Citat:
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga, varsomhelst i Sverige, vill bara komma från vardagen lite varje år. Rinnande vatten mitt enda krav. Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier, men jag hittar ändå inget rimligt tycker jag. Har sökt på hemnet, booli och andra sajter. Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?
Du kan hitta massor med hus och till och med gårdar på landsbygden för de summorna. Med indraget vatten och el. Men du kan inte hitta ett hus utan renoveringsbehov för de summorna.
Antingen får du betala högt för ett hus i bra skick med hög standard eller så betalar du lågt och får ett hus i mycket sämre skick där du får "betala" med arbete och tid. Färdigrenoverade hus i fint skick för en struntsumma pengar finns bara tillgängligt mellan vänner och familj, inte på marknaden.
Sedan MÅSTE man inte göra så mycket på ett hus om man inte vill och är OK med att ha det risigt och primitivt. Det enda viktiga för att ett hus inte ska förfalla helt är att taket är helt. Bra men inte nödvändigt att fönster och dörrar sitter på plats också. Resten handlar bara om bekvämlighet.