2026-03-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Han kanske har viktigare saker för sig?

Hahahahhaha
Citera
2026-03-04, 22:59
Medlem
PainfulVacuums avatar
Tråden verkar ha fjunat av så jag ställer samma fråga med andra förutsättningar: Hur hittar man en billig fritidsstuga - i prisklasserna 25.000-150.000kr?

Jag ser nu och då i den lokala tidningen under "fastighetsaffärer" att det säljs fastigheter i dessa prisklasser långt utanför stadskärnan (ofta mitt i skogen) men jag har aldrig lyckats hitta någon annons på tex Facebook, Blocket etc. Så billiga objekt brukar inte finnas hos mäklarna heller av förklarliga skäl.

Så, var hittar man dessa?

Exempel: https://www.hemnet.se/salda/fritidsboende-1rum-nedra-lid-motala-kommun-jarsatter-420-8676761927935263473
Senast redigerad av PainfulVacuum 2026-03-04 kl. 23:46.
Citera
2026-03-05, 09:04
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tråden verkar ha fjunat av så jag ställer samma fråga med andra förutsättningar: Hur hittar man en billig fritidsstuga - i prisklasserna 25.000-150.000kr?

Jag ser nu och då i den lokala tidningen under "fastighetsaffärer" att det säljs fastigheter i dessa prisklasser långt utanför stadskärnan (ofta mitt i skogen) men jag har aldrig lyckats hitta någon annons på tex Facebook, Blocket etc. Så billiga objekt brukar inte finnas hos mäklarna heller av förklarliga skäl.

Så, var hittar man dessa?

Exempel: https://www.hemnet.se/salda/fritidsboende-1rum-nedra-lid-motala-kommun-jarsatter-420-8676761927935263473

Tomten i ditt exempel är inte friköpt, det drar ju ner priset en del. Men som någon sagt tidigare, åk till ställen du är intresserad av och sätt upp lappar med vad du önskar på lokala anslagstavlor. Funkade för en kollega till mig.
Citera
2026-03-05, 15:20
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tomten i ditt exempel är inte friköpt, det drar ju ner priset en del. Men som någon sagt tidigare, åk till ställen du är intresserad av och sätt upp lappar med vad du önskar på lokala anslagstavlor. Funkade för en kollega till mig.

Ah, det missade jag! Men i lokala tidningen är det ju lagfarter som skrivs ut, så där är det inte arrende.

Tack för tipset! Problemet är att jag inte vet vart jag letar. Det kan egentligen vara vart som helst inom en 10mils radie. Jag letar ett ställe där jag kan stänga av telefonen och försvinna för ett tag. En koja i skogen typ.
Citera
2026-03-06, 18:27
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Eller så köper du en begagnad husbil och kör iväg dit du vill stå.
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var faktiskt skönt att sälja.

Att leva VanLife är den nya fritidsstugan.

Man kan vara på Öland, Gotland, Västkusten, Båten till Tyskland, Polen, besöka Norska Bergen. Dra ner till Spanien! Besöka svenska fjällen, åka över till Finland, hitta fantastiska gömställen i Norrland utan en människa.

Inga fastighetsavgifter, sophämtning, kostnad till samfällighet, stora skulder till banken och räntor, onödigt dyra reparationer. Inte betala för VVS, snickare, rörmokare, takläggare, sotare till skorstenen. Slippa köpa ved, hugga ved, frakta ved.

Som många skrivit om är fritidshus oftast värdelösa!!
Alla fritidshus har en underhållsskuld.

Dålig standard! Dåliga grunder (fuktiga krypgrunder), dålig och gammal isolering, gammal el, sprickor i murstocken, ibland kommunala krav på att ansluta sig till avlopp och vatten. Kommunala tjänstemän har dille på miljökrav och fritidshus. Massor av skyldigheter!

Fritidshus ska också ha grundvärme året runt på 15 grader för att huset inte ska drabbas av skador och fuktproblem! I värsta fall fryser avlopp och anslutningspunkter sönder som leder till vattenskador.

Ungdomar som kör VanLife har MYCKET roligare ihop än att sitta fast i sitt förbannade unkna fritidshus.
Finns stora communities i hela världen.
Kolla in YouTube.

Köp ett nice förtält till bussen, och du har ett stort extrautrymme! Köp en liten kamin i rostfritt stål och montera i förtältet. Lite nice trädgårdsmöbler. Solpaneler på taket på skåpbilen, finns också fina billiga wc-lösningar. Bada i valfri svensk sjö och hav!

Du kan också isolera bussen och installera en mikro-kamin. Du kan parkera överallt!

Så himla mycket friare och billigare!
Dessutom börjar semestern direkt utan att behöva först åka till sin stuga!

Så många fördelar!

Lägg en kajak på takräcke, uppblåsbar båt, ta med golfklubbor, en kikare, campingutrustning..

Åk på festivaler!
Senast redigerad av Moksha 2026-03-06 kl. 19:00.
Citera
2026-03-06, 18:30
Medlem
Jag ser ibland att kronofogden säljer ut ganska billiga fritidshus. Vi snackar 100.000 - 200.000 kr, vilket nog de flesta har råd med att köpa.

Förmodligen i ganska dåligt skick och på lite udda platser, men är nog ingen nackdel om man vill isolera sig från omvärlden och bara vara.
Citera
2026-03-06, 21:07
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Att leva VanLife är den nya fritidsstugan.

Man kan vara på Öland, Gotland, Västkusten, Båten till Tyskland, Polen, besöka Norska Bergen. Dra ner till Spanien! Besöka svenska fjällen, åka över till Finland, hitta fantastiska gömställen i Norrland utan en människa.

Inga fastighetsavgifter, sophämtning, kostnad till samfällighet, stora skulder till banken och räntor, onödigt dyra reparationer. Inte betala för VVS, snickare, rörmokare, takläggare, sotare till skorstenen. Slippa köpa ved, hugga ved, frakta ved.

Som många skrivit om är fritidshus oftast värdelösa!!
Alla fritidshus har en underhållsskuld.

Dålig standard! Dåliga grunder (fuktiga krypgrunder), dålig och gammal isolering, gammal el, sprickor i murstocken, ibland kommunala krav på att ansluta sig till avlopp och vatten. Kommunala tjänstemän har dille på miljökrav och fritidshus. Massor av skyldigheter!

Fritidshus ska också ha grundvärme året runt på 15 grader för att huset inte ska drabbas av skador och fuktproblem! I värsta fall fryser avlopp och anslutningspunkter sönder som leder till vattenskador.

Ungdomar som kör VanLife har MYCKET roligare ihop än att sitta fast i sitt förbannade unkna fritidshus.
Finns stora communities i hela världen.
Kolla in YouTube.

Köp ett nice förtält till bussen, och du har ett stort extrautrymme! Köp en liten kamin i rostfritt stål och montera i förtältet. Lite nice trädgårdsmöbler. Solpaneler på taket på skåpbilen, finns också fina billiga wc-lösningar. Bada i valfri svensk sjö och hav!

Du kan också isolera bussen och installera en mikro-kamin. Du kan parkera överallt!

Så himla mycket friare och billigare!
Dessutom börjar semestern direkt utan att behöva först åka till sin stuga!

Så många fördelar!

Lägg en kajak på takräcke, uppblåsbar båt, ta med golfklubbor, en kikare, campingutrustning..

Åk på festivaler!

Fy fan vilken mardröm du beskriver.. Åka iväg FÖR att umgås med folk? Man åker ju iväg för att slippa människor!!

Dina förutfattade meningar om stugor är dessutom i många fall helt fel. Visst kan de hålla lägre standard, men långt ifrån alltid. När jag letade hus så tittade jag både på villor och året-runt-stugor, jag vågar påstå att tex grunderna som du nämner var minst lika stort problem på villorna som det var på sommarstugorna - om inte större. Det går för övrigt alldeles utmärkt att kallställa en stuga, det gjorde vi med min familjs stuga i över 30år utan någon påväxt eller andra bekymmer.

Husletandet slutade med att jag köpte en stuga, jag sitter i den nu när vi skriver. Den står på plintgrund och någon påväxt eller fukt existerar inte. Det enda problemet jag haft är att det inte är lika välbyggt och välisolerat som en villa, men det går att åtgärda ett steg i taget. Även denna stuga var kallställd vintertid innan jag köpte den.

Det jag letar efter är typ en friggebod i skogen, gärna i närheten av vatten dit man kan åka för att fly verkligheten för en stund.
Citera
2026-03-07, 06:23
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Det jag letar efter är typ en friggebod i skogen, gärna i närheten av vatten dit man kan åka för att fly verkligheten för en stund.

Då är väl en bra husbil / Van mycket bättre tänker jag. Den fungerar också som ett extra gästhus hemma på tomten också.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in