2026-03-03, 14:09
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
... Den verklighet vi vet så mycket om genom vårt vetenskapliga, systematiserande tänkande är trots allt vår verklighet. Hurdan verkligheten egentligen är, om vi kunde stiga ut ur oss själva, det kan vi inte veta (och det borde inte chockera någon att det förhåller sig så). Platon var inne på detta för snart tvåtusen femhundra år sedan...

Därför är det ologiskt att hänvisa till logik Fysikens förutsättningar slutar inte med det vi kan föra i bevis. Kunskap ökar ytan mot okunskap, vi kallar naturlagar för naturlagar för att vi inte bemästrar dem, men det betyder inte att det inte går eller att det kan finnas andra livsformer som kan? Kan det finnas aliens och gud? Varför skulle människan vara unik, utvecklad eller intelligent och vår fattningsförmåga förklara sakernas sanna tillstånd? Varför behöver intelligent design ta vid där vårt vetenskapliga språk tar slut?

Om man omvärderat föreställningar om livets förutsättningar och kommit till uppfattningen att kartorna man fick med sig stämde dåligt eller ofullständigt med ens egen förståelse, kan man lägga bort dom utan att man hittat några nya.
Citera
2026-03-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Därför är det ologiskt att hänvisa till logik Fysikens förutsättningar slutar inte med det vi kan föra i bevis. Kunskap ökar ytan mot okunskap, vi kallar naturlagar för naturlagar för att vi inte bemästrar dem, men det betyder inte att det inte går eller att det kan finnas andra livsformer som kan? Kan det finnas aliens och gud? Varför skulle människan vara unik, utvecklad eller intelligent och vår fattningsförmåga förklara sakernas sanna tillstånd? Varför behöver intelligent design ta vid där vårt vetenskapliga språk tar slut?

Om man omvärderat föreställningar om livets förutsättningar och kommit till uppfattningen att kartorna man fick med sig stämde dåligt eller ofullständigt med ens egen förståelse, kan man lägga bort dom utan att man hittat några nya.
Helt riktigt - våra begränsningar säger inget om andra potentiella former av liv och deras intelligens. (Picknick vid vägkanten och Möte med Rama är två riktigt bra böcker på detta tema!)

Ja, alltså vi vet att vår karta (vetenskapen) aldrig kommer bli komplett. För vore kartan perfekt så vore den i så fall detsamma som terrängen den avbildar. Således vore kartan terrängen självt, och inte en karta. På samma vis kommer vi ju aldrig att frambringa en 'ToE' (theory of everything). Det är min personliga åsikt men när man numera pratar om strängteorin så har vi redan passerat den gräns bortom vi inte har en aning om vad vi egentligen pratar om. Matematiken kan säkert vara sund och "fungera", men så fort vi försöker klä formlerna i ord och beskriva verkligheten blir det (tror jag) navelskådning av episka proportioner.
Citera
2026-03-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
För mig, som inte är troende, är detta en intressant fråga: Om det nu inte är Gud, vad är det då?

Visst, man kan lägga fram psykologiska förklaringar, skylla på psykiska sjukdomstillstånd eller vanföreställningar och så vidare. Men det man måste fråga sig då är om det är rimligt att psykologisera nästan hela mänskligheten, och inte minst: Kan vi verkligen ställa oss utanför oss själva (och anta en "objektiv utsiktspost") eller är det inte så att vi alla är medvetanden, lika ogenomträngliga som våra medmänniskor?

Tack, det var ju intressanta tankar men ärligt talat fattar jag inte vad du pratar om.

Är det jag som psykologiserar hela mänskligheten och påstår mig vara en objektiv utsiktspost?

Utveckla gärna det där om att "vi är medvetanden, ogenomträngliga likt medmänniskor" också för det låter bara flummigt.
Citera
2026-03-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tack, det var ju intressanta tankar men ärligt talat fattar jag inte vad du pratar om.

Är det jag som psykologiserar hela mänskligheten och påstår mig vara en objektiv utsiktspost?

Utveckla gärna det där om att "vi är medvetanden, ogenomträngliga likt medmänniskor" också för det låter bara flummigt.
Oj, ja det såg rörigt ut. Jag får be att återkomma med ett förtydligande!
Citera
2026-03-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

det lustiga är väll att din post representerar den extremistiska och minioritetsperspektive. majoriten av jordens befokning tror på 1 eller flera av de sakerna du nämde.

så utgångspunkten i din frågeställning är kanske bakvänt ställd?
Citera
2026-03-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

Nej nej, det var alltså inte riktat till dig utan de som anser religion vara en sjukdom (eller vanföreställning).
Citera
2026-03-04, 09:30
Medlem
Citat:
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

Ja, det finns ganska många, ett par miljarder minst.
Citera
2026-03-04, 09:40
Medlem
Många troende verkar tycka att om man inte kan förklara allt så allt, som t ex guds existens, är möjligt. Det funkar inte så för en som styrs mer av verkligheten då man lämnat det svart-vita synsättet bakom sig. Det gäller att kunna se vad som behövs för att något ska kännas som trovärdigt. Man behöver inte ha vetenskapliga bevis för allt, det räcker ofta med sunt förnuft, att kunna förstå vad som är möjligt, sannolikt eller trovärdigt. Man behöver inte ha hela världens all kunskap för att dra dessa slutsatser.

När man styrs mer av verkligheten känns guds existens som en saga som ska tillfredsställa önskemål. Man behöver inte en gud när man har lärt sig att hantera med sina önskemål på ett mer realistiskt sätt. Det finns inte mera något behov av allsmäktighet, något som vet allt och bestämmer allt, som en allsmäktig far (vi upplever våra föräldrar som allsmäktiga som små) eller gud. Allsmäktighet känns konstigt, sådant finns inte och behövs inte. När man slutar tro på en allsmäktig som tar hand om en lär man sig bättre vad kan man själv göra och hur mycket våra tankar påverkar på allt i vårt liv.

När man slutat styras av önsketänkandet leder det till bättre självkännedom och bättre kännedom av dom andra. Man ser sig själv och dom andra på ett mer realistiskt sätt, man slutar tro att man är sådan som man önskade sig vara. Det finns inga goda och onda, vi är alla blandningar av båda, fast ibland kan den ena sidan vara mer synlig och dominant. Det finns inget paradis eller helvete heller, ingen behöver belöning eller bestraffning efter döden, man behöver inte existera en evighet efter döden, själva önskemålet känns helt absurd. Att existera en evighet skulle vara rent helvete.
Citera
2026-03-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snellararafina
Ja, det finns ganska många, ett par miljarder minst.

Det bevisar bara hur många av oss tänker fortfarande som barn. Bibeln säger väl något om barnatro? Man kan inte vara vuxen på riktigt om man kan tro på dessa sagor.
Citera
2026-03-04, 13:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Gud är verklig och jag kan bevisa det om du vill.
Citera
2026-03-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud är verklig och jag kan bevisa det om du vill.
När man trycker handflatorna mot öronen kan det bli en sugeffekt.
Vad har du hittat mer då?
Citera
2026-03-04, 13:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
När man trycker handflatorna mot öronen kan det bli en sugeffekt.
Vad har du hittat mer då?
Varför kan jag inte redigera inlägg? Det står att jag inte har behörighet eller nåt. Ligger du bakom detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in