2026-01-27, 13:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Södermalm har enligt källorna 130.000 invånare. Hade det varit en egen stad hade det varit sådär Sveriges 7:e största, något större i folkmängd än Örebro (och större än Linköping, Helsingborg med flera).
Något att tänka på när någon berättar exakt hur Södermalm är.
Det var ännu fler invånare där för ca 80 år sedan. Exakt som för gamla bruksorter tex. Då var det ändå färre människor i det stora hela i både Stockholm och Sverige i stort.
Senast redigerad av Steff83 2026-01-27 kl. 13:53.
Citera
2026-02-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hehe jag har bott i Lund i 12 år med min familj och efter 3 veckor har man gått alla gator i Lund och sett alla människor utöver studenterna. Inget fel på Lund, trevligt men konservativt folk och massor med ungdomliga studenter, men en så liten pluttstad med Malmökomplex och autister som kämpar för att några syrener måste stå kvar utanför domkyrkan har ingenting som Söder har.

Jag har flyttat till Sjöstan som är precis söder om Söder och övervägde att bo på Södermalm men jag gillar nybyggt och det finns inte så mycket på Söder. De flesta i tråden har aldrig varit på Söder det kan man lätt se, men det tar en dryg timme att gå från de västra delarna till de östra och på den promenaden hinner man se ofattbart många olika miljöer och människor med ett levande statsliv, prydliga hus, 1800-talskvarter, kyrkor, inte mycket skräp klotter eller lodare jämfört med t.ex Lund. Inte alls bilförstört och det är enkelt att cykla överallt. Man kan hitta exakt vad man vill beroende på var man bosätter sig. Och sedan är det ändå bara 1 hållplats till Gamla stan, 2 till T-centralen, 3 till Vasastan.

Mycket varierad befolkning, från miljonärer till flummiga gubbar, gamla, unga, småbarn i barnvagn, finns perfekta lantliga lägen i östra delen av Söder som känns som 1800-talet och man tror inte ens man bor i en stad. Många fina sjölägen t.ex norra hammarbykajen. Gratis båt över till Sjöstan 3 gånger i timmen vilken storstad har det.

Ofint bra att bo på Söder. Dock kostar en 3:a vid Mariatorget, som är hetast, 10Mkr. Jag köpte min 3:a i Sjöstan för 7Mkr, ungefär dubbla priset mot Linköping centralt där jag bodde senast.

Ja, Södermalm har nog det som inte andra stadsdelar kan erbjuda. Lummiga parker, vatten, trendiga restauranger, fint underhållna kulturhus och andra skatter. De underbart vackra koloniotterna i Tanto är en egen enklav. Inte undra på att Södermalm blev framröstat som den mest eftersökta stadsdelen i Stockholm 2025. Det var alltså inte så länge sedan.

Folk som aldrig bott på Söder, eller varit där ett fåtal gånger om ens alls, gapar om Söders förfall och hur hemskt och smutsigt det är. Dessutom dras narkomaner och alkoholister felaktigt fram som 'symboler' för denna stadsdel. Det kommer från människor som dömer utan att veta.
Det finns pundare runt Maria, liksom i Vasastan, Norrmalm och Östermalm. Och Söder är stort.

Andra som tror sig veta att hela Södermalm är ett inneställe för bortskämda wanna-be-ungar kan ta sig i brasan. Flera områden bebos av äldre, ganska förmögna personer som varken är gamla hippies eller gamla alkisar.

Har själv bott i Vasastaden, på Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm (riktiga Östermalm, korsningen Strandvägen) och bor numera i ett av Södermalms vackraste områden. Tror få i detta land skulle dissa området där jag bor, eller ens ha råd med att planera ett boende här. Bor tyst, inget buller eller genomfartstrafik. Utsikt över grönska och jättevackra gamla kulturbostäder.
Flera av mina grannar vägg-i-vägg är läkare, ett par advokater och även ett par forskare. Vem tror att folk skulle vilja betala en förmögenhet för att bo skitit bland kriminella, pundare och alkisar?
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-04 kl. 16:56.
Citera
2026-02-04, 16:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, Södermalm har nog det som inte andra stadsdelar kan erbjuda. Lummiga parker, vatten, trendiga restauranger, fint underhållna kulturhus och andra skatter. De underbart vackra koloniotterna i Tanto är en egen enklav. Inte undra på att Södermalm blev framröstat som den mest eftersökta stadsdelen i Stockholm 2025. Det var alltså inte så länge sedan.

Folk som aldrig bott på Söder, eller varit där ett fåtal gånger om ens alls, gapar om Söders förfall och hur hemskt och smutsigt det är. Dessutom dras narkomaner och alkoholister felaktigt fram som 'symboler' för denna stadsdel. Det kommer från människor som dömer utan att veta.
Det finns pundare runt Maria. Men Söder är stort.

Andra som tror sig veta att Södermalm är ett trashigt, smutsigt inneställe för bortskämda unga kan ta sig i brasan. Flera områden bebos av äldre, ganska förmögna personer som varken är gamla hippies eller gamla alkisar.

Har själv bott i Vasastaden, på Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm (riktiga Östermalm, korsningen Strandvägen) och bor numera i ett av Södermalms vackraste områden. Tror få i detta land skulle dissa området där jag bor, eller ens ha råd med ett boende här. Bor tyst här, inget buller eller genomfartstrafik. Utsikt över grönska och jättevackra gamla kulturbostäder.
Flera av mina grannar vägg-i-vägg är läkare, ett par advokater och även ett par forskare. Vem tror att folk skulle vilja betala en förmögenhet för att bo bland kriminella, pundare och alkisar?
Kanske bra att det inte är så allmänt känt att Södermalm är bäst att bo i i Stockholm. Det drar ju bara upp priserna och det hade blivit dyrare än Östermalm som är klart överskattat. De är redan dyrt kring Mariatorget och Nytorget men det finns många andra toppställen.

Jag hittade precis Helgagatan och Helgalunden + Stigbergsgatan. Helt overkliga ställen och nästan okända.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-04 kl. 16:59.
Citera
2026-02-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Eftersom Solna är separat från Stockholms stad så får man väl antaga att huvudstaden är transsexuell? Ja, man kan ju inte säga Stockholm utan att säga "stock".

En mycket träffsäker och utförlig bild av Stockholm, väl skrivet.

Om jag ska beskriva erfarenheterna av människorna på söder så är det rika föräldrar som projicerar en fejkad bohemisk livsstil på sina alternativa barn. Det är en sorts social-dumping för överklassen. Man hade inte tiden att ta hand om barnen som sen hatade att "kapitalismen" tog föräldrarnas tid. Men "ungarna" är för bortskämda och verklighetsfrånvända för att inse hur involverade de själva är i allt.

Produkten är bortskämda vuxna snorungar som får en hel livsstil betald av sina föräldrar. De är tillskillnad från resten av landet socio-ekonomiskt immuna mot att bli fällda för droger och brott mot ordningslagen. De ”jobbar” inom kultur, media, reklam, aktivism, politik och skrivande om de inte går på eviga universitetskurser i miljö, rasism eller feminism (2500 hp).

”Revolutionen” mot kapitalismen börjar med folket som dricker espresso och suröl bryggd på resterna av Stefans mensblods-surdeg. Den solidariska tote bagen / ayahuasca spypåsen döljer en macbook pro MX2W3 för att skriva klart uppsatsen om socioekonomisk utsatthet.

Men ska jag gissa så kommer Söder att tas över av en ny grupp om några år.

Det märks att varken du eller 'Cleolina' har någon större kunskap om livet i de olika delarna av Stockholm. Kan inte vara från erfarenhet från Södermalm. Det är ni nog för unga för att ha upplevt.
Kanske bor ni i förorterna? Vem vet. Då är det lätt att klanka ner på de som bor centralare eftersom det är dit de flesta vill nå.
Citera
2026-02-04, 17:15
Medlem
Var ligger det?
Citera
2026-02-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kanske bra att det inte är så allmänt känt att Södermalm är bäst att bo i i Stockholm. Det drar ju bara upp priserna och det hade blivit dyrare än Östermalm som är klart överskattat. De är redan dyrt kring Mariatorget och Nytorget men det finns många andra toppställen.

Jag hittade precis Helgagatan och Helgalunden + Stigbergsgatan. Helt overkliga ställen och nästan okända.

OK?!, Här ser vi en som vet vad han pratar om... PRECIS hittat och nästan okända.. Expertutlåtande, verkligen.

Steg du av bussen igår?
Citera
2026-02-04, 18:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Var ligger det?
Den södra malmen ligger i söder. Samma logik som norrmalm och östermalm.
Citera
2026-02-04, 18:07
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
OK?!, Här ser vi en som vet vad han pratar om... PRECIS hittat och nästan okända.. Expertutlåtande, verkligen.

Steg du av bussen igår?
Haha lustigkurre jag har aldrig bott på Södermalm i hela mitt liv, kommer från Danderyd, men nu flyttat hit och hittat dessa guldgator och självklart skriver jag om dem. Du verkar ha motsatt attityd och kan allt men hemlighåller det och vad vinsten med det är kan man undra men visst får man vara en fluktare på FB.

För den som tror något annat är Södermalm faktiskt stort och inte hinner jag lära mig alla gator på Södermalm de kommande 5 åren.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-04 kl. 18:10.
Citera
2026-02-04, 18:21
Medlem
Fan det är snart tjugo år sen jag var där.

Jag tyckte det var fint men drygt att köra. Men kompisen på Fridhemsplan rynkade på näsan. "Det är bara patrask där" sa han fast han höll på att supa ner sig själv. Han blev dock nykter långt innan mig, begåvad kille.
Citera
Igår, 10:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Södermalm har enligt källorna 130.000 invånare. Hade det varit en egen stad hade det varit sådär Sveriges 7:e största, något större i folkmängd än Örebro (och större än Linköping, Helsingborg med flera).
Något att tänka på när någon berättar exakt hur Södermalm är.

Din textrobot kan allt om precis allt, nu är det dags för Södermalm.
Citera
Igår, 10:36
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1G1N4
Vad tycker ni om Södermalm egentligen? Gillar ni det eller hatar ni det? Känns som området delar folk rätt hårt. Nyfiken på vad folk här tycker.

Som Göteborgare som gillar att turista i Stockholm då och då, strosa runt i i kvarteren så tycker jag Södermalm är den mest levande stadsdelen i stan.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in