2026-03-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Om ledaren är död, och Iranier jublar. Varför fortsätter Iran skjuta sina missiler? Har inte uppdraget slutfört, när ledaren är död. Handlar bombningarna om kärnvapen/kärnvapenavtal från Irans sida?

Vem beordrar Irans armé att bomba tillbaka, om ledaren är död? Kan man inte bara komma överens om fred, om hela Iran anser att ledaren var en dålig diktatur och nu finns det chans till en mer fredligare Iran. Kan inte Iran då ta beslutet att inte bomba tillbaka, så att attacker från U.S.A och Israel slutar?

U.S.A och Israel fortsätter väl, på grund av att Iran väljer att bomba tillbaka.

Men det är förvirrade när många iranier i sociala medier jublar för ''fred'', när det uppenbarligen verkar mer luta åt att eskalera. Fler länder blir ju bara mer och mer indragen. Som om tredje världskrig är på väg.

Varför skriver många att fred är på väg. Det börjar ju bli stort krig?

Det verkar som iranierna har studerat tidigare krig. Och lärt sig av svensk kalla kriget doktrin. Dvs om lägre befäl inte får kontakt med ledningen så ska de fortsätta kriget efter tidigare order. Dvs börja skjut med det ni har mot vissa mål. Det gör att de egna styrkorna kan fortsätta slåss men konsekvensen kan bli felaktiga strategiska beslut.

Det har kommit ut videos där iranier också är ledsna över ledarens död och vill döda USA.
Citera
2026-03-03, 17:39
Medlem
Vilka skulle det isf kunna handla om?

Citat:
Wall Street Journal: Trump is considering support for armed militias in Iran

Pommel och andra med noll koll kommer väl få stora nippran nu när man går emot Chatgpt..

Citat:
Hundreds of thousands of Kurds - alongside tens of thousands of Mujahideen resistance fighters - are reportedly awaiting the signal to enter Iran from the north and west.

Since the beginning of the war, the IDF and the U.S. military have been shaping the battlefield in preparation for that moment.

When it happens, the decisive phase will begin:

Either -

The Iranian army and the Islamic Revolutionary Guard Corps surrender - bringing the conflict to a rapid conclusion within days.

Or -

A ground campaign unfolds, backed by close Israeli and American air support - a scenario that could take time.

With all due respect to air power - and the respect is well deserved - wars are not won from the air alone.

(Abu Saleh)

https://t.me/beholdisraelchannel/70707
Citera
2026-03-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Möjligen den nordiska räven ali larijani som andra man efter turbanmannen (Khamenei)
Är det den nya ledaren/diktaturen?

Eller är det någon typ av ledaren för hela armé, som har rätten att ta militära beslut, om den högsta ledaren är frånvarande från landet? I det här fallet, är han ju då död.

Om han är diktur, som kommit direkt på plats och tar beslut om attacker. Varför väljer han attacker? Vill han ha mer rättighet för Irans folk?

Eller följer han samma linje som före detta ledaren?

Det känns som om jag missat något. För jublet i sociala medier och Iranier som jublar här och där, samtidigt som attacker sker i Iran + fler länder som dras med i kriget - vad exakt är det man ser hopp om, om stort krig är på gång?

Man jublar för att ledaren är död, samtidigt som stort krig sker?

Jag fattar inte och jag tror därför att jag missar någonting. Hur kan man säga att framtiden ör ljus, när tredje världskriget börjar ske?
Citera
2026-03-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag begriper heller inte attackerna mot Cypern. Starmer har sagt att UK inte är med på denna aggression, så då borde inte deras baser på Cypern användas av USA. Någon skrev att USA har omgrupperat sina flyg till ön, men ingen länk var med så oklart om detta stämmer.

Attackerna mot Gulfstatena har förmodligen att göra med att deras regimer är mer eller mindre allierade med USA och låter USA ha baser på deras territorium.

Precis innan attackerna så hade Starmer OK användandet av Cypern av USA. Men jag gissar att Iran hade förutbestämda mål med sina attacker om

1 Regime change låg på bordet

2 Och stora delar av ledningen var död.

Ryssland har liknande system angående deras kärnvapen.
Citera
2026-03-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det verkar som iranierna har studerat tidigare krig. Och lärt sig av svensk kalla kriget doktrin. Dvs om lägre befäl inte får kontakt med ledningen så ska de fortsätta kriget efter tidigare order. Dvs börja skjut med det ni har mot vissa mål. Det gör att de egna styrkorna kan fortsätta slåss men konsekvensen kan bli felaktiga strategiska beslut.

Det har kommit ut videos där iranier också är ledsna över ledarens död och vill döda USA.
Men majoriteten verkar vara glada? Så militären tillhör gruppen som är ministeriet för ledarens död och därför blir militärbeslut att skjuta och hämnas?
Citera
2026-03-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Snart kan Iran köra avancerad kinesisk AI direkt i fält. Open source-versioner av DeepSeek är garanterat bra, och hårdvaran som krävs har med stor sannolikhet redan smugglats in med Kinas hjälp, vars tillgång till förbjudna Nvidia-chip kan mäts i många miljarder dollar.

Lägligt, för iranierna åtminstone, att V4 lanseras nu, folk har väntat över ett år, minst, och den släpps alltså just precis när kriget inletts.

mm, tyvärr så duger inte ai till mycket mer än göteborgsvittsar och att få reda på vad en % rabatt är i kr och ören om man har en iq kring 80 (el lägre...) och det är vad ungefär 80% av vad inavlade muslimer har (och under...)

Man ser tyvärr exempel på sådant även på FB....
Citera
2026-03-03, 17:42
Medlem
SweKingCalles avatar
Hallå...
Det blir väl inget roligt att följa tråden om folk blir kallade getknullare, skäggtomtar, idioter m.m hela tiden ?

Svara bara på de vettiga inläggen ni anser vara bra ?

Kommenterar folk med skit så svara inte ;-) inte värt att lägga tid på ;-)
Citera
2026-03-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är kul att du vet vad som händer i Iran just nu. Du måste sitta på någon slags palantir som kan se bortom avstängda internet och klippta kommunikationsvägar.

Det vore förstås jättefint om det iranska folket störtade sina korrupta ledare och införde demokrati i landet men historiskt sett är det inte det som brukar hända när USA går in och bombar bort regeringen i ett land.

Men jag kanske är för pessimistisk. Låt oss vänta några veckor och se vad som händer.

Ehhh. Skrev jag något om Iran? Skrev väl Göteborg. Men ja Iranska folket är väldigt glads över att deras ledare äntligen dödades. Är mass klipp även faktiskt från Iran. Bla så säger en del att de är tragiskt med alla oskyliga men regimen har dödat så ofantligt många och de slutade aldrig. Att ledaren i denna diktaturen nu är avliden är frihet för Iranier. Bara du kollar rundor lite så ser du detta.

Sen nej för att de ska slippa diktaturen måste de agera precis som Trump berättat för dom i live sändning. Va väldigt tydligt sagt av honom också.
Citera
2026-03-03, 17:47
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Barnen som dog 7 oktober var också mestadels robotattacker - precis som nu. Din moral är av sämsta sort, och din motståndskraft mot propaganda är nära noll.

Tvivlar på att du är intelligent nog att bedömma min moral, ännu mindre så över ett par ordväxlingar på flashback 🤣
Citera
2026-03-03, 17:47
Medlem
Citat:
Men majoriteten verkar vara glada? Så militären tillhör gruppen som är ministeriet för ledarens död och därför blir militärbeslut att skjuta och hämnas?

Det vet vi inte. Det är bara det vi ser. Jag tror dock att flertalet är glada, men personer med vapen är ledsna.

Rev gardet och stora delar av Basij är ledsna medan armen? Folket troligen mer glada än ledsna. Polisen? Skjuta och hämnas? De försöker göra kriget så jobbigt som möjligt för USA mm så hemmafronten och kongressen ska bli sura. Samt få Gulfländerna tänka samma sak. Fungerar det? Troligen inte men?
Citera
2026-03-03, 17:48
Medlem
Citat:
Är det den nya ledaren/diktaturen?

Eller är det någon typ av ledaren för hela armé, som har rätten att ta militära beslut, om den högsta ledaren är frånvarande från landet? I det här fallet, är han ju då död.

Om han är diktur, som kommit direkt på plats och tar beslut om attacker. Varför väljer han attacker? Vill han ha mer rättighet för Irans folk?

Eller följer han samma linje som före detta ledaren?

Det känns som om jag missat något. För jublet i sociala medier och Iranier som jublar här och där, samtidigt som attacker sker i Iran + fler länder som dras med i kriget - vad exakt är det man ser hopp om, om stort krig är på gång?

Man jublar för att ledaren är död, samtidigt som stort krig sker?

Jag fattar inte och jag tror därför att jag missar någonting. Hur kan man säga att framtiden ör ljus, när tredje världskriget börjar ske?

Många hann evakuera veckan innan. Varit en hel del intervjuer. Men folket är glada att ledaren för dikaturen har försvinnit. Han har kostat många oskyldiga liv. De firar att de har en chans att vända sig emot diktaturen men också att ta sig därifrån.

Nej inget tredje världskrig. Minns du inte G. Bush och kriget i mellanöstern? Same same nu. Bara att USA denna ggn lyckade slå ut en ledare direkt.
Citera
2026-03-03, 17:48
Medlem
deppigt för irans "88 experter" deras kansli finns inte längre...
De kan väll inte vara så blåsta så de faktiskt va där som han ali-allatoya som trodde att solsken på något sätt skyddade iran?

Assembly of Experts building in Qom

https://x.com/shanaka86/status/2028856944853958724
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in