2026-03-03, 08:17
Medlem
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga, varsomhelst i Sverige, vill bara komma från vardagen lite varje år. Rinnande vatten mitt enda krav. Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier, men jag hittar ändå inget rimligt tycker jag. Har sökt på hemnet, booli och andra sajter. Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?
Citera
2026-03-03, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga, varsomhelst i Sverige, vill bara komma från vardagen lite varje år. Rinnande vatten mitt enda krav. Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier, men jag hittar ändå inget rimligt tycker jag. Har sökt på hemnet, booli och andra sajter. Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?

Rinnande vatten ditt enda krav? Förbränningstoa betyder attt det även finns el antar jag.

Kolla hemnet och skriv ditt högsta belopp och du får en mängd förslag.
Scrolla förbi de med andelsveckor och du hittar massor av hus.
Det mesta går att bo i beroende på hur höga dina renoveringsbehov är, acceptans av hur det ser ut.
Citera
2026-03-03, 08:30
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns liksom inte, folk låter sitt skräphus ruttna bort innan de accepterar en försäljning under miljonen.
Att du inte är händig ställer ytterligare till det, allt som måste fixas blir dyrt om andra ska göra det.
Förbränningstoa tar massor med el, det är alltså ett till krav.
Citera
2026-03-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns liksom inte, folk låter sitt skräphus ruttna bort innan de accepterar en försäljning under miljonen.
Att du inte är händig ställer ytterligare till det, allt som måste fixas blir dyrt om andra ska göra det.

Ja, det har du rätt i, gällande förbränningstoa. Glömde nämna att även el behövs, det jag menade var att det inte behövs vanligt avlopp.

Ja, min icke-händighet, ställer till det.

Förstår inte varför folk hellre låter en fin stuga förfalla än får pengar för den.
Citera
2026-03-03, 08:36
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:

Jag har Cinderella gas, behöver bara lite 12v.
Citera
2026-03-03, 08:37
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag har Cinderella gas, behöver bara lite 12v.
Varför väljer man en sådan, när det lika gärna kan bli mull till jordgubbarna?
Citera
2026-03-03, 08:50
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Är det mer än några timmar bort lär du snart tröttna på att ta dig dit, så håll dig inom rimligt avstånd från där du bor. Du måste nämligen åka dit då och då för att titta till huset och underhålla det (inte bara ta en sommarvecka när du känner för det), annars förfaller det snart.
Citera
2026-03-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är det mer än några timmar bort lär du snart tröttna på att ta dig dit, så håll dig inom rimligt avstånd från där du bor. Du måste nämligen åka dit då och då för att titta till huset och underhålla det (inte bara ta en sommarvecka när du känner för det), annars förfaller det snart.

Du har en bra poäng. Tack.
Citera
2026-03-03, 09:04
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Hur hittar man billig fritidsstuga?
Jag har försökt hitta en liten fritidsstuga [...] Toa kan ordnas via förbränningstoa. Då jag har tummen mitt i handen så är fritidshus med renoveringsbehov inget alternativ. Där är alltså mina grundkriterier [...] Har inte råd att betala en massa och sen även betala för underhåll och andra kostnader. Vill gärna hitta något under 500 000 kr. Är det jag som är helt orealistisk eller finns det någonstans där man kan hitta i rätt prisklass?

Det är nog en omöjlig ekvation, hitta ett billigt sommarhus, och inte vara beredd att snickra och måla, dra el, mecka VVS och kanske gräva - köp trisslotter, och hoppas på det bästa.
Citera
2026-03-03, 09:10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Det är nog en omöjlig ekvation, hitta ett billigt sommarhus, och inte vara beredd att snickra och måla, dra el, mecka VVS och kanske gräva - köp trisslotter, och hoppas på det bästa.

Mja, både ja och nej. En liten stuga kräver ju inte så mycket, och man lär sig om man vill och vågar försöka. Finns ju mängder med bra guider på YT osv. Är själv inne på min tredje kåk och har gjort det mesta själv, trots noll förkunskaper. Man klarar mer än man tror

Elen ska man dock inte ge sig på om man inte vet vad man gör.
Citera
2026-03-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ja, det har du rätt i, gällande förbränningstoa. Glömde nämna att även el behövs, det jag menade var att det inte behövs vanligt avlopp.

Ja, min icke-händighet, ställer till det.

Förstår inte varför folk hellre låter en fin stuga förfalla än får pengar för den.
Kanske att du kan kolla efter nån fäbod? De ligger ju vanligtvis tillsammans med andra fäbodar, dvs du har grannar, på gott och ont. I Dalarna finns det en hel del i varierande skick. Ingen aning om priser. Du behöver vatten, gott och rent vatten och nära men du behöver enligt mig inte rinnande vatten. Det går fint att hämta hinkar i brunn eller källa eller bäck till disk och kaffe. Vedeldad bastu med varmvattencistern för att tvätta dig och att tvätta kläder i. Enligt mig klarar du dig utan förbränningstoa, du kan bygga ett riktigt bra dass och skaffa tillräckligt många latrintunnor så att de kan stå tills innehållet multnat. El är bekvämt men det finns solpaneler.
Citera
2026-03-03, 09:19
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Det kan ju bero på att ok tomt någorlunda nära en storstad kostar en mille.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in