2026-01-11, 22:11
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KANGFLAKKA
Söder bara är ett näste för journalister och miljötomtar. Det är som Stockholms anal och det säger jag som bor i Stockholms fitta (Solna).
Eftersom Solna är separat från Stockholms stad så får man väl antaga att huvudstaden är transsexuell? Ja, man kan ju inte säga Stockholm utan att säga "stock".
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Skulle sammanfatta Stockholms stadsdelar så här:

Östermalm - lugnt, tryggt, vackert, propert men också tråkigt. Att invånarna i stort är förmögna märks inte på det trista och slätstrukna utbudet av butiker och matbutiker. Mindre områden som är arkitektoniskt avvikande, charmiga och personliga på ett ickestockholmskt sätt. Stora parker och Lill-Jansskogen och Djurgårdarna omsluter. Bor man på rätt ställe har man Stureplan några minuter åt söder och vild skog några minuter åt norr. Förstås fantastiska områden som Nybroviken.

Vasastan - kombination mellan Östermalm och Söder. Övre medelklass. Många caféer och restauranger, en del hyfsat långtråkiga och stilla bostadskvarter där det knappt finns några caféer eller butiker men i gengäld vacker, skiftande arkitektur med småstadskänsla. (Stockholms enda stråk med hus som ser ut som townhouses?) Känns som en bra kompromiss mellan olika stadsdelar där man kan välja att bo väldigt lugnt och tyst eller mitt i aktiv smet.

Söder - se ovan.

Kungsholmen - stilla, slumrande men behaglig småstad. Känns som man förflyttat sig till ett svunnet Stockholm. Vackert med vatten på flera sidor runt stadsdelen och många badklippor. En hel del personliga små butiker, gammaldags småstadskänsla som sagt var. Betydligt ruffigare runt Fridhemsplan med en del missbrukare.

Gamla stan - här är det verkligen småstadskänsla och ofta bilfritt. Kullerstenar och vinda hus, stämningsfullt men också prångigt, mörkt och väldigt många turister, iaf på de större gatorna genom stadsdelen. Verkar inte finnas några bra matvarubutiker (mest små snabbköpsvarianter) men å andra sidan finns ju t-bana så man enkelt kan handla nån annanstans. Enda stadsdelen utan rulltrappa upp från t-banan? (Dock hiss.) Förstås fullt med små butiker men många verkar ganska turistigt inriktade.
Nära både Söder, city och Östermalm. Och förstås underbara vyer över vattnet!
En mycket träffsäker och utförlig bild av Stockholm, väl skrivet.

Om jag ska beskriva erfarenheterna av människorna på söder så är det rika föräldrar som projicerar en fejkad bohemisk livsstil på sina alternativa barn. Det är en sorts social-dumping för överklassen. Man hade inte tiden att ta hand om barnen som sen hatade att "kapitalismen" tog föräldrarnas tid. Men "ungarna" är för bortskämda och verklighetsfrånvända för att inse hur involverade de själva är i allt.

Produkten är bortskämda vuxna snorungar som får en hel livsstil betald av sina föräldrar. De är tillskillnad från resten av landet socio-ekonomiskt immuna mot att bli fällda för droger och brott mot ordningslagen. De ”jobbar” inom kultur, media, reklam, aktivism, politik och skrivande om de inte går på eviga universitetskurser i miljö, rasism eller feminism (2500 hp).

”Revolutionen” mot kapitalismen börjar med folket som dricker espresso och suröl bryggd på resterna av Stefans mensblods-surdeg. Den solidariska tote bagen / ayahuasca spypåsen döljer en macbook pro MX2W3 för att skriva klart uppsatsen om socioekonomisk utsatthet.

Men ska jag gissa så kommer Söder att tas över av en ny grupp om några år.
Citera
2026-01-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S1G1N4
Vad tycker ni om Södermalm egentligen? Gillar ni det eller hatar ni det? Känns som området delar folk rätt hårt. Nyfiken på vad folk här tycker.
Bott på Södermalm hela mitt liv. Fin stadsdel. Min gammelmormor bodde också på söder. Så är en av få som är "nativ" på söder.

Kan säga att i retrospektiv så kan alla Svenssons från Södermalm dra åt helvete. Sterila, utseendefixerade, ytliga, riktigt trista personligheter, jag menar är det en slump att nytorgsmannen bodde på söder ?

Vet ni varför "Nacka" Skoglund var så omtyckt fotbollsspelare i Sverige? För han var en trevlig, glad, reko Söder-killen. Den gamla typen av söderbor finns såklart kvar men nuförtiden antingen bortflyttade eller sällsynta.

Numera? Skämt till människor som bor där. Stötter mig mest på folk godhets röstar på S /mp/ V för att man älskar invandring men vägrar bo nära invandrare.

Nä fyfan.
Citera
2026-01-11, 22:20
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Bott på Södermalm hela mitt liv. Fin stadsdel. Min gammelmormor bodde också på söder. Så är en av få som är "nativ" på söder.

Kan säga att i retrospektiv så kan alla Svenssons från Södermalm dra åt helvete. Sterila, utseendefixerade, ytliga, riktigt trista personligheter, jag menar är det en slump att nytorgsmannen bodde på söder ?

Vet ni varför "Nacka" Skoglund var så omtyckt fotbollsspelare i Sverige? För han var en trevlig, glad, reko Söder-killen. Den gamla typen av söderbor finns såklart kvar men nuförtiden antingen bortflyttade eller sällsynta.

Numera? Skämt till människor som bor där. Stötter mig mest på folk godhets röstar på S /mp/ V för att man älskar invandring men vägrar bo nära invandrare.

Nä fyfan.
Är inte de enda hederliga ursprungs-södermalmare de alkisar som finns på Söder? Är väl kanske de enda med riktig dialekt kvar. Så var det åtminstone för 10 år sen minns jag. Annars är det mest hipsters och vänster-patrask.
Citera
2026-01-11, 22:48
Medlem
StureSventons avatar
Visom bor utanför Stockhom med omnejd bryr oss inte mycket om vad olika stadsdelar av sthlm tycker om varandra
Citera
2026-01-11, 22:53
Medlem
Jag har haft flera släktingar och flickvänner som bott på Söder så jag har varit där en hel del, även om jag själv var en förortsunge som sedan flyttade till Vasastan. Söder var alltid den del av innerstan jag gillade minst och egentligen aldrig besöker om jag inte måste. Jag kan inte förstå charmen. Den bild jag får upp när jag tänker på Söder är min mormors extremt smutsiga balkong.

Fast egentligen gillar jag inte innerstan över huvud taget. Närförort for the win.
Citera
2026-01-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Är inte de enda hederliga ursprungs-södermalmare de alkisar som finns på Söder? Är väl kanske de enda med riktig dialekt kvar. Så var det åtminstone för 10 år sen minns jag. Annars är det mest hipsters och vänster-patrask.
De är utdöda. De alkisarna borde finnas i Rågsved idag. Fanns mycket alkisar på 90-00 talet inne på söder. Ändå lite charmigt.
De som finns kvar nu är inte alkisar utan horshpundare. De brukar kränga vid marijuanatorget (Mariatorget).
Såg Petter där ett antal gånger. Otrevlig typ för övrigt. Tror att han är något bara för att man bor på söder.

De med dialekt är en riktig raritet.
Citera
2026-01-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Söder är många saker samtidigt; det finns hipsters, välbärgade, socialfall, knarkare, barnfamiljer, miljöpartister, journalister, politiker, byggjobbare, religiösa och ateister - Söder är en smältdegel med många olika områden som har sina alldeles egna karaktärer, befolkningar och utbud.

Själv håller jag Södermalm som Stockholms allra bästa, med Vasastan som tvåa. Söder har allt som andra stadsdelar har, plus mer en levande gatumiljö.

De som ”hatar Södermalm” är antingen lantisar som har fått för sig att Söder bara är ett näste för journalister och miljötomtar, eller så är de stockholmare som bor i en annan stadsdel och leder av Söderavund. Men egentligen är det bara ignorans; de vet 8nte tillräckligt om Södermalm för att inse vilken fantastiskt mångsidig stadsdel Söder är.

Söder är en oas av mänsklighet i Stockholm, och har lite av en småstads charm. Arkitekturen varierar kraftigt, från Gamla Lundagatans bullerbykänsla till Tantos neobrutalism, och från Zinkens industribyggnader till Bofills 80-talssymmetri. Skinnarviksbergets och Monteliusvägens utsikter över Riddarfjärden och Stadshuset är magnifika, och tar man en promenad längs Södermälarstrand så kan man njuta både av Münchenbryggeriets estetik och få se en del av stadens historia i Pålsundets träbåtar. Bastugatans kullersten, det ”halva huset” och Hasse & Tages skrivarstuga. Katarina, Sofia och Högalid. Annandagsbandy på Zinken, stadsvy på Himlen, hipsterssnacks på Nytorget, schnitzel vid Bergsunds Strand. Söder har allt.

Alla andra stadsdelar i Stockholm önskar att de kunde vara som Söder.
Södermalm är helt själsligt dött. Där kom kritiken dessutom "alla som inte håller med mig är lantisar". Nä vissa av oss är fan mig uppväxta där. Till och med min gammelmormor bodde på söder. Men jag kan lova dig att du inte hade velat bo i den söderslummen.

Minns att Jag och polaren grävde på galgbacken och hittade skelettdelar på 90talet.

Det var hippt med söder redan då men det fanns karaktär kvar. Små butiker som ett litet livs inne på Nytorget. Där gjordens en musikvideo som.hette "save tonight".

Dessutom på 00talet fanns ett stort uteliv inne på söder. Också det är helt borta och förstört.

Det gamla söder, "Nacka" Skoglunds söder. Det är borta sedan länge. Nu är det DDR mentalitet, tydlighet, man frontar gärna med att man är aktivister och anti rasister men bor så långt ifrån invandrare som det går.

Nej tack, känns skönt att ha lämnat söder. Pissa i motvind
Citera
2026-01-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Alla pratar om mkt pundare på Södermalm
Det måste ju innebära att det finns en massa knarkboenden där
Stämmer det?

Nja. Det beror mest på att Maria ligger vid Södra Station. Pundarna står och hänger runt Wollmar Yx för sitt metadon/subutex. De hänger på Bysistorget, precis bredvid rikemansbarnen på Bar Europa och ungdomarna som dricker billig öl på Dovas. Sedan i närheten på Magnus Ladulåsgatan finns det stödlägenheter osv. Så ja, runt Mariatorget/Södra station kan man se genuint trasiga människor.

Det är också detta som är charmen med söder. För att använda en gammal Bajenklyscha så är söder DYNAMISKT. Du går från miljonprogramshus till puttenuttiga 1700-talskåkar till flashiga bostadsrätter inom några kvarter. Från pundare till stenrika bolagsmän till barnfamiljer. Söder är ALLT. Om man tror att det bara är woke miljöpartister som bor här tar man väldigt fel. Woke miljöpartister bor här för det är den enda del av innerstads-Stockholm som känns mänsklig och levande. Men de är långt ifrån hela populationen.
Citera
2026-01-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutrilett
Nja. Det beror mest på att Maria ligger vid Södra Station. Pundarna står och hänger runt Wollmar Yx för sitt metadon/subutex. De hänger på Bysistorget, precis bredvid rikemansbarnen på Bar Europa och ungdomarna som dricker billig öl på Dovas. Sedan i närheten på Magnus Ladulåsgatan finns det stödlägenheter osv. Så ja, runt Mariatorget/Södra station kan man se genuint trasiga människor.

Det är också detta som är charmen med söder. För att använda en gammal Bajenklyscha så är söder DYNAMISKT. Du går från miljonprogramshus till puttenuttiga 1700-talskåkar till flashiga bostadsrätter inom några kvarter. Från pundare till stenrika bolagsmän till barnfamiljer. Söder är ALLT. Om man tror att det bara är woke miljöpartister som bor här tar man väldigt fel. Woke miljöpartister bor här för det är den enda del av innerstads-Stockholm som känns mänsklig och levande. Men de är långt ifrån hela populationen.
Håller med, det är mixen som är speciell. Mycket bra restauranger också.
Citera
2026-01-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Håller med, det är mixen som är speciell. Mycket bra restauranger också.
Södermalm är utan konkurrens Stockholms absolut bästa mysigaste trevligaste livligaste etc stadsdel.massor med barer restauranger caféer uteställen. Alla losers som försöker mobba Söder är bara avundsjuka. Södermalm har allt. Är inte alls sunkigt eller pk eller en massa pundare. Finns men försvinner i allt det positiva som omgärdar Söder.
Östermalm och Vasastan: gäsp dubbelgäsp såå dött och tråkigt. Kungsholmen; Såå meningslöst och off.
Citera
2026-01-26, 20:17
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Det var en väldigt romantiserad bild av Södermalm. Arkitekturen är mestadels vedervärdigt såsseghetto, massa missbrukare och inflyttade norrländska flator. Södermalm misslyckas där Lund lyckas = bohemisk akademikerstad.
Lol, snacka om att vara världsfrånvänd. För alla människor som har varit och verkat på båda platserna så ter sig den här kommentaren fullständigt vansinnig. Lund har ingenting på Söder när det gäller puls, levande stad och bohemisk miljö.
Citera
2026-01-26, 20:43
Medlem
Södermalm har enligt källorna 130.000 invånare. Hade det varit en egen stad hade det varit sådär Sveriges 7:e största, något större i folkmängd än Örebro (och större än Linköping, Helsingborg med flera).
Något att tänka på när någon berättar exakt hur Södermalm är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in