Igår, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Valet är nära och sossar gör allt för att få makten. Man känner att ideologier inte ska styra Sverige. Samtidigt som man vurmar för sina väljare i orten så försöker man troligen få tillbaka vissa väljare genom att käbbla på.

Tror inte en sekund på att man riktar sig mot skolor som har inriktningen som ortens väljare.

Kan man stänga de kristna skolorna är det ju ett bra steg på vägen.
Citera
Igår, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Nu har det tagits fram ett förslag som jag verkligen gillar från socialdemokraterna. Religiösa friskolor ska förbjudas. Hur det kommer förbjudas vet jag inte än. Detta är en politisk, kulturell och en religiös fråga.

1. Vad innebär detta för åsiktsfriheten?
2. Kommer det sluta med att religion förbjuds?
3. Tycker ni detta är positivt eller negativt för en framtida kultur och utveckling?

Åsiktsfriheten är skyddad, den blir ändå inte stärkt av att barn indoktrineras.

Religionen har en stark ställning i världen idag. Mest är det en positiv kraft och stärkande för familj och samhälle.

De negativa tendenserna finns inom islam.
(Aktuellt exempel Iran:
” När nästa person talar om nedtrappning, eller folkrätten, be dem att svara på några frågor: Vad är den lagliga åldern för äktenskap för flickor i Iran? (9 år). Under vilka omständigheter våldtas en kvinnlig fånge före avrättning (när hon är oskuld och därmed anses kunna hamna i paradiset). Hur många obeväpnade demonstranter sköts ihjäl under två nätter i januari 2026? (36 000 personer).Vad är straffet för samkönade relationer? (Döden). Hur många minderåriga har avrättats från 2010 till 2026? (144 personer). Vilket land har avrättat näst flest människor i världen? (Iran)” Ur dagens GP.)

Det är positivt för framtiden att man avvecklar religiösa friskolor.
Skolor är för barn och ska ha forskning och evidens som bas.
Religion är något man får välja, inte påtvingas.

VIKTIGT är fortfarande att Sverige stänger ned Koranskolor.
Där har SÄPO en uppgift tillsammans med polis och socialtjänst.
Små barn gör som deras föräldrar gör. Äldre barn kan vara radikaliserade = för sent.
Citera
Igår, 09:19
Medlem
over9ks avatar
Förutom judiska skolor va?

https://www.friatider.se/s-ska-regeringen-f-rbjuda-religi-sa-friskolor-f-rutom-judiska
Citera
Igår, 09:32
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Nu har det tagits fram ett förslag som jag verkligen gillar från socialdemokraterna. Religiösa friskolor ska förbjudas. Hur det kommer förbjudas vet jag inte än. Detta är en politisk, kulturell och en religiös fråga.

1. Vad innebär detta för åsiktsfriheten?
2. Kommer det sluta med att religion förbjuds?
3. Tycker ni detta är positivt eller negativt för en framtida kultur och utveckling?
Där förlorar de sin röstbas.

Tror inte de kommer genomföra detta, utan vill gå på Vänsterns linje att avskaffa friskolor, och så skyller man sen på Vänsterpartiet när det blir bakslag.

1. Åsiktsfrihet innebär inte att lagstadgad skola ska ha religiösa förtecken.

2. Religion kommer inte förbjudas, men den samlade vänstern är ateistisk, så implicit vill de att den utövas i hemmet privat. Det kan de förstås inte säga högt, så de relativiserar Islam.

3. Jag är tudelad, då jag förstår känslan av att vilja mina barns bästa. Föräldrar vill att barnen umgås med likasinnade, och ha en värdegrund som stämmer överens med den egna. Samtidigt så är det problematiskt för integration om vi låter skolor vara samhällen i samhället.
Citera
Igår, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Valet är nära och sossar gör allt för att få makten. Man känner att ideologier inte ska styra Sverige. Samtidigt som man vurmar för sina väljare i orten så försöker man troligen få tillbaka vissa väljare genom att käbbla på.

Tror inte en sekund på att man riktar sig mot skolor som har inriktningen som ortens väljare.

Tror det också, det är bara en massa snack, snacka går men att snacka så det går går inte.
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Är det viktigare för dig att de kristna stängs än att de judiska och muslimska stängs? Hur mycket kan man egentligen hata sitt eget land och sitt eget folk?

Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Förutom judiska skolor va?

https://www.friatider.se/s-ska-regeringen-f-rbjuda-religi-sa-friskolor-f-rutom-judiska

Det är inte klokt!!! De judiska skolorna är minst lika skadliga som de muslimska. Muslimerna verkar åtminstone med öppna vapen (och är inte särskilt smarta...), medan judarna arbetar i det fördolda, subversivt, och besitter en viss slughet även om de inte heller är intelligenta. Sådant ska vi inte uppmuntra till med våra skattepengar, det är minst lika viktigt att judiska barn integreras i det svenska folket, som att muslimska gör det!
Senast redigerad av Merwinna Igår kl. 14:23.
Citera
Igår, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag gick själv inte i en kristen skola men ser inget problem i en välskött kristen skola. Det finns andra friskolor där det finns större problem.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in