2026-03-01, 00:05
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vad är detta för utbildningar? Är inte tanken att utbildningarna skall ge jobb direkt, exempelvis busschaufför?

Buss ger jobb, men lastbilsförare (C) är mer osäkert. Vet jättemånga som gått yrkesförare C och inte fått något jobb.
Citera
2026-03-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Buss ger jobb, men lastbilsförare (C) är mer osäkert. Vet jättemånga som gått yrkesförare C och inte fått något jobb.

Jo, fast det skrevs ju att många av dessa utbildningar går ut på att fika och är utan närvaroplikt. Yrkesförarutbildningen följer strikt schema. Så återigen, vilka är utbildningarna som är slappa och inte leder till jobb?
Citera
2026-03-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jo, fast det skrevs ju att många av dessa utbildningar går ut på att fika och är utan närvaroplikt. Yrkesförarutbildningen följer strikt schema. Så återigen, vilka är utbildningarna som är slappa och inte leder till jobb?

Någon av deras utbildningar inom IT har troligen låg status på arbetsmarknaden.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/arbetsmarknadsutbildning/hitta-arbetsmarknadsutbildning/yrkesomraden/aktiviteter/aktivitet/128074_10073576_336227

Men den har dock praktik, kanske går att ordna online det med.
Citera
2026-03-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24

Är väl rätt hårda kvoteringar även inom bussföraryrket.
Mest kvinnor dom vill ha i dagsläget och helst med utländsk bakgrund, det är väl många av deras kunder som helt enkelt inte förstår svenska.
Citera
2026-03-01, 17:24
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aftonbladet
Tveksam till att det finns bra leverantörer, de flesta verkar syssla med att pressa folk till att hoppa på utbildningar, inte mycket till jobbcoachning.
Jag uppnår inte kraven för Rusta och matcha men jag har frågor ändå.

Vilka är bra leverantörer då? Det borde finnas många och när ska man anta en om man är på dag 1 av sin arbetslöshet?

Det jag tänker är att det vore riktigt illa att hitta ett nytt jobb som inte är 100% och vara där 3-6 månader för att sedan bli uppsagd igen. Då kapar man ju sin egen A-kassa?
Citera
2026-03-04, 10:00
Medlem
Ni som gått på detta, hur har det funkat på sommaren? Ofta är det ju typ 1 person som jobbar och denna har antagligen semester i juli? Är det stängt där då eller?
Citera
2026-03-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag uppnår inte kraven för Rusta och matcha men jag har frågor ändå.

Vilka är bra leverantörer då? Det borde finnas många och när ska man anta en om man är på dag 1 av sin arbetslöshet?

Det jag tänker är att det vore riktigt illa att hitta ett nytt jobb som inte är 100% och vara där 3-6 månader för att sedan bli uppsagd igen. Då kapar man ju sin egen A-kassa?

Läs på typ i den här tråden för tips, finns bedömningar på af också. Men tveksamt underlag skulle jag säga. Dag 1 som arbetslös får man sällan insatser längre, typ 6 månader tar det minst. Kraven och kraven, handlar bara om tiden som arbetslös och att man sökt jobb på ordnat sätt.

Ja, nytt jobb kan vara knepigt om det är tillfälligt eller osäkert. Är säkerligen ett hyfsat vanligt problem likt mycket annat. Man får höra med af om möjligheterna antagligen.
Citera
2026-03-04, 12:06
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Ni som gått på detta, hur har det funkat på sommaren? Ofta är det ju typ 1 person som jobbar och denna har antagligen semester i juli? Är det stängt där då eller?
Där jag gick satte de in en vikarie på semestern, vi deltagare fick inget ledigt. De sa särskilt att de inte fick ge oss nån sommarledighet!
Citera
2026-03-08, 16:04
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Läs på typ i den här tråden för tips, finns bedömningar på af också. Men tveksamt underlag skulle jag säga. Dag 1 som arbetslös får man sällan insatser längre, typ 6 månader tar det minst. Kraven och kraven, handlar bara om tiden som arbetslös och att man sökt jobb på ordnat sätt.

Ja, nytt jobb kan vara knepigt om det är tillfälligt eller osäkert. Är säkerligen ett hyfsat vanligt problem likt mycket annat. Man får höra med af om möjligheterna antagligen.
Ja. Jag fattar att man kan läsa sig till allt men borde inte detta vara information som man kan få när man snackar med byråkratin? Antingen får man första kontakten med en som är bra på sitt jobb även om det egentligen inte ska spela någon roll. En del möjligheter går ju bort med tiden och andra finns kvar rätt länge innan det blir försent att påbörja någon typ av program eller liknande.

Jag undrar mer generellt vilka krav jag kan ha och när jag förlorar dem men det är nog mer allmän AF än "Rusta och matcha". Det som hänt med uppdateringarna av arbetslöshetssystemet är att fler kommer komma till AF där detta program finns så de kommer att få mer att göra framöver på arbetsförmedlingen med just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in