Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Perfekt.
Men hur har vi hamnat här egentligen då?
Det verkar vara något utav ett mysterium. Samtidigt som man har extremt stränga regler generellt sedan ca 2008 så verkar ändå systemet läcka som ett såll. Jag får det faktiskt inte att gå ihop annat än att "några" tidigt har identifierat luckorna i systemet och på ett organiserat sätt utnyttjat dessa (å hur fan har man kunnat tillåta det pågå så länge?). Då KAN man faktiskt ifrågasätta hur man en gång satte ihop själva systemet som sådant - varför dessa luckor överhuvudtaget existerar. Det vore således logiskt och möjligen mkt mer ekonomiskt att göra om (eller modifiera) hela jävla skit-systemet en gång för alla ISTÄLLET för att BYGGA UT DET med den kostnad det skulle medföra?
EDIT: såg att någon nämnde ekobrottsmyndigheten. ja, dom skulle typ inte vara intresserade utav att gräva lite i hur man överhuvudtaget hamnade i den här situationen? (vet inte om man utreder sådant men borde kanske göras)
Det är endast polisen som ska ha rätten att direkt bekämpa brottslighet. Sk handräckning finns redan och kan vid behov utökas något.
Detta är inget som direkt berör mig eftersom jag inte har något att dölja - jag hade mer sett en genuin rättssäker prövning i ett fall som mitt men sitter ändå relativt säkert på det stora hela (jag går inte in djupare på personliga detaljer). Detta förslag är dock något som riskerar att underminera delar av själva samhällsapparaten samt rättssäkerheten.