2026-03-02, 23:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ayatollan dog inte för sitt land, utan för sin Allah.
Vad är skillnaden i det här fallet?
Du har inte begripit hur folk tänker i denna del av världen.
Inte heller troende israeler tänker som vi heller.
Man behöver inte tycka samma som dessa folk gör men man kan försöka förstå.
Lika viktigt i krig som i fred.
Citera
2026-03-02, 23:50
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Verifierade källor?
Med tanke på all ryktesspridning om Iran i våra gammelmedia så är begreppet verifierade diskutabelt.
Ungefär som de verifierade uppgifterna om att ryska armén slåss med spadar i brist på vapen
När det är krig uppstår "fog of War" i synnerhet när det gäller storlek på trupper, förluster och vapen.
Möjligt att media måste spekulera en del under nuvarande situation i kriget,
men att lyssna på dig och dina likasinnade är som att tvingas äta surströmming varje dag, frukost lunch och middag....
Citera
2026-03-02, 23:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det kan bli attacker mot amerikanska medborgare. Men varför detta tror jag kan ske på flera håll, i Pakistan överfölls ett konsulat i Karachi av uppretade muslimer, även i fler länder kan amerikanska medborgare överfallas.

Varför togs Israel med på listan. Israel kan anfallas av Hizbollah, men detta är inget nytt, jag vet inte om USA har gått ut med en sådan uppmaning vid tidigare krig mellan Israel och Hizbollah. Dessutom tror jag Hizbollah är svagare nu än på länge.
Houthis aktiveras nu med och kan nå Israel med missiler.
Hamas aktiveras osv
Hela Väst Asien destabiliseras
"Thank you USA"
Citera
2026-03-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Snarare självmordsbombare

Sen verkar väl Iran ha en hel del anrikat uran, inte tillräckligt för kärnvapen? men smutsiga bomber? Men kanske en nyhetsfluga precis som Iraks...

Sen kanske dem är rädda för likande vansinnes dåd riktade not amerikaner, kan dem ha fler lojala här I Europa? Men hoppas på vansinnes dåd.
https://www.cnn.com/2026/03/02/us/austin-mass-shooting-ndiaga-diagne-wwk-hnk
Citera
2026-03-02, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vår regering har inte utvisar särskilt många till Iran de senaste 30 åren. Inget att betänka.
Ja men nu är det ju på gång med att utvisa dom som fyllt 18 som bott här sen dom va små .
Det verkar konstigt om dom fullföljer besluten nu när det är krig .
Jag tror dom får stanna .även bebisen.men konstigare hsr hänt och jag tycker regeringen är underlig när det gäller Iran. Iran har aldrig gjort nåt mot oss ,jag tycker det är konstiga uttalanden vi har ju jättemånga muslimer här som bor och arbetar betalar skatt är en del av samhället . Dom är rasister .
Citera
2026-03-02, 23:54
Medlem
En viktig aspekt är den psykologiska hos judiska folket. Vi såg under 12 dagar kriget att de inte klarade att ligga och trycka under skydd och höra flyglarmet under längre tid och började gå emot Bibi.

Man kommer skicka minsta billiga bomber för att fortsätta vara jobbig.
Senast redigerad av zuttarn 2026-03-03 kl. 00:07.
Citera
2026-03-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Politiskt med EU. Kulturellt mer europeiskt och geografiskt Asien. När man pratar om världsdelar så brukar man använda den geografiska definitionen. Ex Grönland ligger i Amerika inte i Europa. Men det är mänsklig definition och ingen naturlag. Ett annat bra exempel är Skandinavien.

1 Språkligt - Danmark, Island, Norge och Sverige

2 Historiskt - Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige

3 Skanderna bergskedjan - brukar bara Sverige och Norge höra till men även Finland och Ryssland har bergskedjan.

4 och så vidare

Så personen som sa att iranska missiler inte når Europa menade nog Fastlandseuropa och kanske endast västeuropa. Men räckvidden på iranska missiler är lite oklart. Troligen kan de inte nå europa kanske sydöst.

Jag tror inte man ska vara rädd för iranska missiler i Europa. Risken är nog högre för Sleeper-cells* och knäppa regimvänner. Det finns ju några i tråden. Men det är nog mest bröl från dem man behöver vara rädd för.

*Iran har ju använt kriminella gäng att anfalla israeliska/judiska mål i Danmark/Sverige
Jag tror frågan ska tolkas utifrån ”Vad gör vi andra europeiska länder om Iran kan nå ett av Europas länder med sina vapen”? Cypern är med i EU men inte i Nato. Vad gör vi om Iran lyckas döda cyprioter?

Att Iran kan nå ett EU-land med sina distansvapen är en angelägenhet för hela EU.
Citera
2026-03-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Det här är väl ändå oroväckande?
I princip hela arabvärlden ska tömmas.
Kärnvapen?

USA:s utrikesdepartement uppmanar alla amerikanska medborgare som befinner sig i följande länder att ”LÄMNA NU”: Bahrain, Egypten, Iran, Irak, Israel, Västbanken och Gaza, Jordanien, Kuwait, Libanon, Oman, Qatar, Saudiarabien, Syrien, Förenade Arabemiraten och Jemen.

Detta på grund av ”allvarliga säkerhetsrisker”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran

Nog snarare så att man befarar att USA kommer tappa många allierade i Mellanöstern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Verkar som Kina gör just det.

Hur och var? Skepp som lossas? Kinesiska flyg som landar och delar ut luftvärn? Inget av det händer nu.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Väst skulle ju vinna över Ryssland bara vi införde hårda sanktioner

Att de väljer att stänga sundet är väl ganska mycket att svara med, visst det påverkar kanske inte direkt dina favoritländer USA och Israel men det lär bli kännbart för EU.

Det blir mest oljeländer i MÖ och Kina som drabbas. Är det länder du bryr dig om?
Citera
2026-03-03, 00:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Houthis aktiveras nu med och kan nå Israel med missiler.
Hamas aktiveras osv
Hela Väst Asien destabiliseras
"Thank you USA"

Houthimilisen har varit aktiverade sedan länge.

Hamas har inaktiverats av Gazakriget.

Mossad har förmodligen tillgång till så mycket Epstein-material om Trump så han måste lyda Netanyahus order.

Mellanöstern kan destabiliseras ytterligare ifall Iran skjuter iväg en sk smutsigbomb med radioaktivt material. Att fler länder ansluter sig till Iran ser jag som orealistiskt.
Citera
2026-03-03, 00:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nog snarare så att man befarar att USA kommer tappa många allierade i Mellanöstern.

Dessa länder är inte särskilt vänliga mot Iran just nu på grund av Irans klavertramp med attacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in