2026-03-05, 09:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Du vet redan vad jag ska skriva.

Dina bevis existerar inte. Ingen tar dom på allvar, inte ens den kristna kyrkan så om det är det enda som du håller dig i kommer du snart att rasa.
Den kristna kyrkan tar mina bevis ganska seriöst, den katolska i alla fall, som är den största ändå.
Citera
2026-03-05, 09:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Gör det riktigt svårt för oss, vi har stark tro för att vi har sett för mycket..
Medans sitter i ett mottagligt tillstånd pratar och kommunicerar med döda människor.
Gör du verkligen detta? Vad säger dom? Är det tillåtet det du gör?

Vänta säg inte vad dom säger jag ångrade mig.
Citera
2026-03-05, 09:14
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gör du verkligen detta? Vad säger dom? Är det tillåtet det du gör?

På paranormalt folk detta svänger litegrann..
Kunglig så kroppen hamnar i ett paranormalt tillstånd även kallad att vara mottaglig för ande världen.
Mesta dels försöker rädda sig själv eller hälsa till sina levande släktingar till och med går igen vandrar.

Det är bara tillåtet för livets administratörer, vara stark nog för att hantera ande världen.
Citera
2026-03-05, 09:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
På paranormalt folk detta svänger litegrann..
Kunglig så kroppen hamnar i ett paranormalt tillstånd även kallad att vara mottaglig för ande världen.
Mesta dels försöker rädda sig själv eller hälsa till sina levande släktingar till och med går igen vandrar.

Det är bara tillåtet för livets administratörer, vara stark nog för att hantera ande världen.
Gud har sagt att det är fel att prata med de döda. Borde du inte lyda?
Citera
2026-03-05, 09:19
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Gud har sagt att det är dåligt att prata med de döda. Borde du inte lyda?

Ifall hälsar något från dina döda släktingar ifall finns några sådana runt omkring dig.

Skulle du bli rädd för mig?
Citera
2026-03-05, 09:20
Medlem
TwoThousands avatar
Den där gulliga tro du bär på, den är jättegullig men den är svag!
Citera
2026-03-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Om en helig bok har en hel mängd avkopierade berättelser...
Du försöker grunda din tro på bevis...

Jag antar att du menar flodberättelsen här?

Likheter mellan bibelns flodberättelse och berättelsen i t.ex. Gilgamesh bevisar inte att bibeln har kopierat den från Gilgamesh bara för att den är äldre, med vilka bevis baserar du detta påstående?

Liknande flodberättelser finns i många kulturer runt om i världen. Det kan lika gärna vara så att olika traditioner har bevarats genom minnet av samma verkliga händelse. För att hävda att bibeln kopierat Gilgamesh så måste du kunna visa konkreta historiska bevis för direkt koppling, inte bara likheter i berättelsen.
Citera
2026-03-05, 09:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ifall hälsar något från dina döda släktingar ifall finns några sådana runt omkring dig.

Skulle du bli rädd för mig?
Jag vet inte. Gud är min beskyddare och han är starkare än dig. Jag vill inte ha något från döda släktingar.
Citera
2026-03-05, 09:22
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Jag vet inte. Gud är min beskyddare och han är starkare än dig. Jag vill inte ha något från döda släktingar.

Se då till att leva livet på riktigt, folk dö längtar på att få leva livet i köttet igen.
Citera
2026-03-05, 09:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Den där gulliga tro du bär på, den är jättegullig men den är svag!
Du är svag.
Citera
2026-03-05, 10:14
Medlem
Citat:
Mhhmmm, men frågan var om du ansett att gud var moralisk då, inte hans existens. Gudsbevis kan vi ta separat.

Det beror helt på vilken mytologi och vilken tolkning av mytologin Gud baseras på.
Exempelvis existensen av ett helvete brukar väl många kristna tolka utifrån saker som står i Nya Testamentet. Döma folk till evig tortyr för för att de inte tror på extraordinära påståenden utan bevis, är såklart så långt ifrån godhet som det bara går att komma.

Talar vi enbart om Jesus som person så finns det däremot en hel del godhet att peka på. Allgodhet är dock en egenskap som du inte hittar hos någon av dessa mytologiska entiteter/personer.
Citera
2026-03-05, 10:21
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Självklart är det inga problem med att titta på porr.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är det inga problem för någon människa?
Citat:
Om man har problem med porr behöver man ju inte titta på det.

Problemen kommer ju efter att man konsumerar porr, främst om man gör det under en längre tid, alla människor blir påverkade mer eller mindre. För att förstå att det är på det sättet, så kan du fundera på varför barn och ungdomar inte rekommenderas att titta på porr (vuxna är ju lite äldre barn, det finns ingen skarp gräns på 18 år eller liknande).
Eller menar du verkligen att det inte är ett problem för någon människa, inte ens för barn och ungdomar?

Man kan jämföra det med att titta på våld, det är också mer eller mindre skadligt, om inte, menar du att det inte är något problem med att titta på t.ex. videor där ISIS halshugger och bränner ihjäl människor? Att våldsfilmer är fiktiva gör det mindre skadligt, men att man frossar i våldsfilmer påverkar ens syn på verkliga livet också. Man är inte lika känslig när det sedan sker i verkligheten, man blir avtrubbad, jag tror inte att du kan förneka att man blir påverkad av det?

Sedan kan du fundera på om nu porr inte är något problem för dig, hur skulle du ställa dig till om någon av dina fem barn, eller kanske alla dina fem barn börjar göra porrfilmer och säljer det till porrsajter?

Och om du nu inte tycker porr är något problem, och du surfar på porrsajter och råkar få se dina barn ha sex inför kamera, hur skulle du känna och agera då?

Undrar hur många ateister delar din syn. Smeso , Cyborg2030 , Solivagus och 57000 , vad tycker ni?

Citat:
Citat:
Oj då, i magen, ingen gräns? Menar du att det är kvinnans val att kunna göra abort dagar innan födseln?
Citat:
Strängt taget, ja.

Hemskt!
Undrar hur många ateister delar din syn. Smeso , Cyborg2030 , Solivagus och 57000 , vad tycker ni?
Är det ok att en kvinna aborterar en vecka innan födsel? Ser ni det som ett foster eller ett barn?
Är det här något som alla, eller dom flesta ateister tror på?

Citat:
Det finns en "point of no return", födseln. Innan dess är fostret en del av mammans kropp, över vilken hon har suveränitet.

Är det ok enligt dig att hugga av huvudet när halva kroppen är inne vid födseln, är det fortfarande ett foster och en del mammans kropp?

Och märker du att du säger: "mammans kropp", så kvinnan är en "mamma" till ett foster som precist håller på att födas

Citat:
Ja, kvinnans mående har definitivt företräde framför ett foster som inte har en bråkdel av de känslor som en vuxen människa har.

En två månaders bebis har inte heller en bråkdel av de känslor som en vuxen människa har, är det så du graderar människor?

ps. Nu var känslor helt plötsligt viktigt för dig?

Citat:
Citat:
Jag behöver nog egentligen inte ens fråga, men bara för att belysa:
Hypotetiskt, hade du själv valt att få existera nu, att du lever ditt liv nu, eller hade du valt att din mor hade aborterat dig för att hon hade roligt en kväll, ett tillfälligt sexuellt förhållande, och inte ville att du skulle "lida" eftersom hon inte ville/kunde ta hand om dig?
Citat:
Konstig fråga. Om jag aldrig levt hade jag inte vetat hur det är att leva. Det går inte att jämföra de här två sakerna.

Du förstår nog att jag frågade hur du tänker nu om din mor hade aborterat dig efter en "rolig kväll". Är det inget problem för dig att du inte hade fått uppleva det livet du levt hittills och fått fem barn som du kan umgås med?

Du hade ju bara varit ett "foster" då, inte en människa.

Citat:
Citat:
Det finns dom som är helt lyckliga i att ha blivit adopterad. Dom som är olyckliga och hamnat i kriminalitet och begått självmord, finns det med stor sannolikhet andra faktorer som påverkat. Med stor sannolikhet har man matats med samhällets värderingar och fördomar om att hitta sitt ursprung, och att den biologiska kopplingen(tänk evolutionsteorin) är väldigt viktig. Det är alltså inte själva adoptionen som är problematisk, utan problemet är hur man [som samhälle] tar hand om dom föräldralösa.
Citat:
Den biologiska kopplingen är naturligtvis väldigt viktig. Alla adopterade vill veta vilka deras riktiga föräldrar var, även om de ser fosterföräldrarna som sina föräldrar. Att känna sitt ursprung är en viktig del av ens självuppfattning. Det har inget med evolution att göra.

Jag pratade inte om evolution per se, jag tror inte ens på evolutionsteorin, men det har med synen som samhället har, där evolutionsteorin ofta tas fram som förklaringar på olika saker.

"Den biologiska kopplingen är naturligtvis väldigt viktig", så pass viktigt att man blir en kriminell och tar livet av sig om man inte får reda på vilka ens föräldrar är
Senast redigerad av ttsp 2026-03-05 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in