig visar inte hur smart man är. Det kanske helt enkelt är ett val man gör utifrån vad man gillar att göra. Jag tycker nog att det är i sociala sammanhang man ganska lätt får klart för sig vem som är smart och vem som är trög. I samtal helt enkelt, eller genom att läsa deras inlägg på fb.
För FB så använder jag ointelligent-listan från nätet som jag länkade och jag skulle säga att den nog 100% träffar de ointelligenta här. Du skriver lite för neutral för att matcha mot den listan så du går som Unknown för mig. Det kanske duger.

Här grunderna för o-intelligens.
1. Closed-mindedness
2. Poor listening skills
3. Difficulty understanding abstract concepts
4. Lack of curiosity
5. Poor problem-solving skills
6. Difficulty adapting to change
7. Impulsivity
8. Overconfidence
9. Poor emotional regulation
10. Lack of self-awareness
11. Inability to learn from mistakes
12. Difficulty understanding different perspectives
Citera
2026-03-05, 10:19
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argsak
Är ingen skillnad i USA, räcker med att 51% av befolkningen är idioter
Jo USA är ju ett specialcase, ett unikt land som just nu ruttnar inifrån av dumhet girighet och internet. Men just Tyskland var extremt belevat, studerat, påläst, kulturellt 1934, med högsta tänkbara standard i vetenskaper konst poesi och musik, och hela deras samhälle genomsyrades av detta. Ändå föll de i Hitlers fälla. Dvs intelligens kan slås ut av indoktrinering och idealism.
Citera
2026-03-05, 10:25
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag har tänkt på det. Det kanske blir norm att få nio barn i Japan framöver. Osannolikt, men möjligt.
Jo, fast det spelar ju ingen roll på 80-100 års sikt, om det är få föräldrar så blir det få barn.

Sverige hade sina största barnkullar efter 1942. Det berodde på att vi innan dess hade de största barnkullarna 1918, de fick barn på 40-talet. 1918-generationen berodde på de stora barnkullarna 1890-talet. De stora barnkullarna på 1990-talet berodde på de stora barnkullarna på 60-talet som berodde på de stora barnkullarna på 1940-talet.

Här alla toppar med födda i Sverige, som alltid åtföljs av en enorm dipp mellan generationerna.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/fodda-i-sverige/

Befolkningsstatistik är världens långsammaste bransch och man kan alltid se 60 år i framtiden. Vi vet redan nu att jordens befolkning kommer att sluta växa år 2060 och bölrja sjunka kring 2080.
https://www.popularmechanics.com/science/environment/a68003939/population-decline/
Senast redigerad av Paris24 2026-03-05 kl. 10:27.
Citera
2026-03-05, 10:28
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Han var nog rätt duktig på att skaffa ovänner, vilket satte stopp?

Man kanske är inteligent om man ser vad som är hållbart i längden?
Fast det kanske är 'street-smart'?
Det är ju inte street smart eller "hållbart i längden" som IQ-tester mäter. De mäter enbart matematiskt abstrakt logiskt tänkande. Vilket är bra nog, just dessa personer brukar anses intelligenta i samhället.
Citera
2026-03-05, 10:34
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo USA är ju ett specialcase, ett unikt land som just nu ruttnar inifrån av dumhet girighet och internet. Men just Tyskland var extremt belevat, studerat, påläst, kulturellt 1934, med högsta tänkbara standard i vetenskaper konst poesi och musik, och hela deras samhälle genomsyrades av detta. Ändå föll de i Hitlers fälla. Dvs intelligens kan slås ut av indoktrinering och idealism.

Tyskland har ändå ganska stora skillnader mellan den akademiska intellektuella eliten och den lägre arbetar-medelklassen. En del av "1933" var ju en motreaktion emot Weimarrepublikens populärkultur som tyska konservativa tyckte var billig och okristlig och alltför modern. Det var för snabba sociala förändringar i samhället på 1920-talet. Nazisterna stängdes ute från makten som en medicin som ansågs värre än sjukdomen den ville bota... tills ekonomin 1929 återigen kollapsade. Hitler & Co. fick en andra chans - som de sen aldrig släppte (förrän 1945).
Citera
2026-03-05, 10:37
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tyskland har ändå ganska stora skillnader mellan den akademiska intellektuella eliten och den lägre arbetar-medelklassen. En del av "1933" var ju en motreaktion emot Weimarrepublikens populärkultur som tyska konservativa tyckte var billig och okristlig och alltför modern. Det var för snabba sociala förändringar i samhället på 1920-talet. Nazisterna stängdes ute från makten som en medicin som ansågs värre än sjukdomen den ville bota... tills ekonomin 1929 återigen kollapsade. Hitler & Co. fick en andra chans - som de sen aldrig släppte (förrän 1945).
Huvudintrycket från nazi-Tyskland är att intelligenta människor ändå kan ha dålig smak och göra så dåliga politiska val att de förstör sitt eget och andras liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in