2026-03-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Riktigt märkligt att behöva skriva att offret ska vara kvinna, "och att det skulle ske ”långt bort”".

Måste han hålla ordning på sina tankar genom att skriva ner sådant?

Ja, kan ha med kontroll att göra och att han mentalt förbereder sig genom att närma sig själva dådet genom att skriva ner attribut och utseende, och därigenom avhumanisera offret.
Citera
2026-03-03, 20:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, kan ha med kontroll att göra och att han mentalt förbereder sig genom att närma sig själva dådet genom att skriva ner attribut och utseende, och därigenom avhumanisera offret.

Ja, det låter logiskt.

Men "han" glömmer att han identifierar sig som en "tjej", verkar det som. Aldrig någonsin hört talas om en kvinna som letar efer random offer, mördar offret och sedan styckar det, då utifrån sexuella preferenser.

Hela hans person är helt galen.

Och när jag knatat runt i Rönninge, så ser det ju idylliskt ut. Ett område där det inte ser ut som en "Robin" ska bo och mörda.

Det känns helt osannolikt alltihop. Obegripligt...
Senast redigerad av notknapparen 2026-03-03 kl. 21:07.
Citera
2026-03-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ja, det låter logiskt.

Men "han" glömmer att han identifierar sig som en "tjej", verkar det som. Aldrig någonsin hört talas om en kvinna som letar, efer random offer, mördar offret och sedan styckar det, då utifrån sexuella preferenser.

Hela hans person är helt galen.

Och när jag knatat runt i Rönninge, så ser det ju idylliskt ut. Ett område där det inte ser ut som en "Robin" ska bo och mörda.

Det känns helt osannolikt alltihop. Obegripligt...

Ja, detta är helt klart något unikt, vilket gör det psykologisk intressant. Nu tror jag visserligen inte på honom, när han säger att han identifierar sig som en kvinna.

Du kanske minns att jag skrev tidigare att jag misstänker att han drabbats av en sk identitetskollaps. Att han helt enkelt inte riktigt vet vem och vad han är.
Citera
2026-03-03, 21:22
Medlem
Citat:
Nej, mordet var ingen slump. Men offret var en selektiv slump.
De var en slump.
Citera
2026-03-03, 21:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, detta är helt klart något unikt, vilket gör det psykologisk intressant. Nu tror jag visserligen inte på honom, när han säger att han identifierar sig som en kvinna.

Du kanske minns att jag skrev tidigare att jag misstänker att han drabbats av en sk identitetskollaps. Att han helt enkelt inte riktigt vet vem och vad han är.

Nej tyvärr, eftersom du skriver intressanta inlägg.

Jag tror jag skrivit något liknande, kanske inte kollaps direkt. Men jag tänker att han kanske knappt vet vem han själv är.

Det känns som att han kanske saknar ett "djup". Reflekterar han, har han några livsmål? Känns som att hans tramsiga sida, kan spegla en mindre mogen sida. Ett slags försvar som gagnar att skydda hans inre tomhet.

Han beskrevs i den tidigare rättspsykiatriska utredningen som att vara till synes oberörd av sin situation (minns jag fel?). Inställningen var att det ordnar sig. Och visst, en sådan inställning kan vara bra, men ibland är det ven bra att ha insikt om den situation mna är i och vilka hinder som kan finnas på vägen.

Nu ordnade det sig ju rätt hyfsat rent jobb-bostadsmässigt som det verkar. Men det mest allvarliga problemet, det som han borde ha bekymrat sig över, det är något som han inte verkat oroa sig för.
Senast redigerad av notknapparen 2026-03-03 kl. 21:30.
Citera
2026-03-03, 21:57
Medlem
Citat:
Nej tyvärr, eftersom du skriver intressanta inlägg.

Jag tror jag skrivit något liknande, kanske inte kollaps direkt. Men jag tänker att han kanske knappt vet vem han själv är.

Det känns som att han kanske saknar ett "djup". Reflekterar han, har han några livsmål? Känns som att hans tramsiga sida, kan spegla en mindre mogen sida. Ett slags försvar som gagnar att skydda hans inre tomhet.

Han beskrevs i den tidigare rättspsykiatriska utredningen som att vara till synes oberörd av sin situation (minns jag fel?). Inställningen var att det ordnar sig. Och visst, en sådan inställning kan vara bra, men ibland är det ven bra att ha insikt om den situation mna är i och vilka hinder som kan finnas på vägen.

Nu ordnade det sig ju rätt hyfsat rent jobb-bostadsmässigt som det verkar. Men det mest allvarliga problemet, det som han borde ha bekymrat sig över, det är något som han inte verkat oroa sig för.

Jag tycker det är en rimlig hypotes att beskriva honom som du gör!

Tidigare hade han högt uppsatta mål som med stor sannolikhet var för högt ställda med hänsyn till hans kapacitet. Efter att dessa grusades (i.o.m hans tidigare dom) så verkar han tappat fotfästet och förhållit sig till en mer praktisk verklighetsförankring, där han istället förlorat sin egen självbild och fastnat i fantasier och parafilier. Och som du skriver, med en emotionell omognad och avsaknad av självrreflektion.

Går i samma linje med att köra om bilar i 160 blås med sin pimpade fejkpolisbil och frontalkrocka med en taxi. Likgiltighet inför konsekvenser. T.o.m sina egna!
Citera
2026-03-03, 22:09
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Riktigt märkligt att behöva skriva att offret ska vara kvinna, "och att det skulle ske ”långt bort”".

Måste han hålla ordning på sina tankar genom att skriva ner sådant?

Ja, han är svagbegåvad. Lite som ett barn.
Citera
2026-03-03, 22:11
Medlem
karlinges avatar
Citat:

Förstora inte muppen nu. Killen klarade inte av att behålla tankarna i sin röriga lilla hjärna. Svårare än så är det inte. Det här är en tvättäkta outvecklad idiot vi har att göra med.
Citera
2026-03-03, 22:15
Medlem
karlinges avatar
Citat:

Tidigare hade han högt uppsatta mål som med stor sannolikhet var för högt ställda med hänsyn till hans kapacitet. Efter att dessa grusades (i.o.m hans tidigare dom) så verkar han tappat fotfästet och förhållit sig till en mer praktisk verklighetsförankring, där han istället förlorat sin egen självbild och fastnat i fantasier och parafilier. Och som du skriver, med en emotionell omognad och avsaknad av självrreflektion.

Går i samma linje med att köra om bilar i 160 blås med sin pimpade fejkpolisbil och frontalkrocka med en taxi. Likgiltighet inför konsekvenser. T.o.m sina egna!

Han fastnade här och utvecklades aldrig.

https://www.facebook.com/photo?fbid=1263030633508

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1178314595660
Citera
2026-03-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Han fastnade här och utvecklades aldrig.

https://www.facebook.com/photo?fbid=1263030633508

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1178314595660
😂
Citera
2026-03-03, 22:21
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Förstora inte muppen nu. Killen klarade inte av att behålla tankarna i sin röriga lilla hjärna. Svårare än så är det inte. Det här är en tvättäkta outvecklad idiot vi har att göra med.
Inte konstigare att göra en styckmordsofferlista än en inköpslista till ICA.
Citera
2026-03-03, 22:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller med dig om mycket, men tror inte det var en impulshandling. Men du kanske menade att själva attacken skedde genom ett blixtöverfall. Sen tror jag inte han tappade kontrollen, utan att han under lång tid (sedan han släpptes ur fängelset) rört sig mot en identitetskollaps.

Sen tar du upp något viktigt, att han försöker reglerar obalansen i sin miljö och inre, genom att återta kontroll och makt. Det han i flera år fantiserat om eskalerar i intensitet och i takt med yttre förluster som bortgången av farmorn och pappan.

Rena spekulationer: det som fick honom att utföra dådet just nu, är att han kan ha förlorat bostaden, grannarna var bortresta över jul, samt att han satt ensam över jul och insåg att han var helt ensam.

Jag citarar ditt inlägg som du nämde om Robins "identitetskollaps". Jag har ju läst dett tidigare, men mindes inte just den termen. Jag tycker att det är intressanta teorier om hur Robin kan funka.

Och där kanske hans basala anteckningar om hur hans överfall ska gå till, spegla hans starka behov av kontroll.

Man tänker sig annars att en "skiss" om något man planerar göra, vanligen inte tar upp (för en själv) underförstådda punkter på det vis han gör.

Han skriver upp punkter som att det skulle vara ett uppdrag från någon annan. Ett jobb som ska utföras.

Citat:

Ja, målen han hade verkade vara för högt uppsatta. Det som för andra skulle vara bara "drömmar", det var verkliga mål för honom.

Det finns ett verkligt glapp i förståelsen för sitt eget jag hos Robin tror jag. Saknas det reglage på något vis? Som hos ett litet barn, som lever lite i nuet. Behoven styr här och nu utan närmare eftertanke?
Senast redigerad av notknapparen 2026-03-03 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in