2026-03-03, 20:21
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Ehhh. Skrev jag något om Iran? Skrev väl Göteborg. Men ja Iranska folket är väldigt glads över att deras ledare äntligen dödades. Är mass klipp även faktiskt från Iran. Bla så säger en del att de är tragiskt med alla oskyliga men regimen har dödat så ofantligt många och de slutade aldrig. Att ledaren i denna diktaturen nu är avliden är frihet för Iranier. Bara du kollar rundor lite så ser du detta.

Sen nej för att de ska slippa diktaturen måste de agera precis som Trump berättat för dom i live sändning. Va väldigt tydligt sagt av honom också.

Med tanke på hur du skriver så gissar jag på att du går i högstadiet. Vi som varit med ett tag har lärt oss ett och annat av historien.

Jag minns mycket väl när USA attackerade Irak efter 9/11 och det var mycket då som utspelar sig nu igen. Därför kommer jag fortsätta att vara pessimistisk tills jag ser en positiv förändring i Iran.
Citera
2026-03-03, 20:22
Medlem
Kungenshoras avatar
"Trump posted this morning that the Iranians “want to talk. I said ‘Too Late!’”

OK Boomer!
Citera
2026-03-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Man har lyckats lobba iväg stora mängder robotar och drönare, det får man ge dom. Men det har haft minimalt resultat.

Jag tryckte på det tidigare, strategin, man hade kunnat göra faktisk skada om man hade velat, på färre platser. Det är nästan som om man inte velat göra det.

rätt stor skillnad dock är att den här gången , till skillnad från förra gången då 150x2 missiler och 100 tals drönare i flera våger sköts mot israel (någon av de där trupromise attackerna häromåret), så öppnade sig himlen och amerikanska och israeliska bomber regnade ner i huvudet på dem.

ganska naivt av iran (men oandrasidan, det är samma snubbar som trodde att dagsljus skyddade dem), tror de misstog trumps tidigare inblanding när han följde up och smällde deras underjordiksa anrikningsbunkrar, med hans helt obrydda , -då spränger vi helt enkelt alla som verkar besvärliga och ser om någon mer sammarbetsvillig dyker up.
Citera
2026-03-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Patriot?

Tror inte det, THAAD däremot.

Det folk inte tänker på är just hur farligt Irans missilprogram är. Dom är långt ifrån dom bästa i världen på det men dom satsar hårt och förr eller senare hade dom nått precis vart än dom ville.
Citera
2026-03-03, 20:31
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:

Det folk inte tänker på är just hur farligt Irans missilprogram är. Dom är långt ifrån dom bästa i världen på det men dom satsar hårt och förr eller senare hade dom nått precis vart än dom ville.

Sverige har ju köpt Patriot av USA 200 st så det bör vara bra grejer ryssen kan tex komma med hur många plan dom vill dom kommer inte igenom svenskt luftvärn inklusive våra grymma JAS-plan.
Citera
2026-03-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Någon kan rätta mig om jag har fel. Men är det inte i princip bara araber i Sverige som stöttar Ayatollah och är emot USAs bombning? Pluggade med en del Iranier och har uppfattning av att de hatar mullorna.

Sedan så verkar majoriteten av mina egna Bosnier(Bosniaker) vara väldigt för Iran.

Jo, det är muslimer av Twelver Shia Muslim typen (den vanligaste shia-varianten) som främst gillade ali-Ayatollah (skumma av det lilla jag vet om de, något om 12 imaner , varav den 12 ska återvända (han gömmer sig sedan 900 talet elelr nått).

iranier (eller perser då) har ite nmycket till övers för "iran-hitler och dess kult".

sen är nog många väst-araber mer "anti judar och anti amerika" än "pro-Ayatollah".

Bosnier har jag dålig koll på, men de är väl sunni, så misstänker att de är mer handlar om , inte gillar judar eller usa eller nått.

gissar att de driker raki eller äter bacon likt de "västmuslimer" jag sprungit på.
Citera
2026-03-03, 20:37
Medlem
Senaste intervjun med Trumpen

Trump sa till reportrar att Iran nu har ”ingen flotta”, ”inget flygvapen”, ”ingen luftövervakning” och ingen radar efter den amerikanska militäroperationen.

Det fanns ingen evakueringsplan för amerikaner i Mellanöstern före attackerna mot Iran i lördags, sa Trump, och menade att operationen genomfördes så snabbt att det inte gick att organisera något i förväg.

Trump uppgav att han blev förvånad över att Iran riktade sin vedergällning mot sina grannländer efter de amerikansk-israeliska attackerna, och tillade att han tror att även de drabbade länderna blev överraskade.

USA har i praktiken en outtömlig tillgång på vissa typer av ammunition, hävdade Trump. Han sa också till Politico att försvarstillverkare arbetar under nödbefogenheter för att påskynda vapenproduktionen.

Presidenten kritiserade Storbritannien och kallade landet ”mycket, mycket ovilligt att samarbeta”, och återupplivade därmed sin konflikt med den nära allierade över beslutet att avstå suveräniteten över Chagosöarna, där en gemensam militärbas finns.

Trump sa att han inte vill att iranier ska protestera ”ännu”, eftersom ”det är mycket farligt där ute. Många bomber fälls.”

Han sa också att ”värsta tänkbara scenario” för Iran vore om ”någon tar över som är lika illa som den förra personen”, med hänvisning till den högste ledaren Ayatollah Ali Hosseini Khamenei, som dödades i helgen.

Inte mycket kvar av den iranska militären om vi får tro Donnie men han är å andra sidan känd för att bre på i sina statements.
Citera
2026-03-03, 20:40
Medlem
Masingas avatar
Kommer rapporter om att Iran hittills använt sig av 15 år gamla missiler och att de nya ska göra avsevärt mycket större skada. Har inget som styrker det påståendet så kan inte värdera trovärdigheten i det. Någon som vet mer?
Citera
2026-03-03, 20:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

USA säger ju gång på gång att de vill ha en värld där starkast vinner och att de ska använda sin styrka för imperialism och att de skiter i lagar och regler och andras åsikter, och det är just USA och Israel som håller på att ersätta den som du säger är farlig pga just sådant, (med vissa skillnader givetvis).
Citera
2026-03-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Kina är inte självförsörjande på livsmedel och produktionen kräver olje- och gasimport utöver råvaruimport. Om Iran och Ryssland demokratiseras så är Kinesiska kommunistpartiet pretty much fucked.
Det kommer ta max några  veckor, så kommer Trump förklara kriget mot Iran som avslutat med ungefär följande uttalande:
-"Resultatet blev en ofattbar triumf för USA som lyckades undanröja den där högsta mullan, och tack vare USAs enastående bedrift, så har nu det iranska folket ett aldrig tidigare skådat tillfälle göra sig av med sina plågoandar!"
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-03 kl. 20:46.
Citera
2026-03-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
rätt stor skillnad dock är att den här gången , till skillnad från förra gången då 150x2 missiler och 100 tals drönare i flera våger sköts mot israel (någon av de där trupromise attackerna häromåret), så öppnade sig himlen och amerikanska och israeliska bomber regnade ner i huvudet på dem.

ganska naivt av iran (men oandrasidan, det är samma snubbar som trodde att dagsljus skyddade dem), tror de misstog trumps tidigare inblanding när han följde up och smällde deras underjordiksa anrikningsbunkrar, med hans helt obrydda , -då spränger vi helt enkelt alla som verkar besvärliga och ser om någon mer sammarbetsvillig dyker up.

Visst, men man har lobbat mot många mål, UAE ska tex ha varit föremål för en av de största angreppen som någonsin utförts. Stor mängd Shaheds dock men extremt dyrt att skjuta ner dessa med modernt AA.

Det ska bli intressant med fler detaljer men som jag ser det så visar det just hur farliga Iran var, dock extremt väl förberedda.
Hade man koncentrerat elden(mot Israel tex) hade det antagligen blivit nästan omöjligt att värja sig emot den.

Jag köper inte historiebeskrivningen om att man trodde att man var säker dagtid, Iran visste vad som väntade, Khameneis stora fruktan var att dö en naturlig död enligt egen utsago.
Strax efter inledningen av attacken ”bekräftade” ett visst konto nära regimen att han avsagt sig gömställen och skydd sedan några dagar före. Med delar av familjen samlad.

Nu är det iaf upp till efterträdarna att trampa upp nya spår och göra det bästa för Iran.
Citera
2026-03-03, 20:45
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Någon kan rätta mig om jag har fel. Men är det inte i princip bara araber i Sverige som stöttar Ayatollah och är emot USAs bombning? Pluggade med en del Iranier och har uppfattning av att de hatar mullorna.

Sedan så verkar majoriteten av mina egna Bosnier(Bosniaker) vara väldigt för Iran.

Jag tror de allra flesta araber i Sverige är emot Iran faktiskt. Iran stöttade bl a Assad som ALLA syrier i Sverige hatar. Så jag tror du inbillar dig saker. Jag tror många är oroliga över vad som kommer hända. USA med Trump och Hegseth uppger ju inte ens samma mål. Det måste vara moderna världshistoriens mest luddiga militära operation efter Putins invasion av Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in