2026-03-03, 09:29
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ.

Numera är det ganska högt ställda krav, en del mindre renoveringar innebär inte längre att huset är obeboeligt eller skadat. Besök ändå såna objekt och undersök vart och ett. Tänk på att du också ska äga - inte arrendera - tomtmarken.
Senast redigerad av pn222jw 2026-03-03 kl. 09:33.
Citera
2026-03-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Numera är det ganska högt ställda krav, en del mindre renoveringar innebär inte längre att huset är obeboeligt eller skadat. Besök ändå såna objekt och undersök vart och ett.

Bra tips, har inte tänkt på det. Ska nog göra det. Tack.
Citera
2026-03-03, 09:37
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Numera är det ganska högt ställda krav, en del mindre renoveringar innebär inte längre att huset är obeboeligt eller skadat. Besök ändå såna objekt och undersök vart och ett. Tänk på att du också ska äga - inte arrendera - tomtmarken.
Vilka är nackdelar med att arrendera?
Citera
2026-03-03, 09:38
Medlem
Citat:
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga, varsomhelst i Sverige, vill bara komma från vardagen lite varje år. Rinnande vatten mitt enda krav. Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier, men jag hittar ändå inget rimligt tycker jag. Har sökt på hemnet, booli och andra sajter. Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?

Har du kollat Kronofogdens auktionssida?

Det finns billiga hus på platser som ligger lite mer avskilt. I södra Sverige driver tyskar och danskar upp priserna för små röda stugor, men i Värmland, Västmanland och Dalsland finns väl möjligheter att hitta något?
Längre norrut kan jag inte uttala mig om..
Sjöutsikt kostar alltid!
Citera
2026-03-03, 09:41
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Vilka är nackdelar med att arrendera?
En osäkerhet - huset går ju inte att flytta om avtalet sägs upp.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrelaterat/frikopt-bostad-frikopt-tomt-aganderatt
Citera
2026-03-03, 09:50
Medlem
Citat:
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga, varsomhelst i Sverige, vill bara komma från vardagen lite varje år. Rinnande vatten mitt enda krav. Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier, men jag hittar ändå inget rimligt tycker jag. Har sökt på hemnet, booli och andra sajter. Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?

Finns apparater för att ta vatten ur fuktigheten i luften.
Inte riktigt vanliga än,men sett på DuTub
Citera
2026-03-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Finns apparater för att ta vatten ur fuktigheten i luften.
Inte riktigt vanliga än,men sett på DuTub

Ja, jag har tittat på det. Men apparterna är relativt nya och ganska dyra.
Citera
2026-03-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ja, jag har tittat på det. Men apparterna är relativt nya och ganska dyra.

Aa, vi e inte riktigt där än.

Men halv mille för att bo på landet är ju fan maffiautpressning.
50 lax max, om jag får bestämma.
Citera
2026-03-03, 09:54
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Nu kommer säkert många rynka på näsan. Men vill man ha något enkelt bara för att få komma ifrån lite kan en husvagn vara ett alternativ, uppställd på ett säsongsavtal sommar och/eller vinter. Finns massa året runt öppna campingar, exempelvis:
https://malingsbocamping.se/
Citera
2026-03-03, 09:59
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför väljer man en sådan, när det lika gärna kan bli mull till jordgubbarna?

För att jag inte gillar mulltoa, varken inne eller utomhus.
Citera
2026-03-03, 10:06
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Elen ska man dock inte ge sig på om man inte vet vad man gör.

Helt rätt! Men man kan dra elen och lämna alla kopplingsdosor öppna, och sen låta en certifierad elektriker besikta. Billigare än att låta anlita elektriker för jobbet.
Citera
2026-03-03, 10:12
Medlem
Cantorass avatar
Om du inte har så stora krav ska du kolla på villor istället för fritidshus. Där är det inte alls samma konkurrens.
Kolla in den här t ex: https://www.hogakustensfastighetsmaklare.se/object-description.html?id=MDIxOHwwMDAwMDAwMTI0MHw1OA..&u tm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=t ill-salu&utm_content=spanvagen%2B9
Inte alltför uselt skick och med skog vid tomtgränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in