2026-03-13, 07:27
  #14041
Medlem
Snapcounts avatar
..och detta var ju väntat..

Ifølge USAs finansminister Scott Bessent vil de nå tillate at andre land kjøper russisk olje som er strandet til havs.

– For å øke den globale tilgjengeligheten av eksisterende forsyninger gir det amerikanske finansdepartementet en midlertidig tillatelse til at land kan kjøpe russisk olje som er strandet til havs, skriver finansministeren.

Bessent understreker at tiltaket er «snevert skreddersydd og kortsiktig». Det gjelder kun olje som er underveis til sjøs. USA anslår at det ikke vil gi en betydelig økonomisk fordel for Russland.

Han estimerer at av de mellom 125 til 150 millionene fat med russisk olje som per i dag finnes til havs, så er omtrent en tredjedel lokalisert utenfor Kina og kommer til å ende opp i reserver. 30–40 millioner fat er på vei til India og vil bli brukt der, mens resten er i Middelhavet eller Atlanterhavet, skriver Bloomberg.

https://e24.no/boers-og-finans/i/bOmqVB/usa-vil-tillate-kjoep-av-russisk-olje

Det här med de reserver som släpps ut, kommer nog att den närmaste tiden få oljepriset att roa ner sig.
Citera
2026-03-13, 07:32
  #14042
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Att Iran skulle stänga Hormuzsundet har länge varit det förväntade draget i händelse av krig. Men det tycks ha kommit som en överraskning för Trump-administrationen.

Ja, i synnerhet eftersom Trump inte fyllt på de strategiska oljedepåerna innan och ska nu tömma dem till en grad som de aldrig varit tömda sen Reagan byggde dem.
Citera
2026-03-13, 07:35
  #14043
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Nej, jag menar inte att läget ska vara omvänt. Det handlar inte om att Iran ska ta över västs roll. Jag ifrågasätter bara varför väst får agera hur som helst och ändå kallas det för ”säkerhet”, medan andra länder direkt ses som ett hot när de gör samma sak.

Det handlar om samma regler för alla, inte att byta plats på vem som bestämmer.

Du menar att Gängkriminella ska ha samma rättigheter som polisen eller?
Citera
2026-03-13, 07:44
  #14044
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och detta var ju väntat..

Ifølge USAs finansminister Scott Bessent vil de nå tillate at andre land kjøper russisk olje som er strandet til havs.

– For å øke den globale tilgjengeligheten av eksisterende forsyninger gir det amerikanske finansdepartementet en midlertidig tillatelse til at land kan kjøpe russisk olje som er strandet til havs, skriver finansministeren.

Bessent understreker at tiltaket er «snevert skreddersydd og kortsiktig». Det gjelder kun olje som er underveis til sjøs. USA anslår at det ikke vil gi en betydelig økonomisk fordel for Russland.

Han estimerer at av de mellom 125 til 150 millionene fat med russisk olje som per i dag finnes til havs, så er omtrent en tredjedel lokalisert utenfor Kina og kommer til å ende opp i reserver. 30–40 millioner fat er på vei til India og vil bli brukt der, mens resten er i Middelhavet eller Atlanterhavet, skriver Bloomberg.

https://e24.no/boers-og-finans/i/bOmqVB/usa-vil-tillate-kjoep-av-russisk-olje

Det här med de reserver som släpps ut, kommer nog att den närmaste tiden få oljepriset att roa ner sig.

Medelhavet och Atlanten låter ju som EU kan kliva in och helt sonika borda/beslagta dom falskflaggade rosthögarna, Sverige verkar ha börjat så smått.

Vad fan har Putin på Trump egentligen, peddovideos?
Citera
2026-03-13, 07:48
  #14045
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Du tror Ryssland vill hjälpa Europa utan motkrav?
Ryssland kan inte hjälpa nåt land inte ens sitt eget. Fråga Syrien, Venezuela och Kuba...,
Citera
2026-03-13, 07:53
  #14046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Att Iran skulle stänga Hormuzsundet har länge varit det förväntade draget i händelse av krig. Men det tycks ha kommit som en överraskning för Trump-administrationen.

När den pågående operationen planerades underskattade både Pentagon och det Nationella säkerhetsrådet kraftigt risken för att Iran skulle svara på angreppet genom att blockera den trånga passagen, uppger källor för CNN. Analyser som varit centrala för tidigare administrationer fick en underordnad roll i beslutsprocessen.

I nyliga hemligstämplade genomgångar med kongressledamöter ska tjänstemän i Trump-administrationen ha erkänt att de inte alls hade planerat för möjligheten att Iran skulle stänga sundet. Orsaken var att de trodde att en sådan åtgärd skulle skada Iran mer än det skulle skada USA.

– Att planera för att förhindra just detta har i årtionden varit en grundprincip i USA:s nationella säkerhetspolitik, säger en källa som tidigare tjänstgjort i både republikanska och demokratiska administrationer.

SÅ GÅR DET NÄR EN AUTOKRATISK MOBBARE OMGER SIG MED RÄDDA UNDERDÅNIGA JASÄGARE SOM INTE TÖRS KÄFTA EMOT. NÄR DEN ÅLDERSTIGNE LÄTT FÖRVIRRADE MOBBAREN ENVÄLDIGT TOG SINA EGNA BESLUT UTAN ATT RÅDGÖRA VARKEN MED KONGRESSEN ELLER NATO SÅ GICK DET SOM DET GICK.

Ja om det stämmer så borde Trumps militära rådgivare få sparken

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-trodde-inte-iran-skulle-blockera-hormuzsundet/

Vad gjorde USA för fel.

1 Inte fylla reservlagren av olja innan krig

2 Skicka hem minsveparna i Jan från Persiska viken - De har varit där i närstan 40år.

3 Tro att Iran är transaktionell som Venezuela, när landet är en teokrati

4 Lyssna på den självhatande smygbögen Lindsey Graham - Det är inget fel på smygbögar. Men en smygbög som angriper sexuella minoriteter ska man inte lita på. Det är en falsk människa.

5 Dras in i kriget vid fel tidpunkt bara för Israelerna ville.

6 Signalera till Iran att man inte ska skicka bots on the ground
Citera
2026-03-13, 07:55
  #14047
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Förstår du ens att allt detta är ett stort geopolitiskt spel? Att ryssarna hårdvarumässigt är upptagna i Ukraina vet alla. Så det är enbart dina fantasier som påstår att jag skulle ha påstått/trott något annat.
Du agerar ju som en påtänd höftskjutare.

Du klarar ju inte av att göra dig förstådd. När jag ställer en fråga om hur du resonerar, så skjuter du vilt vidare.
Citera
2026-03-13, 07:56
  #14048
Medlem
Sextiopluss avatar
Den iranska maktapparaten håller nu på att reparera sig. Samtidigt som intern kontroll och terror ökar.

Om några veckor tröttnar Trump och drar sig ur. Best way of getting out of the hole is to stop digging.

Han kommer att deklarera seger och det tar lång tid innan Iran är tillbaka i en maktposition i mellanöstern, räcker för att Fox news skall jubla. Oljepriset kan vara ett bekymmer en tid framöver och de får väl få fart på Venezuela i den frågan.
Citera
2026-03-13, 07:59
  #14049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Fel. Det räcker till påsk, max.

Du tänker helt fel här. Olja från reserverna kommer till marknaden löpandes under lång tid, inte för att ersätta det totala behovet av olja under en viss tid eller enstaka dagar.

Olja prissätts på marginalen och det handlar mest om att begränsa de mest extrema fluktuationer som kan uppstå i prissättningen, inte att täcka någon enorm avsaknad av olja.
Citera
2026-03-13, 08:01
  #14050
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Medelhavet och Atlanten låter ju som EU kan kliva in och helt sonika borda/beslagta dom falskflaggade rosthögarna, Sverige verkar ha börjat så smått.

Vad fan har Putin på Trump egentligen, peddovideos?

Tror nog det blir en paus på att beslagta de ryska rosthögarna, är ju en reel risk för global ekonomisk nedtur. Det är vad det är, i.o.m den dåliga planläggningen ifrån Trump. Får nu bara hoppas att han tar hand om Hormuz med det allvaret som behövs.
Citera
2026-03-13, 08:02
  #14051
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja att rysshororna Skulle dyka upp här och försvara mullorna och islamistisk terror var väl väntat. Deśsa västhatande blattar och andra misslyckade low lifes samlas som flugor på en skitkorv då chansen visar sig.

Ja, och ibland skrivs halva sidor med deras verklighetsfrånvända skit (hela Haifa brinner, Tel Aviv går under m.m.) utan att bli motsagda.

Sanningen är att kriget går skitdåligt för mullorna, hoppas USA och Israel fortsätter plocka moralpoliser och annan regimskit på gatan, nya ayathollan verkar dom ju redan lemlästat.
Citera
2026-03-13, 08:02
  #14052
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Att Iran skulle stänga Hormuzsundet har länge varit det förväntade draget i händelse av krig. Men det tycks ha kommit som en överraskning för Trump-administrationen.

När den pågående operationen planerades underskattade både Pentagon och det Nationella säkerhetsrådet kraftigt risken för att Iran skulle svara på angreppet genom att blockera den trånga passagen, uppger källor för CNN. Analyser som varit centrala för tidigare administrationer fick en underordnad roll i beslutsprocessen.

I nyliga hemligstämplade genomgångar med kongressledamöter ska tjänstemän i Trump-administrationen ha erkänt att de inte alls hade planerat för möjligheten att Iran skulle stänga sundet. Orsaken var att de trodde att en sådan åtgärd skulle skada Iran mer än det skulle skada USA.

– Att planera för att förhindra just detta har i årtionden varit en grundprincip i USA:s nationella säkerhetspolitik, säger en källa som tidigare tjänstgjort i både republikanska och demokratiska administrationer.

SÅ GÅR DET NÄR EN AUTOKRATISK MOBBARE OMGER SIG MED RÄDDA UNDERDÅNIGA JASÄGARE SOM INTE TÖRS KÄFTA EMOT. NÄR DEN ÅLDERSTIGNE LÄTT FÖRVIRRADE MOBBAREN ENVÄLDIGT TOG SINA EGNA BESLUT UTAN ATT RÅDGÖRA VARKEN MED KONGRESSEN ELLER NATO SÅ GICK DET SOM DET GICK.
Å andra sidan har inte oljan stigit särskilt högt i pris (än så länge) i jämförelse med historiken - särskilt med tanke på inflationen.

Så... som Trump mycket riktigt påpekar (och samtidigt gör sina väljare och amerikanska konsumenter förbannande), i sin tweet igår, tjänar han och hans oljekompisar nu mer på amerikansk och venezuelansk olja.

Så, ville de att Iran skulle stänga Hormuz?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2026-03-13 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in