2026-03-05, 10:52
Medlem
Nu har det tagits fram ett förslag som jag verkligen gillar från socialdemokraterna. Religiösa friskolor ska förbjudas. Hur det kommer förbjudas vet jag inte än. Detta är en politisk, kulturell och en religiös fråga.

1. Vad innebär detta för åsiktsfriheten?
2. Kommer det sluta med att religion förbjuds?
3. Tycker ni detta är positivt eller negativt för en framtida kultur och utveckling?
Citera
2026-03-05, 10:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Socialdemokraterna vill förbjuda och stänga religiösa förskolor och skolor. Det säger den integrationspolitiska talespersonen Lawen Redar och den utbildningspolitiska talespersonen Anders Ygeman på en pressträff.

Undantag ska dock gälla för nationella minoriteter i Sverige.

https://omni.se/socialdemokraterna-haller-presstraff-09-30/a/oEng9W

/Moderator
Citera
2026-03-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Nu har det tagits fram ett förslag som jag verkligen gillar från socialdemokraterna. Religiösa friskolor ska förbjudas. Hur det kommer förbjudas vet jag inte än. Detta är en politisk, kulturell och en religiös fråga.

1. Vad innebär detta för åsiktsfriheten?
2. Kommer det sluta med att religion förbjuds?
3. Tycker ni detta är positivt eller negativt för en framtida kultur och utveckling?
Nej, det är inte en kulturell och religiös fråga.
Skolan ska lära ut kunskap där även religionskunskap ingår sedan länge. Man ska lära barnen att bli vuxna människor som ska bidra med sin del till samhället. Detta är vad skatter ska gå till.
Däremot ska inte våra skatter gå till religion eller politiska ställningstaganden.
Om du som förälder vill att dina barn ska skolas in i kristendom så får du själv skicka dem till Söndagsskola eller Livets ord.
Citera
2026-03-05, 11:13
Medlem
Bra. Religion är en cancer. Hade varit toppen om vi kunde utplåna indoktrineringen av barn för det är enbart så religion överlever idag.

Med det sagt så är förslaget ett bra förslag. Man ska lära sig fakta i skolan och såklart religionkunskap där alla mytologiska texter kan diskuteras och läsas om som historisk kunskap bör studieras men inte sträcka sig till att få folk att bli hjärntvättade.
Citera
2026-03-05, 11:26
Medlem
Wajis avatar
Skönt att det är S som gillar detta beslut då det här kommer drabba 90% av de som har har sina elever och jobbar där röstar S.
Man undrar varför det direkt gör sina väljare besvikna?

Personligen tycker jag det är underbart och inte en dag för sent att ta detta beslut.
Citera
2026-03-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej, det är inte en kulturell och religiös fråga.
Skolan ska lära ut kunskap där även religionskunskap ingår sedan länge. Man ska lära barnen att bli vuxna människor som ska bidra med sin del till samhället. Detta är vad skatter ska gå till.
Däremot ska inte våra skatter gå till religion eller politiska ställningstaganden.
Om du som förälder vill att dina barn ska skolas in i kristendom så får du själv skicka dem till Söndagsskola eller Livets ord.

En anledning att man vill stänga religiösa friskolor är pga segregation. Det har med kulturella uttryck och religiösa element att göra.
Citera
2026-03-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Bra. Religion är en cancer. Hade varit toppen om vi kunde utplåna indoktrineringen av barn för det är enbart så religion överlever idag.

Med det sagt så är förslaget ett bra förslag. Man ska lära sig fakta i skolan och såklart religionkunskap där alla mytologiska texter kan diskuteras och läsas om som historisk kunskap bör studieras men inte sträcka sig till att få folk att bli hjärntvättade.

Helt rätt, håller med!
Citera
2026-03-05, 11:48
Medlem
Varför inte förbjuda religion helt och hållet?
Citera
2026-03-05, 11:49
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Fokusera sakinnehållet och ämnet. Jag kan inte ändra rubriken nu. Såg det i efterhand.
Det är ju bara subjektivt tyckande från dig.

Problemet är inte religiösa friskolor. Tex. livets ord har bedrivit skolor länge.

Problemet är araber och islam.

Mitt subjektiva tyckande är att du går som katten runt het gröt.
Citera
2026-03-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Varför inte förbjuda religion helt och hållet?

Det kanske blir nästa fråga, då saker går som en kedjereaktion 😁
Citera
2026-03-05, 11:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Skönt att det är S som gillar detta beslut då det här kommer drabba 90% av de som har har sina elever och jobbar där röstar S.
Man undrar varför det direkt gör sina väljare besvikna?

Personligen tycker jag det är underbart och inte en dag för sent att ta detta beslut.

Håller med, deras röstboskap kommer inte bli glada om deras små tetingar inte får ha sin iman till lärare och att moskébesök hör till skolundervisningen.

Tyvärr kommer aldrig S få igenom en sån här sak när väl MP, V och C ska säga sitt.
Citera
2026-03-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är ju bara subjektivt tyckande från dig.

Problemet är inte religiösa friskolor. Tex. livets ord har bedrivit skolor länge.

Problemet är araber och islam.

Mitt subjektiva tyckande är att du går som katten runt het gröt.

Hade vi inte haft subjektiva tyckanden så hade inget objektivt framförts. Det är en självklarhet att Sverige har närmare rötter till det svenska/frikyrkliga kyrkan, hur mycket man än förbjuder det så kommer det finnas uttryck och element som kommer från just svenska kyrkan eller frikyrkan. Det är mitt subjektiva tyckande.

Arabism och Islamska skolor tar med sig kultur och religion som utmanar på ett dåligt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in