Citat:
Ursprungligen postat av
Snurrespratt24
Jag tror frågan ska tolkas utifrån ”Vad gör vi andra europeiska länder om Iran kan nå ett av Europas länder med sina vapen”? Cypern är med i EU men inte i Nato. Vad gör vi om Iran lyckas döda cyprioter?
Att Iran kan nå ett EU-land med sina distansvapen är en angelägenhet för hela EU.
Helt korrekt. Nu verkar missilerna mot Cypern varit riktade mot UK:s bas, som inte är med i EU. Så det finns lite spelrum. Först hur har Cypern reagerat. UK, om jag förstår rätt öppnade upp sina baser för USA och sen kom attacken.
https://www.bbc.com/news/articles/cqj9g11p1ezo
Så vad säger Cypern om det som har hänt? Har de velat ha hjälp av EU? Franska hangarfartyget är på väg till östra Medelhavet.
När det gäller Irans missilprogram och vad de kan nå råder det frågetecken hur långt de kan nå. I flera offentliga källor verkar de ha svårt att nå Västeuropa, men kan nå vissa delar av södra Europa, men det är oklart, om det 100 procent sant. FOG of War.
Jag är mer rädd för möjliga iranska sleeper-cells. Det har förekommit terrordåd i Europa som kan spåras till Iran.
Hur som helst geografiskt tillhör Cypern inte Europa, men gör det historiskt och politiskt. Samma sak gäller till ex Grönland (Amerika - geografiskt)