Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Min fetning
IB, du vet mycket väl att PW, Mats och polisen har olika versioner om vad brovittnet sagt om byxorna på kvinnan hon mötte på bron. Hur kan Du veta att det PW uppger är helt korrekt?
För att tydliggöra hur lätt en uppgift kan bli något helt annat än original följer här citat från böckerna
“Mardrömmen i Mariestad” och original utgåvan
“Mareridtet i Mariestad”.
“Däremot frågar jag Dansken om hans bil hade kallats in för undersökning under 1992.
”Ja, polisen tog in den. De hittade inte så mycket som ett hundhår! Jag tycker det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden.”
“Til gengæld spørger jeg Danskeren, om hans bil var inde til undersøgelse dengang i 1992?
”Ja, politiet havde den inde. De fandt et hundehår! Jeg synes, det var fint, at jeg holdt min bil så ren dengang.”
De hittade inte så mycket som ett hundhår!
De fandt et hundehår!
IB, ser du någon skillnad i uppgifterna?
I rest my case

Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Jag hade även rätt i att ifrågasätta varför ingen annan än PW rapporterat om detta upphittade hundhår. Det hade varit sensationellt om håret hade varit från Helenas hund, men inga spår från Helena har hittas i de bilar som polisen undersökt. Med det hindrade ju inte PW som driver en egen agenda att rapportera icke-nyheten om detta hundhår. Är det ens klarlagt att det verkligen var ett hundhår och inte ett hår från Rönnlunds kanin?
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14
Min fetning i översta inlägget.
Lugna ner dig ett slag här. Titta vad EA sagt att polisen hittade i hans bil i ditt översta inlägg från ett direkt återgivit citat i boken
Mardrömmen i Mariestad av Lotte Daalgård.
I det extramaterial på denna hemsida på SR:
Fallet Helena så står det att polisen just hittade ett VITT hundhår i baksätet i danskens bil.
Det är också så här att i denna P4-dok. del 3 så framför reportrarna att denne dansk är helt oskyldig och även det som Gabriella säger om denne dansk att hon aldrig trodde att han var skyldig. Det framgår KLART och TYDLIGT att dessa reportrar absolut INTE tror något annat än att EA var helt oskyldig. Det framkommer på ett tydligt sätt i denna dokumentär att anledningen till varför han misstänktes av polisen och sedermera häktades var av ett utpekande av det falska vittnet. Ett falsk utpekande som denne yngling And*rs L fick fängelse för.
Därmed finns det absolut INTE någon skum agenda från PWs sida att vilja sätta denne dansk i misstänkt dager...Han och Ulrikas tidigare pojkvän PR presenteras ju just som
tidigare misstänkta.
Om man tar en vit hund i Mariestad 1992 så får man ju en kraftig avgränsning redan där eller hur. Pudlar, vita kan finnas en del om vi går in på denna avgränsning men dessa fäller
inte alls nämnvärt. Sedan finns det bara en handfull raser kvar och dessa är inte så vanliga alls. Samojed som Helena hade är en långhårig hund med dubbelpäls som
fäller kraftigt. Betänk.
Varför fanns det då inga mer spår från Helena i EAs bil ? Inget blod eller andra kroppsvätskor om vi då gör detta antagande att Helenas kropp har transporterats i EAs bil vilket jag får anledning att tro. Helena blödde ju då hennes blod fanns på hennes skor och då kan hon legat där i legan på skogsstigen med blod från näsan och detta vill definitivt inte heller GM ha i sin bil samt inga andra spår av kroppen.
Vad detta betyder är att dessa GM först åker och hämtar emballage av något slag att lägga kroppen på i bagaget på sin bil och att med detta slå in kroppen med för en senare dumpning. När detta plötsliga dåd inträffar och man då har sin bil stående på den
västra nu borttagna cykelbanan vid Ekuddenvägen så har man inget sådant här med sig i bilen givetvis utan måste raskt åka och hämta detta först och det är det man gör längst ner på återvändsgatan Mariegärdesväg och rättare sagt från
Jari Ks bostad på Lockerudsvägen 45 som det hette
då. Man kör i en jävla fart enligt Lockerudsvittnet och sedan kommer man tillbaka och denna gång in på cykelvägen förbi killarnas synfält på Hällristningsvägen. Ilastning vid lekplatsen och sedan iväg mot en tillfällig dumpning alldeles bara en bit västerut i bushen.
EAs bil kan alltså använts då man tidigt på Söndags morgonkvist vill dumpa kroppen permanent och det är i en trakt och på en plast som man tidigare är mycket
bekant med. Alltså neråt Trankärr och vidare ner. Om kroppen redan är inslagen i plast eller liknande i ett paket vid den tillfälliga dumpningsplatsen så tar de bara detta inslutna paket och lyfter in i bagaget och hanterar det så. Därmed behöver inte fler spår som kunde spåras i vart fall med den teknik som fanns 1992 kunnat återfinnas i EAs bil. Han sade också i förhöret som finns på samma SR hemsida att han "polerat" bilen med sin polare XXX(P e r N) på Söndagen, så bilvård kan vi anta att han sysslat med väldigt nära inpå försvinnandet givetvis.