2026-03-03, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jodå det kommer jag fixa

Toppen, hoppas du får det trevligt med dina katter!
Citera
2026-03-03, 16:23
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Den risken tänker jag inte ta. Blir två av varje.

Tar du två av varje så lär ju risken att få oönskade kattungar fördubblas, jämfört med en av varje!

Menade du egentligen två av samma kön...?
Senast redigerad av pestloppan 2026-03-03 kl. 16:26.
Citera
2026-03-03, 16:43
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Tar du två av varje så lär ju risken att få oönskade kattungar fördubblas, jämfört med en av varje!

Menade du egentligen två av samma kön...?
Haha givetvis bara 2st
Citera
2026-03-03, 16:52
Medlem
Halloween2s avatar
Är du kvinna? Min erfarenhet är att honkatter inte gillar kvinnor.
Citera
2026-03-03, 16:55
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Haha givetvis bara 2st

Jag tänkte väl det...
Och även om du tar två av samma kön så är det klokt att kastrera dem, de blir mycket lugnare då. Och du och din omgivning slipper lyssna på sötnosarna när de löper, det är sannerligen inget nöje!

Se sedan till att skämma bort båda kissarna ordentligt, både med kärlek och god och näringsriktig mat!
Lycka till!
Citera
2026-03-03, 17:23
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag tänkte väl det...
Och även om du tar två av samma kön så är det klokt att kastrera dem, de blir mycket lugnare då. Och du och din omgivning slipper lyssna på sötnosarna när de löper, det är sannerligen inget nöje!

Se sedan till att skämma bort båda kissarna ordentligt, både med kärlek och god och näringsriktig mat!
Lycka till!
Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Toppen, hoppas du får det trevligt med dina katter!
Citera
2026-03-03, 17:28
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Är du kvinna? Min erfarenhet är att honkatter inte gillar kvinnor.
Nej det är jag inte!
Citera
2026-03-03, 18:49
Medlem
Citat:
Vad säger ni? Är det vissa saker att tänka på när man väljer kön?

Tycker honkatter (kastrerade) är mindre problematiska. Hankatter (kastrerade) har större Risk att börja markera och mer sjukdomsbenägna.
Sen är det ju självklart mycket som handlar om individer.
Citera
2026-03-03, 18:56
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarysomeone
Tycker honkatter (kastrerade) är mindre problematiska. Hankatter (kastrerade) har större Risk att börja markera och mer sjukdomsbenägna.
Sen är det ju självklart mycket som handlar om individer.
Jag har alltid velat ha två honkatter. Blir nog så att jag kör på det ändå men då ska jag självklart kastrera dem så fort som möjligt.
Citera
2026-03-03, 20:24
Medlem
Nej
Kastrera dom bara så fort du kan
Citera
2026-03-03, 20:44
Medlem
zombie-nations avatar
När man säger utekatter brukar man mena katter som bor inne och får gå ut. Bor katterna helt utanför ens bostad brukar man säga ladugårdskatter eller liknande.

Man kan ta av olika kön för numera kastrerar många innan könsmognad. Mina har dock fått bli könsmogna.

Två hannar som blir könsmogna samtidigt kan börja slåss, men det brukar avta efter kastration. Beror på hur de är som individer, det behöver inte hända.

Katter är så individuella så det är jättesvårt att säga hona eller hanne, men om man går VÄLDIGT generellt så är hannar mindre smarta och mer sällskapliga. Det sagt har jag känt supergosiga honor. Men känner att honor kanske har lite mer integritet.

Jag matchar bättre med hankatter men kan inte sätta fingret på vad det är. Men har inte haft så stor problematik med mina hannar, de har väldigt sällan markerat och de sjukdomar de haft kan honor också få. Kastration är lindrigare på hanne. Honan lever kanske i snitt 2 år mer.
Citera
2026-03-03, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När man säger utekatter brukar man mena katter som bor inne och får gå ut. Bor katterna helt utanför ens bostad brukar man säga ladugårdskatter eller liknande.

Man kan ta av olika kön för numera kastrerar många innan könsmognad. Mina har dock fått bli könsmogna.

Två hannar som blir könsmogna samtidigt kan börja slåss, men det brukar avta efter kastration. Beror på hur de är som individer, det behöver inte hända.

Katter är så individuella så det är jättesvårt att säga hona eller hanne, men om man går VÄLDIGT generellt så är hannar mindre smarta och mer sällskapliga. Det sagt har jag känt supergosiga honor. Men känner att honor kanske har lite mer integritet.

Jag matchar bättre med hankatter men kan inte sätta fingret på vad det är. Men har inte haft så stor problematik med mina hannar, de har väldigt sällan markerat och de sjukdomar de haft kan honor också få. Kastration är lindrigare på hanne. Honan lever kanske i snitt 2 år mer.
Hankatter är väl mer keliga medan honkatter är mer självständiga och även kan vara mer benägna förmatt slåss? Min erfarenhet är att honkatter oftare har ett speciellt temperament och även att fler av dem kan räknas som "knepiga" än hanar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in