2026-03-03, 17:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenOlof
Du ställer en extremt svår fråga som är lätt att svara på. Då slipper man miljönazister i alla kommuner.
Får man inte skita som man vill numera?
Citera
2026-03-03, 17:47
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Det stämmer inte. Har du inga rör alls för inkommande vatten har du heller inget krav på avlopp. Jag har en fäbod utan el och vatten som är original sen 1850 och jag har förstås inte heller grävt för avlopp.

Nä det är inget krav på enkammarbrunn om man inte har indraget vatten.
Men om du har en vask inomhus måste ju vattnet rinna till en brunn.
Då är en enkammarbrunn tillåten.
Men drar du in vatten så säger min kommun att jag måste ha modernt avlopp.
Citera
2026-03-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Får man inte skita som man vill numera?

Ingen kan hindra någon från att skita i skogen. Men jag menar allså i samband med en stuga. Det är från kommun till kommun hur hårda dem är. Men förr eller senar vill dem se en lösning.
Citera
2026-03-04, 22:59
Medlem
PainfulVacuums avatar
Tråden verkar ha fjunat av så jag ställer samma fråga med andra förutsättningar: Hur hittar man en billig fritidsstuga - i prisklasserna 25.000-150.000kr?

Jag ser nu och då i den lokala tidningen under "fastighetsaffärer" att det säljs fastigheter i dessa prisklasser långt utanför stadskärnan (ofta mitt i skogen) men jag har aldrig lyckats hitta någon annons på tex Facebook, Blocket etc. Så billiga objekt brukar inte finnas hos mäklarna heller av förklarliga skäl.

Så, var hittar man dessa?

Exempel: https://www.hemnet.se/salda/fritidsboende-1rum-nedra-lid-motala-kommun-jarsatter-420-8676761927935263473
Senast redigerad av PainfulVacuum 2026-03-04 kl. 23:46.
Citera
2026-03-05, 09:04
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tråden verkar ha fjunat av så jag ställer samma fråga med andra förutsättningar: Hur hittar man en billig fritidsstuga - i prisklasserna 25.000-150.000kr?

Jag ser nu och då i den lokala tidningen under "fastighetsaffärer" att det säljs fastigheter i dessa prisklasser långt utanför stadskärnan (ofta mitt i skogen) men jag har aldrig lyckats hitta någon annons på tex Facebook, Blocket etc. Så billiga objekt brukar inte finnas hos mäklarna heller av förklarliga skäl.

Så, var hittar man dessa?

Exempel: https://www.hemnet.se/salda/fritidsboende-1rum-nedra-lid-motala-kommun-jarsatter-420-8676761927935263473

Tomten i ditt exempel är inte friköpt, det drar ju ner priset en del. Men som någon sagt tidigare, åk till ställen du är intresserad av och sätt upp lappar med vad du önskar på lokala anslagstavlor. Funkade för en kollega till mig.
Citera
2026-03-05, 15:20
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tomten i ditt exempel är inte friköpt, det drar ju ner priset en del. Men som någon sagt tidigare, åk till ställen du är intresserad av och sätt upp lappar med vad du önskar på lokala anslagstavlor. Funkade för en kollega till mig.

Ah, det missade jag! Men i lokala tidningen är det ju lagfarter som skrivs ut, så där är det inte arrende.

Tack för tipset! Problemet är att jag inte vet vart jag letar. Det kan egentligen vara vart som helst inom en 10mils radie. Jag letar ett ställe där jag kan stänga av telefonen och försvinna för ett tag. En koja i skogen typ.
Citera
2026-03-06, 18:30
Medlem
Jag ser ibland att kronofogden säljer ut ganska billiga fritidshus. Vi snackar 100.000 - 200.000 kr, vilket nog de flesta har råd med att köpa.

Förmodligen i ganska dåligt skick och på lite udda platser, men är nog ingen nackdel om man vill isolera sig från omvärlden och bara vara.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in