2026-03-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga, varsomhelst i Sverige, vill bara komma från vardagen lite varje år. Rinnande vatten mitt enda krav. Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier, men jag hittar ändå inget rimligt tycker jag. Har sökt på hemnet, booli och andra sajter. Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?

Du kan hitta massor med hus och till och med gårdar på landsbygden för de summorna. Med indraget vatten och el. Men du kan inte hitta ett hus utan renoveringsbehov för de summorna.

Antingen får du betala högt för ett hus i bra skick med hög standard eller så betalar du lågt och får ett hus i mycket sämre skick där du får "betala" med arbete och tid. Färdigrenoverade hus i fint skick för en struntsumma pengar finns bara tillgängligt mellan vänner och familj, inte på marknaden.

Sedan MÅSTE man inte göra så mycket på ett hus om man inte vill och är OK med att ha det risigt och primitivt. Det enda viktiga för att ett hus inte ska förfalla helt är att taket är helt. Bra men inte nödvändigt att fönster och dörrar sitter på plats också. Resten handlar bara om bekvämlighet.
Citera
2026-03-03, 13:23
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Min erfarenhet är att läget avgör.
Du kan garanterat hitta nån liten stuga mitt i skogen i norrland för 20k men samma stug på öland kanske kostar 3 gånger så mycket.

När du säger "var som helst" så tror jag inte på dig, de flesta vill ha en stuga relativt nära.
Inte så kul att ha stugan uppe i kiruna när du själv bor i skåne.

Du kan även köpa små stugor men då behöver du köpa mark också.
Citera
2026-03-03, 13:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dagens köpare är idioter. Dom förväntar sig nyskick på något gammalt pörte för halv miljonen. Och letar alla fel dom kan hitta och skriker sen dolt fel och försöker dra det till rätten. Ja, det är inte värt besväret att sälja ett gammalt hus för under miljonen till dagens köpare, lika bra att hålla kvar det själv.
Folk är konstiga, klart att ett hus som stått där i 150 år har dragit på sig både fukt och insekter, bara naturligt!
Citera
2026-03-03, 14:00
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dagens köpare är idioter. Dom förväntar sig nyskick på något gammalt pörte för halv miljonen. Och letar alla fel dom kan hitta och skriker sen dolt fel och försöker dra det till rätten. Ja, det är inte värt besväret att sälja ett gammalt hus för under miljonen till dagens köpare, lika bra att hålla kvar det själv.

Man säljer ju inte en sån kåk utan friskrivning, såklart.
Citera
2026-03-03, 14:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är det mer än några timmar bort lär du snart tröttna på att ta dig dit, så håll dig inom rimligt avstånd från där du bor. Du måste nämligen åka dit då och då för att titta till huset och underhålla det (inte bara ta en sommarvecka när du känner för det), annars förfaller det snart.
Bra råd. Just det många bränner sig på. Jag hade själv en stuga, i och för sig inom rimligt avstånd, men man kände hela tiden pressen att åka dit och det var konstant en hel del fixande. Det var faktiskt skönt att sälja då.
Citera
2026-03-03, 14:44
Medlem
Åk till Norrland. Där är de nästan gratis.
Citera
2026-03-03, 14:52
Medlem
Citat:
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga, varsomhelst i Sverige, vill bara komma från vardagen lite varje år. Rinnande vatten mitt enda krav. Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier, men jag hittar ändå inget rimligt tycker jag. Har sökt på hemnet, booli och andra sajter. Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?

Du glömmer det viktigaste.

10.000kr frågan:
Om du vill lägga 500K, hur ska du få tag på det när det knappt finns såna?

Ett sätt:
Välj ut 50objekt som du gillar, men som ligger aningen för högt i pris.
Ge ett skambud.

Har du tur så är det 1-2 som behöver sälja.
Citera
2026-03-03, 15:11
Medlem
Citat:

Ett annat sätt att göra det på är ju att köpa ett fritidshus för uthyrning, sen väljer du vilka veckor du själv vill vara där (ta gärna i lite extra), och sen kan du försöka hyra ut det resterande veckor som Air BnB.

Är det ett ställe som ligger nära någon stor industri som SaaB, Scania, Ericsson eller nån stor fabrik så kommer det vara enkelt att hyra ut tillräckligt mkt för att du ska få ihop kalkylen att betala lite dyrare för huset men ändå inte behöva stå för pengarna själv.
Citera
2026-03-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför väljer man en sådan, när det lika gärna kan bli mull till jordgubbarna?

Du ställer en extremt svår fråga som är lätt att svara på. Då slipper man miljönazister i alla kommuner.
Citera
2026-03-03, 17:10
Medlem
Citat:

Att ha tummen mitt i handen är bara något du känner för att du inte har renoverat. Man lär sig efter resans gång. Måla, lägga golv och småfixa lite, är inte någon raketforskning. Tror att det är svårt att köpa en stuga utan att behöva göra något. Finns det en brunn (offtast grävd) så kan man fixa rinnade vatten på sommaren. Fundera på hur lång tid du kan tänka dig att åka till din stuga. Är det friköpt tomt som du har siktat in dig på? Det skulle jag kolla efter för att slippa sura markägare. Även lättare att ta lån om det är friköpt. Lagfart måste man betala då.

https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-2rum-dals-eds-kommun-mellbyn-190-21673201 Verkar vara en fin liten stuga. Renoveringsbehov är nog svårt att undvika. Bra att gå på visningar och även läsa på lite om stugskötsel och likande. Lycka till med jakten på en stuga, du kommer att hinna en förr eller senare.
Citera
2026-03-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Tänk även på att indraget vatten oftast ställer krav på godkänd modern avloppsbrunn, så är det i min kommun. Om man inte drar in vatten utan ställer en Donje på diskbänken räcker det med enkammarbrunn.

Det stämmer inte. Har du inga rör alls för inkommande vatten har du heller inget krav på avlopp. Jag har en fäbod utan el och vatten som är original sen 1850 och jag har förstås inte heller grävt för avlopp.
Citera
2026-03-03, 17:28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenOlof
Att ha tummen mitt i handen är bara något du känner för att du inte har renoverat. Man lär sig efter resans gång. Måla, lägga golv och småfixa lite, är inte någon raketforskning. Tror att det är svårt att köpa en stuga utan att behöva göra något. Finns det en brunn (offtast grävd) så kan man fixa rinnade vatten på sommaren. Fundera på hur lång tid du kan tänka dig att åka till din stuga. Är det friköpt tomt som du har siktat in dig på? Det skulle jag kolla efter för att slippa sura markägare. Även lättare att ta lån om det är friköpt. Lagfart måste man betala då.

https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-2rum-dals-eds-kommun-mellbyn-190-21673201 Verkar vara en fin liten stuga. Renoveringsbehov är nog svårt att undvika. Bra att gå på visningar och även läsa på lite om stugskötsel och likande. Lycka till med jakten på en stuga, du kommer att hinna en förr eller senare.

Helt enig, jag har fixat till tre kåkar utan några som helst förkunskaper. Visst, blev kanske inte Sagrada Familia (tack och lov) av det hela, men helt ok för normala människor.

Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Det stämmer inte. Har du inga rör alls för inkommande vatten har du heller inget krav på avlopp. Jag har en fäbod utan el och vatten som är original sen 1850 och jag har förstås inte heller grävt för avlopp.

Jag tror att det är olika beroende på kommun. Hade inget krav på avlopp i min första kåk, där jag bor nu blev jag tvungen att installera reningsverk. Den regeln tillkom många år efter jag flyttade in pga att jag har en å på min tomt. Den flyter genom grannkommuner också, där finns inga sådana krav. Det är ju samma jävla vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in