Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Hehe jag har bott i Lund i 12 år med min familj och efter 3 veckor har man gått alla gator i Lund och sett alla människor utöver studenterna. Inget fel på Lund, trevligt men konservativt folk och massor med ungdomliga studenter, men en så liten pluttstad med Malmökomplex och autister som kämpar för att några syrener måste stå kvar utanför domkyrkan har ingenting som Söder har.
Jag har flyttat till Sjöstan som är precis söder om Söder och övervägde att bo på Södermalm men jag gillar nybyggt och det finns inte så mycket på Söder. De flesta i tråden har aldrig varit på Söder det kan man lätt se, men det tar en dryg timme att gå från de västra delarna till de östra och på den promenaden hinner man se ofattbart många olika miljöer och människor med ett levande statsliv, prydliga hus, 1800-talskvarter, kyrkor, inte mycket skräp klotter eller lodare jämfört med t.ex Lund. Inte alls bilförstört och det är enkelt att cykla överallt. Man kan hitta exakt vad man vill beroende på var man bosätter sig. Och sedan är det ändå bara 1 hållplats till Gamla stan, 2 till T-centralen, 3 till Vasastan.
Mycket varierad befolkning, från miljonärer till flummiga gubbar, gamla, unga, småbarn i barnvagn, finns perfekta lantliga lägen i östra delen av Söder som känns som 1800-talet och man tror inte ens man bor i en stad. Många fina sjölägen t.ex norra hammarbykajen. Gratis båt över till Sjöstan 3 gånger i timmen vilken storstad har det.
Ofint bra att bo på Söder. Dock kostar en 3:a vid Mariatorget, som är hetast, 10Mkr. Jag köpte min 3:a i Sjöstan för 7Mkr, ungefär dubbla priset mot Linköping centralt där jag bodde senast.
Ja, Södermalm har nog det som inte andra stadsdelar kan erbjuda. Lummiga parker, vatten, trendiga restauranger, fint underhållna kulturhus och andra skatter. De underbart vackra koloniotterna i Tanto är en egen enklav. Inte undra på att Södermalm blev framröstat som den mest eftersökta stadsdelen i Stockholm 2025. Det var alltså inte så länge sedan.
Folk som aldrig bott på Söder, eller varit där ett fåtal gånger om ens alls, gapar om Söders förfall och hur hemskt och smutsigt det är. Dessutom dras narkomaner och alkoholister felaktigt fram som 'symboler' för denna stadsdel. Det kommer från människor som dömer utan att veta.
Det finns pundare runt Maria, liksom i Vasastan, Norrmalm och Östermalm. Och Söder är stort.
Andra som tror sig veta att hela Södermalm är ett inneställe för bortskämda wanna-be-ungar kan ta sig i brasan. Flera områden bebos av äldre, ganska förmögna personer som varken är gamla hippies eller gamla alkisar.
Har själv bott i Vasastaden, på Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm (riktiga Östermalm, korsningen Strandvägen) och bor numera i ett av Södermalms vackraste områden. Tror få i detta land skulle dissa området där jag bor, eller ens ha råd med att planera ett boende här. Bor tyst, inget buller eller genomfartstrafik. Utsikt över grönska och jättevackra gamla kulturbostäder.
Flera av mina grannar vägg-i-vägg är läkare, ett par advokater och även ett par forskare. Vem tror att folk skulle vilja betala en förmögenhet för att bo skitit bland kriminella, pundare och alkisar?