2026-03-03, 21:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Jo jag förstår alldeles utmärkt, men håller inte med.

Evolutionsteorin uppstod utifrån ett starkt behov. Många var trötta på gudstro, efter att religionen under många år ställt till med ett elände för människor. Religiösa ledare använde religionen som ett sätt att utöva makt, förtrycka och lura folk på pengar. Skrämseltaktik och bestraffningar var några av verktygen.

När Darwin kom med sin utvecklingslära blev det därför stort jubel hos många och en känsla av frihet från den förtryckande gudstron.

Självförtroendet var också stort i början. Man trodde t.ex att nu skulle man minsann kunna experimentera sig till att själva skaffa fram nya arter, via konstgjorda mutationer. Dyra, kostsamma experiment gjordes, bl:a på bananflugor, men slutade i fiasko. Det visade sig inte vara så lätt som man trott.

Samma sak med fossilen. Darwin var själv övertygad om att när man grävt upp tillräckligt mycket fossil, så skulle massor av bevis uppstå genom dessa, som bekräftade hans teorier om gradvis utveckling. Vad blev resultatet? Istället har fossilen visat prov på en enorm variation inom arterna, medan alla dessa bevis på övergångar till andra arter uteblev.

Vidare har ju vetenskapen fortfarande inte kunnat skapa ens den enklaste av celler på egen hand. Man har ingen vettig förklaring till hur världens mest avancerade kodsystem, DNA uppkommit. Och man har inte kunnat tillverka någon levande varelse.

Jag skulle nog säga tvärtom. Vetenskapen vill i högsta grad bevara sina trosuppfattningar, trots alla brister på bevis och logiska förklaringar. Alla dessa "luckor" som de själva kallar det, sopar man under mattan. Man försöker "lösa" allt det obegripliga genom slumpvisa mutationer, naturligt urval, långa tidsperioder, men allt slutar bara i långsökta teorier och önsketänkanden. Man tror på evolutionsteorin för att man vill tro på den. Precis som vetenskapen ofta hävdar när det gäller gudstroende.

När man undervisar och ger ut läroböcker, så är bilderna omsorgsfullt utvalda, för att de på bästa sätt skall stödja deras narrativ.

Det här är en klassisk dålig argumentation som blandar historisk kontext, filosofiska invändningar och missförstånd kring hur den vetenskapliga metoden faktiskt fungerar.

Vet inte om det blir enklare för dig att förstå, men det blir i alla fall enklare att förklara om jag delar upp det:

1) Det historiska motivet (varför teorin uppstod)

Du hävdar att evolutionsteorin skapades för att "slippa Gud".

Vetenskap handlar inte om personliga motiv, utan om evidens. Jag vet inte varifrån du fått idén att Darwin skulle vilja slippa Gud, men även om vissa på 1800-talet kanske ville ha en befrielse från religiöst förtryck, så gör det inte evolutionsteorin mindre sann. Darwins egna slutsatser kom efter årtionden av noggranna observationer (bland annat på Galápagosöarna). Många av dåtidens främsta biologer var definitivt kristna, men tvingades ändra uppfattning just därför att bevisen var så överväldigande (sett från ett dåtida kristet perspektiv).

2) Experiment på bananflugor och mutationer

Du påstår att experimenten misslyckades. Tvärtom har experiment med bananflugor (Drosophila) varit fundamentala för modern genetik. Man har kunnat se hur specifika gener styr kroppsdelar och hur mutationer faktiskt skapar förändring. Att man inte skapar en helt ny "familj" av djur på några år beror på att makroevolution kräver flera tusentals år – något som laboratorieexperiment inte är designade att simulera i realtid.

3) Fossilen och "felande länkar"

Du hävdar att övergångsformer saknas.

Detta är en av de vanligaste myterna, men sedan Darwins tid har vi hittat tusentals övergångsformer, men det saknas naturligtvis fortfarande flera övergångsformer, och det är just de som fortfarande saknas som du och andra som dig vill fokusera er på, men struntar då helt i att flera viktiga övergångsformer faktiskt hittats sedan teorin ursprungligen formulerades:
Tiktaalik: Övergången mellan fisk och landdjur.
Archaeopteryx: Övergången mellan dinosaurier och fåglar.
Hominider: En lång rad fossil som visar människans utveckling.

Att fossilen visar "variation inom arterna" stämmer, men när dessa variationer ackumuleras över tid blir skillnaderna till slut så stora att vi kategoriserar dem som nya arter.

Evolution är inte en trappa med tydliga steg, utan en lång, svag uppförsbacke. Vi ser bara "stegen" när vi tittar på fossiler med miljontals års mellanrum – men det är som att bara titta på enstaka bildrutor i en film och missa att det faktiskt är en jämn rörelse och att en enskild bildruta bara visar hur det var just då, men skillnaden mellan den föregående och den efterföljande bildrutan är i stort sett obefintlig.
Man kan jämföra med hur språk utvecklas. Det sker gradvis och alla som lever med samma språk under samma tid kan förstå varandra och märker ingen särskild förändring, men för 500 år sedan var språket annorlunda och för 1 000 år sedan var svenskan, danskan och norskan i stort sett samma.
Idag ser vi svenskan, danskan och norskan som olika arter inom språk, men tidigare tillhörde de fornnordiskan.

4) Abiogenes

Att ta upp hur de första cellerna uppkom är däremot något helt annat som inte har med evolutionsteorin att göra, men folk som inte vet bättre och som bara vill hacka på evolutionsteorin gillar att ta upp det som ett argument mot evolutionsteorin, utan att fatta att den typen av argument bara visar att de inte fattat ett dugg av vad de talar om.
Citera
2026-03-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det här är en klassisk dålig argumentation som blandar historisk kontext, filosofiska invändningar och missförstånd kring hur den vetenskapliga metoden faktiskt fungerar.

Vet inte om det blir enklare för dig att förstå, men det blir i alla fall enklare att förklara om jag delar upp det:

1) Det historiska motivet (varför teorin uppstod)

Du hävdar att evolutionsteorin skapades för att "slippa Gud".

Vetenskap handlar inte om personliga motiv, utan om evidens. Jag vet inte varifrån du fått idén att Darwin skulle vilja slippa Gud, men även om vissa på 1800-talet kanske ville ha en befrielse från religiöst förtryck, så gör det inte evolutionsteorin mindre sann. Darwins egna slutsatser kom efter årtionden av noggranna observationer (bland annat på Galápagosöarna). Många av dåtidens främsta biologer var definitivt kristna, men tvingades ändra uppfattning just därför att bevisen var så överväldigande (sett från ett dåtida kristet perspektiv).

2) Experiment på bananflugor och mutationer

Du påstår att experimenten misslyckades. Tvärtom har experiment med bananflugor (Drosophila) varit fundamentala för modern genetik. Man har kunnat se hur specifika gener styr kroppsdelar och hur mutationer faktiskt skapar förändring. Att man inte skapar en helt ny "familj" av djur på några år beror på att makroevolution kräver flera tusentals år – något som laboratorieexperiment inte är designade att simulera i realtid.

3) Fossilen och "felande länkar"

Du hävdar att övergångsformer saknas.

Detta är en av de vanligaste myterna, men sedan Darwins tid har vi hittat tusentals övergångsformer, men det saknas naturligtvis fortfarande flera övergångsformer, och det är just de som fortfarande saknas som du och andra som dig vill fokusera er på, men struntar då helt i att flera viktiga övergångsformer faktiskt hittats sedan teorin ursprungligen formulerades:
Tiktaalik: Övergången mellan fisk och landdjur.
Archaeopteryx: Övergången mellan dinosaurier och fåglar.
Hominider: En lång rad fossil som visar människans utveckling.

Att fossilen visar "variation inom arterna" stämmer, men när dessa variationer ackumuleras över tid blir skillnaderna till slut så stora att vi kategoriserar dem som nya arter.

Evolution är inte en trappa med tydliga steg, utan en lång, svag uppförsbacke. Vi ser bara "stegen" när vi tittar på fossiler med miljontals års mellanrum – men det är som att bara titta på enstaka bildrutor i en film och missa att det faktiskt är en jämn rörelse och att en enskild bildruta bara visar hur det var just då, men skillnaden mellan den föregående och den efterföljande bildrutan är i stort sett obefintlig.
Man kan jämföra med hur språk utvecklas. Det sker gradvis och alla som lever med samma språk under samma tid kan förstå varandra och märker ingen särskild förändring, men för 500 år sedan var språket annorlunda och för 1 000 år sedan var svenskan, danskan och norskan i stort sett samma.
Idag ser vi svenskan, danskan och norskan som olika arter inom språk, men tidigare tillhörde de fornnordiskan.

4) Abiogenes

Att ta upp hur de första cellerna uppkom är däremot något helt annat som inte har med evolutionsteorin att göra, men folk som inte vet bättre och som bara vill hacka på evolutionsteorin gillar att ta upp det som ett argument mot evolutionsteorin, utan att fatta att den typen av argument bara visar att de inte fattat ett dugg av vad de talar om.

Ville inte göra detta till en debatt om evolutionsteorin. Om du vill tro på och stödja denna ologiska teori och känner dig nöjd och glad med detta, är det väl jättebra.

Var mest ute efter att besvara ditt påstående om att vetenskapen inte är ute efter att bevara sina uppfattningar. Jo, när det gäller evolutionsteorin verkar man vara väldigt angelägna om att göra just detta.

Och jo, det är viktigt att kunna förklara hur celler och dess DNA uppstod. Det är ju själva grunden till hela teorin. Om man helt famlar i blindo när det gäller livets uppkomst, hur skall man då kunna förklara dess utveckling? Att bara komma med långsökta gissningar på fråga a, ger knappast något förtroende för att man skall veta mer om fråga b.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-03-03 kl. 22:00.
Citera
2026-03-03, 21:56
Medlem
TwoThousands avatar
Men sanningen var att ingen av dom skulle gå till bön och höra av sig till Gud.
Citera
2026-03-03, 22:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Oönskade barn, någon får känslor, triangeldraman.
Sex är aldrig tillfälligt, det knyter dig till någon föralltid. Har du sex med många går du runt med en massa djupa band till andra som trasslar ihop sig och hindrar din frid, men det är spirituella saker och ateister brukar inte förstå sånt. Det är som att adoptera hundar och överge dom en efter en. Ganska äckligt tycker jag.
Vilket dravel. Jag kommer inte ihåg hälften av de jag legat med och det är absolut inget som hindrar min frid. Ett engångsligg är som att adoptera en hund, du verkar ju mer än lovligt korkad.
Om man adopterar en hund har man ambitionen att ta hand om den. Ett engångsligg är ett engångsligg och de vet alla inblandade. Fast jag tror att du fick ett engångsligg och trodde att ni skulle gifta er.

Citat:
"Den kan inte ens stå upp själv, titta så svag den är, vad finns det som hindrar oss från att döda den?"
Ateister är som superskurkar från serietidningar.

Testa byta ut barn i mammas mage mot 2-åring så inser du hur sjuk du låter. Tänk typ en 2-åring som förlorar sina föräldrar, så säger du "den kommer inte få ett bra liv ändå, detta är det bästa alternativet" medans du långsamt går mot den med en kniv i din hand.

Du tycker inte det är någon skillnad på en tvååring och ett embryo? Skolkade du på biologilektionerna?

Citat:
En kvinna har samma rätt att döda ett barn i sin mage som att döda sitt barn utanför sin mage. Du är sjuk.
Strawman. Lägg inte ord i munnen på mig. Jag har aldrig påstått det du skriver.
Citera
2026-03-03, 22:03
Medlem
Citat:
Jo jag förstår alldeles utmärkt, men håller inte med.

Evolutionsteorin uppstod utifrån ett starkt behov. Många var trötta på gudstro, efter att religionen under många år ställt till med ett elände för människor. Religiösa ledare använde religionen som ett sätt att utöva makt, förtrycka och lura folk på pengar. Skrämseltaktik och bestraffningar var några av verktygen.

När Darwin kom med sin utvecklingslära blev det därför stort jubel hos många och en känsla av frihet från den förtryckande gudstron.

Självförtroendet var också stort i början. Man trodde t.ex att nu skulle man minsann kunna experimentera sig till att själva skaffa fram nya arter, via konstgjorda mutationer. Dyra, kostsamma experiment gjordes, bl:a på bananflugor, men slutade i fiasko. Det visade sig inte vara så lätt som man trott.

Samma sak med fossilen. Darwin var själv övertygad om att när man grävt upp tillräckligt mycket fossil, så skulle massor av bevis uppstå genom dessa, som bekräftade hans teorier om gradvis utveckling. Vad blev resultatet? Istället har fossilen visat prov på en enorm variation inom arterna, medan alla dessa bevis på övergångar till andra arter uteblev.

Vidare har ju vetenskapen fortfarande inte kunnat skapa ens den enklaste av celler på egen hand. Man har ingen vettig förklaring till hur världens mest avancerade kodsystem, DNA uppkommit. Och man har inte kunnat tillverka någon levande varelse.

Jag skulle nog säga tvärtom. Vetenskapen vill i högsta grad bevara sina trosuppfattningar, trots alla brister på bevis och logiska förklaringar. Alla dessa "luckor" som de själva kallar det, sopar man under mattan. Man försöker "lösa" allt det obegripliga genom slumpvisa mutationer, naturligt urval, långa tidsperioder, men allt slutar bara i långsökta teorier och önsketänkanden. Man tror på evolutionsteorin för att man vill tro på den. Precis som vetenskapen ofta hävdar när det gäller gudstroende.

När man undervisar och ger ut läroböcker, så är bilderna omsorgsfullt utvalda, för att de på bästa sätt skall stödja deras narrativ.

En salig blandning kreationist-smörja.

Allt liv är en mellanform. Alla arter är övergångsarter. Förändring inom en art ÄR evolution.
”Art” är något vi människor har hittat på för att enklare kunna kategorisera saker och ting. Det är inget naturen bryr sig om. Och mycket riktigt så är det ofta väldigt luddigt vad en art är, precis som man kan förvänta sig (om man har en grundläggande förståelse för hur evolutionen fungerar).

Och vad har livets uppkomst med evolutionen att göra?

Det enda du bevisar med det här inlägget är att du är en idiot.
Citera
2026-03-03, 22:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Har du inte en komplett förklaringsmodell kan du inte säga att det var så det hände och lägga någon vikt i det.
Det finns en bättre förklaringsmodell i vetenskapen. Varför väljer du inte det som är bättre?
Citat:
Gå lite djupare i frågan så inser du att forskare vet mindre om detta än du tror
Jag har gått djupt i det och jag vet att forskare vet mycket mer än dig eller kyrkan.
Citat:
för att låtsats att naturalismen har ett svar.
Forskare jobbar inte med "naturalism", de jobbar med att undersöka verkligheten. Du vet detta ändå ljuger du. Vad sa Jesus om att ljuga? Skulle man ljuga eller är det en synd som kan leda till att du skickas till helvetet?
Citat:
sannolikheten är så liten att det räknas som matematiskt omöjligt.
Enligt vilken beräkning?
Nu är det väl så att du ljuger och syndar åter igen.
Din skenheliga jävel.

Jag kommer att återgå till jorden när jag dör.
Men Du skickas till helvetet efter alla dina lögner.
Enligt din sinnessjuka religion.
Citera
2026-03-03, 22:20
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
4) Abiogenes

+ Forskarna har för ca ett år sedan skapat nytt liv i ett lab:

https://www.bgr.com/science/scientists-took-a-big-step-toward-creating-synthetic-life/

It has taken more than a decade, but scientists have finally reached a major step in the goal to create synthetic life in the lab. According to a new study led by a team from Macquarie University in Australia, researchers have finally assembled the final chromosome in a synthetic yeast.
Citera
2026-03-03, 22:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns många studier som visar problemet med det. Även om "båda parter vet att det är tillfälligt" så är det en stor risk att olika slags känslor uppkommer, både negativa och positiva, du har säkert hört det själv och låtsas nu som att det inte är något problem alls. Men visst, vissa personer kan helt koppla bort det emotionella när man har sex, speciellt män, men då har man gått ganska långt.

Menar du också att det inte är något problem att titta på porr?

Känslor, oj, det verkar farligt. Ja, det är väl kanske bäst att skriva ett avtal eller nåt, typ "Om vi har sex ikväll måste vi hålla ihop i ett år, två år, veckan ut, hela livet." Så att inte olika slags känslor uppkommer.

Självklart är det inga problem med att titta på porr.
Citat:
Så gränsen för dig för vad som är en människa går vid möjligheten att överleva utanför värdkroppen? Du vet väl att den gränsen flyttas ständigt närmare och närmare befruktningstillfället? Det skulle inte förvåna mig om man snart kan rädda i vecka 10, kommer du att ändra din uppfattning då?
Förmodligen kan dom det redan nu, men det skulle bli politiskt problematiskt.

Jag tror dom t.o.m. skulle kunna odla en människa i ett laboratorium ända från befruktningstillfället, anser du då att det är en människa om den blir 10 år gammal?

Människor är vi ju hela tiden,vi är inga andra varelser. Men i magen är vi embryon eller foster, definitivt inga barn.
Personligen har jag ingen gräns, jag anser att det är kvinnans val när hon än väljer att göra det.

Citat:
Det är ganska självklart att vid befruktningstillfället så finns alla förutsättningar redan klara för ett barn att utvecklas och leva tills den blir gammal. Om man avbryter det, oavsett i vilken vecka, så tar man bort möjligheten för den här individen att växa upp och bli gammal. Med andra ord är det mord moraliskt sett(och bibliskt sett), men inte juridiskt sett i svensk lag. Man har gjort en eftergift för kvinnor som värderar sitt eget mående(skapat av ett stigma i samhället) framför en individ som hade kunnat bli nästa Albert Einstein.

Eller Hitler. Väldigt dåligt argument.
Att förutsättningarna finns spelar ingen roll. Förutsättningarna för ett pussel ligger i lådan men det är inte klart förrän det är ihopsatt.
Citat:
Nja, jag tror det är fler och fler som ser abort som ingen stor sak, på liknande sätt som fler och fler som ser tillfällig sex som ingen stor sak.

Man kan trycka undan naturliga känslor genom kulturen och attityderna i samhället. På liknande sätt som det var ett stigma förr i tiden att ha tillfällig sex, så kommer stigmat i abort minska med tiden.

Man kan ju hoppas.

Citat:
Och i vissa kulturer offrade man födda barn till vissa gudar, dom ansåg inte det som problematiskt, utan som något nödvändigt och upphöjt. Dom var människor med samma konstruktion som oss, men med en annan kultur. Vad är det som säger att Sverige är en högre/bättre kultur än andra och har dom bästa och mest moraliska lagarna?

Ingenting egentligen.

Citat:
Ja, det är en stor risk i ett dysfunktionellt samhälle där man t.ex. sätter barn i HVB-hem med andra kriminella.
Men jag tror knappast att det är en stor risk om det oönskade barnet adopteras till kärleksfulla adoptivföräldrar. Just valet av att inte abortera utgör inte en risk för barnet, utan det visar bara bristerna i samhället.
Både självmordsfrekvensen och kriminaliteten är högre bland adopterade.
Citat:
Ja, så är det i Sverige, det har man beslutat om i riksdagen, men det är ingen universell lag.
Frågan är om det är moraliskt rätt att hindra att ett barn bildas, blir 10 år och upplever livet, och senare kanske bidrar mycket till samhället. Har en människa rätt att hindra den möjligheten för en annan blivande människa?
Eller så blir det brottslingar. Du kan ju googla runt lite på Donohue-Levitt-hypotesen.
Teorin går ut på att legaliseringen av abort i USA genom domstolsbeslutet Roe v. Wade (1973) var en av huvudorsakerna till att brottsligheten i USA föll dramatiskt i början av 1990-talet – precis 20 år senare.
Citera
2026-03-03, 22:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ville inte göra detta till en debatt om evolutionsteorin. Om du vill tro på och stödja denna ologiska teori och känner dig nöjd och glad med detta, är det väl jättebra.

Var mest ute efter att besvara ditt påstående om att vetenskapen inte är ute efter att bevara sina uppfattningar. Jo, när det gäller evolutionsteorin verkar man vara väldigt angelägna om att göra just detta.

Och jo, det är viktigt att kunna förklara hur celler och dess DNA uppstod. Det är ju själva grunden till hela teorin. Om man helt famlar i blindo när det gäller livets uppkomst, hur skall man då kunna förklara dess utveckling? Att bara komma med långsökta gissningar på fråga a, ger knappast något förtroende för att man skall veta mer om fråga b.

Du behövde inte visa att du inte fattat. Det visste jag redan.
Citera
2026-03-03, 22:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
+ Forskarna har för ca ett år sedan skapat nytt liv i ett lab:

https://www.bgr.com/science/scientists-took-a-big-step-toward-creating-synthetic-life/

It has taken more than a decade, but scientists have finally reached a major step in the goal to create synthetic life in the lab. According to a new study led by a team from Macquarie University in Australia, researchers have finally assembled the final chromosome in a synthetic yeast.

Det hade jag missat, tack för den informationen.

Men det spelar hur som helst ingen roll i frågan om evolutionsteorin eftersom evolutionsteorin handlar om hur arter utvecklas, inte om hur liv uppstått. Jag vet inte varför den skillnaden är så svår att förstå för vissa.
Citera
2026-03-03, 23:46
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det hade jag missat, tack för den informationen.

Men det spelar hur som helst ingen roll i frågan om evolutionsteorin eftersom evolutionsteorin handlar om hur arter utvecklas, inte om hur liv uppstått. Jag vet inte varför den skillnaden är så svår att förstå för vissa.
Det har du rätt i, men så betraktas det inte av fundamentalistiska kristna människor.

De ser på det som att det finns två alternativ:

1. En skapelse av en högre makt.
2. Evolutionen som kan härledas tillbaks till ett mysterium. "Livet uppstod av sig själv, från ingenting" och "det är matematiskt omöjligt".

De utgår från en falsk dikotomi.

Därför kan det vara en bra idé att visa upp nya forskningsrön som påvisar att skapande av nytt liv, som princip, inte längre är ett mysterium. Det är väl dokumenterat i dag. Vilket banar vägen för att acceptera att det skulle kunna hända spontant i naturen. Och vilket talar emot idéen att en mystisk farbror i himlen skapade de första cellerna.
Citera
2026-03-04, 00:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Varför är inte Gud ansvarig för att missfall sker? Det är inte kvinnornas fel, inte männens fel men ett foster dör. Varför är det inte lika hemskt och vidrigt som det du anklagar ateisterna för?

Dina långa haranger om aborter (där du verkligen blir aggressiv och tappar din fina kristna sida), varför blir du inte lika arg på Gud som är ansvarig för många fler dödsfall av foster?
Det är inte guds fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in